Do nového Fordu Focus som sadal s dvoma najsilnejšími pocitmi - očakávaniami. Ako sa zachová trojvalec, ktorý mi na prezentácii „vyžrebovali" - 1,0 EcoBoost 92 kW/125 k? A ako sa prejaví podvozok? Pritom som si, samozrejme, všímal aj celkom bohatú výbavu Titanium, doplnenú o viacsmerovo nastaviteľné sedadlá vodiča a spolujazdca, head-up displej, adaptívny tempomat a navigačný systém s hlasovo ovládaným systémom SYNC3. Všetko povinné prvky voliteľnej výbavy, ak chce nový Focus reálne súperiť s rozvinutou konkurenciou. Azda okrem hlasového ovládania mi všetko zapasovalo, no celkom mi chýbala napríklad zadná parkovacia kamera, za ktorú treba priplatiť vo všetkých verziách. Čo som nevyskúšal je Pre-Collision Assist, ktorý pomáha pri sledovaní bezpečnej vzdialenosti a brzdení pred nárazom do vozidla, chodca alebo cyklistu a je zahrnutý vo všetkých výbavách rovnako ako systém varovania pri neúmyselnom opustení jazdného pruhu.
Tak čo ten motor?
Mnohými cenami ovenčené motory EcoBoost si svoje medaily isto zaslúžili za maskovanie nepárneho počtu valcov aj za húževnatosť, s ktorou prekonávajú objemový handicap. Liter objemu sofistikovane prepĺňaný turbom však dokáže vyvinúť len 170 Nm. Dalo by sa iste aj viac, no podpísalo by sa to na trvácnosti, ktorú už teraz mnohí spochybňujú. Výkon teda nevrcholí nejakou extázou, ale ťah je celkom rovnomerne rozložený v rozsahu približne 1500 až 4500 otáčok. Z dvoch možných kombinácii A8/M6 som vyskúšal manuálnu šesťstupňovú prevodovku, s ktorou Focus dokáže uháňať aj 200-kilometrovou rýchlosťou. To som, logicky, nevyskúšal.
Urobil sme však praktický test – so štvorčlennou chlapskou posádkou som išiel vytrvalo po diaľnici mojich obľúbených 140 km/h podľa tachometra (reálne priemerne 133 km/h), a po 150 kilometroch rovnomernej jazdy bola priemerná spotreba 6,4 litra. Dovolím si zodpovedne tvrdiť, že toto je maximálna spotreba pri normálnej dovolenkovej svižnej jazde s naloženým Focusom – a určite nie viac. A je to aj presne v zhode s vrchným údajom rozsahu kombinovanej spotreby podľa metodiky WLTP.
Benzínové trojvalce z celej sily maskujú svoj nepárny pôvod.
Inak keď som sa v plne naloženom Focuse viezol niekoľko desiatok kilometrov ako pasažier, priznávam, že nedostatok výkonu som nijako mimoriadne nevnímal, a skôr som sa tešil z veľmi príjemnej zvukovej kulisy – azda okrem aerodynamického šumu pri diaľničnom tempe, stále sme v triede kompaktov, aj keď Focus jej hranice jednou nohou prekročil!
Horšie to bolo s vlečnou zadnou nápravou, ktorú si Focus požičal od Fiesty ST. Pod ctenými zadkami mojich kolegov sem tam akosi unavene vzdychla, a to sme mali na palube odhadom ani nie 500 kg tiel a nákladu (na problém sme upozornili aj zastúpenie značky a záťažový test budeme ešte spoločne opakovať). K úžitkovým vlastnostiam pripojme ešte údaj o batožinovom priestore, ktorý opäť narástol, hoci ani 375 litrov nie je stále rekordných, ale je to len o 5 litrov menej, ako má povedzme VW Golf.
Rázvor osí kolies je 2701 mm. Veľkorysej hodnote zodpovedá interiér aj jazdné vlastnosti.
Ak si nájdete pár minút aj na naše video, hádam vás presvedčím, že najviac na celom aute ma zaujal podvozok. Iste, jazdil som sám, ale aj na dosť veľkých nerovnostiach sa správal veľmi zodpovedne a krásne držal stopu. Takéto auto si naozaj v mojom svete zaslúži aspoň 150 koní, takže ak už benzín – a keď inak nie, hoc aj trojvalec – tak určite by som skúsil 1,5 EcoBooost. Tabuľka WLTP sľubuje veľmi podobné spotreby, rád jej verím, a 70 Nm k dobru by za tých 1400 € určite stálo. A to už nehovorím o verzii kombi, ktorá určite nejakú tú výkonovú rezervu potrebuje. V tom prípade by som už o naftovom motore ani nezapochyboval.
Aj za 190 cm vysokého pasažiera si stredná postava sadne veľmi pohodlne.
Podvozok je silnou zbraňou Focusu
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|