Prvá recenzia Nissan Juke R
Ak by ste mali možnosť šoférovať auto, ktoré existuje v jedinom kúsku na svete (v skutočnosti sú dva s volantom vľavo aj vpravo) čo by ste si vybrali? Ono to vlastne vôbec nie je jednoduchá otázka, ani pre hardcore autofanúšika. Áut z ktorých vyrobili len jediný kus, áut ktoré sú pri svojej jedinečnosti plne funkčné, dokonca bojaschopné, áut ktoré sú
drajšie než 450 000 € na svete naozaj veľa niet.
Som si celkom istý, že nikomu z vás by nenapadlo spomenúť Juke R. Mnohí by sme pátrali po autách ako funkčné prototypy či koncepty od výmyslu sveta, iní by chceli skúsiť rely špeciál či monopost (aj keď tých vždy vyrobia viac), mnohí nadšenci tuningu by si spomenuli na rôzne netradičné kreácie, od krásnych custom mašín od kráľov ako Boyd Coddington či Chip Foose (ak neviete, skúste ich mená v google) až po šialené zástavby a prestavby ultravýkonných transplantácií rôznych ladičských dielní po celom svete. Presne takým dielom je aj Juke R. Jedná sa o hardcore zástavbu/transplantáciu akých sú na svete stovky. Ale! Táto kombinácia je výnimočná z dvoch dôvodov. Transplantácia má požehnanie samotného výrobcu a nik nám známy predtým neklonoval Nissan Juke a Nissan GT-R.
Ak niektorí neviete, čo sa pod decentným označením Juke R skrýva, mali by ste vedieť, že je to aktuálny Nissan GT-R natlačený do karosérie drobného crossoveru Juke. Tiež by ste si mali naštudovať nasledovné materiály, ktoré sme tejto čiernej beštii venovali...
Na jeseň minulého roka sa môj kolega Peter modlil aspoň za to aby sme Juke R mohli vidieť na niektorom svetovom autosalóne. To sa mu spĺnilo, videli sme ho v Ženeve. Peter sa asi modili veľmi vrúcne. Neprešiel ani polrok a my sme dostali možnosť Juke R osobne jazdiť. V rámci promo akcie Nissan Juke R Driving Show 2012. Tá bola aj v Bratislave, vďaka dvom firmám, ktorým za toto patrí veľké ďakujemééé: Nissan Slovakia a predajca AutoIMPEX Bratislava. Síce sme ho skúsili len na trati, ktorá nemala asi ani 1 km. Ale tak, prosím vás, pri týchto okolnostiach je to stále pocta.
Čo táto kombinácia znamená? Presne toľko:Prototypcena: okolo 450 000 €produkcia výlučne na objednávkumax. výkon: 353 kW (480 k)zrýchlenie na 100 km/h: 3,7 smax. rýchlosť: 257 km/h
Jazdili sme najprv na najvýkonnejšom sériovom modeli Juke s 1,6 litrovým štvrtovalcom s turbom s výkonom 190 k. Spolujazdca (dozor) nám robil známy a úspešný slovenský pretekár Juraj Ulrich (jazdí Nissan Navara D40 DoubleCab v kategórii T2 na rôznych medzinárodných súťažiach). Keď si k nemu sadli známi novinári, medzi ktorých sa ja asi tiež rátam, umožnil mi deaktivovať stabilizačný systém. Aj keď som šiel trať absolútne prvýkrát a jej kompletné vypáskovanie ako na tobogáne mi mimoriadne nevyhovuje (radšej sa hľadám medzi kužeľkami a medzi prekážkami), už v tréningovej jazde sa mi zadaril druhý nalepší čas 1:04,761 (so stratou 0,002 na Maja Bónu).
Takto sme dopadli na sériovom Nissan Juke...
V zápätí presadám do zohriateho Juke R. Na mieste spolujadca sedí istý Mike Collins. Trošku sme pokecali, dal mi krátke inštrukcie, jeho pomocníci pripínajú našu GoPro kameru na čelné sklo, zapínajú mi 4-bodové bezpečnostné pásy (prilbu a rukavice už mám dávno na sebe). Posúvam sa na štart a plynu sa dotýkam ozaj len nevyhnutne aby sa auto hýbalo. Ako každé GT-R, aj Juke R je vybavený automatom.
