S elektromobilom som už mal česť niekoľkokrát. Toto zďaleka nebol môj prvý kontakt. Na jar minulého roka som niekoľko dní strávil za volantom Volkswagenu e-UP! a tiež s BMW i3S. Ovládateľnosťou aj hravosťou BMW i3S Konu Electric prekonáva. No vzhľadom, dojazdom ani cenou jej nedokáže konkurovať. e-UP je vzhľadovo okej, no zlyháva dojazdom a praktickosťou. Obe autá sú jednoducho iba do mesta a v reálnom svete je s nimi každá dlhšia jazda dobrodružstvo. No nie tak, ako by sme si želali. Totiž čím viac komfortu si doprajete, tým komplikovanejšia a nervy drásajúcejšia vaša jazda to bude.
A práve v tomto je Kona úplne na inej úrovni. Bez citeľného zníženia komfortu jazdy prejde presne toľko, koľko ukazuje indikátor dojazdu. Ten zohľadňuje všetko. Od jazdného režimu, až po vyhrievanie sedačiek. Pri diaľničnom ustálenom tempe platí, že čo prejdený kilometer, to aj o kilometer menší dojazd. Pri 130 km/h predstavuje spotreba 24 kWh. Pri našej jazde na spotrebu, ktorá vedie mestom, diaľnicou aj cez horský priechod, som dosiahol kombinovanú spotrebu 20,1 kWh na 100 km. A pri bežnom jazdení sa to výrazne nezmenilo.
Rekuperácia par excellence
Zrazu nejazdíte bez rozmyslu. Práve naopak. Naučíte sa jazdiť len pomocou jedného pedálu. Vďaka rekuperácii brzdnej energie si môžete každé brzdenie (rekuperovanie) načasovať tak, že nebudete potrebovať brzdový pedál. Budete len prosto uberať "plyn", alebo v tomto prípade skutočne výstižnejšie akcelerátor. Pri ceste z Koliby som sa nechal unášať gravitáciou a brzdil za pomoci troch úrovní rekuperácie. Keď som zišiel kopec, ukazovateľ navýšil hodnotu o 4 km. Väčšinu času som šiel na 1. stupni rekuperácie, ktorý brzdí najmenej. V prípade ľahkej zákruty som páčkou pod volantom prepol na 2. stupeň, ktorý auto zbrzdil viac, a v momente, keď bolo potrebné brzdiť výrazne prišiel na rad 3. stupeň, ktorý už vyvolá celkom slušný brzdný efekt.
Práve v 3. najsilnejšom stupni budete pravdepodobne jazdiť v meste najviac, teda na úsekoch, kde sa jazdí systémom brzda/plyn. Na miestach, kde možno viac využívať zotrvačnosť, si "preradením" pod volantom znížite brzdný účinok. Brzdový pedál má v porovnaní s neelektrickými autami trochu zvláštny chod a treba si naň zvyknúť. Pri silnejšom brzdení ho treba zatlačiť o kus ďalej ako pri bežnom aute, pretože nie hneď od prvého centimetra sa zapájajú brzdy na kolesách, ale najskôr sa Kona snaží využiť energiu z brzdenia zapojením generátora. Na rekuperáciu treba myslieť, pretože dokáže spomaľovať naozaj prudko, ale tieto reakcie si vodič osvojí za pár minút jazdy. Treba tak aj pozorne sledovať situáciu za vami, pretože rekuperovať začína okamžite, ako dáte nohu dole z plynového pedálu. Obrovské plus predstavuje rekuperovanie aj pri adaptívnom tempomate, ktorý vás takto veľmi komfortne spomalí na tempo auta pred vami a potom opäť drží tempo. Skvelé!
Trhač asfaltu
Hyundai Kona Electric vyrábajú v dvoch verziách. V závislosti od kapacity batérie a výkonu. Silnejšia verzia disponuje batériou s kapacitou 64 kWh. Tá sa postará o dojazd do 449 km podľa testovania WLTP. V zimnom období sa však nedostane cez 400 km. Výborný je systém VESS (Virtual Engine Sound System), ktorý ma s kolegom Alexom veľmi pobavil. Ako už názov napovedá, slúži na upozornenie chodcov, že sa za nimi plíži elektromobil. Do rýchlosti 30 km/h vydáva symfonické zvuky, že by to mohla byť pokojne ambientná hudba v masážnom salóne.
