Rok 2019 sa v míľnikoch typu Superb zapíše ako rok modernizácie najväčšej škody. Aktuálne je už fakticky 4 roky v predaji tretia generácia. Toto je test najobľúbenejšej verzie Slováka. Jedná sa o liftback, ktorému mnohí hovoria sedan s naftovým motorom a automatom. Tak by znela debata niekde na ulici. No aby som nebolo hovorový, ale presnejší, jedná sa o dvojliter TDI s výkonom 110 kW (150 k) a 7-stupňové DSG. Túto prevodovku volí v typoch Kodiaq a Superb až 80 % klientov.

Ambientné osvetlenie ponúka množstvo farieb

Keď som dnu posadil brata, ktorý bol na novší model veľmi zvedavý, ako prvé si všimol ambientné osvetlenie. Staršie kúsky nemali na výber toľko farieb. V autách tejto triedy je dnes už malá povinnosť dotvárať atmosféru aj farbami a je dobre, že Superb v tomto už nezaostáva. 

Najobľúbenejšia kombinácia Slováka

K úplnosti najtypickejšej kombinácie Slováka chýbala tá "správna" farba. No tu je zbytočné veci rozmazávať. Ja mám biele autá rád, akurát sa mi k nim hodia tmavšie odtiene lakovania diskov. Bol by lepší kombík, benzínová verzia, pohon oboch náprav, alebo manuálna prevodovka? Aj to všetko Superb III ponúka. Osobne by som volil inú kombináciu, som totiž za dobré veci ochotný utratiť trochu viac. Bral by som kombík s pohonom oboch náprav. Manuál už asi nie, predsa len toto je elegantné veľké auto, od ktorého chcem pohodlie aj pri šoférovaní mestom.

Toto je miesto, kde Superb kraľuje.

Superb Combi je kratší o 5 mm, aj keď mu hovoria dlhá verzia

Táto informácia viacerých prekvapí, no je to fakt. Akokoľvek medzi nami zľudovelo hovoriť kombíkom dlhá verzia, tu to neplatí. Nie, že by pol centimetra urobilo v garáži, či pri parkovaní akýkoľvek rozdiel... No je tu je tu výhľad dozadu. Zatiaľ čo v kombíku šikmo vzad niečo vidíte, v liftbacku nemáte šancu a parkujete "na slepo". Sériovo však Superb ponúka vzadu parkovacie snímače, čo vec zásadne zlepšuje. Šikovný vodič si na rozmery svojho auta rýchlo zvykne a dá to aj bez nich. Sú však momenty, keď na prekážku prosto nevidíte, lebo je nízka. Ultrazvuková podpora je určite vítaná.

Mať Superb znamená hovoriť o kufri...

Liftback má skutočne obrovský batožinový priestor. V základnom usporiadaní až 625 l. Ako vidíte z obrázku vyššie, po sklopení sedadiel rovnú podlahu nedostanete. Prioritou tu bolo poraziť konkurentov na body čo najväčšími číslami objemu, čo sa podarilo. Ak nie ste malý živnostník, ktorý dokáže kufor každého auta využiť prevozom materiálu, alebo náradia naplno, kufor Superba III vám bude vždy veľký. Ten prosto nezaskočí ani dovolenka pre štyroch. Jediné momenty, kedy by ste možno potrebovali trochu viac môže byť situácia, ktorú s autom bežne zažijete raz za čas kým ho vlastníte. Že ste kúpili novú veľkú TV, alebo chladničku. Oba prípady sa dajú výnimočne riešiť jazdou s pootvorenými dverami chytenými šnúrou, alebo gumou...

Na test sme mali verziu s "klasickými" budíkmi, z hľadiska ergonómie im nič nechýba.

