Systém AWC bol vyvinutý primárne pre Lancer Evo
AWC je skratka pre názov All Wheel Control, čo asi nemusím prekladať. Je to pohon všetkých kolies. Prvýkrát ho použili v roku 2001 v krásnom Lancer Evo VII. Dnes už Evo v produkcii nie je a systém AWC už nie je exkluzivitkou pre populárne rally auto na cesty. No disponuje ním niekoľko modelov značky, vrátane typu Outlander. Ten, ako väčšina pohonov 4x4, preferuje prednú nápravu a pripája k nej pohon zadných kolies.
Systém používa elektronicky riadenú spojku pohonu 4WD a aktívny elektronicky ovládaný medzinápravový diferenciál AFD. Tiež má funkciu aktívneho stáčania vozidla okolo zvislej osi AYC (Active Yaw Control). Vďaka tomu dokáže auto lepšie prechádzať zákrutou, má vyššiu stabilitu a lepší prenos výkonu.
V Outlanderi máte na výber zo 4 jazdných režimov, ktoré nie sú len na okrasu. V režime AWC ECO je všetok krútiaci moment distribuovaný na predné kolesá pre dosiahnutie čo nižšej spotreby paliva. Pohon všetkých kolies sa „zapne“ v prípade, že vozidlo vyhodnotí povrch cesty ako klzký. Mód Normal ponúka stály pohon 4x4, pričom sa automaticky prispôsobuje stavu vozovky. Na zasnežených cestách a v podstate celkovo na klzkých povrchoch by mal byť najúčinnejší režim Snow. Ten pracuje podobne ako režim Normal, s tým, že na zadné kolesá posiela viac výkonu oveľa skôr. V prípade náročného terénneho prejazdu by mal pomôcť režim Lock. Ten uzamkne medzinápravový diferenciál a rozdelenie výkonu medzi predné a zadné kolesá sa zachová v pomere 50:50. Zároveň automaticky rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá.
5 zo 6 hviezdičiek
V našom 4x4 teste získalo Mitsubishi Outlander 5 hviezdičiek s celkovým časom 13,36 sekúnd, čo nie je rozhodne zlý výsledok. V praxi sme mohli vidieť, že Outlander preferuje prednú nápravu. Test s trakciou na jednom kolese zadnej nápravy nezvládol ani v režime Lock, pričom rovnaký test len v opačnom garde (trakcia vpredu) sa podaril v režime Normal. Celkovo Outlander v 4x4 teste nesklamal, no s pomalším časom ani výrazne neprekvapil. 5 zo 6 možných hviezdičiek je však veľmi dobrý výsledok, a teda za prémiovými značkami zaostáva možno len v reakčnom čase. Mnoho z prémiových SUV dosiahlo v našom teste rovnako 5 hviezd. Pre porovnanie, súrodenec Eclipse Cross dosiahol taktiež 5 hviezd, no napríklad Hyundai SantaFe extrémne prekvapil a zvládol na valcoch všetky testy.