Test Volvo XC60 D5 R-design
Volvo XC60 napriek veku presne 3 rokov (premiéra v Ženeve v marci 2008) považujem za najkrajšie stredneveľké SUV vôbec. Ešte koncom minulého roka by som tiež napísal, že aj za najlepšie zvládnuté auto svojej triedy. Medzičasom však do predaja prišla nová X3 od BMW a tá je mimoriadne vydarená. Či je lepšia si po krátkych dotykoch ešte tvrdiť nedovolím, ale rešpekt si nepochybne zaslúži. Volvo XC60 však stále patrí medzi absolútnu špičku na trhu, čo potvrdí nie len tento test, ale dokladuje to aj ohromná úspešnosť tohto typu. V rokoch 2009 a 2010 to bolo najlepšie predávané Volvo. Záujem oň prekonal aj najsmelšie očakávania Vikingov.
Typ XC60 bol pre Volvo extra dôležitým autom, od momentu rozhodnutia ísť do triedy, ktorej vtedy panovalo BMW X3 I. generácie a LandRover Freelander. V čase vývoja boli značky LandRover a Volvo pod spoločnou strechou koncernu Ford Premium Brands spolu s Jaguarom. Preto typ Freelander II a XC60 stoja na spoločnej platforme. Úloha oboch áut je od začiatku iná. LandRover má byť viac pre terén a nepohodu, Volvo zas viac pre asfalt a rovnejšie cesty. Rozdelenie úloh vývoja preto asi nemohlo dopadnúť inak. Briti sa postarali o terénne zdatnosti XC60, Švédi podvozok následne ladili pre čo najlepšie vlastnosti na cestách. A pravdu povediac, vôbec sa neflákali. Urobili veľmi dobrú prácu.
Volvo XC60 D5 R-design
Volvo XC60 aj po troch rokoch považujem za najkrajšie stredneveľké SUV na svete. A zároveň jedno z najlepších...
Tak ako sme ho mali na vyskúšanie, so sexi balíkom R-design je XC60 v ponuke približne rok. Balík R-design vo mne ešte viac rozdúchal nadšenie pre toto auto. Škoda len, že R už neznamená viac, než len sexi oblečenie a mierne upravené pruženie. Iste by som nešetril komplimenty keby Volvo ponúklo aj výkonnejší motor, brzdy a ostrejšie prevodovky...
Ale čo už narobíme? Väčšina, naozaj drvivá väčšina kupujúcich chce športovo a zvodne len vyzerať, no nie sú ochotní kompromisov v oblasti pohodlia cestovania, spotreby či vyššieho poistného pre výkonné auto. Volvo nerobí nič iné, než Audi a ich S line, Mercedes s AMG balíkmi, či BMW s M paketom. Ale XC60 ponúka podstatne viac, než len skvelé tvary. Pre Švédov je prelomovou s výbavou elektrického zatvárania piatych dverí a 20" disky kolies. A keby len tým...
Volvo XC60 s R-design je mimoriadne sexi
Keďže pod kapotou je motor s označením D5, ktorý je pre toto auto podľa mňa najlepšou voľbou, všetci sme boli zvedaví, ako obstojí v skúške ohňom na valcovej brzde. Auto sme potrápili u našich partnerov MM racing. Maximálne namerané hodnoty 143,3 kW (195 k) pri 3 850 ot a max. krútiaci moment 423 Nm pri 2 065 ot sú úplne v poriadku. Aj priebeh sily motora v rozsahu od 1 400 do 2 500 ot je skvelý. Mrzutý je však prepad sily motora až o 60 Nm v rozsahu od 2 500 po 3 200 ot. Prepad spôsobuje útlm práce menšieho turba, ktoré ma za úlohu kŕmiť motor vzduchom v prvej tretine otáčok a oneskorený nástup väčšieho turba, ktoré má pokrývať vyššie otáčky.
Napriek tomu, ako divne na vás môže uvedený graf pôsobiť, pri jazdení vodič nie je schopný tento pokles sily motora cítiť. Naozaj nie! Pokles sily motora o 60 Nm možno nie je potešujúca správa, ale pri hodnotách 380 až 420 Nm to nie je žiadna katastrofa. Pravda je, že XC60 D5 by možno malo ťahať v rozsahu stredných otáčok lepšie, ale to čo ponúka je úplne v poriadku. A ak by sa vám to náhodou predsa len málilo, stačí zaklopať na dvere napríklad práve firmu MM racing. Tam majiteľom motora D5 naozaj zdatne pomôžu. A nie len im, samozrejme...
Čelný náraz so 40% prekrytím deformovateľnej prekážky sa robí v rýchlosti 64 km/h. Bočný náraz mobilnou deformovateľnou bariérou v EuroNCAP vykonávajú v 50 km/h. Skúška nárazu do pevného stĺpa sa robí v rýchlosti 29 km/h. Vo všetkých týchto testoch obstál typ XC60 mimoriadne dobre. Volvo XC60 je naozaj jedným z absolútne najbezpečenejších áut vôbec.
Ak samo volvo v reklamných sloganoch tvrdí, že typ XC60 je najbezpečnejším volvom histórie, každý, koho bezpečnosť čo len trošku zaujíma by mal veľmi zvýšiť pozornosť. Všetko čosi stojí, to je jasné. Teraz nehovorím o cene, ale o hmotnosti. Volvo XC60 má základnú pohotovostnú hmotnosť 1 760 kg, nami testovaná verzia mala vďaka tučnej výbave o 90 kg viac. 1 850 kg na bežné osobné auto už naozaj nie je málo, ale dá sa mu to odpustiť, keď viete, že nič bezpečnejšie v súčastnosti po cestách nejazdí...
Volvo XC60 D5 R-design
PLUSY: + krásne, + skvelé spracovanie, + prémiové tak ako sa len dá, + skvelé technológie a riešenia, + najbezpečnejšie auto na svete, + špička v aktívnej bezpečnosti, + špička v pasívnej bezpečnosti, + dosť miesta pre 4 dospelých, + užívateľský komfort a zlepšováky. |
MÍNUSY:
|
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Volvo XC60 D5 |
rok výroby 2009 |
Motor: | dvoma turbodúchadlami prepĺňaný vznetový radový päťvalec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 2 400 cm3, vŕtanie x zdvih - 81 x 93,2 mm, kompresný pomer - 16,5:1, max. výkon 151 kW (205 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 420 Nm / 1 500 - 3 250 ot, litrový výkon 63 kW / l ( 85,5 k/l). |
Pohon: | hydromenič, 6-stupňová automatická prevodovka, aktívny pohon 4x4 s variabilným rozdelením hnacej sily v rozmedzí p/z 95 - 5 až 50 - 50 %. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z 328/302 mm, ABS, TC, DSTC, City safety - súčasť zákl. výbavy |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 9 x 20", plášťe 235/40 R20 |
Rozmery a hmotnosti: | d x š x v - 4630 x 1890 x 1715 mm, objem kufra - 495 - 1 455 l, pohotovostná hmotnosť - 1 860 kg, výkonová hmotnosť - 12,31 kg / kW, kombinovaná spotreba - 9,9 l/100 km, tvorba emisií - 119 g/100 km |
Dynamické parametre: | max. rýchlosť - 205 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,9 s |
Cena: | Základný model XC60 D5 od 29.708 €, Testovaná verzia s 44.250 € |
Vychutnajte si aj našu galériu pohľadov na tohto fešáka. Nášmu fotografovi Andymu sa cvakanie naozaj vydarilo.