S odstupom času sme sa dozvedeli nie len to, že bude existovať len ako 5-dverák, ale aj to, že v ponuke bude jedine s robotizovanou dvojspojkovou prevodovkou EDC. Celkom dosť medzigeneračných zmien, čo poviete? Každá samostatne bola pre dlhoročných fanúšikov viac než dosť. Ich kombináciu nemožno označiť inak než ozaj silnú kávu. Patrím k veľkým fanúšikom pôvodných atmosférických verzií. Mojou naj, podľa mňa pre najlepšie zvládnutý dizajn zatiaľ ostáva III. generácia pred modernizáciou, inak známa aj ako Clio R.S. 197. Nepatrne výkonnejšie modernizované Clio R.S. 203 sa s čiernou papuľou, podľa mňa, stalo patrne menej pekné. Pri tomto druhu áut, ktoré nik nekupuje rozumom, ale srdcom a túžbou až priveľmi zaváži ako sa páčia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Myslím si, že to chce mega veľkú dávku predstavivosti, aby človek v aktuálnej generácii Clio R.S. videl viac než len vzdialenú inšpiráciu sexi zvodným konceptom supercaru Dezir z roku 2010. Ľudia z marketingu Renaultu ju majú násobne väčšiu ako ja, pretože odkaz na Dezir sa s Cliom R.S. tiahne celou jeho propagáciou. Je vôbec viac než odvážne, snáď až trúfalé tvrdiť, že drobný hatchback dizajnom vychádza z auta, ktoré sa podobá na Bugatti Veyron. No dosť bolo zavzdušňovania sa nad novou identitou ďalšej generácie najočakávanejšieho ostrého drobca minulého roka. Viem, že sú medzi vami aj takí, ktorým sa nové Clio R.S. EDC páči. Rešpektujem to. Znova to len potvrdzuje už otrepané, že krása a vkus sú príliš subjektívne a individuálne. Akurát mi nik z tých, ktorí dizajn Clia obhajujú nepovedal, či sa im novinka páči viac ako predošlá generácia...
 

Podobne ako krása a dizajn je asi nemerateľná aj kvalita spracovania. Tú však možno objektívnymi kritériami zhodnotiť, stačí sa pozornejšie pozerať, dotýkať, používať. Mrzí ma, že to musím napísať, no Clio R.S. za svojimi konkurentmi ako Mini Cooper S, VW Polo GTI, Peugeot 208 GTI, Citroen DS3 Racing a dokonca aj Ford Fiesta ST veľmi zaostáva. Naozaj moc. Takmer z každého kúska vidieť a cítiť, že sa šetrilo ako sa len dalo. Kým pre základnú verziu typového radu Clio by to mohlo byť pochopiteľné, či akceptovateľné, vrchol ponuky si to nezaslúži. 

Renault Dezir koncept 2010

Koncept Dezir bol vraj hlavnou a jedinou inšpiráciou pre tvary nového Clia R.S.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Skratka EDC (Efficient Double Clutch) je napriek skeptikom pre Clio R.S. 200 4. generácie veľkým prínosom. Minimálne v oblasti jazdnej dynamiky a nových možností techniky jazdy radenia pod záťažou v zákrutách. Len čas ukáže ako spoľahlivé je toto riešenie...

Ja neviem, či už s riešeniami prišla pred 15. rokmi Alfa Romeo na type 156, a neskôr viacerí ďalší vrátane krásnej Alfy Romeo Giulietta, nikdy sa mi len vďaka kľučkám skrytým v stĺpikoch dverí v týchto autách nepodarilo objaviť profil kupé, ktorý všetci tak vehementne hlásajú. Clio R.S. 200 EDC nie je výnimkou. Čo však oceňujem sú funkčné aerodynamické riešenia karosérie, či podvozkových častí. Podľa tvorcov difuzér vo vysokých rýchlostiach (vraj nad 150 km/h) naozaj vytvára prísavný efekt, čím sa medzi sériovkami môže pochváliť máloktoré auto. Veľký zádný spojler R.S. nie len, že dodáva karosérii športovejšie črty, ale pomáha minimalizovať vztlak.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov
Či sa vám to páči, alebo nie, toto ostré Clio je podstatne rýchlejšie a výrazne úspornejšie než ktorýkoľvek predchodca. Nie však zábavnejšie, či podmanivejšie. A to je problém...

Cesta správnym smerom?

Aby tých šokov pre skutočných pilotov, ktorí milovali, alebo minimálne obdivovali a rešpektovali Clio R.S. náhodou nebolo málo, Renault urobil ďalší divný krok. Ako ospravedlnenie straty zvuku typického pre vyladený atmosférický motor má aplikáciu, ktorá cez reproduktory prináša posádke simuláciu zvuku iného motora, než je pod prednou kapotou. Na výber sú Nissan GT-R, Clio V6, Clio Cup, Alpine A110, R8 Gordini a dokonca aj motorkový dvojvalec. Vraj zábavný a realistický spôsob ako meniť "nudný zvuk" prepĺňaného 4-valca. Zvukové nahrávky z pretekárskeho okruhu sú veľmi autentické, prejav motora je maximálne verný a je zladený s krútiacim momentom a s režimom otáčok skutočného motora. Aplikáciu možno, samozrejme, používať súbežne s ostatnými funkciami vozidla: zvuk prekryje akýkoľvek iný zvukový zdroj (rádio, navigáciu a pod.). Keď je funkcia aktívna, virtuálny zvuk dominuje od naštartovania reálnemu zvuku motora. Nuž, neviem. Nič z uvedeného nemôžem potvrdiť, lebo testovaná verzia nemala príplatkový balík R-Link, ktorý túto "jedinečnosť" umožňuje. Našťastie!
 

