Audi e-tron je prvý elektromobil značky a celkovo jeden z prvých elektromobilov na svete od prémiového výrobcu. Disponuje výkonom 265 kW (300 kW v režime BOOST) a krútiacim momentom 561 Nm (664 Nm v režime BOOST). V tom istom režime zvládne stovku za 5,7 sekundy. Podľa normy WLTP má mať dojazd viac ako 400 km, no kolega Mišo sa pri jeho testovaní presvedčil o opaku a aj preto odporúčam prečítať si jeho Audi e-tron test. Dosť bolo čísel, poďme sa pozrieť na pohon e-tronu.
Dva asynchrónne elektromotory
Ten disponuje pohonom Quattro, no nie je to ten klasický čo poznáme. Ide o novú generáciu pohonu Quattro, takzvaný elektrický pohon všetkých kolies. Ten sa stará o optimálnu trakciu a dynamiku auta. Tak, ako aj u Tesly Model X, aj e-tron poháňajú dva elektromotory, jeden pre každú nápravu. Ide o asynchrónne (indukčné) elektromotory, ktoré sú vďaka hliníkovému rotoru ľahké a zároveň vyžadujú len malú údržbu. Maximálny výkon v režime BOOST dokážu poskytnúť až na 60 sekúnd. Zadný motor (koaxiálne uložený) produkuje ako viac výkonu (140 kW), tak aj krútiaceho momentu (314 Nm) ako predný motor (uložený paralelne s nápravou). Ten ponúka o niečo nižšie hodnoty (125 kW, 247 Nm). Motory spolupracujú s dvojstupňovými planétovými prevodovkami, ktoré prenášajú sily na nápravy prostredníctvom diferenciálov. Pohon quattro je tiež možné aktivovať podľa potreby, čoho výsledkom je rozdelenie krútiaceho momentu špecifické pre konkrétnu situáciu.
6/6 hviezdičiek
Audi e-tron so svojou nadupanou elektronikou nesklamalo, skôr naopak, milo prekvapilo. Tak, ako Tesla Model X, náš 4x4 test zvládol na plný počet hviezdičiek, no v expresne rýchlom čase 8,7 sekundy, čo je o takmer 10 sekúnd rýchlejšie ako spomínaná Tesla. Treba však podotknúť, že posledný test s trakciou na jednom kolese prednej nápravy zvládol e-tron až v režime off-road a s vypnutou stabilizáciou. Je to však úplne v poriadku, pretože na snehu nebudete auto väčšinou trápiť v klasickom režime, ale rovno zapnete off-roadový mód. Náš test ukázal, že elektrický pohon Quattro dokáže reagovať naozaj extrémne rýchlo, čím nechal za sebou aj Teslu.
Verím, že vás určite bude zaujímať aj porovnanie s nemeckým rivalom, Mercedesom EQC400. 4x4 test s prvým elektromobilom Mercedes pripravujeme a určite vám čoskoro prinesieme aj toto porovnanie.