Ako som už spomenul, Niva je na svete od roku 1977, čo znamená, že v takmer identickej podobe ju vidíme už 43 rokov. Väčšina automobiliek predstavuje facelifty a nové generácie modelov niekedy aj každých 5 rokov, no Niva je na scéne už viac ako štyri desaťročia. Rusi majú skrátka svoje pravidlá. Označovať Nivu Nivou by sa inak vlastne ani nemalo. Oficiálne sa od roku 2002 totiž volá Lada 4x4. Je to preto, že práva meno Niva až donedávna vlastnil General Motors, ktorý finančne pomohol AvtoVAZu založením spoločného podniku. Vznikol tak nový Chevrolet Niva a ostala stará Lada 4x4. To však už neplatí, keďže GM sa s AvtoVAZom dohodol na odpredaji svojho podielu v podniku, a tak sa meno Niva vracia do pôvodného vlastníctva.
V súčasnosti je u nás Niva k dispozícii s 1,7-litrovým benzínový štvorvalcom, ktorý svoj krútiaci moment prenáša na kolesá výhradne cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Auto zrýchli z 0 na 100 až za 19 sekúnd. Už to hovorí o fakte, že Niva je skrátka z inej doby a o moderných prvkoch či technológiách nemôže byť reč. Zároveň disponuje samonosnou karosériou či permanentným pohonom všetkých kolies, ktorý sa v dnešnej dobe už bohužiaľ veľmi nevidí. Okrem predného a zadného diferenciálu tak disponuje aj medzinápravovým, ktorý pri moderných autách nahradili medzinápravové spojky. Tie pohon druhej nápravy pripájajú len v prípade potreby, čím sa zníži aj spotreba paliva. Permanentný pohon 4x4 je tak dnes v segmente malých terénnych áut skôr raritou. Vpredu nájdeme nezávislé lichobežníkové zavesenie, zatiaľ čo vzadu sa nachádza tuhá náprava. Ako vpredu, tak aj vzadu "Niva" používa vinuté pružiny. Je to stará škola, nepomáha jej žiadna elektronika a tak bude zaujímavé sledovať, ako si poradí s našim 4x4 testom.
4/6 hviezdičiek
Lada Niva získala v našom teste na valcoch 4 zo 6 hviezdičiek s časom 4,18 sekundy. Prvé štyri skúšky zvládla Niva absolútne bez problémov. Nad jej sily však boli testy s trakciou na jednom kolese prednej, resp. zadnej nápravy. Posledné dve skúšky sa jej nepodarilo zvládnuť ani s uzamknutým centrálnym diferenciálom. Na valcoch sa tak moderným štvorkolkám Niva očividne nemôže rovnať. Napriek tomu je zisk 4 hviezd veľmi dobrý výsledok a v reálnom teréne rozhodne nesklame.