Honda CR-Z je takmer dokonalá

Honda CR-Z je prelomová mašina! Prvý športový hybrid vyrábaný sériovo a prvý s manuálnou prevodovkou. Nie len skratka CR-Z (Compact Renaissance Zero), ale hlavne koncept a dizajn jasne a hrdo odkazujú na legendárneho predchodcu CR-X I. a II. generácie. Naozaj sa veľa teším, že Honda po dvoch desaťročiach konečne prišla s modernou verziou drobného športiaku, ktorý opantal mládež na troch kontinentoch. Prvý kontakt s ňou, na autosalóne v Ženeve, bol krátky a strohý. Došlo nám, že drobec si zaslúži pozornosť a mal predpoklady pre obdiv. Druhý kontakt prvý dojem nie len potvrdil, ale výrazne prehĺbil. Bol dlhší, intenzívnejší a nezabudnuteľný. Po niekoľkých hodinách a asi 50 km môžem smelo kričať: "Honda CR-Z je vskutku skvelá kára!"

Na slovenskej prezentácii som bol sám, čo neposkytlo podmienky pre natočenie klasického videa s moderovanými vstupmi. Na teraz vám ako prvé slovenské médium prinášame komplexnú informáciu a prvé video jazdy Hondy CR-Z po slovenskej zemi.

Prvý slovenský test!

Honda CR-Z je HYBRID. To treba načmárať veľkými písmenami. Už tretí v sériovej výrobe značky. Ale len tento jediný mi dáva dôvod na úsmev. Po rokoch maximálne efektívnych hybridov ako Prius, Civic hybrid či Insight som začínal mať vrásky z budúcnosti športových áut. Iste, medzičasom Porsche tiež v Ženeve spolu s Ferrari predstavili 911 GT3 R Hybrid a 599 HY-KERS. Ale úprimne. Jednak sú to mašiny, na ktoré skoro nik nesiahne a nerobia ich vo veľkom pre verejnosť. Prvenstvo skutočne športového hybridu podľa mňa patrí typu CR-Z. A môžem zodpovedne povedať, že je to skvelý začiatok novej éry automobilizmu! K dokonalému mu chýba len jedna vec. A to je vzhľadom na množstvo parametrov, ktoré na autách prísne hodnotím skvelý štart. Ale poďme postupne.

Skratka IMA bude v Hondách stále častejšie. Je to modernejší a zvodnejší spôsob ako všetkým povedať, že auto má dva zdroje pohonu, teda je to hybrid.

Skratka IMA bude v Hondách stále častejšie. Je to modernejší a zvodnejší spôsob ako všetkým povedať, že auto má dva zdroje pohonu, teda je to hybrid.

Honda CR-Z je hybrid, ktorý spája klasický zážihový spaľovací motor s elektromotorom. Klasika, ktorá je v sériovej výrobe už viac než 10 rokov. Toto autíčko však základnej kombinácii pridáva mnoho prvkov, ktoré ho robia výnimočným. 6-stupňová manuálna prevodovka zďaleka nie je všetko, ale aj tá stojí za extra zmienku. Radenie je totiž mimoriadne vydarené. Nie je tak neuveriteľne krátke ako má Mazda mx-5, že preradím zápästím, ani tak technokratické ako má Integra. Je úžasne presné, nie gumené, ľahké, no športovo tuhé, krátke, no primerane. Prosto to naj od hondy.

