Prvá recenzia Toyota GT86

Vo svete športových áut neexistuje za posledné 2 roky také, o ktorom by sa hovorilo viac ako práve o japoncovi menom Toyota GT 86. Aj na našich stránkach sme vás pravidelne bombardovali novinkami a fotkami tohto športiaku, ktorý nám tento japonský výrobca pripravoval. Vyše troch rokov trvali prípravy a ťahanie medových motúzov popod fúzy. Nakoniec sa stalo, že po takmer desaťročí sa v ponuke Toyoty konečne objavilo hravé športové auto (sorry, ale Auris nie je ani hravé ani športové). A navyše, má zadný náhon a dokonalé rozloženie hmotnosti! Tak aké v skutočnosti je? To sa dozviete práve tu z pera chalanov, čo sa skrývajú pod webom Nipponcars.sk, keďže im bolo už dopriate sa s týmto autom ponaháňať po okreskách severného Rakúska.

Toyota GT 86 je pekný kus auta. Nie síce ako koncept ale je...

Toyota GT 86 je pekný kus auta. Nie síce ako koncept ale je...

Musím povedať, že na tento deň som čakal odkedy Toyota definitívne potvrdila uvedenie typu GT86 do výroby. Už vtedy som si predsavzal, že pri prvej príležitosti si toto auto jednoducho nesmiem nechať ujsť a musím ho poriadne vyskúšať. Sen sa mi splnil a hneď na úvod potvrdím, že takmer všetko, čo už privilegovaní novinári o aute napísali, je pravda. Toyota GT86 (resp. Subaru BRZ či Scion FRS) je naozaj fantastické auto. To, čo sme s ním zažili, sa ťažko popisuje slovami. Je to niečo, čo si treba vyskúšať na vlastnej koži. Radosť z jazdy a zo života, to je asi najvýstižnejšia charakteristika. Poďme ale pekne poporiadku…

Prichádza moment, ktorý vám zväčša žiaden autosalón nesprostredkuje: máme kľúč a stláčame tlačidlo Engine START…

Dnes počasie nevyzeralo príliš vábne, ale počas testovacej jazdy sme mali našťastie sucho. Krátka príprava, zopár modlitieb za pekné počasie, dovolenky, jedna kamera, druhá kamera, fotoaparát, vypnuté telefóny a hurá k našim juhozápadným susedom po nové zážitky. Ako predkrm sme si dali radový 6 valec v Lexuse IS200 a po pár vyšívaných desiatkach kilometrov prichádzame do cieľa v rakúskom Niederösterreich-u. Výbuch spontánnej radosti a stúpanie hladiny adrenalínu spôsobil už samotný pohľad na GT86, ktorá nás potichu čakala zaparkovaná pred Showroomom Toyoty Gebhart.

Po priateľskom privítaní domácich si netrpezlivo prekladáme veci z Lexusu do GT86 a chystáme sa na “predvádzaciu” jazdu snov: máme neskutočné 3 hodiny na to, aby sme si auto dokonale vychutnali, vyskúšali a vrátili naspäť! Severná časť Rakúska v blízkosti českých a slovenských hraníc ponúka sympatické (aj keď úzke) okresky, členitý terén a v niektorých častiach aj veľmi slabú premávku, čo pre nás znamenalo takmer ideálne testovacie podmienky.

Po nasadnutí si oveľa intenzívnejšie uvedomujeme detaily, ktoré človeku na autosalóne uniknú, alebo jednoducho pri statickej prezentácii nemôžu vyniknúť: otváranie kufra tlačidlom / ovládačom, bezkľúčové štartovanie, dokonale prístupné ovládače pre zapnutie / vypnutie TRC a VSC (pozn.: ASR a ESP, trakčná kontrola a stabilizačný systém), automatické privieranie bezrámových skiel (skvelá ochrana okien a tesnení, pri otvorení dverí sa okno automaticky zasunie o 2-3cm a pri zatvorení opäť vysunie do hornej úvrate) či šikovné úchyty (“ušká“) pre bezpečnostný pás, vďaka ktorým sa nemusíte naťahovať za pásom na B stĺpiku. A naopak, opäť sa kocháme skvelou ergonómiou interiéru, použitými materiálmi a celkovým dojmom z GT86.

Interiér nehrá luxusom a prepychom ale určite nikoho neurazí

Interiér nehrá luxusom a prepychom ale určite nikoho neurazí

Prichádza moment, ktorý vám zväčša žiaden autosalón nesprostredkuje: máme kľúč a stláčame tlačidlo Engine START… To, čo sa ozve spod kapoty a z výfuku zabezpečí ďalší prísun endorfínov dňa… Následne si vymieňame neveriace pohľady, pretože tachometer ukazuje panenských 406 kilometrov a približne dve minúty vydávame infantilné zvuky, krochkáme a kladieme si kontrolné otázky, či spíme, či snívame, alebo naozaj ideme jazdiť s GT86 a nikto nás pritom nekontroluje ani nebuzeruje.

Pohýname sa a náš sen sa stáva skutočnosťou – opatrne a s rešpektom prechádzame prvé metre a prvá, úplne prvá križovatka nás presvedčuje, že toto nie je len také obyčajné auto… Zvuk dvojlitrového štvorvalcového boxeru vŕtaného na ikonických 86×86 mm je neopísateľne návykový. Famózne krátke dráhy radenia a presnosť, s akou dosadá hlavica radiacej páky do jednotlivých koľajníc, či neuveriteľné presné a citlivé riadenie spôsobili to, že GT86 sme si zamilovali už po prvých 200 metroch (!). Znie to možno príliš pateticky a nadnesene, ale zodpovedne prehlasujem, že s GT86 sa spriatelíte na prvej 90 stupňovej odbočke ozdobenej dopravnou značkou Stop, či Daj prednosť v jazde. GT86 je veľmi intuitívna a hneď vám padne do ruky. Neznamená to však, že sme po pol kilometri stratili rešpekt, stále máme pocit, že toto auto by si mal človek zaslúžiť. Veríme, že ju ocení najmä ten, kto má už niečo odjazdené a bude si vážiť jej komunikatívnosť a pôžitok z jazdy, ako návrat k určitým hodnotám starých športových áut.