Zvonka aktuálne najvýkonnejší VW Passat rozozonáte len podľa decentného štítka červených TDI.
VW Passat B8 sa v marci 2015 stal Európskym Autom Roka 2015. A úplne zaslúžene, v každom smere. Nechcem znieť konzervatívne alebo starecky, ale toto je druh áut, ktoré si taký titul zaslúžia. Rovnako ako sa Mercedes triedy C stal Svetovým Autom Roka 2015.
Asi nie som výnimkou, lebo okrem mnohých pochvál a poklon slovo nudný zaznelo v našich testoch za ostatné roky x-krát (nemá zmysel to rátať). Potvrdil to test VW Golf VII TDI Variant, test VW Jetta TDI aj test VW Passat TDI B8. Všetko to boli celkom bežné verzie. Preto než vám prinesieme videotesty VW Golf VII R300 či VW Touareg II po modernizácii, napadlo mi pozrieť sa nude v rúchu "bežného" modelu Volkswagen ešte raz rovno do očí. S odstupom polroka, po videoteste bežného 150 koňového VW Passat B8 2.0TDI sedan, som vyžiadal aktuálnu top verziu - 2.0 BiTDI 4motion DSG. S naj nafťákom ponuky inú kombináciu nezískate. BiTDI je len s pohonom 4motion a so 7st. DSG prevodovkou. Pri technike tohto borca sa však oplatí trochu pribrzdiť. Je tu o čom... Kedže v prvom teste nás VW Passat B8 svojimi kvalitami a množstvom i pestrosťou asistenčných systémov vodiča doslova šokoval, skrátim test top verzie BiTDI hlavne na rozdiely.
Ani pohľad pod kapotu nenapovie, že pod krytmi sa nachádza zaujímavá a potentná technika.
Aj keď naftový motor s dvoma turbami už nie je žiadnou prevratnou novinkou, pre VW je to v osobných autách ešte stále veľká vec. Revolúciu v tomto smere urobilo BMW s motorom komerčne označovanom 23d. Ešte v roku 2007 ho predstavili v BMW radu1 (E87). V prvej generácii ponúkal 150 kW (204 k) a 400 Nm. Dnes je na svete už jeho druhá generácia, komerčne označovaná 25d. Necelé dva roky na to zakontroval Mercedes s biturbo naftovým motorom 250CDI. Dnes už dvojturbový nafťák ponúka viacero výrobcov, Honda dokonca len 1,6 liter i-DTEC so 120 kW (160 k) a 350 Nm. No nebolo by fér naznačovať, že VW v snahe o prémiovosť a technologický pokrok v tomto zaspal dobu, lebo motor BiTDI predstavili v Passate B8 len pred cca rokom. Už od r2009 totiž podobný motor 2.0 BiTDI s výkonom 132 kW (180 k) ponúkajú v Multivane T5. Len s riešením pre osobné autá si akosi dali načas.
Tiež 2.0 litrový radový 4-valec, s priamym vstrekovaním paliva s dvoma turbami s variabilnou geometriou lopatiek turbíny VTG a s dvoma medzichladičmi vzduchu ponúka fakt parádne parametre. Max. výkon 176 kW, teda 240 koní, pri 4000 ot a max. krútiaci moment 500 Nm v rozsahu 1750 - 2500 ot. Dynamické parametre Passatu BiTDI mi tiež dvíhajú obočie. Šprint z 0 na 100 km/h zvládne aj vďaka pohonu 4motion, ktorý je jeho povinnou súčasťou rovnako ako prevodovka DSG, len za 6,3 s. Maximálna rýchlosť je bez mála 240 km/h. A spotreba? Nuž, kombo by malo byť len 5,3 l nafty na stovku. No mňa viac než spotreba či maximálka zaujímalo jediné. Ako nudný je aktuálne najvýkonnejší a najdynamickejší Passat ponuky? Alebo je slovo nuda v jeho súvislosti rovnako na mieste ako panna v súvislosti s matkou? Objavte spolu so mnou v ďalšom, dúfam nie nudnom, videoteste TopSpeed.sk:
Pozrite sa na ten graf. Prudkosť, s akou rastie krútiaci moment BiTDI motora, je dychberúca už na papieri. Z 200 Nm pri cca 1200 otáčok v priebehu len 600 otáčok vyhučí sila motora 2,5x! Pri necelých 1800 ot už má podľa výrobcu rovných 500 Nm. My sme v MM racing na valcovej brzde Maha MSR500 4x4 odmerali 487 Nm, čo je prakticky to isté. Ten si motor drží do cca 2600 otáčok, čo je o trochu viac ako deklaruje výrobca. Maximálny výkon 238,5 koňa je prakticky presne ako hlási výrobca. Jednoducho parametre na pohľadanie. VW má byť s týmto motorom na čo hrdý. Každý z vás, kto máte v rozpočte pár tisíc eur navyše, neváhajte. BiTDI nie len, že nie je nuda, je to pravý manažérsky expres, ktorý na peňaženku zaútočí pri kúpe, nie pri prevádzke. No dá nefalšovaný zážitok z dynamiky. Schválne nepíšem z jazdy, lebo jazdnými vlastnosťami top určite nie je.
