Toyota FJ Cruiser

Nie je mi celkom jasné, kam a pre koho Toyota FJ Cruiser namierila, ale jedno viem iste: nič podobné na trhu neexistuje.
Tento retro počin od Toyoty bol predstavený na autosalóne Chicago 2003 a do predaja sa dostal na konci roka 2006. Už pri prvom pohľade na efjéčko je jasne vidieť nespočet odkazov do bohatej minulosti automobilky (konkrétne sa jedná o legendárnu modelovú radu FJ40 Land Cruiser): od prednej masky cez tvar okien až po bielu strechu. Unikátnosť celého vozidla spočíva nie len v jeho výzore, ale aj v technike aká je tu použitá.

Design je ale samozrejme to prvé čo si na tomto aute všimnete. Skutočne sa ani len nepodobá ničomu, čo na cestách môžete stretnúť. Podľa zaužívaných označení sa jedná o SUV, teda o pekne vypapané 5 dverové SUV. Napísal som 5 dverové? Áno, presne tak, podobne ako Mazda RX-8, aj FJ má takzvané „suicide doors“. Čiže predné a zadné dvere sa otvárajú proti sebe a hlavne, nenájdete tam žiaden stredový stĺpik. A z vonka vám ani nepríde že tam ten druhý pár dverí je. Zadné dvere sa otvárajú do strany, ale dá sa otvoriť samostnatne aj ich okno. Inak ešte jedna perlička: FJ Cruiser je jediný model automobilky súčasnosti s nápisom Toyota na prednej maske. Neveríte? Tak čo potom vravíte na trojicu stieračov na čelnom okne, taktiež raritka.

Po usadnutí do skutočne vysokého auta vás privíta masívna a netradične tvarovaná prístrojovka. Jej stredová konzola je farebne vždy zladená s exteriérovou farbou, v tomto prípade bola odetá do čiernej lesklej. Predné aj zadné sedačky sú bez námietok, volant má príjemný šmrnc a celkový posed je príjemný. Čo však môže niekomu vadiť, je pocit á la ponorka ktorý nutne nastane po zatvorení dverí. Vyššia hrana okien a úzke predné okno tento pocit len umocňujú. To je ale údel veľkých a mohutných áut. Čo ale na 100% zlepšuje náladu za volantom, je kvalitné audio. V tomto prípade má 8 reproduktorov a vlastný subwoofer v kufri. 

<p>Predchodca - FJ40 Land Cruiser</p>
Toto auto sa na off-road nehrá, toto auto JE off-road!

Náš exemplár bol vybavený 5.st. automatom a 4.0 V6 motorom. V číslach je to 178 kW (239 PS) a 377 Nm. Dodáva sa ešte aj 6.st manuál, iný motor na výber nie je. Ak si kúpite verziu s manuálom, máte fulltime štvorkolku bez možnosti zmeniť ju na dvojkolku (náhon len na zadnú nápravu). Vo verzií s automatom ale túto možnosť máte, takže po meste sa nemusíte presúvať na úkor spotreby. Uzávierka diferenciálov je samozrejmosťou. Toto auto sa na off-road nehrá, toto auto JE off-road!

Po naštartovaní ostanete prekvapení tichosťou a kultivovanosťou motora. Rozjazdom sa to nezmení, dovolím si dokonca tvrdiť že takto ticho sa nespráva väčšina bežných áut. Na normálnej ceste je FJ Cruiser na nerozoznanie od osobáku, až na to, že vysoké „all terain“ obutie vám dá o sebe vedieť vždy keď sa vo vás prebudí pretekár. V teréne je to samozrejme iné. Na rozdiel od „akože off-roadov“ ktorých sú dnes plné cesty, je toto skutočne auto na ktoré sa môžete spoľahnúť v každej situácií. K tomu slúžia módy 2-Hi, 4-Hi a 4-Lo. Auto je odspodu komplet chránené, všetky dôležité komponenty majú ochranný štít, takže sa nemusíte báť ani drsnejšieho prejazdu terénom. Mimichodom, svetlá výška je skoro 25 cm (!).

FJ Cruiser nie je auto pre každého, už len kvôli tomu, že živiť auto a jeho 14 litrovú spotrebu nemusí byť ľahké. Avšak, kto hľadá auto podobného razenia, bude sa mu tento čierny fešák určite páčiť a ocení kvality tohto výrobku „made in Japan“.

Za zapožičanie vozidla ďakujeme firme Leto2007 s.r.o., Bratislava, predajcovi značiek Toyota a Lexus.