Variabilné rozdeľovanie sily medzi nápravy
Pohon všetkých kolies BMW xDrive patrí jednoznačne k tomu najlepšiemu, čo na trhu nájdeme. Poskytuje vysokú úroveň bezpečnosti, dynamiky a veľkým pomocníkom by mal byť aj pri jazde na povrchu s nízkou priľnavosťou. Zaujímavosťou je, že xDrive na rozdiel od väčšiny 4x4 pohonov, nemá stály pomer rozdelenia pohonu medzi prednú a zadnú nápravu. Namiesto toho, variabilne mení pomer sily na jednotlivé nápravy. Zároveň dokáže poslať pohon aj len na jednu nápravu.
Systém xDrive ovláda elektronicky riadená viaclamelová medzinápravová spojka. Tá rozdeľuje pohon medzi nápravy. Elektronika zároveň spolupracuje aj s dynamickou kontrolou stability DSC. Práve pomocou DSC dokáže systém xDrive znížiť nedotáčavosť alebo pretáčavosť auta, presmerovaním vyššieho výkonu buď na zadnú, alebo prednú nápravu. Zároveň systém distribuje krútiaci moment rozdielne pre každé koleso, v závislosti od situácie.
V základnom pomere rozdelenia výkonu, preferuje BMW xDrive jemne zadnú nápravu v pomere 40:60 (predok:zadok). Väčšina systémov 4x4 preferuje prednú nápravu a k tomu pripája práve zadnú. U BMW je to presne naopak. Pre porovnanie, pohon Quattro ide cestou vyváženosti a základný pomer rozdelenia výkonu je 50:50. V porovnaní s BMW má aj preto o niečo bližšie k nedotáčavosti.
Plný počet hviezdičiek
BMW X5 s pohonom všetkých kolies xDrive nemalo na valčekoch najmenší problém. Náš 4x4 test zvládlo na 6/6 hviezdičiek za viac než slušný čas, 11,48 s. Celým testom pritom BMW prešlo v normálnom režime jazdy. Na druhej strane Audi SQ7 s pohonom Quattro v našom minuloročnom teste nezažiarilo tak ako X5. Získalo 5/6 hviezd a test s trakciou na jednom kolese prednej nápravy sa nepodarilo zvládnuť ani v režimoch All-road či Off-road. Treba ale podotknúť, že Audi Q8 si v režime All-road poradilo aj so situáciou zníženej adhézie na 3 kolesách. BMW X5 však naším testom prešlo s väčšou ľahkosťou. Rozhodnutie, ktorý z týchto dvoch pohonov by ste si vybrali, je na vás, pretože ani jeden z nich nie je zlá voľba. Pohon BMW možno reaguje rýchlejšie v prvých momentoch straty trakcie, pohon Audi však zvládne oveľa väčšie trápenie a dlhší pobyt v teréne.