Ohromne sa mi páči aj samotný dizajn. Podľa mňa Honda CR-X po 20. rokoch nemohla vyzerať lepšie. CR-Z má všetky prvky predchodcu, ktorými si nás získala. Samozrejme, je väčšia. Jej tvary to dobre maskujú, čo dnes dizajnéri dokazujú na mnohých znovuzrodeniach starých áut. Čas naozaj štrašne letí. Prototyp CR-Z predstavil šéf hondy už v októbri 2007 na Tokyo Motor Show. Uviedol, že firma pracuje na sériovom modeli, ktorý bude športový, efektívny a cenovo veľmi zaujímavý. Prvý a tretí fakt môžem bez väčších výhrad potvrdiť. CR-Z má naozaj takmer všetky prvky športovej DNA a pri pohľade na cenník pre slovenský trh mi tiež nezabehne. S vedomím, že si kupujete jeden z najmodernejších a najefektívnejších športiakov sveta, ceny od 21 700 € pre základný model S až po 25 300 pre špičkový GT Top sú naozaj veľmi prijateľné. Nehovoriac o tom, že Honda už v základnej výbave ponúka veľmi slušnú porciu zaujímavostí. V ponuke sú 4 stupne výbavy, každý z nich je od predošlého drahší o presne 1 200 €. eSko teda stojí len 21 700 €, Sport 22 900 €, GT je za 24 100 € a GT Top za 25 300 €. Môj tip je verzia GT, ktorá na rozdiel od Top nemá len panoramatickú strechu a kožený interiér. Osobne celokožené sedadlá radšej neberiem a panorámu v pravom, a beztak dobre presklenom športiaku iste nepotrebujem.

Honda CR-Z je takmer dokonalá. Chýba jej len o tretinu viac sily. Ako prvý sériový športový hybrid ostane míľnikom a možno rovnakou legendou ako kedysi Golf GTI.
Na niektorých trhoch bude CR-Z k dispozícii aj s bezstupňovou samočinnou CVT prevodovkou.

Na niektorých trhoch bude CR-Z k dispozícii aj s bezstupňovou samočinnou CVT prevodovkou.

Keď padlo rozhodnutie vytvoriť športový hybrid, vývojový tím mal rovnako ako každý isté ciele a etalóny. Má ich každé nové auto. V prípade typu CR-Z je pre jej jedinečnosť o to zaujímavejšie poznať základné myšlienky tvorcov a latky pre porovnanie. Základná myšlienka drobného hatchbacku je auto pre radosť z jazdy s typickými vlastnosťami Honda. CR-Z si bralo inšpiráciu v type Elise od Lotusu, v MINI od BMW a tiež od Scirocco od VW.



Môžem potvrdiť, že v mnohom sa im to podarilo, v niečom dokonca prekonali autá, ktoré stáli ako referenčné. CR-Z má totiž okrem vydareného dizajnu a veľmi slušnéjo spracovania podstatne viac. Mňa najviac dostali nasledovné veci: perfektný športový posed. Nič pre starších ľudí, pretože sadnúť si treba naozaj nízko. Sedák je prakticky na podlahe, možnosti nastavenia sedadla i volantu pokryjú všetko čo môže jazdec potrebovať. Problémová bude asi výška strechy. Tu sa kompromisy hľadajú naozaj veľmi ťažko. Pre mňa je dokonalá, ale ja som drobec. Odhadujem, že ľudia do 185 cm si tu posedia perfektne, ostatní môžu mať problém miestom nad a vedľa hlavy. Pravý stĺpik strechy totiž ovplyvňuje vnútrorný priestor.

Radenie 6-stupňovej prevodovky som už pochválil. A pochválim aj riadenie. Je super, presne také, aké si zaslúži tento druh auta aj jeho majitelia. Ostré, presné, čitateľné. Jeho účinok dokonca možno menit podľa zvoleného režimu nastavenie auta. Agilita, schopnosti podvozka držať stopu, informovať o situácii pod kolesami a prenos týchto informácii do volantu a tenkého sedadla sú vysoko nadpriemerné. Už teraz sa teším na plnohodnotný test.

Pracovisko vodiča je perfektné. Čo by pracovisko? Toto je ihrisko, vážní!

Pracovisko vodiča je perfektné. Čo by pracovisko? Toto je ihrisko, vážení!

