Dizajn par excellence

Doménou francúzov bol vždy dizajn. Berte to ako subjektívny pohľad, ale myslím si, že nová 308 je bez preháňania najkrajší hatchback, ktorý si dnes môžete kúpiť. Do rúk sa mi dostala vrcholná výbavu GT Line, takže auto malo trochu ostrejšie tvarované nárazníky. Spoločne s veľkou maskou a nafúknutými blatníkmi pôsobil tento Peugeot mimoriadne dynamicky. Taktiež je to vôbec prvý model s novým veľkým logom, ktoré nájdete aj na predných blatníkoch. Znak v maske chladiča šikovne kryje radar, ktorý tak nenarušuje celkovú čistotu prednej časti. Predné svetlá majú tradičné "tigrie zuby" denného svietenia a budú k dispozícii aj s technológiu Matrix LED. Atraktívnu 3D grafiku majú tiež zadné svetlá a sú spojené čiernou lištou. Možno len kolesá, ktoré mali v tomto prípade 18 palcov, sa zdajú byť v masívnych blatníkoch trochu malé. Celkovo však 308 pôsobí moderne a púta pohľady.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Priestor vzadu

Je príjemné zistiť, že sa pri navrhovaní atraktívneho dizajnu nezabudlo ani na praktickú stránku veci. Auto narástlo do dĺžky o jedenásť centimetrov a jeho rázvor bol predĺžený až o 5,5 centimetra. Po usadnutí na zadné sedadlá musím skonštatovať, že sám za seba som si sadol bez väčších problémov (mám výšku 180 cm). Treba však povedať, že horná časť operadiel predných sedadiel po stranách výrazne zasiahla do priestoru pre kolená. O mieste vzadu sa tak určite nedá povedať, že by bolo najlepšie vo svojej triede. Ani priestoru nad hlavami tu nie je na rozdávanie. Strecha bola kvôli zníženiu siluety karosérie znížená o dva centimetre a práve preto môžu mať vyššie postavy problém. Mne sa ešte sedelo pohodlne, ale ľudia s výškou nad 185 centimetrov by už mohli mať problém. Čo sa týka komfortu, v tejto výbave majú výduchy ventilácie aj pasažieri vzadu a k dispozícii sú aj dva USB C porty. Ak manipulujete s detskou sedačkou, budú vás zaujímať úchyty Isofix, ktoré sú ukryté za zipsom. Škoda len, že uhol otvorenia zadných dverí nie je rodinne viac naklonený, presnejšie povedané, že nie je väčší.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kufor

Batožinový priestor má v základnom usporiadaní objem 415 litrov. Do tohto čísla je započítaný aj priestor pod podlahou, ktorý má 28 litrov. Po sklopení zadných sedadiel získate 1323 litrov. V prípade, že budete chcieť prevážať nejaké dlhšie predmety (v zime typicky lyže), výbornou správou je otvor v prostrednom sedadle. Škoda len, že sa nedá otvoriť aj u kufra. Zakaždým musíte najprv sklopiť lakťovú opierku a až následne vyklopiť stredovú záslepku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Interiér

"Wau..." To je reakcia, ktorá celkom presne vystihuje pocity po nastúpení do novej 308. Môžno trochu preháňam, ale mám dojem, že kabína skutočne urobila skok možno hneď o dve generácie. Základná koncepcia pritom ostáva zachovaná. Peugeot sa stále drží takzvaného i-Cockpitu. Za seba môžem povedať, že som si našiel pohodlnú polohu za volantom takmer okamžite a dokonca som nemal problém ani s výhľadom na celý prístrojový panel. Chápem ale, ak s tým má niekto starosti. Zakryť si volantom budíky nie je také zložité. Volant je stále maličký a v zásade tvarom rovnaký ako v iných modeloch. Jednu zásadnú zmenu tu však objavíte. Bradavica pod volantom je konečne minulosťou! Ovládanie tempomatu nájdete na ľavej strane volantu. Nové zobrazenia i-Cockpitu si môžete prepínať tlačidlom na páčke svetiel pod volantom. Digitálny prístrojový štít ponúka aj špecifické 3D zobrazenie, ktoré ale mne osobne nesadlo. Sympatické je, že ho môžete zmeniť na 2D.