Plnohodnotnú rezervu vidím po rokoch

Pri batožinovom priestore zostanem. Nebudem písať, čo tam všetko naložíte, to už ste určite počuli a videli v rôznych testoch. Možnosť sklopiť sedačky priamo z batožinového priestoru je skvelé a odbremeňuje to človeka od zbytočného chodenia okolo auta. V rohu sú odkladacie priestory, do ktorých vložíte lekárničku, ťažné lano a iné drobnosti. Oceňujem tiež vyberaciu lampičku na baterku. Pod podlahou sa schováva ďalšia položka, ktorá z moderných áut ustupuje rýchlosťou guľového blesku. Je ňou plnohodnotná rezerva. Žiadne lepiace sady, dojazdovka s maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Jednoducho na plnohodnotnú rezervu nič nemá a môže si hovoriť hocikto s asistenčnou službou a telefónom vo vačku.

Konečne po dlhej dobe jedno z testovaných áut, ktoré malo plnohodnotnú rezervu.

Multimediálny systém Columbus je prosto skvelý

Veľký navigačný systém Columbus má až 9,2-palcovú dotykovú obrazovku. Viem, že dotykové monitory sú budúcnosťou, ale stále budem volať aspoň po základných hardvérových tlačidlách na niektoré funkcie, ako napríklad stlmenie alebo vypnutie rádia. Páči sa mi usporiadanie menu, graficky je skutočne na vysokej úrovni. Obzvlášť navigačný systém prekvapil nielen grafikou a zobrazovanými bodmi záujmu rovno na mape, ale obzvlášť rýchlosťou prekresľovania mapy. Hocijako som sa snažil, systém bol stále rýchlejší, než ja. Skutočne skvelé.

Navigácia bola vskutku rýchla a prekresľovala mapy veľmi rýchlo.

Vo výbave nechýbala parkovacia kamera. Voči staršiemu kúsku nemá zlepšenie čo na väčšom monitore pôsobí znížením kvality obrazu, ale to je doslova detail. Plusom je možnosť zvoliť si pohľad priamo zhora akoby na ťažnú „guľu“ alebo zobrazenie objektov, medzi ktoré treba zaparkovať. V stredovej konzole nechýbala priehradka na odloženie tabletu, pred radiacou pákou bol zas priestor kombinovaný s bezdrôtovým nabíjaním telefónov.

Zadná kamera ponúkne aj pohľad zvrchu na "guľu" alebo priestorový pohľad s prednastavenými prekážkami.

Asistenti vodiča

Zvolíte ich na malom displeji v zornom poli vodiča medzi budíkmi, dostanete sa k nim cez jedno tlačidlo na volante. Udržiavanie v jazdnom pruhu funguje skvele na diaľnici. Aj keď na to nenabádam, ale musel som to vyskúšať. Bez korekcií zvládne aj oblúk na Prístavný most, po približne 20 sekundách systém vyžaduje prevzatie vedenia. Vadil mi však jeho pohyb od čiary ku čiare, aj keď som ho viedol stále na jednej strane a následne nechal robiť jeho prácu. Na našich okreskách ho odporúčam vypnúť, obchádzanie jám vás prestane baviť, keď sa budete pretláčať s volantom. Pri rýchlosti pod približne 65 km/h je neaktívny, teda v meste nepoužiteľný.

Adaptívny tempomat potrebujete

Nie som veľmi na asistenty, ale tento má rád. Adaptívny tempomat s funkciou rozjazdu v kolónach som si pochvaľoval. V kombinácii so Štart/Stop auto v momente naštartoval, keď sa auto pred ním pohlo. Toto však robil len vtedy, keď bol aktívny a nastavený na určitú rýchlosť. Akonáhle som ho vypol, pri rozbehnutí auta a vypnutom motore cez systém Štart/Stop jednoducho nereagoval. Spomínal som to v teste Golfu Sportsvan, ktorý toto zvládal aj keď mal vypnutý adaptívny tempomat. Dobrá vec pre zábudlivých vodičov v kolónach, aby nepredlžovali čas a rozbehli sa svižne. Na diaľnici by som volil ešte kratšiu vzdialenosť ako bola minimálne možná nastaviteľná, ale to som zatiaľ nezažil na žiadnom aute s adaptívnym tempomatom.

Škrabka na ľad ako Simply Clever nemôže chýať.

Sledujete si niekedy teplotu oleja?

