Takto som spoznal BMW i3.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Prvý a vizuálny dojem z auta je jasný. Nezameniteľný dizajn je úplne netradičný. Zvláštna bočná silueta je dotvorená rozdielnymi veľkosťami okien oproti sebe sa otvárajúcich dverí, ktoré sú mimochodom veľmi praktické. Dynamické línie prítomné nie sú, ale to nevadí. Veď nie sú povinné. Podľa mňa i3 žiadna krásavica nie je, no je to tak odlišné vozidlo, že jeho dizajn je akceptovateľný.

Zvláštne čary nastanú po nastúpení. Vo vnútri začínate cestovať časom. Interiér je mimoriadne vzdušný a dáva taký ľahučký svieži pocit. Opäť je prítomná úplná netradičnosť. Prístrojový panel výrobca nahradil displejom, na ktorom sa dozviete všetko podstatné. Ovládanie prevodovky, ktorá tam nie je, je vyriešené ovládačom na pravej strane za volantom. V interiéri je prítomné drevo a istý podiel recyklovaných materiálov.

Posed vo vozidle je mierne vyššie ako je zvykom. Do mesta veľmi dobrá vec. Výhľad máte na všetky strany veľkorysý. Opäť pozitívny prvok.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

i3 má nezameniteľný dizajn.

Zaujímavé je „štartovanie“ alebo lepšie povedané zapínanie celého auta. Stlačíte gombík štart a je to. Žiadny zvuk, zatrasenie proste nič. Rozsvieti sa displej. Na ovládači jazdy zvolíte „D“ a ide sa. Hneď od prvých metrov ma fascinovalo to ticho. Úplné ticho.

Elektromotor dodáva výkon 125 kW (170 k) spolu s maximálnym krútiacim momentom 250 Nm, ktorý je dostupný skoro od 0 otáčok. Vďaka tomu dokáže tento mestský ekológ vyšprintovať na 100 km/h za 7,2 sekundy (7,9 sekundy so spaľovacím motorom v úlohe generátora)! Na diaľnici som z neho maximálne vyžmýkal 154 km/h. Pri plnej akcelerácii i3 vydáva zvuk ako ufo. Možno ho poznáte z filmov, keď sa lietajúci tanier pokúša ujsť pozemšťanom. Vydáva taký elektrický piskot.

Pružnosť jazdy je veľmi dobrá. Príjemné zrýchlenie je v meste prudko návykové. Z križovatky dokážete vypadnúť často oveľa svižnejšie ako bežný turbodiesel. Pružné zrýchlenie približne od 30 do 70km/h je porovnatelné s BMW M3 E92. Na výber máte 3 jazdné režimy. Comfort, ECO PRO a ECO PRO+. V poslednom menovanom vás elektronika obmedzí na 90 km/h. Auto vypne klimatizáciu a obmedzí funkčnosť spotrebičov na 70%. Popri tom však, samozrejme, stúpne dojazd v porovnaní s nastevením Comfort o 24 %.

BMW i3 je solídnym stelesnením budúcnosti, ktorá už prišla. Ale len do niektorých krajín... :(

Dvere sú veľmi praktické.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

BMW i3 je použiteľné aj mimo mesta. Vďaka elektrickej pružnosti zvláda aj prebiehania pri udivujúcich pohľadoch náhodných okolojazdiacich. Problém je však v tom, že rýchle prejazdy zákrut pre ňu nie sú to pravé. V tejto oblasti je doslova nestabilná. Jej revírom je však mesto a teda tento fakt jej môžeme odpustiť.

Vecou, na ktorú si musel zvykať je ovládanie akcelerátora. Bolo nutné, aby som na ňom v podstate stále držať nohu a pedal bol teda stále stlačený. Spôsobené je to najmä tým, že rekuperácia energie je pomerne silná a auto pri jeho pustení doslova brzdí (single-pedal-wing). Pri výraznejšej rekuperácii i3 rozsvieti brzdové svetlá. V prípade, že idete 100 km/h, tak vďaka rekuperácii môžete zastaviť na 200 metroch. Brzdový pedál som teda za cca 90 km použil asi 3 krát a to trasa viedla aj cez mesto. Všetko sa deje v mene šetrenia energie.

Teraz prichádza na rad najinkriminovanejšia časť. Dojazd. Batéria je uložená v podlahe medzi zadnými kolesami. Jej využiteľná kapacita predstavuje 18,8 kW, váži 230 kg, skladá sa z 8 modulov. V každom module je 12 lithium-iontových článkov, ktoré pochádzajú od firmy Samsung, no ich finalizácia prebieha v BMW. Okrem iného majú vlastné chladenie a i3 s nimi poskytuje dojazd približne do 160 km. Nič moc, však?

Interiér je rovnako netradičný ako celé auto a navyše príjemne priestranný.

Doma si auto nabijete z klasickej zásuvky prostredníctvom pribalenej nabíjačky za 8 hodín. Prípadne existuje možnosť využiť nabíjanie pomocou wallboxu, ktorý využíva 380 voltov z domácej siete. Doba nabíjania sa takto dá skrátiť na 2,5 až 4 hodiny. Rýchlonabíjacie stanice, ktoré na Slovensku takmer nemáme, zvládnu obnoviť 80 % kapacity za 30 minút. I3 existuje aj vo forme hybridu, kde významnú úlohu generátora zohráva spaľovací dvojvalec. Vďaka nemu dojazd stúpa na 300 km.

Pri jazde sa dojazd míňal realisticky. V podstate korešpondoval s počtom prejazdených kilometrov a viem si predstaviť, že by som sa k autu správal aj „ekologickejšie“. Stále si myslím, že dojazd je veľmi krátky. Veď keď vám v nádrži ostáva palivo na cca 120 km, tak možno už idete tankovať a nádrž považujete za prázdnu. I3 je však auto do mesta a podľa štatistik tento dojazd väčšine ľudí postačuje. Skúsim tomu na chvíľu veriť.

Základná cena tohto elektromobilu štartuje na sume približne 35 tisíc eur. Na Slovensku ho nekúpite a ostane to tak do roku 2016. V Česku alebo Rakúsku to však neplatí. BMW nám svoj elektromobil sprístupní neskôr z niekoľkých dôvodov. Ide hlavne o to, že nemáme vybudovanú dostatočnú sieť nabíjacích staníc a naša vláda nákup týchto vozidiel nijak nepodporuje. Na budúcnosť si teda na Slovensku budeme musieť ešte nejaký ten deň, pardón rok-dva počkať...

Prečítajte si aj:  Jazda: BMW M4 Coupé