Audi Q5 predstavila automobilka v roku 2008, pričom súčasne je na trhu už jeho druhá generácia, ktorá tento rok (2021) prešla faceliftom. Ide tak v podstate o horúcu novinku, ktorá sa nám do rúk dostala len pred nedávnom. Nová Q5 je k dispozícii ako v benzínovom, tak aj v dieselovom variante. My sme testovali druhú menovanú verziu s označením 40 TDI quattro. To znamená 2,0-litrový radový preplňovaný dieselový 4-valec s maximálnym výkonom 150 kW (204 koní) a krútiacim momentom 400 Nm. Hnací agregát spolupracuje so 7-stupňovou automatickou prevodovkou S tronic, prostredníctvom ktorej sa krútiaci moment prenáša na všetky kolesá. Q5 40 TDI zároveň zrýchli na 100 km/h za 7,6 sekundy pri maximálnej rýchlosti 222 km/h.
Ako vpredu tak aj vzadu má 5-prvkové zavesenie kolies s trubkovým stabilizátorom. K dispozícii je aj plne variabilný pohon všetkých kolies quattro s technológiou ultra, ktorý využíva viacdiskovú spojku. Nejde teda o stály pohon 4x4, no podľa Audi sa od neho z hľadiska trakcie a jazdnej dynamiky takmer nelíši. Za normálnych okolností je poháňaná len predná náprava kvôli úspore palive. V prípade potreby však systém zapojí aj pohon zadných kolies. Elektronika zároveň neustále monitoruje jazdnú situáciu a variabilne rozdeľuje hnaciu silu medzi jednotlivé kolesá. Nové Audi Q5 profituje aj z elektronicky riadeného vzduchového pruženia s plynulo adaptívnymi tlmičmi. To v závislosti od aktuálnych podmienok reguluje tlmiče a aj samotnú svetlú výšku auta.
6/6 hviezdičiek
Už na začiatku som napovedal, že Audi Q5 40 TDI 4x4 test zvládlo na výbornú. Odnáša si tak plný počet hviezdičiek s fantastickým reakčným časom 5,68 sekundy, čo je v priemere len 0,95 s na jednu skúšku. Po Land Roveri Defender a Mercedesi GLE 350de sa tak radí na tretiu priečku nášho rebríčka 4x4 testov. Fantastický výsledok.