Elektromotor dosahuje výkon až 150 kW (204 koní), ktorý posiela na predné kolesá. Pri vypnutých systémoch má Kona nemalé problémy preniesť tento výkon, ktorý je k dispozícii okamžite po pridaní. Pri štarte z miesta na mokrej vozovke sa mi dokonca stalo, že namiesto rovno som išiel do strany. Je to však mínus? Absolútne nie! Vďaka instantnému výkonu zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy. To zaručuje kopec zábavy. Potešiť môže trochu prízemná zábavka - pretáčanie kolies pri rozjazde a nabúravanie ega ľuďom v drahých autách. Predsa len to nikoho nepoteší, ak vás vo vašom 7dmičkovom bavoráku zotrie biela “chladnička”. Kto by len povedal, že mestské SUV (a elektrické zvlášť) bude vedieť nechávať dlhočizné čiary od gúm na ceste a oblaky dymu.
Pri normálnej pokojnej jazde naopak žiadne divoké momenty nezažijete. O komfort sa stará veľmi plynulé a kultivované zrýchľovanie a dospelý podvozok, ktorý ani naše cesty nerozhodia. Či už sa budete jašiť, alebo jazdiť normálne, príde moment, keď bude treba Konu nabiť. Ako to bude vyzerať?
Že bude Kona stvárať takéto veci nečakal asi nikto.
Koľko stojí nabíjanie? Oplatí sa nabíjať doma?
A to nemyslím tak, že by ste pri nabíjacom stojane trávili veľa času. Práve naopak. Vďaka veľkému dojazdu je lepšie Konu pri bežnom mestskom dochádzaní do práce alebo školy nabíjať do plna na rýchlonabíjačke. Ak máte doma nízku tarifu za elektrinu, tak aj pre samotné zdravie batérie je lepšie nabíjanie každý večer na 7 hodín. Na 80 % sa Kona Electric dokáže na rýchlo nabíjačke "naplniť" za 54 minút. Kona dokáže “cucať” z rýchlo nabíjačky až 72 kW!
Cena na staniciach ZSE predstavuje 49 centov za nabitý kW. To znamená, že plný akumulátor by ste mali po hodine za takmer rovných 30 €. Ak sa rozhodnete Konu nabíjať doma podobne ako ja, pripravte sa, že za 7 hodín nabijete iba niečo vyše 100 km. Z 32-wattovej zásuvky sa Kona dobije cez pribalený nabíjací kábel tempom zhruba 15 km za hodinu. Na fungovanie v meste to v pohode stačí, ale pri dlhšej ceste je ekonomickejšie navštíviť rýchlonabíjačku. Takisto ak doma nemáte vysokú a nízku tarifu, domáce nabíjanie vám vyslovene neodporúčam. Bolo by to predražené a pomalé. V nízkej tarife predstavuje cena za 7-hodinové nabíjanie pri cene 0,13 € za 1 kWh na 6,63 €. A to zďaleka nie je akumulátor plný. Na to by bolo treba štyri noci po sebe, teda cca 28 hodín, no stálo by to len 8 €.
Radšej čiernu
Interiér je pre mňa tak trochu dilemou. Oproti štandardnej Kone je to obrovský posun vpred. Len jeho farebné vyhotovenie mi z nejakého dôvodu navodzovalo taký lacnejší pocit. Spracovanie je veľmi dobré, iba tú plastovo šedú by som vymenil za čisto čiernu. Veľká stredová konzola pôsobí futuristicky a funkčne. Volič jazdného smeru je tvorený tlačidlami, čo je pomerne netradičné riešenie, ale veľmi efektívne. Rozdielom oproti štandardnej Kone sú aj digitálne prístroje, ktoré sa menia na základe jazdných režimov (comfort, eco, sport). Budíky majú 7 palcov a displej infotainmentu je 8-palcový. Ak ste majiteľom jabĺčkového telefónu, rozhodne vám odporúčam využívať Apple Car Play. Ten funguje už tradične skvelo. Nechýba ani bezdrôtové nabíjanie telefónu. Pod stredovou konzolou sa nachádza ďalší úložný priestor, kde si môže telefón nabíjať aj spolujazdec. Nachádza sa tam 12V zásuvka a USB port.
