Prvá recenzia Ford Focus III

Minulý týždeň sme dali prvé info o novinke Forda, III. generácia typu Focus. O niekoľko dní neskôr sme dostali príležitosť urobiť na extra štedro vybavených kúskoch niekoľko desiatok kilometrov. Aký je Ford Focus III na prvý dojem z jazdy?

Krátkou odpoveďou na uvedenú otázku sú slová - veľmi zaujímavý. Ale som presvedčený, že taká strohá odpoveď nikomu stačiť nebude. Prečo sa bežnému sériovému Focusu vôbec venujeme a neriešime len modely ST a RS? Nuž preto, že Focus je vďaka filozofii Forda jedným z najzdatnejších a najšportovejších zástupcov segmentu C, teda kompaktných áut. Zdatnosti v oblasti jazdných vlastností mu dáva plnohodnotná viacprvková zadná náprava Control Blade, ktorou prekvapil typ Focus I. už pred 13. rokmi. Druhým faktom je skvelo odladené pruženie, na ktoré môžu byť podvozkári od forda hrdí už nejaký čas. A ako ste sa už dočítali v nedávnom predstavení novinky, Focus III. generácie môže byť na želanie kupujúceho vybavený takým množstvom systémov a riešení aké v mnohých prípadoch neponúkajú ani autá v strednej triede, segmente D.

Focus III totiž do svojej triedy v plnej výbave prináša až 14 zaujímavých elektronických systémov. Ford síce uvádza číslo 12, ale mňa zaujal aj pár ďalších hračiek :)

Pre zopakovanie tejto výnimočnosti v triede ich tu len vymenujem, podrobnejšie info o nich hľadajte v článku: Focus III už aj na Slovensku. Mimochodom, Ford má jedno zaujímavé prvenstvo. Focus III ako globálne auto predstavil výrobca médiám a verejnosti súčasne na dvoch kontinentoch, v Európe a USA, čo doposiaľ žiadna značka neurobila.


1) Lane Keeping Aid - Varovanie vybočenia z jazdného pruhu
2 Active City Stop - samočinné brzdenie pred prekážkou
3) Driver Alert - Výstraha pre ospalého vodiča
4) Blind Sport Info System - Sledovanie mŕtveho uhla
5) Traffic Sign Recognition - čítanie dopravných značiek
6) Auto High Beam - Automatické diaľkové svetlá
7) Aktívny el. posilňovač EPAS
8) Park Assist - automatické parkovanie
9) Torque Vectoring Control - elektronický samozáverný diferenciál
10) Ford Eco Boost motory
11) Ford PowerShift prevodovky
12) Bezkľúčový vstup
13) Systém kontroly tlaku v pneu
14) Zmena farebnej nálady interiéru

Osobne ma asi najviac prekvapil systém Lane Keeping Aid. Ten na rozdiel od ostatných áut nie len vodiča varuje pri vybočovaní vibráciami na volante, ale je možné ho zapnúť aj do režimu v ktorom Focus III čiastočne sám šoféruje. Čo to znamená? Keď auto bez použitia smeroviek opúšťa svoj jazdný pruh, volant zavibruje a zároveň sa samočinne natočí späť dovnútra jazdného pruhu. Skutočne zaujímavý pocit, ktorý by sa dal prirovnať k zásahom inštruktora v autoškole, keď vám je každá cesta úzka :)


Divný pocit som zo systému mal pri dynamickejšej jazde. Vtedy je celkom automatické rezanie zákrut a prechádzanie z pruhu do pruhu bez používania smeroviek. Systém s týmto stavom bojuje a na volante často pocítite zásahy v riadení, ktoré by ste vy iste nerobili. Keďže po okresných cestách v Rakúsku som nebol ochotný ísť hranu, zásahy riadenia mi zvlášť neprekážali, z času na čas ma pnutie vo volante do opačnej strany ako som zatáčal ja prekvapilo. Pre športovú jazdu však asi bude rozumnejšie systém LKA deaktivovať. Robí sa tak jednoducho, gombíkom na hrote ľavej páčky pod volantom.

