Test Audi Q3 2.0 TDI S-tronic
Poviem to úprimne a na rovinu. Fanúšikom SUV som doposiaľ vôbec nebol. Tobôž nie mini SUV ako je Audi Q3, ktorú predstavím v teste. Môj názor sa však v poslednej dobe trochu zmenil. A zmenu naštartovala práve testovaná Audi Q3. Vyskúšali sme najsilnejšiu naftovú verziu so 7-stupňovou samočinnou dvojspojkovou prevodovkou DSG, ktorú Audi volá S-tronic. Ako sa mne, aj kolegom, najmenšie SUV od Audi pozdáva sa dočítate nižšie.
Audi Q3 si ľudia veľmi mýlia s Q5. To je lichotivé, no len pre jedno z nich.
Q3 je dobre prezlečený Tiguan
Typ Q3 vyrába Audi v Španielsku. Ako možno tušíte, v podstate ide o exkluzívnejší Tiguan, ktorý VW ponúka už nejakú dobu. Prečo teda prichádza Audi Q3 až teraz? Odpoveď je jednoduchá: ide o bubáky. Audi sa ešte donedávna bránilo a vyhlasovalo, ako vyrábať malé SUV nebude. Siahodlhé články v médiách a ešte dlhšie diskusie o tom, ako také autá v ich portfóliu nemajú význam, ked čísla na účtovnom oddelení hovoria presný opak sú už minulosť. Zástupcu v tomto segmente malo pred Audi viacero výrobcov. Z prémiových síce len BMW s typom X1, no aj spomínaný VW s Tiquanom, Ford s Kugou, Mitsubishi ASX a v podstate zároveň s Q3 prišiel na trh Evoque od Range Roveru. Všetky dokázali, že potenciál na predaj majú. Prečo by sa mala jedna z najlepších automobiliek sveta prizerať ako im jej pomedzi prsty utekajú peniažky? Hlavne keď základ auta v podstate mali vyvinutý?
Audi = LED :)
Aby som však Audi nekrivdil, okrem techniky schovanej pod pomerne peknou karosériou vám Q3 Tiquan nepripomenie takmer ničím. Audi posledné roky kreslí naozaj nádherné autá. Aj keď z ďaleka nepatrím k skalným fanúšikom štyroch kruhov, musím povedať, že v súčasnej ponuje by som také, ktoré sa mi vyslovene nepáči hľadal márne. Ako všetky teraz vyrábané Audi, aj toto možno označiť za automobil LED-technologie. Tie má Q3 úplne všade kam sa pozriete, interiér nevynímajúc. Vynikajúco navrhnuté predné svetlá, ktoré počas tmy pred vami deň doslova vyčarujú spomínať ani nebudem.
Je to Q3, alebo Q5?
Jediná výčitka k dizajnu hovorí skôr o mojom dojme z pohľadu na auto. Na to, že nemecké autá akosi potláčajú emócie a pôsobia chladno (okrem superšportiakov) sme si už zvykli. Pri Q3-ke mi však pri pohľade na ňu vždy niečo nesedelo. Neviem si pomôcť, no vždy keď som ju videl zdiaľkydiaľky, nadobúdal som pocit, že to auto je vyššie ako dlhšie. Prosto mi proporčne nesedí. Na druhej strane, ako veľmi pozitívnu považujem reakciu mnohých ludí, ktorí si mysleli, že sa jedná o modernizovaný typ Q5. Že je to úplne nový tip auta zistili až keď som im to povedal, alebo si všimli tradičné označenie na kufri. Myslím, že je to lichotivá správa pre dizajnérov v Ingostadte. Otázne je, ako to berú majitelia väčšej a drahšej Q5? Ale tento problém má audi všeobecne, ľudia si mýlia A5 Sportback s A7, A4 Allroad s A6 Allroad a podobne...
Zvnútra "väčšie" ako zvonku
Veľké prekvapenie nastalo v interiéri. Nie tak v spracovaní, ktoré je tradične na vysokej úrovni, ale v jeho priestrannosti. Človek bol schopný vystúpiť z auta premerať si ho pohľadom z vonka a znova sadnúť dovnútra aby uveril, že do Q3-ky sme sa napratali 4 dospeláci z batožinou na niekoľko dní. Pritom nik nemusel mať tašku pod nohami. Áno, áno v 4-miestnej posádke nebola žena, čo mnohé tašky nechalo doma, no vzhľadom na rozmery a triedu auta naozaj výborný výsledok. Takto nabalení sme precestovali dohromady cez 2 000 km a nikoho nenapadlo sťažovať si na nepohodlie či málo priestoru. Bravó! K dokonalosti už chýbala iba nižšia nakladacia hrana kufra, hlavne keď si uvedomíme, že pomerne veľa šoférov tohto vozidla budú práve ženy, ktorým vykladanie ťažších igelitiek z nákupom bude robiť problém.
Tajomstvo úspechu v podobe priestoru má na svedomí hneď niekoľko vecí. Tá prvá je jasná hneď po otvorení prednej kapoty. Motor je posunutý pomerne vysoko dopredu, čím absolútne nezasahuje do priestoru v kabíne. Druhá sa odkryje po usadení do sedačiek. Správnu polohu za volantom nájde väčšina šoférov vynímajúc extrémy. Je však logické, že ak chcete ušetriť priestor, je nutné aby človek sedel komfortne na čo najmenšom pôdoryse. Čo má v realite na svedomí asi to, že posed skôr pripomína ten v autobuse. Sedíte pomerne vzpriamene, ale dá sa zvyknúť si a starším ľuďom to dokonca vyhovuje.
