Príliš pomalá
Audi eScooter je iba zamaskovaný Ninebot by Segway Kickscooter MAX G30. A obe majú takmer identické technické parametre. Výkon motora poháňajúceho zadné koleso 350 W, možnosť brzdiť mechanickou či elektronickou rekuperačnou brzdou a dojazd 65 kilometrov sú totožné, zatiaľ čo váha je v prípade Ninebotu o 0,4 kg nižšia a maximálna rýchlosť o 5 km/h vyššia. A práve to je moja najväčšia výčitka voči kolobežke od Audi. Je extrémne pomalá. Jej rýchlosť je totiž v Európe v každom režime obmedzená na 20 km/h, a aj keď jej počiatočná akcelerácia je naozaj výrazná, po malej chvíli je po celej srande a vy sa doslova vlečiete. Jediné riešenie tohto problému je ju “hacknúť” - zmeniť jej polohu na americkú, kde by sa mal rýchlostný limit zrušiť. Ja ale, rovnako ako pri autách, budem kolobežku hodnotiť tak, ako ju kúpite. A v rýchlosti naozaj nestačí ani kolobežkám Boltu. Na druhú stranu pripomínam, že to nie je konštrukčná vada, ale legislatívna.
65 kilometrov na kolobežke?
Ako sa hovorí, každá minca ma dve strany a vďaka nižšej rýchlosti je kolobežka mimoriadne efektívna. Preto by mala poskytnúť dojazd na úrovni 65 km, čo je viac, ako zvládnu niektoré plug-in hybridy. Kvôli veľkosť batérie je však pomerne ťažká, má hmotnosť 19,1 kilogramu. Taktiež je aj na pomery kolobežiek masívna a do testovacieho Swiftu Sport som ju napratal až po sklopení zadných sedadiel. Na mieste je preto otázka, či je dojazd 65 km naozaj potrebný, predsa len takúto porciu kilometrov na jeden záťah asi nikto bežne jazdiť nebude. Praktickejšia by teda bola menšia batéria a dojazd na úrovni 50 km s výrazne nižšou hmotnosťou. Skladnosť sme porovnávali s kolobežkou Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, ktorá bola výrazne skladnejšia a ľahšia. Je na vás, či považujete za väčšiu výhodu ľahšiu manipuláciu, alebo menej časté nabíjanie.
Dizajn je asi najsilnejšou stránkou kolobežky Audi eScooter. Trikolóra Audi Sport so štyrmi kruhmi jej dáva nezameniteľný štýl. Znak máte dokonca aj na riadidlách, takže v budúcnosti, keď v mestách zakážu autá, “volantofky” na Instagrame nevymrú. Súčasťou výbavy sú aj LED svetlá. To predné má na kolobežku celkom slušnú svietivosť. Nejaká diskotéka ako v prípade elektrickej kolobežky od Seatu, ktorú som testoval pred dvoma rokmi, sa však nekoná.
Audi eScooter disponuje digitálnym prístrojovým štítom. Ten je samozrejme totožný s tým, aký nájdete na Ninebote. Na ňom máte údaje o aktuálnej rýchlosti, dojazd indikovaný paličkami a zvolený jazdný režim. Tie sú tri - Eco, Drive a Sport, pričom upravujú prevažne intenzitu akcelerácie. Podrobnejšie informácie máte v aplikácii Segway. V nej okrem podrobných údajov o stave nabitia nájdete aj doslova telemetriu z vašej zaznamenanej trasy. Môžete tak optimalizovať svoju cestu do práce a vyhnúť a zbytočným brzdeniam. V cenovej hladine kolobežky Audi by som však očakával nejakú exkluzívnejšiu appku priamo od nemeckej značky a nie tú od firmy Segway. Detail, lenže na detailoch záleží, hlavne pri takýchto prémiových kolobežkách.
Náhrada auta?
