V minulosti ľudia kupovali SUV ako „štýlové“ autá. Dnes sa preferencie zmenili. V tomto segmente sú najpočetnejšou skupinou rodiny s deťmi, ktoré berú SUV ako alternatívu k MPV.
Kým v minulosti ľudia kupovali SUV ako „štýlové“ autá, dnes sa preferencie zákazníkov zmenili. V tomto segmente sú najpočetnejšou skupinou rodiny s deťmi, ktoré berú SUV ako alternatívu k MPV. Predsa len vyššie autá poskytujú jednoduchšie manipulovanie s detskými sedačkami, uľahčujú nastupovanie a dávajú pocit väčšej bezpečnosti.
Dostupná aj s pohonom 4x4
Po modernizácii má RAV4 tri agregáty: benzín, diesel a hybrid. Naftovú verziu (105 kW) dostanete len s manuálom a pohonom predných kolies. Hybridná verzia má benzínový 2,5 liter a elektromotor s kombinovaným výkonom 145 kW. Dostupná je ako predokolka aj štvorkolka. Tretia verzia v ponuke je atmosférický radový 4-valec objemu 2 litre a pohon oboch náprav.
Kombinovaná spotreba benzínovej verzie je podľa cyklu NEDC 6,5 litra/100 km. Na testovacej dráhe sme dosiahli výsledok 8,0 litra.
S kolegom Ferom som vyskúšal benzínovú verziu. Tá má pod kapotou 2,0 litrový štvorvalec Valvematic s výkonom 112 kW (152 koní) a krútiacim momentom 196 Nm. K dispozícii je prevodovka CVT alebo 6-st. manuál.
Benzínová verzia je pre zmenu dostupná len s pohonom všetkých kolies (AWD). Zadný náhon je pripájateľný a pri bežnej jazde postačuje. Pokiaľ však jedno koleso stratí trakciu, systém má problém poslať krútiaci moment na zaťažené kolesá. V mierne náročnejšom teréne teda sklame. Prekvapivo, svetlá výška len 163 mm, nie je až taký problém. Ale vlastne je to úplne jedno, pretože väčšina majiteľov okúsi maximálne poľnú / lesnú cestu. Zvláštne je, že naftová verzia má svetlú výšku 178 mm a hybridná 177 mm. Benzínovej verzii totiž zospodu „trčí“ výfuk nižšie a inak.
Spotreba nedosiahla papierovú hondotu
Kombinovaná spotreba benzínovej verzie je podľa cyklu NEDC 6,5 litra/100 km. Na testovacej dráhe sme dosiahli 8,0 litra. V meste, kde trávi RAV4 väčšinu času, sa bude spotreba pohybovať okolo 9 litrov. Palivová nádrž má však objem 60 litrov, takže na pumpu vás ravka nebude posielať každý týždeň. V kombinácii s CTV prevodovkou dokáže RAV4 2,0i na stovku akcelerovať za 10,7 sekundy. V nízkych rýchlostiach funguje prevodovka dosť zvláštne. Drží otáčky okolo 2000 – 2500, a to dosť dlho aj pod plným plynom.
Ak kupujete auto pre rodinu, určite vás bude zaujímať bezpečnosť. Z testov EuroNCAP vyšla Toyota RAV4 na výbornú so ziskom 5 hviezd. Za ochranu dospelej posádky má 89% a za ochranu detí 82%.
Toyota Safety Sense je balík aktívnych bezpečnostných technológií. Nájdete tu prednárazový bezpečnostný systém (PCS), sledovanie jazdného pruhu (LDA), adaptívny tempomat (ACC) a automatické diaľkové svetlá (AHB). V prípade, že vodič nereaguje, PCS dokáže auto spomaliť pred nárazom o cca 40 km/h. Systém je vybavený aj detekciou chodcov. Automatické svetlá však nefungujú ideálne, občas reagujú neskoro a osvetľujú protiidúcich vodičov. Za to vás po zotmení na cestách veľmi v láske nebudú mať.
Za zmienku stojí aj infotainment Toyota Touch 2, ktorý má prehľadné a intuitívne ovládanie. Potešia tiež rýchle reakcie na dotyk. V roku 2016 je však sklamaním vcelku chabá grafika a nízke rozlíšenie 7“ displeja.
Toyota RAV4 sa kupuje rozumom, nie srdcom. Ak oceníte vyšší posed, priestranný a variabilný interiér, je to dobrá voľba. Papierovým sklamaním je svetlá výška len 163 mm, no ako sa ukázalo v stredne ťažkom teréne pri teste (viď video), skôr narazíte na limit jednoduchého pohonu oboch náprav. Na jeho schopnosti narazí v teréne prekvapivo rýchlo asi každý vodič. Toyota si pravdepodobne uvedomuje, že „revírom tohto auta je mesto a nákupné centrum“, ako povedal kolega Fero. Jednoducho, ide o auto kategórie MPV, prezlečené do kabátu SUV.
Toyota RAV4 2,0 Valvematic AWD Multidrive S
rok výroby 2016
Cenník modelov Toyota RAV4 platný na Slovensku.
PLUSY:
+ nastaviteľný sklon operadiel v 2. rade, + komfortný podvozok. |
MÍNUSY: - nepresvedčivý pohon 4x4, - materiály v interiéri, |
Toyota RAV4 2,0 Valvematic AWD Multidrive S |
rok výroby 2016 |
Motor: |
zážihový, atmosférický radový 4-valec, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie ventilov, objem 1 987 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 80,5 x 97,6 mm, kompresný pomer – 10,0 : 1, max. výkon 112 kW (152 k) / 6 200 ot, max. krútiaci moment - 196 Nm / 4 000 ot, litrový výkon 56 kW (76,16 k) , Emisna norma Euro VI. |
Pohon: |
CVT prevodovka Multidrive S, pohon všetkých štyroch kolies AWD. |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie, elektronické systémy podvozka: ABS, TC, EBD, EBA, VSC, HAC. PSC, LDA. |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 18", pneu 235/55 R18 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v – 4570 x 1845 x 1660 mm, rázvor – 2660 mm, objem kufra - 547 / 1746 l, pohotovostná hmotnosť - 1 625 kg (bez vodiča), objem palivovej nádrže – 60 l., kombinovaná spotreba – 6,5 l./100 km (reálna spotreba 8 l./100 km), výkonová hmotnosť 14,51 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 185 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h – 10,7 s. |
Cena: |
Základný model - od 28 300 € Testovaná verzia - 35 200 € |
Ak hľadáte zábavu za volantom, na Toyotu RAV4 môžete zabudnúť. Ponúkne však pohodlie, priestor a dobrý výhľad. Prevodovka CVT je niečo, na čo si treba zvykať a zažil som aj lepšie prevodovky s plynulou zmenou prevodového pomeru. V prípade, že vám teda nevadí radiť, bude manuál lepšou voľbou. Ak ste dosť drzí RAV4 v teréne zvládne viac, ako by si väčšina majiteľov trúfla. No okrem svetlej výšky ju výrazne limituje systém pohonu. Keď totiž jedno koleso stratí trakciu už sa nepohnete, a to môže byť problém aj v zime na zasneženej asfaltovej ceste, či na zľadovatenom parkovisku. RAV 4 je však stvorená ako rodinné auto a táto úlohu do bodky splní. Má ľahko udržiavateľný interiér, je bezpečná, pohodlná a má dobré predpoklady aj na spoľahlivosť.