Najsilnejšie TDI má 177 k
Poďme sa venovať technike. Testovaný model bol vybavený najsilnejším, teda dvojlitrovým naftovým motorom 2.0 TDI s výkonom 130 kW (177 k) a krútiacim momentom 380 Nm. Samozrejme, od naftového agregátu sa očakáva nízka spotreba. Bez ohľadu na to, aký výkon reálne ponúka. Nami testovaný motor možno požadovať, vzhľadom na objem, za jeden s tých výkonnejších. To sa pri jazde aj potvrdilo. Koncernové TDI nemalo s Q3 absolútne žiaden problém pri akcelerácií a dokonca ani pri jazde vysoko nad diaľničnými limitmi. Spotrebu na úrovni 7 litrov hodnotím kladne vzhľadom na dizajn a pohon 4x4.
Q3 nemá quattro, ale haldex
Keď už sme pri pohone. Napriek tomu, že sa na štítkoch je uvedené quattro, ktorého názov ma Audi patentovaný, a teda logicky ho uvádza úplne pri každom modely auta s pohonom 4x4, treba povedať, že aj v prípade Q3 sa jedná o klasický Haldex. Rovnako akoje to v prípade typov A1, A3 a TT. Je však nutne napísať, že systém Haldex je vo svojej štvrtej generácii naozaj riadne vylepšený a na to, čo poznáte z 90. rokov z áut ako Golf/Passat Syncro rovno zabudnite! Tu sa na zadnú nápravu prenáša vždy aspoň 15% krútiaceho momentu, aj za ideálnych adhéznych podmienok. Samozrejmosťou je presúvanie rozdelenia pomeru v prospech nápravy z lepšími trakčnými podmienkami.
S-tronic, čítaj DSG
Medzi motorom a pohonom pracuje prevodovka S-Tronic, premenovaná známa koncernová prevodovka DSG, ktorá má na výber zo 7-stupňov. Prevodovka trpela klasickými neduhmi ako je občasná trhanie hlavne pri rozbiehaní či podtáčaním motora za účelom čo najnižšej spotreby. Tu sa však pozastavím. V teste Škoda Superb Combi 2.0 TDi s prevodovkou DSG nám bolo vysvetlené, že 7-stupňový automat v Škode Superb nenájdeme z priestorových dôvodov. Jedno vysvetlenie mám no to je na inú diskusiu.
Ako jazdí?
Q3 ponúka na ceste vysoký štandard daný svojou značkou. Podvozok je príjemne tuhý a pri kľudnej jazde pôsobí sebaisto. Stačí však trochu viac pritlačiť a Q3-ka vám dá jasne na javo, že športové ambície ani len nemá. To však, predpokladám, nik zo záujemcov vozidlo ani neočakáva. Ak áno, katalóg Audi by mal prelistovať o niekoľko stránok ďalej. Rozhodne nájde to čo hľadá. Celkom zámerne nespomeniem jazdné vlastnosti v teréne. Osobne to považujem za dosť zbytočné. Q3 má svojou svetlou výškou a pohonom presne stanovené možnosti. Nič viac od nej nečakajte!
Spolu s robotizovanou prevodovkou S-Tronic, bola nami testovaná Q3 navolená v podstate ideálne. Keby som si konfiguroval vlastnú, asi by som skončil pri tom istom. Samozrejme za predpokladu, že by som bral ohľad na náklady na prevádzku/palivo. Za opačných predpokladov by bola moja voľba jasne padla na 2.0 TFSI. Tento agregát sa však práve v kombinácii s prevodovkou S-tronic v testovanej Audi A5 ukázal ako najmenej vhodná kombinácia pre priemerný výkon, mdlú odozvu a veľkú spotrebu.
Posudok
Ako som spomenul na začiatku, Q3 je plnohodnotným členom rodiny Audi a to dá plnepocítiť spracovaním, kvalitou a žiaľ aj cenovkou. Je však potrebne pochváliť koncern za to, ako dokázal na pohľad dve rovnaké autá odlíšiť a tak zabezpečiť, aby si navzájom nekradli klientelu. Zhodou okolností mi je po teste Q3 viac príbuzná Q5-ke ako Tiguanu.
Audi Q3 2.0 TDI S-tronic
PLUSY: |
MÍNUSY: - vysoká nakladacia hrana kufra, |
Audi Q3 2,0 TDI S-Tronic Quattro | rok výroby 2012 |
Motor: |
vznetový liatinový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, objem 1 968 cm3, 4-ventily na valec, hliníková hlava valcov, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 81.0 × 95.5 mm, kompresný pomer 16.5 : 1, max. výkon 130 kW (177 k) / 3500 - 4000 ot, max. krútiaci moment 380 Nm / 1750 - 3000 ot, litrový výkon 65 kW (88,5 k) / l. Emisná norma - Euro V. |
Pohon: | samočinná 7 -stupňová dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies Haldex, |
Podvozok: | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy predné 340 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, ASR, EBD, EBA, EDS, ESP... |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17", pneu 235/55 R17 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4388 x 2019 x 1608 mm, rázvor - 2603 mm, objem kufra - 460 l, pohotovostná hmotnosť - 1 625 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,3 l/100 km, výkonová hmotnosť 10,48 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 219 km/h, |
Cena: |
Základný model 1,4 TFSI M6- od 29 800 €, |
Podľa mňa Audi Q3 nie je auto primárne pre chlapa. Pôsobí na mňa veľmi žensky. Dámy sa v nej iste vidia lepšie a až na niektoré drobnosti ich očakávania naplní. Aj keď to v Audi nik nepovie nahlas, presne tak to vlastne s týmto typom má byť. Ženy moc nebudú riešiť obmedzenú ponuku motorov len na dva, zato ocenia veľké možnosti konfigurácie...