Väčšinou veľmi presne viem, či by som bral sedan, liftback, alebo kombík. No pri Passate B8 som v pomykove. Osobne by som mal vážny problém vybrať si sám, a teda vám aj poradiť, či dať prenosť šviháckemu sedanu alebo kombíku. Passat sedan vyzerá navonok ako úplne nové auto, Variant zas len ako väčšia modernizácia. No tá praktickosť a kufor s až 1780 litrami a rovným dnom... Fakt neviem!
Myslím si, že BiTDI je pod kapotu Passat B8 najlepšia voľba. Možno lepšia, než potenciálna 280 koňová verzia ostrého benzínového dvojlitra (ak takú vôbec pripravia). Až po ostrý model Passat R by som neváhal a z aktuálnej ponuky bežných osobných VW by som bral určite Passat B8 BiTDI. Len sa ma preboha nepýtajte, či sedan, alebo Variant... :)
Volkswagen Passat B8 Variant BiTDI 4motion DSG
rok výroby 2014
PLUSY: |
MÍNUSY: - stále nedotáčavý, |
VW Passat B8 2.0 BiTDI 4motion | rok výroby 2015 |
Hnací agregát: |
dvoma turbodúchadlami prepĺňaný vznetový radový 4-valec s priamym vstrekovaním paliva systémom Common Rail II uložený vpredu naprieč, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, max. výkon 176 kW (240 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 500 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 88 kW (120 k) / l, Euro VI. |
Pohon: | dvojspojková robotizovaná samočinná 7-stupňová prevodovka DSG, pohon všetkých kolies. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, elektronické systémy podvozka: ABS, TCS, EBD, EBA, ESC. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 215/55 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4767 x 1832 x 1477 mm, rázvor - 2791 mm, objem kufra - 650 / 1 780 l, pohotovostná hmotnosť - 1 660 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,4 l/100 km, spotreba počas testu - 6,7 l/100 km, palivová nádrž - 66 l, výkonová hmotnosť 9,43 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 238 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,3 s |
Cena: |
Základna verzia 1,4 TSI - od 22 290 € |
Motor BiTDI má dosť sily a vie sa pohrať aj s pomerne veľkým Passatom. Auto pôsobí isto a nie je také tvrdé ako Passat s bežným podvozkom. V športovom režime ale mierne stuhne. Pri jazde v eko režime prevodovka DSG už tradične dusí motor v nízkych otáčkach, čo je počuť aj cítiť vo vibrujúcom plynovom pedáli. Motor pritom, vzhľadom na svoj výkon, nie je prehnane smädný. Prekvapením bol aj príplatkový parkovací asistent. Dokáže zaparkovať pozdĺžne, kolmo aj šikmo bez toho, aby bolo treba niečo nastavovať. Systém sám vyhodnotí o aké parkovanie ide a jednoducho koná. Čo ma však pri jazde znervózňovalo je počet tlačidiel na volante. Človek sa ich musí naučiť naspamäť a to bude nejaký čas trvať.