KRISTIÁN z NITRY a jazda Tesla Model 3:
Od detstva som bol iný. Viac som zaujímal ako a prečo veci fungujú, než čo je práve v tom čase IN. Aj ja som si upevnil postavenie (rozumej pribral na váhe), pribudli nejaké šediny, no určite aj svet navôkol je iný. Žeby som bol zrazu IN ja? Snáď nie. Som len pragmatik s prostriedkami pre splnenie si technologického a ekologického fetišu. Patrím k malej skupine priaznivcov elektromobily a pravdepodobne ešte menšej mikro-skupinky majiteľov elektromobilu. Mám Teslu Model X a jazda na Tesle Model 3 bola veľmi vítaná príležitosť. Tu sú moje poznatky.
Nie som "fanboy" Tesla Motors Inc, ani hejter dieselu
Dovoľte mi poznamenať veľmi podstatnú vec. Napriek tomu, že už takmer 3 roky mám osobné skúsenosti s Tesla Model S a posledných 9 mesiacov s Tesla Model X, čo v mojom ulietanom prípade predstavuje okolo až 270 000 odjazdených elektrifikovaných kilometrov, v žiadnom prípade nie som "fanboy" Tesla Motors Inc. Navyše ani zarytý "hater" dieeslu či spievajúcej V8. Všetko s mierou a tam, kam čo patrí. No pravda je, že spaľovacím motorom budúcnosť nepatrí.
Vďaka kontaktom v komunite majiteľov Tesla vozidiel sa mi naskytla príležitosť vyskúšať Tesla Model 3 Long Range Dual Motor. Tu sa nechytá na dĺžku mena ani Mercedes. Toto auto je prvým elektrickým vozidlom rakúskeho mladíka. Dokonca nikdy predtým neabsolvoval ani testovaciu jazdu v žiadnom elektrickom vozidle. Zhodou okolností sme obaja mali služobne cestu rovnakým smerom, tak sme sa dohodli, že si autá vymeníme. On vezme moju X100D a ja jeho 3 LRDM.
Začali sme vo Viedni a šli po supercharger Sankt Valentin. Celý úsek mal 162 km. Absolvovali sme ho za 1:27 hodiny. Približne 17 km bolo cez piatkovú premávku ulicami Viedne a zvyšok po diaľnici A1. A tu je bod, ktorý každého zaujíma najviac. Aký je reálny dojazd? Celú A1 sme prešli s rýchlosťami medzi 130 - 140 km/h. K tomu, samozrejme, pár skúšok maximálnej pružnej dynamiky a predbiehanie kamiónov. Palubný počítač v Sankt Valentíne ukázal spotrebu 206 Wh/km. To znamená, na každých 100 prejdených kilometrov, auto spotrebuje 20,6 kWh. Výsledok považujem za vynikajúci, veď Long Range verzia Model 3 disponuje približne 75 kWh batériou, čo jej dáva diaľničný dojazd viac než 360 km. Pre porovnanie, moja X100D mala priemer 296 Wh/km, čiže napriek väčšej 100 kWh batérii v daných podmienkach dojazd len 340 km. Teplota na test bola optimálnych 10 °C, no protivietor zo západu. A práve na vietor je veľký Model X veľmi citlivý, predsa len výrazne väčšia čelná plocha robí svoje. Pre Model 3 vidím reálne jazdiť v mixe nad 400 km bez akéhokoľvek obmedzovania sa v komforte, ale aj dovolenej rýchlosti.
Ak máte na Kristiána akékoľvek relevantné otázky, napíšte ich do diskusie, v rámci možností vám tu rád odpovie a vysvetlí, čo bude treba. Touto cestou mu aj my z redakcie (aj vo vašom mene) za aktivitu ďakujeme.
Aká je Tesla Model 3?