Výbornou vecou je vyhrievanie výhradne priestoru vodiča. Takto viete ušetriť približne 10 km dojazdu bez toho, aby ste si znížili komfort. Veľmi dôležitou súčasťou elektromobilu je audio sústava. Osobne som o značke Krell doteraz nepočul, ale ostal som veľmi milo prekvapený. Keďže si nemôžete užívať zvuk motora, je nutné mať naozaj dobré audio. Reproduktory Krell ponúkli čistý zvuk aj pri vyššej hlasitosti. Čo už také úžasné už nebolo, bol head-up displej. Okrem toho, že je premietaný na nevkusné sklíčko, tak som ho jednoducho neregistroval pri jazde. Keďže som priaznivca navigácie Waze, nevyužil som ani navigačné pokyny, ktoré vám head-up ukazuje pri klasickej navigácii. Vôbec mi však nechýbali, keďže som to omnoho lepšie videl na veľkom infotainment displeji a rýchlosť zase na klasickom veľkom budíku, ktorý je rovno pred vami. Odsúdení na záhubu sú pasažieri vzadu. Ak chcete ísť niekam štyria dospelí, pre cestujúcich na zadných sedadlách to bude naozaj nepohodlné. Takisto absencia vyhrievania zadných sedadiel znamená, že im môže byť aj celkom veľká zima. Kufor má objem 332 litrov a tiež nie je príliš vhodný pre veľký výlet, alebo rodinu s viac ako jedným dieťaťom. Po sklopení zadných sedadiel sa dostanete na výslednú hodnotu 1 114 litrov.
Žiadne ufo
Po dizajnovej stránke našla Kona zlatý stred. Nie je silou mocou UFO ako väčšina eko-konkurentov v podobe BMW i3 alebo Toyoty Prius, ale zase ani príliš utiahnutá ako napríklad VW e-UP! Priznám sa, nie som fanúšikom rozdelených predných svetiel, ale pri Kone mi to nevadilo. Našťastie, zmizlo nevkusné oplastovanie, ktorým je vyzdobená štandardná verzia a celkovo je dizajn veľmi čistý a zároveň má mierne futuristický nádych. Predná maska je zaslepená a v jej pravej časti sa nachádza zásuvka nabíjania. Jej umiestnenie je nešťastné, pretože zakaždým, keď ju budete otvárať (hlavne v zimnom období), si zašpiníte ruku. Bez spomínaného nevkusného oplastovania vyzerá Kona ešte viac ako štýlový mestský hráč, ktorý osloví mladých aj starších. Plastové kryty 17-palcových diskov nepredstavujú žiadny dizajnový gýč, ale aerodynamickú pomoc pri efektívnom obtekaní vzduchu okolo auta. A ako spoznáte elektrickú Konu pri pohľade zozadu? Jednoducho. Nemá výfuk. :)
Asistenti
Asistenčnými systémami je Kona doslova nabitá. Začnime rovno s tým najlepším. Adaptívny tempomat ASCC funguje výborne. Drží stabilné tempo a berie si čo možno najmenej energie a v prípade, že premávka začne spomaľovať, príde na rad spomínaná rekuperácia. Najviac ho však oceníte, ak bývate vo veľkom meste s množstvom kolón. Pretože v kolabujúcej doprave nie je nič lepšie, ako keď sa stará auto o všetko za vás. Kona úplne sama zastaví a jemným stlačením plynového pedála alebo tlačidla tempomatu sa opäť na váš pokyn rozbehne. Vy si tak môžete vychutnávať hudbu a relaxovať. Ruka v ruke s adaptívnym tempomatom ide systém Lane Following Assist (LFA). Ten udržuje auto v jazdnom pruhu až do rýchlosti 150 km/h. Ak sú oba systémy aktívne, jediné, čo musíte ako vodič robiť, je sa dotýkať volantu. Ak je cesta bez výraznejších zákrut a s dobre čitateľnými čiarami, môžete opäť relaxovať.