Okrem asistentov na malom monitore medzi budíkmi listujete aj medzi stanicami rádia, môžete si zobraziť navádzanie do cieľa alebo zistiť niektoré údaje o aute z palubného počítača. Čo ma zaujalo najviac bola teplota oleja. Ak teda zobrazoval počítač neskreslené hodnoty, tak v meste sa držala do 100 °C, ale pri jazde po diaľnici predpísanou rýchlosťou atakovala 115 °C, čo si myslím, že je na bežnú jazdu diaľničnou rýchlosťou už trocha veľa. V kombinácii s intervalmi LongLife to asi nemá dobrý vplyv na životnosť motora. Preto by som osobne menil olej častejšie, než výrobca odporúča, azda každých 15 000 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Adaptívne pruženie by som asi nechcel

Automobil mal aj príplatkový adaptívny podvozok. Volič jednotlivých módov vedľa rýchlostnej páky umožňoval zvoliť okrem športového, eko alebo komfortného aj individuálny režim. Totižto si so zmenou módov tlmenia meníte aj odozvu na plyn, radenie prevodovky alebo odozvu na volant (v športovom režime trocha stvrdne). Kolegovia sa viackrát zhodli, že na kvalitných cestách si človek ledva všimne zmenu odpruženia. Zrejmé sú na horších cestách. Na množstve nerovností je športový režim až nepríjemý. No keďže mať športové pruženie na diaľnici nedáva zmysel a na cestách mimo obce máme skoro všade zlé cesty... Asi by som si ho do príplatkov nezaradil.

Adaptívne bi-xenóny s vyrezávaním sú super

Príplatkové adaptívne bi-xenóny chválim. Sú nepochybne lepšie ako len klasické svetlá. Áno, v porovnaní s LED-kami v jednom určitom pásme máte pocit, že svietia slabšie, ale ich intenzita v širokom pozorovacom uhle je lepšia, ako tie bežné LED-ky, ktoré poznáme zo základných áut (neťahať sem Matrix LED, tie sú na tom skutočne lepšie ako bi-xenóny). Avšak s funkciou vyrezávania majú tieto bi-xenóny pridanú funkciu a jazda na stále zapnuté diaľkové je uvoľnenejšia. Bohužiaľ, sem tam protiidúcim jednoducho clonka v šošovke nestihla zatieniť tú oblasť, kde boli a tak mi blikali častejšie, ako by som čakal.

Aj tak však tento príplatok odporúčam všetkými desiatimi, jazda v noci je omnoho uvoľnenejšia, ako len s obyčajnými bi-xenónmi. Na Superbe som si tiež všimol (okrem testovaného ďalšie 3 a všetky to robili), že pri prejazde väčších nerovností bolo vidieť, ako svetlá zatriasli. Dávnejšie som si myslel, že je to dané aj funkciou natáčania, avšak niektoré iné autá s funkciou natáčania toto nerobili. Možno len zlá konštrukcia svetlometov. Alebo je to tými fakt zlými cestami?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Motor a prevodovka

Sedem rýchlostných stupňov oceníte asi najviac v meste, kde jednoducho motor nie je podtočený na „štvorke“, prípadne na diaľnici, kde so siedmym rýchlostným stupňom točí auto pri rýchlosti 130 km/h približne 1 800 ot. Pri 140 km/h je to rovných 2 000 ot., pri okreskovej 90ke je to 1 300 a pri 100ke približne 1 400 ot. V meste teda k podtáčaniu nedochádza ani v eko režime, čo je pokrok voči starším DSG. Funkcia „plachtenia“ je aktívna v eko režime, mne však veľmi „nereže“, a preto som častejšie jazdil v komfortnom móde.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Štart/Stop a Auto Hold je lepšie nepoužívať súčasne

DSG je super na diaľnici alebo na okreskách, v meste v kolóne však sem-tam váha a dokáže aj „kopnúť“ pri preradení. Najhoršie to bolo v kombinácii so Štart/Stop systémom. Keďže mnoho užívateľov si ho nevypne a s funkciou Auto Hold nemusíte stále stáť na brzde, aby ste sa rozbehli, musíte pre naštartovanie motora stlačiť plynový pedál. Tým ale auto hneď po dotočení štartéru púšťa spojku a rozbieha sa. S tým je spojené nepríjemné trhnutie. Riešenie? Nepoužívať kombináciu Štart/Stop systém a Auto Hold súčasne.