Zvonka pôsobí nenápadne, žiadna snaha o pútanie pozornosti. Forma je evidentne diktovaná aerodynamikou a ekonomikou výroby. Posúdenie vzhľadu je subjektívne, mne sa táto jednoduchá elegancia páči. Zvnútra je Tesla Model 3 prekvapivo priestranná. Pre vodiča a predného spolujazdca, ktorí presadnú z Modelu S, je rozdielom len šírka a mierne nižší športovejší posed. Pocitu priestrannosti výrazne pomáha chýbajúci displej pred volantom. Určite je to však len otázka zvyku. Ja som mal pocit, že sedím na prednej kapote, niečo ako autobusár v Recaro sedadle. Určite to však zlepšuje celkový prehľad o koncoch auta a o výhľade ani nemusí byť reč. Ako spolujazdec v zadnom rade by som dokonca uprednostnil nový Model 3 pred S pre viac miesta na hlavu, pohodlnejšie tvarované sedačky a lakťovú opierku.
Dojmy z jazdy?
Som unesený. Som zvyknutý na pružnosť bez zbytočnej teatrálnosti a s prirodzenou ľahkosťou baletky. Avšak Model 3 prináša niečo, čo doteraz v elektrických autách chýbalo. Angažovanosť za volantom. Napriek všetkých elektronickým pomocníkom vzniká spojenie medzi šoférom, autom a jazdou. Nechcem hovoriť o športovej jazde, toto nie je športové auto. Nech hovorí kto chce čo chce. Áno, v porovnaní s priemerným vozidlom je veľmi rýchle, na športovú jazdu sú však iné autá. Toto vás svižne odvezie z A do B. Pohodlne, ekonomicky, ekologicky a pokiaľ budete chcieť, môže to byť aj rýchlo s radosťou z jazdy vďaka náskoku v technike. Prepáčte klišé a marketingový slogan, šikovní marketingoví mágovia mali pravdu, len teraz to už podľa mňa patrí k tomuto autu, respektíve značke.
V meste je pri jazde vnútri tichšia ako väčšie a staršie typy. Ak aj stúpne rýchlosť nad 120 km/h, je subjektívne Model 3 lepšie hlukovo izolovaný. Teda čo sa týka aerodynamického hluku od spätných zrkadiel a valivého hluku od kolies. Prekvapivo však predný motor pri prudkej akcelerácii výraznejšie počuť. Nie som si istý, či by mi to vadilo, je to proste zvuk, na ktorý nie som zvyknutý. Jeho frekvenčný prejav mi skôr sedí na trolejbus. No veľmi živý trolejbus.
Je hodná viac než 60 000 eur?
Ako sa to vezme. Z veľkej časti ide o emotívne rozhodnutie, byť majiteľom niečoho výnimočného, čo zhodou okolností je aj praktické. Ruku na srdce, na Slovensku vídavame na cestách veľké množstvo aj drahších áut, ktoré zďaleka neponúkajú ochranu fauny a flóry a tiež šoférsky zážitok v jednom. Iste, ani Tesla, ani žiaden elektromobil nás pred klimatickými zmenami nedokážu zachrániť. No niekto tie prvé kroky musí robiť, aby sa z čudákov uzavretých v komunitách stali úplne bežní vodiči, za ktorými sa nik ani len neotočí. A Tesla je už s tretím autom v rade veľmi dobrý dôvod a miesto, kde s tým začať.
Tesla Model 3 Long Range tech. spec.
Typ karosérie: | sedan |
---|---|
Trieda / kategória: | elektrické auto |
Vonkajšie rozmery: | dĺžka: 4694 mm, šírka: 1849 mm, výška: 1443 mm |
Druh pohonu: | zadný |
Typ batérie: | Lithium-ion (Li-ion) |
Chladenie | kvapalinou |
Maximálny výkon (kW / k): | 192 / 258 |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 350 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 225 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 5.1 |
Dojazd (km): | 499 |
Prevodovka: | bezstupňová |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1611 |
Nabíjací port: | typ 2 / CCS Combo 2 |
Rozmery kolies: | P235/40R19 |
Rozchod (p/z), rázvor: | 2875 |
Objem kufra: | 425 l |
Cena ( Euro ): | cca 60 000 |