Pre milovníkov naozaj ostrej jazdy či už na okruhoch, alebo uzavretých tratiach je aj pri tejto generácii za príplatok k dispozícii osvedčený podvozkový balík Cup. Výkonnosť vozidla zvyšuje o 15 % tvrdší a o 5 mm nižšie pruženie, športový vzhľad umocňujú disky kolies z ľahkých zliatin 18" s až šialenými rozmermi pneumatí 205/40 R18 v čiernej úprave a na červeno lakované brzdové strmene. Mimochodom, brzdy a ich schopnosti sú kapitola sama o sebe. Žiadnen z konkurentov v oblasti výkonu, odolnosti voči vädnutiu, čitateľnosti nástupu a efektivity neponúka nič podobné!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 18 obrázkov

Hmotnosť novej generácie sa k horšiemu zásadne nezmenila (pohotovostná hmotnosť je 1260 kg). Prepĺňaná 1,6ka - mimochodom od Nissanu známa ako 1.6L DIG TURBO Nissan MR engine - podľa výrobcu ponúka 240 Nm. Vďaka 20% navýšeniu sily motora v porovnaní s 200 Nm atmosférou bolo zrejmé, že dynamické parametre a pružnosť budú hrať v prospech novinky. Na valcovej brzde v MMracingu sme novému motoru dokonca odmerali až 259 Nm pri 4 515 otáčkach. To je až o 20% viac ako mala predošlá generácia (tá mala 215 Nm). Práve táto hodnota sa zásadne podpísala pod naozaj zaujímavý čas 2:43,5 na SlovakiaRingu. Samozrejme, v kombinácii skvelo odladeného podvozka a agresivite prevodovky EDC. Za zmienku stojí aj o nepatrných 6 k väčší max. výkon, teda 151,7 kW odmeraný pri 6100 otáčkach.

graf merania vykonu Renault Clio R.S. EDC
Problémom Renaultu Clio R.S. 200 EDC prekvapivo nie sú ani turbo, ani automatická prevodovka a dokonca ani 5-dverové riešenie. Je rýchlejšie, výbušnejšie a aj zbytočne praktickejšie než predchodcovia. Ak odhliadnem od subjektívneho hodnotenia dizajnu, ktorý sa mi nepáči, Clio R.S. EDC je urobené lacno, je ťažké a málo špeciálne...
Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Sám tomu nemôžem uveriť, no toto Clio R.S. ma akosi neláka jazdiť ho. Keďže mi to napadlo na SlovakiaRingu, nie cestou do práce, asi je niekde problém. Pôjdem s tým k psychológovi...

Renault Clio R.S. 200 EDC
rok výroby 2013

PLUSY:

+ najrýchlejšie Clio R.S.
   (SlovakiaRing 2:43,5)
+ najúspornejšie Clio R.S.
   (dá sa za 7,5 l/100 km)
+ najpraktickejšie Clio R.S.
  (ak to niekoho zaujíma)
+ najlepšie brzdy spomedzi konkurentov,
+ posed/ergonómia/volant,
+ prevodovka EDC je fakt skvelá,
+ podvozok CUP, komfortný a ostrý
  (najlepšie minutých 1200 €)
+ efektívna aerodynamika,
+ plynová vzpera prednej kapoty.

     

MÍNUSY:
 

- divný dizajn (vyzerá skôr ako RS line),
- lacno postavené (hlavne vnútri),
- žltá farba Sirius až za 1600 €,
- drobná nádrž/časté tankovanie,
- pohotovostná hmotnosť 1260 kg,
- vyhrievané sedadlá len v koži,
- okno spolujazdca nemá automat,
- základná cena o 1200 € viac ako III. gen.
   (cena základného modelu je 22 300 €).

 

Cenník Renault Clio R.S. 200 EDC

PÁČI SA TI NOVÉ CLIO R.S. 200 EDC
  • Áno veľmi, viac než ktorýkoľvek konkurent. ( 31% )

     

  • Dá sa to, no staršie verzie boli krajšie. ( 45% )

     

  • Tvarovo síce nic moc, no je to skvelá mašinka. ( 4% )

     

  • Máloktorému autu poviem škaredé, no tomuto musím. ( 20% )

     

Odpovedalo 206 ľudí  

Renault Clio RS rok výroby 2013
Motor:

zážihový turbom prepĺňaný 4-valec uložený vpredu naprieč s priamym sekvenčným vstrekovaním, objem 1618 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 79,7 x 81,1 mm, kompresný pomer 9.5:1, max. výkon 147 kW (200 k) / 6 000 ot, max. krútiaci moment 240 Nm / 1750 ot, litrový výkon 90 kW (123 k) / l. Emisná norma Euro V.

Pohon: 6-stupňová automatická dvojspojková prevodovka, pohon prednej nápravy.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu dvojité lichobežníkové zavesenie, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu 320 mm, vzadu 260 mm, elektronické systémy ABS, BAS, ESC, DSC.
Kolesá: 18" ľahkozliatinové disky, pneu 205/40 ZR18
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4 090 x 1 945 x 1 432 mm, rázvor náprav 2 589 mm, objem kufra - 300 l, pohotovostná hmotnosť - 1 204, kombinovaná spotreba - 6,3 l/100 km, objem nádrže 45 l, výkonová hmotnosť 8,19 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 230 km/h 

zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,7 s

Cena: základná cena Clio RS od 22 290 eur