Manuálny mód nie je dovolený, otázka vypnutia stabilizácie by asi vôbec nebola na mieste (predpokladám, že by mi vyslúžila okamžitý dištanc z jazdy). Preto poslušne počúvam všekto čo Mike hovorí a ubezpečujem sa, že pôjdem presne tak ako on chce (aj keď to pri jazde na čas vôbec nie je ľahké). Nechcem ho predsa nasrať a už vôbec nie túto beštiu poškodiť. Na hrudi mám číslo 13. Aj keď vôbec nie som poverčivý, idem na istotu. Keď sa už rozhodli dať toto čierne matné monštrum do rúk nám nehodným novinárom, na betón nechcem byť ten, ktorý mu ublíži. Idem tak na 70% mojich možností a len ťažko môžem odhadnúť možnosti Juke R na tejto naozaj krátkej a pomotanej trati...
...a takto na ostrom Nissan Juke R
Na štarte však plyn osolím serióznejšie. Ukazuje sa, že motor má sily ako prasa, ale prevodovka jej nástup dosť filtruje. Každé stlačenie plynu celkom hneď mení zvyk motora, ale tlak do sedačky prichádza ako ozvena po cca 1s. Trošku frustrujúce, hlavne na trati, kde v momente po pridaní plynu nasleduje brzdenie. Keby som náhodou brzdiť nechcel, prípadne si to posúval bližšie k prekážkam, Mike začne vehementne gestikulovať ľavou rukou. Chápem ho. Má nezávideniahodnú pozíciu.
Každý "blbec" ktorý si tu sadne za volant chce dať hneď bomby. Bez ohľadu na to, či už niekedy 500 koňové auto ovládal, alebo nie. Bez ohľadu na to, či pozná trať, či má predstavu čo a ako robiť. Prosto bomby! A Mike je tu zodpovedný za celistvosť auta a pokračovanie show aj v ďalšej krajine. Musí byť opatrný a prísny, počul som, že jeden český novinár to už na trati oprel do sudov, ktoré vytyčujú prekážky. Žiadne prejazdy šmykom, ani ťahanie ručnej, či pálenie pneu sa nekoná... Idem čisto s ohromnými rezervami aj keď Mikovi sa to z miesta spolujazdca tak asi nezdá. Nikomu z nás nemôže veriť, nikoho nepozná a už v živote nás neuvidí... Preto mi pocelý čas nerozpával iné len brake, brake, little harder... :) A ja som celkom poslušne a ochotne počúval.
Akosi sa mi zadarilo v oboch jazdách skončiť na II. mieste. Porovnanie jázd však dokumentuje diametrálny rozdiel oboch áut. Kým sériový Juke som tlačil bez stabilizácie k hrane a dal som 1:04,7 (odhadujem, že po pár kolách by som dokázal asi aj 1:03) Juke R aj s reštriktorom na veďľajšom sedadle v pohode dá 1:02 (kolega Ľuboš dokonca 1:00,9) a pri troške agresívnejšej jazde by sa tu dalo dať v pohode 0:57 s. Neprišli sme tu však posúvať svoje hranice a zisťovať limity. Aj preto každý z nás dostal až 1 jazdu. Chytro a bezpečne vymyslené...
Každopádne ešte raz veľké ĎAKUJEME Nissanu a AutoIMPEXu za túto príležitosť. Obaja máme v portfóliu zárez osobnej skúsenosti s jedným z totálne najezkluzívnejších áut na svete!
TopSpeed.sk na tému Nissan Juke R:
http://www.topspeed.sk/nissan-gtr-skrizeny-s-nissanom-juke-sa-vola-juker.html
http://www.topspeed.sk/nissan-juker-dokonceny-pozrite-si-diablovo-dielo.html
http://www.topspeed.sk/pekelny-nissan-juker-mieri-do-vyroby.html