Kolobežku som si so sebou zobral ako pomocníka pri pondelkovom vracaní testovacích áut a bolo to to najlepšie rozhodnutie, aké som mohol urobiť. MHD spojenie Vrakuňa-zvyšok mesta totiž miestami nie je práve optimálne a z 15-minútovej jazdy autom vie byť veľmi ľahko 35 minút v MHD. Zásadná výhoda kolobežky je, že ste naďalej sám sebe pánom. Žiadne utekanie, stresovanie, nadávanie, trpenie indivíduí. Iba vy, cesta a autá/chodci okolo vás.
Naozaj sa necítim komfortne na ceste, takže som sa držal chodníkov pri adekvátnej dávke opatrnosti. Neexistujúce cyklotrasy tak vystriedali rozbité novomestské chodníky, ktoré Audi zvládalo obstojne. Boli tam rany, pri ktorých mi zacvakli zuby, ale od kolobežky nemôžete chcieť zázraky a nikdy sa nestalo, že by stratila stabilitu. Zásluhu na tom majú bezdušové 10" pneumatiky. Prakticky eliminujú defekty, ale nedokážu celkom nahradiť odpruženie, ktoré tu chýba.
Našťastie v Ružinove sú oveľa kvalitnejšie chodníky a po rally RZ v predchádzajúcej mestskej časti som sa zrazu cítil ako na diaľnici. Tu sa oplatí spustiť tempomat cez aplikáciu v telefóne. A potom prišla moja milovaná finálová pasáž vo Vrakuni. Tú kompetentní doteraz neboli schopní jediným chodníkom (tobôž cyklotrasou) prepojiť s Ružinovom. A práve pri zdieľaní jednej cesty s autami mi vadilo to pomalé tempo. Skutočne som si pripadal iba ako pojazdná prekážka a brzda premávky.
Po 6,7-kilometrovej trase som dosiahol vytúžený cieľ. Cesta mi trvala 28 minút, čo je vážne porovnateľné s rýchlosťou MHD, ak vám nevychádzajú dobré spoje. Bol to pozitívny zážitok a až na tú pasáž (kde mi chýbal chodník) aj príjemná. Elektrická kolobežka je skvelý spôsob mestskej dopravy. Presne ako v aute, pánom svojho cestovania ste vy a je taktiež lepšie prenosná pri čiastočnom využívaní MHD alebo auta, než elektrický bicykel.
Otázne však je, či ste za ňu ochotní zaplatiť viac ako 1000 eur. Aby som bol fér, nájdete ju v akciách za 858 eur, ale v oficiálnych cenníkoch je uvádzaná čiastka 1010 €, čo je vzhľadom na jazdné výkony a exkluzívnosť neadekvátne číslo. Cena kolobežky, z ktorej vychádza Audi eScooter, sa pohybuje okolo 850 eur, takže ak chcete kolobežku Audi, tak teraz je v akcii.
Výborne je zvládnutá rekuperácia aj samotný dizajn malého stroja, ale chýbalo mi odpružené predné koleso, držiak na telefón, samostatná aplikácia Audi a taktiež mohol byť o niečo ľahší. Elektrická kolobežka je skvelý dopravný prostriedok do mesta, ale musíte myslieť na dve veci. Nie všade na Slovensku máme pre ňu dostatočne dobrý povrch a hlavne je otázkou, či chcete platiť aj v prípade kolobežky za logo a imidž. Pretože presne za tie nálepky Audi si tak výrazne priplácate. Ale na druhej strane, viete aký je to krásny pocit poslať správu „Čakaj ma, prídem na Audi“, a potom sledovať ten nemý úžas danej osoby? Hold, Audi je Audi.
PLUSY: + dizajn + vysoká kvalita spracovania + bezdušové pneumatiky + výkonné LED predné svetlo + jednoduché skladanie + vysoký dojazd + dostatočný výkon aj v stúpaniach |
MÍNUSY: - vysoká cena - nedostatočná exkluzívnosť - vysoká hmotnosť - chýbajúce predné odpruženie - obmedzenie rýchlosti iba na 20 km/h (legislatíva EÚ) |
Foto: Martin Katler