Tretí Focus nie je priekopníkom. Zato vo svojej triede je lídrom v šírke ponuky systémov bezpečnosti a komfortu.

Ako som už písal v predošlom článku, Focus III nemá priekopnícky systém, ktorý by svet doposiaľ nepoznal. Zásahy do riadenia v prípade tendencie šmyku už má aktuálna generácia Honda Accord. Ich množstvo však robí z nového Focusa mimoriadne auto.

Skúsme sa trošku venovať dizajnu a zákulisným info, ktoré sa mi počas spoločnej večere so šéfdizajnérom a šéfkonštruktérom podarilo získať. Tvarovo pôsobí Focus na mnohých rozporuplne. Iste, dalo by sa povedať, že je to daň za to, že Ford sa vybral cestou globálnych áut, ktoré by sa mali páčiť celému svetu. Znie to možno neuveriteľne, ale Focus III bude v predaji vo vyše 120 krajinách sveta. V priemere by sa malo ročne predať až milión kusov!

Obávam sa však, že táto snaha skôr smeruje k tomu, že Focus a nebude extra páčiť na žiadnom kontinente. Škaredý nie je, to v žiadnom prípade. Ale mám pocit, že na rozdiel od prvých dvoch generácii stratil identitu a originalitu s akou sme ho poznali. Novinka, napríklad, nemá typické svetlá v C stĺpikoch, čo je vraj výsledok celosvetového prieskumu a tiež menších možností modulovať a pracovať s tvarom svetiel. Auto má tiež obyčajné blatníky, bez známych veľkých lemov okolo kolies. Ako chybné riešnie pôsobí prechod z kapoty do masky v oblasti veľkého loga. Tvorocovia sa rozhodli masku lakovať klavírnou čiernou, čo teraz pôsobí akoby ste stále mali zle zavretú prednú kapotu.


Azda najhoršou správou pre TopSpeeďákov je rozhodnutie nerobiť 3 dverový model. Ford je odhodlaný pokryť všetky potreby klientely s karosériami 5 dv. hatchback, kombi a sedan. Modely ako 3dverák a CC v predošlej generácii vraj neboli schopné urobiť dostatočné čísla v predaji. To teda logicky znamená, že aj pripravovaný ostrý model ST bude len ako 5 dverový. O novom Focus RS ešte chlapi ani po pár pohárikoch neboli ochotní povedať ani slovo. Odhadujem však, že vzhľadom na úspech aktuálnej generácie RS, ktorej dopyt "prinútil" vedenie postaviť výrazne viac než pôvodne sľubovaných 5 000 ks by sme sa Focusu RS III mali do roku 2013 dočkať.

Ale vrátim sa k samotným skúsenostiam a poznaniam auta. Focus III má aj automatický systém pozdĺžneho parkovania. Na rozdiel od I. generácie systému od VW, kde auto potrebovalo miesto väčšie až o 1,5 metra než je dĺžka auta, kam už bez problémov zaparkuje azda každý vodič, Focusu podľa výrobcu na tento manéver stačí miesto len o 20% väčšie ako je dĺžka auta. Ak má teda Focus 4,36 - 4,56 metra podľa karosérie, na zaparkovanie by mu mala stačiť medzera väčšia o 0,9 m, čo už je podstatne slušnejší výkon.


Systém rozpoznávania značiek TSR zďaleka nečíta všetky umiestnené pri ceste. Je nastavený na rozpoznávanie okrúhlych značiek na zníženie max. rýchlosti, zákaz predbiehania a koniec zákazov.


Pri štarte predaja je Focus III k dispozícii so štyrmi druhmi motorov (2x zážihový, 2x vznetový) a deviatimi výkonovými verziami. Na nasledovných linkoch si môžete pozrieť podrobné parametre všetkých verzií:

Ford Focus III 4-dverový

Ford Focus III 5-dverový

Ford Focus III wagon

Iste vás zaujímajú aj ceny.
Uvádzacie ceny pre modely Focus X