Žiadne drifty
Všetci sme dostali veľmi prísny zákaz vypnúť DSC a driftovať. Napriek tomu, že medzi inštruktormi som mal kolegov z M Tours, ktoré som inštruktorsky viedol, ako novinár som nedostal výnimku. Nežiadal som o ňu a ani som ju nechcel. Mrzí ma to iste menej než nešťastné počko. V zásade mi vôbec nevadí, že od začiatku mája prší každý druhý deň. Nemám rád dlhodobé horúčavy a všetko rastie doslova ako z vody. Ale na prezentácii BMW M2 ma to už dosť iritovalo. Oblaky sa nad svetoznámym maďarským okruhom vyliali dvakrát. Každopádne, mám pre vás prvé dojmy a nové info o dlho očakávanom malom, vrtkom M, ktoré duševne nepriamo nadväzuje na legendárne mašiny 2002 turbo, E30 M3 a rade celkom priamo na 1M.
BMW už pred viac než 40 rokmi malo auto tohto druhu. Malý, nadupaný, no praktický športiak s netradičným bodykitom a prepĺňaným motorom. BMW model 2002 turbo bol jedným z áut, okolo aury ktorých začala mníchovská značka budovať svoj imidž áut pre skutočných vodičov. Nielen nadpriemerným výkonom, ale aj agilitou a ovládateľnosťou. Po desaťročí, keď v r2007 začala výroba BMW M3 V8, prichádza mašina, ktorá má nadväzovať na menšie a agilnejšie modely naposledy reprezentované povedzme ešte typom BMW M3 E46. To, čo prišlo potom, už totiž bolo prisilné, priveľké a priveľmi komfortné...
Niektorí hardcore fanúšikovia sa na model M2 môžu pozerať zhora. Jeho srdce totiž nie je celkom pravé M. Teda pardón, S. Znalci totiž dobre vedia, že pravé BMW Motorsport motory majú kódové označenie písmenom S. Napríklad predošlá BMW M3 mala 4,0 liter V8 známy ako S65B40. Súčasná M3/M4 má S55B30T0. Označenie S sa neviaže len na atmosférické motory, ale na agregáty, ktoré prešli kompletnou prestavbou a vývojom v oddelení Motorsport. Motor z BMW M2 tiež prešiel oddelením M. No zásadný rozdiel je slovo tuning namiesto slova vývoj. A práve tu je ten zásadný rozdiel. Motory S sú prakticky od gruntu postavené nanovo. Základ síce v niektorých prípadoch tiež majú v sériových modeloch, ale v Garchingu im vymenili toľko, často kľúčových častí, že sa vlastne bavíme o nových ostrých motoroch. Aby sme si rozumeli. Osobne s "polo" emkovými motormi s označením M, alebo N problém nemám. Ale je neodškriepiteľné, že im všetkým čosi chýba a to čosi je viac než len písmeno S v rodnom liste. Nie sú tak ostré, chýba im špička, agresivita a vysoké otáčky. Vezmime si napríklad N5530T0. Navlas rovnaký motor nájdete aj BMW X4 M40i. Akurát v nej má max. výkon 265 kW, teda o 7 kW menej ako má M2. A toto zistenie srdciarov najprv trochu urazí a neskôr naserie... A max. otáčky 6700 tiež neohúria, aj keď sa jedná o turbom prepĺňaný motor...
Tiež nás viacerých prekvapilo, ako ľahko a skoro je BMW M2 nedotáčavé. Už z ostrého kola Toma Blomqvista je vo viacerých zákrutách vidno, že musel čakať na plyne dlhšie, než by som dúfal. Na jednej strane to môže byť preto, že brzdenie si nechával ozaj na poslednú chvíľu a je skvelé počuť, že o fadingu ani po dvoch ostrých kolách nebolo ani chýru, ani slychu. Na druhej strane mám však podozrenie, že BMW M2 je aj na podvozku nastavená menej agresívne a nepretáčavo. Dáva to zmysel, keď si pripomenieme, že tento model mieri na klientov nepoľúbených trikolórou a do sveta a čara ///M ich má práve M2 vnoriť. Nie ponoriť. Na to stále sú modely M3 a M4. Na ne si však treba pripraviť nielen o 30 - 40% viac financií, ale aj serióznejšie vodičské zručnosti.
BMW M2 je nepochybne skvelé. Rýchle, agilné a má ťah. Veď maximum krútiaceho momentu od 1450 po 5500 ot by ste od športiaku sotva mohli čakať. No z prvého dojmu mám dojem, že je zámerne utlmené a menej vyšpičkované, ako by si zaslúžilo. Nehovorím len o motore, ale aj o nastavení podvozka.
Cenník modelov BMW M2 platný na Slovensku.
BMW M2 F87 |
rok výroby 2016 |
Motor: |
zážihový liatinový radový 6-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami typ N55B30T0, uložený vpredu pozdĺž s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie výfukových a sacích ventilov DoubleVANOS, variabilný zdvih ventilov Valvetronic, objem 2 979 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 89,6 × 84,0 mm, kompresný pomer 10.2 : 1, max. výkon 272 kW (370 k) / 6 500 ot, max. krútiaci moment 465 Nm / 1 400 - 5 560 ot, oveboost 500 Nm, litrový výkon 90,6 kW (123,3 k) / l, emisná trieda Euro 6. |
Pohon: |
sériovo 6-stupňová manuálna prevodovka s funkciou revmatch, za príplatok automatická 7-stupňová dvojspojková prevodovka M-DCT, pohon zadných kolies s aktívnym samosvorným diferenciálom. |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, priečne skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu štvorpiestikové a vzadu dvojpiestikové, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky, rozmery diskov vpredu 9 x 19" + pneu 245/45 ZR19, rozmery diskov vzadu 10 x 19" + pneu 265/35 ZR19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4468 x 1854 x 1410 mm, objem kufra - 476/1502 l, rázvor 2693 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 595 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,9 l/100 km (výrobca), objem nádrže 52 l, výkonová hmotnosť 5,86 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 250 km/h, (za príplatok limit na 270 km/h) |
Cena: |
Základná verzia v SR od 59 590 €, |