Motor sa zohreje trochu neskôr

Prekvapilo ma dlhé zohrievanie motora. Pri rannej ceste do práce auto vykazovalo zohriatie na „budíkových“ 90 °C až po viac ako 10 km (približne 12 km) a to ranné teploty neboli pod nulou. Je dosť možné, že práve motor s AdBlue nepotrebuje pre lepšie emisie zvyšovať spotrebu pri fáze zahrievania, ako je to pri Superbe bez AdBlue. Jednoducho bol bratov Superb bez AdBlue zohriaty na rovnakej trase o približne 5 km skôr, a to už nie je odchýlka merania. Toto znova potvrdzuje dlho omieľanú pravdu, že ak máte jazdiť na TDI naozaj krátke trasy, budete trpieť vy aj auto.

Ani dáždniky nesmú chýbať, v oboch predných dverách.

Záver

Kto premýšľa nad Superbom kvôli veľkosti a inklinuje k vznetovému motoru, musí jednoducho najazdiť veľa km. Ak nie, zvážte zážihové 1.5 TSI. To môžem po teste Golfu Sportsvan odporúčať. Testovaná kombinácia jednoducho vyžaduje dlhé trasy, tam je Superb doma. Má šancu kombinácia dízel, liftback a automat zaujať? Vo fleetovom režime áno, a tie asi ovplyvnili aj naše štatistiky. Ako bežný užívateľ uprednostním kombi. Všeobecne platí, že Superb III je jedným z najlepších zástupcov svojho segmentu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Rok výroby: 2019

 

Cenník Škoda Superb na Slovensku

 

PLUSY:

+ vyvážený dizajn;

+ skvelé bi-xenóny s funkciou vyrezávania diaľkového režimu;

+ aj základné audio je skvelé;

+ obrovský priestor v interiéri a batožinovom priestore;

+ nízka hladina aerodynamického hluku;

+ pohodlné sedadlá;

+ množstvo odkladacích priestorov;

+ rýchla a detailná navigácia;

+ už v základnej výbave slušné množstvo prvkov;

+ prevodovka nepodtáčala motor v žiadnom režime.

 

     

MÍNUSY:

- obľuba u zlodejov;

- dlhšie zohrievanie;
- "trasúce" sa svetlá na nerovnostiach;

- odskakujúca zadná náprava na nerovnostiach s adaptívnymi tlmičmi;
- drsnejší zvuk za studena;

- ťažšie nastaviteľný tempomat;

- nezakrytý šnekový mechanizmus predných sedadiel pri nastavení sedačky vzadu.

 

 

Typ karosérie: liftback
Trieda / kategória: stredná trieda
Vonkajšie rozmery: 4861x1864x1468
Druh pohonu: nafta
Zdvihový objem (ccm): 1968
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 110 kW / 150 k pri 3 500 až 4 000 ot./min.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 340 Nm pri 1 700 až 3 000 ot/min
Maximálna rýchlosť (km/h): 217
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 5,1 až 6,0 l/100 km (výrobca) 5,8 až 7 l/100 km (test)
Prevodovka: dvojspojková robotizovaná DSG so 7 stupňami
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1 560 až 1 733
Celková hmotnosť (kg): 2 133
Druh pohonu: pohon predných kolies
Rozmery kolies: 235/45 R18
Rozchod (p/z), rázvor: 1 584 mm vpredu, 1 572 mm vzadu, 2 841 m rázvor
Objem nádrže: 66 l + 16,3 AdBlue
Objem kufra: 625 až 1 126
Cena ( Euro ): 37 202 €
 
