Prvá recenzia BMW X5 M

Niektoré situácie v živote sú prekvapujúce. Dá sa povedať, že sa delia len na dva druhy. Príjmené a nemilé prekvapenia. Každopádne, vyznačujú sa tým, že na ne nie ste pripravení. Inak by to predsa nebolo prekvapenie, či?

Nedávna prezentácia nového prepĺňaného dvojlitra Twin Power v type X1 s označením 28i mi jedno prekvapenie priniesla. Jednalo sa o možnosť precvičiť BMW X5 M. Asi vám netreba 2x tvrdiť, že to prekvapko patrilo do kategórie tých príjemných. Mrzuté na prekvapení bolo, keďže som naň nebol pripravený, že vám z tohto zážitku dokážem poskytnúť len textový opis. Nemal som možnosť nakrúcať, ani fotografovať. Veľká škoda, ja viem. Ale zas, mal som si to celé nechať pre seba a nič vám tu nepísať? To by mi asi mnohí (ak nie všetci z vás) neodpustili. Toto je predsa TopSpeed.sk a každá možnosť sadnúť za volant výnimočnej mašiny by mala byť verejná. Stále platí, že celý tento web robíme z nadšenia pre vec, z presvedčenia a z chute dať vám info, ktoré bežne inde nezískate.

Viem, X5 M nie je žiadna horúca novinka. Spolu s X6 M sú tieto veľké zvieratá na kolesách v ponuke BMW od leta 2009. Ale keďže TopSpeed.sk nie je prvoligové motoristické médium, nedostaneme sa k prezentácii každej zaujímavej novinky ktorú by sme radi precvičili. Iste vám netreba hovoriť, že sú mašiny, na ktoré sa vyplatí čakať nie len rok, či dva, ale aj podstatne dlhšie.

BMW X5 M je výnimočný športiak, nech to znie akokoľvek divne

BMW X5 M je výnimočný športiak, nech to znie akokoľvek divne

Obe ostré SUV znamenali v histórii divízie M od BMW ohromný a viacnásobný zlom. Nie len, že Motorsport GmbH po prvýkrát postavilo model M na nešportovom základe veľkých a ťažkých SUV. Oni tam dokonca dali prepĺňaný motor. Dá sa povedať, že po týchto dvoch kúskoch BMW M už nebude ako predtým. Ale nevnímajte to ako katastrofu. Každý kto sa na týchto supersilných obroch dostane možnosť ostrejšie previezť musí pod návalom kvalít a schopností týchto áut kapitulovať.


Netvrdím, že každý z vás sa po tomto článku má stať fanúšikom X5 M a X6 M, ale každý z vás by mal tieto auta plne rešpektovať. Ak to odmietnete urobiť, môžem vás označiť jedine za ignorantov. Uvedomte si, veci v živote nikdy nebudú len tak ako by sme chceli my. Ak ste ochotní byť liberálni a otvorení novým myšlienkam v iných oblastiach, prečo z toho autá vynechávať? Uvedomil som si, že už dávno neplatí, že jediný dobrý športiak môže byť len vo verzii Coupé a hatchback. Technológie a vývoj idú dopredu tak rýchlo, až to bolí už to iba akceptovať, nieto ešte pochopiť. Medzičasom sú na svete skvelé superšportové roadstre a kabriolety. Názor, že to pre chýbajúcu strechu bude mať mäkkú kasňu a teda zlé jazdné vlastnosti, alebo následne použité výstuhy pre jej spevnenie a veľkú hmotnosť dnes už neobstojí. Mnohé sú lepšie než by ste verili...

