Takto sme boli nového člena rodiny a tímu prebrať traja (dcéra v tom čase ešte prítomná neosobne).
Ide o kompaktné čierne SUV s pohonom oboch náprav, automatickou prevodovkou a atmosférickým benzínovým motorom. To boli základné kritériá výberu ďalšieho auta. Zapadá tak do vozového parku, ktorý obsahuje BMW M3 V8, Mercedes SLK350 a BMW Compact 318ti. Že ako? Každé uvedené auto má atmosférický benzínový motor a pre praktickú stránku veci Gitara navyše aj automat a pohon 4x4.
Keď som ju spolu s mojou polovičkou preberal, na odometri mala moje obľúbené číslo 3. Bolo zrejmé, že Gitaru bude nutné rozbrnkať, teda zabehnúť. V tomto som ešte stará škola. Napriek tomu, že nepochybujem o tom, že strojárstvo sa za ostatné dve-tri desaťročia zásadne posunulo technicky aj technologicky, som presvedčený, že nové auto si zaslúži dobrý zábeh. Možno nie na úrovni 5000 - 10 000 kilometrov, ako to robili naši otcovia, ale tých 2,5 až 3-tisíc umiernených kilometrov žiadnemu autu nemôže ublížiť. Nemám čo zmeškať, aj keď z výkonových parametrov je zrejmé, že v porovnaní s ostatnými na dvore to bude astmatické auto, ktorému sa dupe na pedál plynu častejšie než je bežné. Nie preto, že ide o trhača asfaltu, skôr naopak. Preto, lebo až v horných otáčkach nad 4-tisíc za minútu by mala začať akcia...
Ako zabieham nové auto?
Či v hornej tretine otáčok akcia ozaj začne, tak skoro nezistím. V zásade asi mesiac nie, pretože predpokladám, že Gitara viac než 2-tisíc kilometrov počas prvých štyroch týždňov nenabrnká. To znamená podlahový celibát. Osobne preferujem dodržať ho až po prekročenie 2500 - 3000 kilometrov. A potom hneď výmenu oleja. Prečo? Pre istotu. Aj nad rámec odporúčaní výrobcu, či predajcu. Veď prvú preplachovaciu výmenu oleja nemusí evidovať ani palubný počítač, ani servisná knižka. Podstatné je, aby prebehla. Lebo v náplni tak nebude zbytočne dlho naotieraný kov, či iné čiastočky, až po prvú odporúčanú výmenu pri 15 000, prípadne neskôr, podľa odporúčania výrobcu. Benzínovej Gitare Suzuki odporúča vymeniť olej pri 15 000 km. Dovtedy neprekročím polovicu maxima otáčok. Atmosférický motor 1,6 litra s max. výkonom 88 kW (120 k) pri 6000 ot točí maximálne 6800 otáčok. To znamená prvé týždne ho udržať do 3500 ot.
Suzuki Gitara bola pri najpamätnejších momentoch našej rodinky - posledné dni pred, počas a tesne po pôrode. Domov mi spolu s polovičkou priviezla aj dcérku Luciu. Počas jazdy ani raz nemrnkla, jazda autom asi bude patriť medzi obľúbenejšie aktivity :)
Žiadne diaľnice a vždy len na pol plynu
S autami so slabším motorom je lepšie nevybehnúť hneď na diaľnicu a trápiť ich tam pri "povinných" 130 - 140 km/h, len aby ste nezavadzali. Tiež asi nie je najlepšie pri väčšej záťaži zvoliť konštantné tempo pomocou tempomatu. Táto Gitara ho má adaptívny, s možnosťou nastaviť medzeru od vozidla pred sebou v rozsahu 1 až 3 sekundy. No práve toto riešenie môže neraz od motora žiadať plnú akceleráciu a vytočenie motora vysoko nad 5000 otáčok. Ideálne je ostať v kľude v meste a na cestách mimo obce. Vzhľadom na "náklad", ktorý bude prvé týždne voziť prevažne, to však nebude až taký problém. So ženou vo vysokom štádiu tehotenstva, alebo následne s čerstvo vyliahnutou dcérkou sa rýchlo nejazdí. Gitara ako najpraktickejšie auto na dvore bola poctená tými najdôležitejšími momentmi našej rodinky - tesne pred, pri a tesne po pôrode. A to sú veci, ktoré si človek pamätá celý život. Ja si ich budem s Luckou pamätať v súvislosti s čiernym Suzuki Vitara. Od teraz vám najbližšie mesiace ponúknem drobnú sondu do intimity nielen môjho rodinného, aj redakčného sveta, ktorý bol doposiaľ verejnosti nedostupný.
foto: Miro GLASA a Maroš ČABÁK