Škoda Yeti
Nebuďte zháčení, že sa TopSpeed.sk venuje i takému autu. Nová Škoda ma na krátej dynamickej prezentácii dokázala naozaj príjemne prekvapiť. A to vo viacerých ohľadoch. A poviem vám, je o čom... Uprostred septembra, pár dní pred autosalónom IAA vo Frankfurte, uviedla na náš trh Škoda v mimoriadne ťažkom pieskovom teréne Záhoria svoju najdôležitejšiu tohoročnú novinku - Yeti. Otázku dizajnu vybavím veľmi rýchlo. Mne sa Yeti páči. Dokonca viac než páči. Považujem ho za najzaujímavejší a najkrajší súčasný typ Škoda. K originalite prispieva i netradičné zaradenie. Vnímam ho celkom presne tak, ako tvrdí oficiálna tlačová správa: kompaktná, atraktívna a plná prekvapení.
Typom Yeti rozšírila Škoda oficiálne v Ženeve svoju ponuku samostatných typov na 5. Od jari teda všetci vieme, ako Yeti vyzerá. No málokto dodnes vie ako jazdí. Krátka jazda, ktorú som absolvoval samostatný test nenahradí, ale dáva tušiť, že sa je na čo tešiť.
Keď som prišiel na pieskové pláne Záhoria v okolí plaveckých obcí a videl vytíčené trate na predvedenie schopností, nevedel som, či je to vtip - dnes je už na prezentáciách možné takmer všetko - alebo sú organizátori pripravení celý deň ťahať všetky Yeti lanami a navijákmi. V hlave každého rozumného pozvaného musel nasledovať približne nasledovný myšlienkový pochod: Dobre pripravená akcia si nemôže dovoliť hanbu a všetko tu istotne niekoľkokrát vyskúšali. Yeti preto s trošku zdatnejším vodičom musí prejsť obe zložité trate. Napriek tomu, ako hrozivo a náročne vyzerajú. Škoda si predsa nepotrebuje robiť hanbu.
Yeti ma prekvapil. Dá sa povedať, že vo všetkých smeroch a celkom iste príjemne.
Nie som veľkým priaznivcom jazdy mimo spevnených povrchov. Tým však netvrdím, že terén a terénne autá nemám rád. Len sa im akosi nemám čas venovať toľko ako asfaltovým strelám. Z toho pramenia i moje podstatne menšie skúsenosti s jazdou v teréne, v porovnaní s jazdou po pevnom povrchu. No nebolo to zďaleka po prvýkrát, čo som v teréne jazdil a mám s čím za tie roky porovnávať. Preto verte, nepreháňam, keď tvrdím, že to čo tu bolo pre verzie Yeti s pohonom 4x4 pripravené (vyrába sa i 4x2) ma naozaj zaskočilo.
Všade pieskový terén s vyjazdenými koľajami, ktoré sa po každom prejazde Yeti prehĺbovali. Mnoho miest, kde nové škody súchali brucho o povrch, prudké stúpania, hlboké pieskové brody (v ktorých som naozaj nemal najmenšiu chuť v prípade zapadnutia vystupovať), stŕme klesania na ktorých Yeti hrdo predviedol systém kontrolovaného zostupu a miesta vhodné pre test kríženia náprav klasických teréniakov, to všetko si tu Yeti dával pod dobrým vedením ako jednohubky. I vďaka 4-tej generácii automaticky pripájaného pohonu zadných kolies Haldex a svetlej výške 180 mm, ktorej sa v kombinácii s krátkymi prevismi podstatne zlepšili predný i zadný nájazdový uhol.