X5 M a X6 M sú vrcholom súčasnej ponuky športových SUV. A to nie je všetko. Tieto mašiny ohýbajú fyzikálne zákony. Zrýchlenie a spomalenie sú brutálne. Ale držanie stopy v zákrutách je doslova strašidelné aj pre skúsenú a ostrieľanú posádku.
4,4 l priamovstrekový turbom prepĺňaný V8 s výkonom 407 kW (555 k) a 680 Nm

4,4 l priamovstrekový turbom prepĺňaný V8 s výkonom 407 kW (555 k) a 680 Nm

A svet šiel za ostatných 10. rokov oveľa ďalej, ako vidíte. Sú tu superšporty v karosérii veľkych SUV. Začal s tým Cayenne a ML AMG. Modely X5 M a X6 M sledujú trendy. V roku 2006 som mal po prvýkrát možnosť riadne ostro prevetrať Cayenne S na stredne veľkom okruhu v Rakúsku. Dovtedy som prakticky všetko od Porsche bral, okrem "športového SUV". Nepáčil sa mi tvar (prvá generácia pred faceliftom sa mi nepáči dodnes), nechápal, či nechcel som pochopiť význam ostrého SUV. Bojovníkom za pravdu klasických športiakov a proti veľkému porsche som bol snáď celé dva roky. Až kým som nedostal možnosť dať Cayenne S riadne pofajčiť. Auto mi dalo riadnu facku, ja som sklapol a veci prehodnotil.

Možno to bude znieť neuveriteľne, ale na okruhu sme vtedy súčasne jazdili aj Audi TT 3.2, CLS 55 AMG. Cayenne S bol narýchlejší. Mal najlepšie brzdy, porovnateľné zrýchlenie ako AMG a v zákrutách držal lepšie, než som bol schopný akceptovať. Po tomto zážitku sa mi svet otočil naruby. Asi 30 ostrých kilometrov v novom BMW X5 M ma vo všetkom utvrdili. Nie len, že som prijal novú vieru v športové SUV, ale dokonca ju aj verejne hlásam. Nie som žiaden fanatik! Nerohovorím o tom denne, ani nútene. Navyše stále viac inklinujem ku klasickým športiakom. Ale pred schopnosťami týchto mašín prosto nemôžem zatvárať oči a uši. Tieto mamuty sú na cestách i na okruhoch lepšie, než mnohé pseudo športiaky, ktoré obdivujeme.

6-stupňová športová samočinná prevodovka M Sport sa ovláda

6-stupňová športová samočinná prevodovka M Sport sa ovláda "joystickom" a páčkami pod volantom

Hovorí sa, že Cayenne prvej generácie prekročil dovtedy známe fyzikálne limity SUV. Je to naozaj pravé porsche ako sa patrí. Brzdy, podvozok, športové jazdné vlastnosti... Teda, samozrejme, V8 verzie. O BMW X5 M a X6 M platí minimálne to isté. Akcelerujú, brzdia, zatáčajú a menia smer lepšie než by ste čakali. Zvuk možno nie je presne ako ho od eM poznáme, ale s turbom to po starom prosto nejde...


Hlas prepĺňaného 4,4 l V8 je až strašidelne dunivý. Samozrejme, chýba mu ten cinkot a zvonenie, ktoré mi je známe zo šesťvalcových M3. Jeho parametre sú vám iste dobre známe. Max. výkon 407 kW (555 k) dosahuje pri 5 750 - 6 000 ot. Je to relatívne ostro vyladený motor. Ohromujúci je rozsah sily. 680 Nm ponúka už od 1 500 až do 5 650 ot. Vďaka nemu, krátšie sprevodovanej 6-stupňovej robotizovanej prevodovke M Sports a, samozrejme, pohonu oboch náprav zvládne tento hroch šprint z pokoja na 100 km/h za 4,7 s. To na váhu 2 305 kg bez vodiča naoazj nie je zlé, však?

