Volkswagen Scirocco 1.4 TSI
Keď v roku 1992 opustilo brány továrne VW posledné Scirocco druhej generácie (predalo sa ich spolu s prvou generáciou skoro 800 000), bolo viac než isté, že ďalšia generácia tak skoro nepríde, teda, ak vôbec ešte niekedy príde. Našťastie pre nás všetkých dostal Volkswagen rozum a v roku 2006 (teda po dlhých 14 rokoch) ohlásil návrat tejto legendy. O dva roky neskôr (máj 2008) si nové Scirocco odkrútilo svoju premiéru na 24h pretekoch na Nürburgringu a hneď na to sa dostalo do predaja. Tak teda prosím, privítajme Scirocco tretej generácie.
Zimné počasie malo v deň testu nad nami zľutovanie – prestalo snežiť, vyčasilo sa (teda tak, ako sa to v zime len dá) a teplota stúpla na príjemné 3 stupne :-) Preto sme pre vás nafotili auto najmä v exteriéroch. Táto jeho modrá farba totiž krásne kontrastuje s ponurou, všade prítomnou zimnou šeďou.
Testovaný kúsok bol vybavený motorom 1.4 TSI s výkonom 160 PS. Tento výkon dosahuje aj vďaka technickému riešeniu ktoré svojho času použila Lancia vo svojej legendárnej beštií S4 (o tej vám prinesieme čoskoro materiál) – kompresorom a zároveň turbom dopovaný motor. Kompresor pomáha v spodných otáčkach kým štafetu neskôr nepreberie turbo. Vďaka tomuto riešeniu sa neželaný turbo efekt eliminuje na minimum (majitelia turbo dieslov by mohli rozprávať...). V praxi sa to prejavuje lineárnym záťahom v celom spektre otáčok, až miestami zabudnete na to, že pod kapotou je motor „len“ s 1390 ccm.
Jednoznačne najkrajší Volkswagen z aktuálnej ponuky tohto výrobcu. Ba čo viac, v tejto testovanej modrej je jednoducho k zožratiu, nemyslíte?
Nemusíme si nič nahovárať, Volkswagen nie je zrovna značka, ktorá by vyrábala nejaké extra sexy kúsky za ktorými si ľudia vykrútia krk. Avšak ako sme škonštatovali pri teste modelu VW EOS tak to isté musíme spraviť aj teraz. Designérom s FauVé patrí naše uznanie a hlboká poklona. Scirocco tretej generácie sa im proste podarilo, je krásne, elegantné a dravé zároveň. Jednoznačne najkrajší Volkswagen z aktuálnej ponuky tohto výrobcu. Ba čo viac, v tejto testovanej modrej je jednoducho k zožratiu, nemyslíte?
Interiér auta je skoro totožný s tým, ktorý nájdete v EOSe alebo v Golfe V, prístrojovka je teda iná ako v aktuálnej, šiestej generácií. Sedačky sú špičkové, tak ako aj samotný posed, nájsť si správnu polohu bola otázka sekúnd. Volant je dole skosený (áno, to je najnovšia zábavka inžinierov z VW, do všetkého športového pchať zdola ufiknuté volanty...) ale celkovo má správny priemer a hrúbku venca. Naša verzia bola 6. stupňový manuál, takže pod samotným volantom sa už nenachádzali krídelka pre radenie rýchlostí. Čo ale môže prípadným záujemcom o toto auto vadiť, je priam klaustrofobický pocit za volantom. Nízko položená strecha, masívne predné a zadné stĺpiky (tie predné, áčkové, su fakt sakra tlsté!) a obmedzený výhľad vzad. Paradoxne nám toto všetko pripomína iné, už skoro zabudnuté športové kupé z dielní VW – Corrado. Avšak, kto chce športové auto takéhoto charakteru, musí tieto veci akceptovať ako fakt a samozrejmosť vďaka ktorej je karoséria ďaleko tuhšia ako u bežných áut. Pre ten zvyšok je tu klasický Golf. Mimochodom, onedlho vám skutočne prinesieme aj priame porovnanie Scirocco vs. Golf. Sedenie vzadu nie je síce úplne ideálne na dlhé cesty (tu si fakt pripadáte ako v ponorke) ale na strane druhej, v tejto kategórií áut je až nadpriemerne dobré (vyše 180cm vysoký vodič si dokáže sadnúť sám za seba). Navyše, zadné sedačky sú veľmi pekne anatomicky tvarované, takže už len pohľad na ne povie veľmi veľa o charaktere tohto auta. Ak budete chcieť prevážat aj nejakú tú batožinu, môžete sa spoľahnúť na kufor, ten je totiž dostatočne objemný (reči o tom, že kupéčka majú malé kufre, neberieme!) aj keď jeho nakladacia hrana je relatívne vysoko (opäť daň za tuhú karosériu).