Skúsenosť s jazdou v Yeti na klasických cestách zatiaĺ nemám, ale schopnosti v teréne ma úplne dostali. Keby som to nevidel a nezažil, nemyslím, že by ma niekto dokázal presvedčiť, že to možné je a už vôbec by ma na ňom nik do takého prostredia nedostal. Yeti s pohom 4x4 sa mi v kombinácii smodernými vznetovými motormi a rovnakou mechanickou i automatickou prevodovkou predviedol ako nadpriemerne zdatné náradie pre jazdu v teréne, ktorý podľa mňa 90% vodičov bude považovať za ťažký a sami by sa doň radšej ani nevybrali. Večnou škodou ostane i fakt, že rovnakých 90% vodičov plné schopnosti Yeti v teréne nikdy ani neobjaví. Ale to platí prakticky pre všetky autá označované ako SUV.
Yeti je šikovnou odpoveďou Škodovky na stále rastúcu množinu ekologickejších SUV. Má pekný dizajn, šikovné a praktické riešenia, vzpriamenú polohu sedenia všetkých pre lepší výhľad, lepšie využitie priestoru i zdravší chrbát. Je typicky volkswagenovsky robustná, skvelo odhlučnená a so širokou paletou motorov pripravená pokryť potreby prakticky všetkých možných majiteľov takéhoto auta.
Sortiment motorov má v každom prípade prepĺňanie. Dva zážihové motory TSI 1,2 l s výkonom 77 kW (105 k - v kombinácii len s pohonom 4x2) a ostrým 1,8 TSI s výkonom 118 kW (160 k - lex 4x4) dopĺňajú tri vznetové verzie známeho VAG dvojlitra so vstrekovaním common-rail III. generácie s výkonmi 81 kW (110 k - 4x2 a 4x4), 103 kW (140 k - 4x4) a 125 kW (170 k - 4x4).
Za zmienku tiež stojí fakt, že Yeti koncom augusta v teste EuroNCAP získal plných 5 hviezdičiek, už podľa nových, prísnejších kritérií. V nich sú už zarnuté i skúšky nárazu zozadu, ktorú hodnotia pre všetkých pasažierov a dokonca rôznych veľkostí. EuroNCAP report dokonca tvrdí, že Yeti dosiahol jedny z najlepších výsledkov umelo búraných áut doposiaľ. Yeti môže byť v plnej výbave osadený až 9 airbagmi. Vďaka pevnej štruktúre karosérie z vysokopevnostnej ocele má Yeti až 92% za ochranu pasažierov a vďaka dobrej ochrane airbagmi (i príplatkového kolenného) má plný počet za bočný náraz. Podobne má Yeti plný počet i za nárazníky v testoch ohrozenia chodcov a tak sa stal Yeti jedným z najbezpečnejších áut v segmente nižšej strednej triedy na trhu.
Interiér v Škode Yeti
A na margo prekvapení? Pozrite, čo všetko môže Yeti mať. 9 airbagov som už spomínal, ďalej ESP pre všetky verzie s novou funkciou na použitie v teréne. Rovnako upravený cyklus práce snímačov ABS pre lepšie brzdenie práve na povrchoch ako sneh, piesok a štrk - systém po zablokovaní kolies vynechá niekoľko odbrzdení,čím si kolesá nahrnú podložie pred seba a auto zastaví výrazne skôr. Tlačidlo offroad upraví nie len spomínané, ale i citlivosť elektronického plynu. Navigácia Columbus ponúka možnosť nahrať si jazdu v teréne, ktorá je mimo pokrytia známych trás. Prepojenie telefónu s autom a ovládaním na volante je samozrejmosť. Nový systém parkovacieho asistenta, ktorý auto riadi nie len pri pohybe vzad, ale i vpred - čo zmenšuje doposiaľ potrebnú až 1,5 metrovú potrebnú rezervu na zaparkovanie. A to zďaleka nie je všetko...
Pritom cena základného modelu 1,2 TSI 4x2 neprekračuje 14 000 €!
Tak, ako sa mi Roomster nepáčil (a stále som mu neprišiel na chuť), tak sa mi Yeti páči na celej čiare. Designom počnúc a cenovou politikou končiac.