Hovoríte si, samé chvály? Nepomôžem si, CR-Z je naozaj mimoriadne vydarená. Ale žiaľ, mám aj jednu vec, ktorá ma dosť mrzí. CR-Z poháňa radový 4-valec s variabilným časovaním ventilov i-VTEC s objemom 1,5 l. Motor je navrhnutý pre spaľovanie chudobnej zmesi. Nezabúdajte, že toto auto vzniklo hlavne ako dôkaz, že aj športové auto dokáže byť úsporné a efektívne. A to má dôsledky. Keďže motor zväčša nespaľuje bohatú zmes, jeho max. výkon je 84 kW (114 k) pri 6 100 ot a krútiaci moment 145 Nm pri 4 800 ot. Tieto čísla nie sú celkom podľa mojich očakávaní. K nim si treba pri plnej akcelerácii prirátať aj schopnosti elektromotora. Ten má 10 kW (14 k) pri 1 500 ot, ale až 78 Nm pri už 1000 ot. Výsledné čísla Hondy CR-Z by sa zdali byť už celkom fajn - 94 kW (128 k) a 223 Nm. Teda na tú váhu, necelých 1 250 kg. Žiaľ, také priamočiare to nie je. Keď dáva silu elektromotor, spalovací motor ešte nevládze. Potom prichádza fáza prekrytia ich sily a vo vysokých otáčkach preberá silu už hlavne švorvalec. Honda uvádza kombinovaný max. výkon motora a IMA pre CR-Z na 91 kW, teda 124 k a 178 Nm.

Honda CR-Z nie je žiaden leňochod! To v žiadnom prípade. Skôr naopak. Je príjemne dynamická. Aj vďaka malej pohotovostnej hmotnosti len 1 245 kg. Z pokoja dokáže zrýchliť za 10 s a vyvinie rovných 200 km/h. Ale predsa len, zniesla by o poznanie viac. Myslím, že s objemom motora nie je vôbec problém. Mimochodom, je a na dlho asi ostane jediný motor v ponuke. Viem si predstaviť, že vývoj hybridu je podstatne zložitejší a preto tu nemožno očakávať 2, 3 motory v ponuke ako pri iných autách. Problém je jeho litrový výkon len 56 kW/ l. Veľmi by sa tu hodilo čosi viac typické pre Hondu. Niečo čo má litrový výkon na úrovni aspoň 70 kW (95 k), teda celkovo cez 105 kW a točí aspoň 7 500, nie 6 200 ot.

Takto vyzerá moderné malé športové auto.

Takto vyzerá moderné malé športové auto.

Ako sa to prejavuje? CR-Z vyrazí vcelku dobre. Zrýchlenie do 10 s sa ešte dá považovať za športové. Problém je tu s odpormi. Stačí, že si do tohto drobného kupé sadnú dvaja, čím okamžitá hmotnosť vzrastie oproti pohotovostnej o cca 150 kg. Takto to nie je ono. Alebo kopce. Smerom hore ich CR-Z tiež nerada. Rovina, prípadne klesanie, tam je až prekvapivo zdatná. Hlavne vďaka skvelému podvozku a výbornému riadeniu.

Mnohí iste čakáte, že sa na záver článku dozviete, či je aj sktutočne úsporná. To vám, žiaľ, zatiaľ nemôžem komentovať. CR-Z dokáže fungovať v troch režimoch, ECO, NORMAL a SPORT. Skúste hádať, ktorý som mal zapnutý po celý čas ja? Môj zážitok s ňou bol po celý čas taká zábava, že na ekonomickú jazdu som nemal najmenšie pomyslenie. Môžem však bez výhrad potvdiť ďalší zámer. Keď už CR-Z ide, mám na mysli IDE, tak je skutočne FUN TO DRIVE.


Osobne Honde CR-Z želám veľké úspechy a obľubu. Zdá sa, že to nebude len prianie, ale realita. Predaj tohto typu sa na domácom japonskom trhu začal 26. februára a za menej než mesiac si auto objednalo vyše 10 000 klientov. Podstatne viac, než výrobca predpokladal. Teším sa a dúfam, že podobné to bude aj v Európe. Dokážeme, že aj na starom kontinente žijú ľudia, ktorí ocenia moderné technológie, výborný nápad aj realizáciu a nebudú dookola tvrdiť, že objem nič nenahradí? Chcem veriť, že áno...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 28 obrázkov