Tretím najvýznamnejším asistenčným systémom je automatické prepínanie medzi stretávacími a diaľkovými svetlami. Ten funguje väčšinu času spoľahlivo, ale občas má svoje chvíle. Stalo sa mi, že pri jazde za autom ho z ničoho nič preblikol diaľkovými svetlami. Takisto návrat do režimu diaľkových svetiel by mohol byť rýchlejší. Prítomní sú samozrejme aj asistenti ako sledovanie mŕtveho uhla, varovanie pred kolíziou, natáčanie svetiel, asistent pri vyparkovávaní, sledovanie únavy a čítanie dopravných značiek. Všetky funguje bezproblémovo. Cúvacia kamera predstavuje problém. Počas suchého dňa je výborne čitateľná, ale v tme sa prejavuje jej nižšie rozlíšenie. Ak začne pršať alebo snežiť, tak dovidenia. Kamera sa veľmi ľahko špiní a často to zašlo tak ďaleko, že z nej nebolo vidieť vôbec nič.
Záver
Musím povedať, že Konu Electric som si skutočne zamiloval. Áno, za jej cenu by som si vedel predstaviť hothatch, ktorý mi je srdcu bližší, ale nejdem porovnávať hrušky s malinami. Skutočne, ak by som mal mať elektrické auto, Kona by bola voľba číslo 1. Je to tak z jednoduchého dôvodu. Okrem Tesly je to prvý elektromobil za “ľudovejšiu” cenu 38 490 € (cena základnej verzie s výkonnejším motorom), ktorý dáva reálne zmysel ako auto číslo 1. Nie je žiadnym tajomstvom, že v teplejšom počasí a ekonomickom režime zvládne trasu Bratislava - Košice na jedno nabitie. Dokáže plnohodnotne nahradiť bežné auto a ponúka štandardnú výbavu a fungovanie asistenčných systémov, o ktorých niektorí konkurenti môžu len snívať. Jednoducho, Kona Electric má iba pár mínusov. Ale každý, kto sa autom previezol, ostal veľmi milo prekvapený a aj najväčší odporcovia uznali, že toto je vážne dobré. Hyundai Kona Electric je reálny elektromobil, ktorý za svoju cenu ponúka naozajstné auto, nie experiment. Auto, na ktoré sa môžete spoľahnúť a auto, ktoré si obľúbite. Áno, je tu stále často spomínaný problém so životnosťou batérie. Kona ponúka systém tepelného manažmentu batérie, ktorý ju buď chladí, alebo ohrieva. To by malo predĺžiť jej životnosť a zároveň zlepšiť výkon. Na otázku ako to bude v realite, vám odpovedať neviem. Hyundai na batériu dáva záruku 8 rokov/200 000 km, takže jej verí. Kona je takou prvou holubicou, ktorá ukazuje, že schopný elektromobil nemusí stáť 100 000 €. Veľký zelený palec hore!
Typ karosérie: | 5-dverová |
---|---|
Trieda / kategória: | Crossover |
Vonkajšie rozmery: | 4 180 x 1 800 x 1 570 DxŠxV (výška vrátane strešných lyžín) |
Druh pohonu: | Elektrický FWD |
Elektromotor: | Synchrónny s permanentným magnetom |
Typ batérie: | Li-Lon polymér |
Maximálny výkon (kW/k): | 150/204 |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 395 Nm |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 167 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 7,6 |
Dojazd (WLTP): | 449 km |
Prevodovka: | Redukčný prevod |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 685 |
Brzdy: | Vpredu kotúčové s vnútorným chladením vpredu, vzadu kotúčové |
Rozmery kolies: | 17" |
Rozchod (p/z), rázvor: | 2 600 |
Objem kufra: | 332 |
Cena testovaného modelu (EUR): | 43 490 |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|