Škoda Superb 2.0 TDI
110 kW A7 STYLE
VW Passat 2.0 TDI
110 kW A7 HIGHLINE
základný model
24 110 €
(Superb 1.5 TSI 110 kW M6 ACTIVE)
25 830 €
(Passat 2.0 TDI 110 kW M6 TRENDLINE)
adekvátny model
33 660 €
(Superb 2.0 TDI 110 kW A7 STYLE)
35 890 €
(Passat 2.0 TDI 110 kW A7 HIGHLINE)
adekvátna výbava
bi-xenónové svetlomety s automatickým diaľkovým režimom, predné a zadné PDC, DAB rádio, zadná kamera, adaptívny tempomat, elektrické otváranie piatych dverí, bezkľúčový vstup, navigácia, 18-palcové disky, 3-zónová klimatizácia, vyhrievaný volant a predné a zadné sedadlá, adaptívny tempomat, akustický paket, elektrické predné sedadlá, vyhrievané čelné sklo
v sérii: alarm, adaptívny tempomat, 3-zónová klimatizácia, vyhrievané predné sedadlá, 17-palcové disky, za príplatok: LED svetlá 1 140 €, vyhrievané zadné sedadlá 290 €, 18-palcové disky 780 €, vyhrievaný volant 150 €, adaptívny podvozok 1 080 €, navigácia 610 €, bezkľúčový vstup 560 €, zvukovo izolujúce svetlá 360 €
výsledná cena
37 202 €
40 860 €



 

 
Opel Insignia GS 2.0 CDTI
125 kW A8 ULTIMATE
Peugeot 508 2.0 BlueHDI
120 kW A8 GT Line
základný model
25 240 €
(Insignia GS 1.5 Turbo 103 kW M6 EDITION)
28 490 €
(508 1.5 BlueHDI 96 kW M6 ACTIVE)
adekvátny model
37 890 €
(Insignia GS 2.0 CDTI 125 kW A8 ULTIMATE)
38 290 €
(508 2.0 BlueHDI 120 kW A8 GT Line)
adekvátna výbava
v sérii: adaptívne LED Matrix, navigácia, bezkľúčový vstup, vyhrievaný volant, 18-palcové disky, automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat

za príplatok: adaptívny tempomat 1 000 €, akustické sklá 100 €, vyhrievané čelné sklo 250 €, vyhrievanie predných sedadiel 300 €, DAB tuner 80 €, PDC vpredu a vzadu 590 €, adaptívny podvozok 1 100 €
v sérii: 17-palcové disky, ergonomické predné sedadlá, bezkľúčový vstup, LED svetlomety, predné a zadné PDC, alarm, tempomat, dvojzónová klimatizácia, elektrické predné sedadlá, navigácia

za príplatok: adaptívny tempomat 450 €, zadná kamera 300 €, bezdotykové otváranie batožinového priestoru 450 €, vyhrievanie čelného skla pod stieračmi 200 €, vyhrievanie predných sedadiel 250 €
výsledná cena
41 310 €
39 940 €



 

 
Renault Talisman 2.0 BlueDci
118 kW A6 INTENS
Mazda 6 2.2 Skyactiv-D
110 kW A6 REVOLUTION
základný model
27 290 €
(Talisman 1.33 TCE 118 kW A7 ZEN)
27 390 €
(6 2.0 Skyactiv-G 107 kW M6 CHALLENGE )
adekvátny model
32 390 €
(Talisman 2.0 BlueDci 118 kW A6 INTENS)
34 690 €
(6 2.2 Skyactiv-D 110 kW A6 REVOLUTION)
adekvátna výbava
v sérii: LED predné svetlá, automatické diaľkové svetlá, tempomat, dvojzónová automatická klimatizácia, navigácia, predné a zadné PDC

za príplatok: zadná kamera 500 €, vyhrievanie predných sedadiel a volantu 350 €, adaptívny tempomat s Head-up displejom 1 350 €, elektronické tlmiče s natáčaním zadných kolies a zatmavenými zadnými oknami 1 350 €, 18-palcové disky 400 €
v sérii: 19-palcové disky, alarm, adaptívne LED svetlomety, 360-stupňová kamera, bezkľúčový vstup, audiosystém Bose, digitálny prístrojový štít, vyhrievanie predných sedadiel, DAB rádio, predné a zadné PDC, zadná kamera, vyhrievaný volant, head-up displej, navigácia, adaptívny tempomat, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sklo pod stieračmi
výsledná cena
36 340 €
34 690 €