Daňou za dotykové displeje sú viditeľné šmuhy od odtlačkov prstov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Hlavnou hviezdou pracoviska vodiča je však v tomto aute úplne nový infotainment. Preč je vizuálne a užívateľské peklo, ktoré sme doteraz poznali. Nový systém je oveľa prehľadnejší, intuitívnejší, má plynulé animácie a výborné rozlíšenie. Disponuje aj bezdrôtovou konektivitou. Novinkou je dotykový displej pod hlavnou 10-palcovou obrazovkou. Je plne konfigurovateľný a môžete si naň navoliť často používané funckie. Napríklad konkrétnu teplotu klimatizácie, vypínanie systému štart-stop a hromadu iných funkcií. Funguje to jednoducho a musím uznať, Peugeot urobil po stránke (nazvime to digitálnym zážitkom) obrovský pokrok. Konštruktéri upravili tiež parkovací systém. Prepracovali známu 180-stupňovú zadnú kameru, ale do ponuky zaradili aj plnohodnotný 360-stupňový záber snímajúci priestor okolo celého auta. Ten zabezpečuje štvorica kvalitných kamier, ktoré poskytujú jasný obraz vo vysokom rozlíšení. Na žiadosť zákazníkov pribudli väčšie odkladacie priestory, vrátane klimatizovanej lakťovej opierky a priehradky spolujazdca. Na margo materiálov... V tomto konkrétnom prípade dobre vybavenej verzie zanecháva 308 veľmi slušný dojem. Našiel som však aj pár nie celkom dobre pasujúcich dielcov. K dispozícii som však mal jeden z prvých sériovo vyrobených kusov, takže existuje šanca, že to bol individuálny prípad.

Zásadným prepracovaním si prešla aj vstavaná navigácia, čo je len a len dobre.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motor

Pri prvom stretnutí som mal šancu nielen pozerať, ale naskytla sa i príležitosť na krátku zoznamovaciu jazdu. A napriek časovej tiesni som mal dojem, že som objavil Achilovu pätu, ktorá môže Peugeotu 308 na našom trhu celkom zavariť. V ponuke je totiž jediný naftový agregát, overený štvorvalec 1.5 BlueHDI s výkonom 96 kW (130 koní) a krútiacim momentom 300 Nm. Jeho dynamika je však skutočným sklamaním. Napriek tomu, že auto pri prvom rozbehu dokáže zabrať, po dosiahnutí 50 km/h mu začne trochu dochádzať dych. Automobilka udávané zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy, čo nie je žiadny zázrak. A práve absentujúca dynamika môže veľa vodičov odradiť. Benzínovým základom je trojvalec s objemom 1,2 litra a výkonom od 81 kW (110 koní) do 96 kW (130 koní). Po nich máte k dispozícii už iba drahé dobíjacie hybridy. Ich sila i dynamika sú uspokojivé, ale nemali by sme zabúdať na ich cenu. Vo výbave GT začínajú od 36 490 eur za slabší 180-koňový model, zatiaľ čo za vrcholnú verziu s výkonom 225 koní dáte 38 490 eur. Pre porovnanie, diesel z fotografií stojí 28 490 eur. Poďme späť k testovanému modelu. Po krátkej jazde na diaľnici sa pri 140 km/h spotreba ustálila na hodnote 6,4 litra na 100 km. Pripomínam ale, že išlo o skutočne krátky kopcovitý úsek. Zaujímavejšia bola jazda mestom.

Čo by ste do Peugeotu 308 radšej tankovali vy? Benzín, naftu, alebo ho dobíjali zo zásuvky? Dajte vedieť v komentároch.

Na našom 10-kilometrovom mestskom okruhu auto dosiahlo výbornú spotrebu len 4,5 litra, a to napriek tomu, že sme stáli v zápche. Pokiaľ ide o jazdný komfort, na to, že bol Peugeot postavený na 18-palcových kolesách, to vôbec nebolo zlé. Tlmenie rán podvozku celkom išlo, ale rolety na ceste sa mu už odfiltrovať nepodarilo. Teda hlavne po akustickej stránke. Často sa stalo, že tlmiče išli až na doraz.

Zaujímajú váš ďalšie postrehy a dojmy? Potom si budete musieť ešte chvíľu počkať na plnohodnotný redakčný test. Dovtedy musím túto krátku skúsenosť uzatvoriť s tým, že vo mne ostal mimoriadne pozitívny prvý dojem z estetickej i technologickej stránky. Ponuka motorov je však diskutabilná a myslím si, že v kombinácii s cenami môže francúzskemu krásavcovi uškodiť.

AKÝ DOJEM NA VÁS UROBIL NOVÝ PEUGEOT 308?
  • Pozitívny! ( 72% )

     

  • Zmiešaný. ( 19% )

     

  • Negatívny! ( 10% )

     

Odpovedalo 365 ľudí