BMW X5 M treba chovať s rešpektom. Nie je zákerné, ale rýchle a veľmi veľmi ťažké

BMW X5 M treba chovať s rešpektom. Nie je zákerné, ale rýchle a veľmi veľmi ťažké

Nastupuje sa tu ako do každej X5ky. Znížené športové pruženie je z pohľadu výšky sedenia zanedbateľné. Do auta sa treba ľuďom nižším než 175 cm (kam patrím) doslova vyšplhať. Keď vystupujem, nedočiahnem na zem. Ja z toho auta vlastne vypadávam. Sedenie a ergonómia sú dokonalé. Nič, naozaj nič by som nemenil. Jedine výšku posedu. Ale hej, nemôžem predsa chcieť posed ala Z4 v X5, nie? Veď to nejde dokopy. Na automobilový svet sa z tohto auta pozerá zhora. Som zarovno vodičom autobusov. Iste, sú tu ešte kamiónisti, ale tí sú pre svoju mľandravosť na cestách nepodstatní...

Keďže na aute sme sa striedali ako na obecnom bicykli, netuším ako to nie pri štartovaní. Turbu bolo treba dať vydýchnuť a motor chladiť pumpovaním vzduchu aj vnútri. Ide sa na vec. Aj najňižšia poloha sedadla je pre mňa stále vysoké sedenie, ale nie z ohľadom na interiér, ale vzhľadom na cestu. Nič sa nedá robiť. Budem šoférovať superšportbus. Najprv bez aktivácie čarovného gombíka M na volante. Nie preto, žeby som sa bál, ale pre rozoznanie rozdielu. Aj bez ostrého módu je to športové SUV. Má ostrejšie presné radenie, silné brzdy, tuhšie pruženie a zaujímavý zvuk. Už takto by to mnohým celkom stačilo. Keď sa aktivuje M, kára sa viditeľne a citeľne nazlostí. Niežeby som si toho hnevu nevedel predstaviť viac... Je ho tak akurát. Máte rešpekt a zážitok zároveň. Prevodovka točí ešte ďalej, radí ešte ostrejšie, klapky vo výfuku zmenia polohu a auto znie ešte zlovestnejšie. Opakovanie zastavujem uprostred cesty, aby som si skúsil odpal na stovku. Je tam skôr než dočítate túto krátku vetičku. Takže nikdy nezostane len pri 100 km/h. Zakaždým to bolo do 160 - 180 km/h. Na bežných cestách, mimo obce, žiadna diaľnica. Ani mi to tak rýchle nepripadá. A to je jedno z rizík týchto mašín. Maskujú rýchlosť viac než by asi bolo vhodné. Treba ísť naozaj 2x toľko aby mal človek zimomriavky strahu a adrenalín. Ale X5 M tieto rýchlosti stále zvláda s prstom v nose. Len vodič sa musí prepnúť do režimu maximálnej ostražitosti.

Čarovný gombík M, ktorý zo športového SUV za moment urobí superšport

Čarovný gombík M, ktorý zo športového SUV za moment urobí superšport

V ostatnej dobe som sa dosť veľa vozil na autách, ktoré robia kilo za 5 s. To je hodnota, pod ktorou vám auto dokáže navodiť pocit ľahkého odkrvenia hlavy a príjemnej malátnosti. Na tento pocit sa dá zvyknúť, ale po istej pauze od nakládačiek príde znova. A je nádherný. X5 M ma však dostala hlavne v zákrutách. Na ostré brzdenie a prudké zrýchľovanie som už dlhšie zvyknutý. Ale to ako veľké a ťažké SUV drží stopu v zákrutách je až neuveriteľné. Keď som nešoféroval, párkát som sa v rýchlych prejazdoch cítil naozaj nepríjemne, až som mal obavy, či to ešte podrží.

Limity tohto auta sú naozaj o poznanie ďalej, než som pripravený akceptovať. A to je na týchto superšportových SUV úžasné. Sú lepšie, než si chceme pripustiť. Okrem toho práve BMW X5 M a X6 M sú tak nabité novou technikou a technológiami, až je problém to všetko obsiahnuť. Podrobný článok o skvelom motore 4,4 l V8 TwinPower Turbo. O tom ostatnom snáď niekedy na budúce... Teraz ma už od písania ma bolia prsty a vás snáď už aj oči :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov