Presne ako čítaš, JAZDA. Drvivá väčšina médií doposiaľ priniesla spracované tlačové správy, v lepšom prípade články so sprostredkovanými zážitkami. My vidíme autá inak. A snažíme sa k nim podľa toho i pristupovať. To, čo ti teraz pripadá nepravdepodobné, pre mňa bolo, a vlastne stále je, nereálne. Doposiaľ mám pocit, že Audi R8 sa mi prisnilo. Ak chceš, prečítaj si o mojom sne.
Milujem superkáry! Autá kráľovskej kategórie ma (ako väčšinu chalanov) od malička fascinovali najviac. Nelepil som ich po stenách, nevystrihoval z časákov, ale dosť som o nich čítal, videl, počul... Do zblbnutia som na nich jazdil v rôznych PC simulátoroch. Presne tak! Nie som o nič inší ako ty. Pred 10 – 15 rokmi to však bolo s úrovňou simulácie reality horšie než zlé. Pri kompe som trávil stovky hodín napriek tomu, že vlastnosti, zvuky i možnosti nastavenia áut v hrách mali k realite asi rovnako blízko, ako má diabol k anjelovi.
Nedokážem zhodnotiť, aká dobrá a verná bola virtuálna realita vtedy. Isté je, že dnes je s kvalitnou výbavičkou k PC (volant, pedále a dobrá zvuková aparatúra) o galaxie bližšie skutočnosti. Napriek tomu hry už nehrávam. Nesúvisí to s vekom. Verím, že s troma krížikmi ešte nie som na odstrel a chalanom vnútri ostanem asi navždy. Podľa všetkého však ešte pár rokov potrvá, kým automaty a kompjútre dokážu vyrábať rovnako intenzívne pocity a nezabudnuteľné zážitky ako skutočné mašiny. Pretože to, čo som za necelé tri hoďky s R8 zažil, sa azda ani nedá slovami opísať. Napriek tomu sa pokúsim „vymačkať“ zo seba maximum, aby som ti povedal, aké naozaj je to božsky krásne a u nás už nezohnateľné Audi R8. Presne tak, nezohnateľné. Bratislavský autosalón bol pre R8 absolútnym megaúspechom. Ak ma moje zdroje neklamú, pred autosalónom v Porsche Slovakia evidovali jedného vážneho záujemcu o prvý superšport od Audi. Na salóne pribudlo ďalších 10! A skúste hádať? Azda by ich bolo i 15, lenže kvóta pre toto majstrovské dielo pre Slovensko je 11 kúskov. Takže kto zaváhal, nežere. Presnejšie nejazdí.
Aká teda R8 je? Pred pár mesiacmi sme písali, že nové TT získalo podľa čitateľov renomovaného nemeckého motoristického periodika titul najkrajšie auto sveta 2007. Nuž, niežeby tetéčko nebolo krásne, ale toto je božské. Dovolím si povedať, a nebudem jediný, že R8 je najkrajšie a najlepšie audi vôbec. Je to trošku šokujúce. Prvý superšport od Audi a hneď taká šupa. Tento kúsok predstavuje v histórii dizajnu značky obrovský zlom a míľnik zároveň. Zodpovedný za túto zmenu je hlavne Walter da Silva. Chalan, ktorý minulé desaťročie kreslil alfy romeo (145/146, 156, 166), následne ho zlanárili do Seatu, kde značke naordinoval typmi Altea, Toledo a Leon nový, veľmi obľúbený štýl. Odtiaľ už bol len krôčik do Audi, kde začal makať asi pred troma rokmi. Doposiaľ pre štyri kruhy nakreslil samé úspechy. Nové TT a TT roadster, Q7 a R8.
R8 má vďaka skvelému tvaru, jedinečnému riešeniu mnohých detailov i celku a špičkovému spracovaniu ohromnú auru. Dokázal by som okolo neho chodiť s foťákom, ale i bez neho, hodiny a len sa obzerať, híkať, slintať, skuvínať a čo ja viem, čo ešte... Na to som však nemal čas, pretože ten neúprosne bežal a kľúč vo vrecku ma pálil stále viac a viac. Sadám si do kokpitu hodného špičkového športového lietadla či mimozemského lietajúceho objektu a mozog mi v momente mimovoľne premietne na sietnice najsledovanejšie parametre tejto mašiny. Tradičný, kompletne modernizovaný audi V8 s objemom 4,2 litra s priamym vstrekom paliva FSI umiestnený veľmi netradične – pozdĺžne pred zadnou nápravou. Výkon 420 koní, 6-stupňová robotizovaná mechanická prevodovka R-Tronic s dvoma lamelami spojky a sekvenčným radením v kulise či páčkami na volante, zrýchlenie čosi pod 5 sekúnd a maximálka o chlp nad 300.
Je mi mierne teplo a iste mám zvýšený tlak i tep, ešte som ani nenaštartoval. Snažím sa držať zmysly i prejavy nadšenia pod kontrolou. Myslím, že sa mi to celkom darí. Je so mnou mladý kolega Tomáš. Čo sme buchli dverami a ľudia z Porsche Slovakia nás s dôverou, že R8-čke neublížime, nadobro opustili, ešte sa mu klapačka nezavrela... „Maroš, my naozaj sedíme v R8? Maroš, my sa na nej skutočne ideme voziť? Až mám obavy, že nezačujem motor a iné zvuky tohto autolietadla. A to by bola škoda, pretože som na ne veľmi zvedavý. Vlastne rovnako ako na celé auto. Hovoriť mu teraz „Drž už hubu!“ by zabralo asi rovnako, ako kričať na vlak, aby zastavil. Možno by to po čase i urobil, ale to by som už nemal hlasivky. No čo už?! Asi ešte nemám dostatočnú autoritu. Ale er-osma ju má. A akú?! Prvá podlaha na dvojke kdesi v Bratislave a stíchlo špičkové rádio s navigáciou a ozvučením od Bang and Oluffsen, a Tomáš tiež. Pár ďalších precvičení členka pravej nohy a Tomi si už len s polootvorenými ústami utiera spotené dlane do nohavíc. Doposiaľ nemôže uveriť, že sa vezie v R8. A mňa by asi tiež bolo vhodné uštipnúť. Ľudia, ten zvuk motora je neskutočný. Opakovane sa častujem plným plynom a pridávaním i na miestach, kde by každý brzdil, len nech to počujem znova a znova. Čo vlastne? Ťažko povedať. Vo Fun Rádiu majú hru Zvuk týždňa. Veľmi by ma zaujímalo, k čomu by poslucháči prirovnávali tento, keby ho tam pustili. Ja tiež len tápem. Zo skúseností viem, že je to osemvalec. Tá rapotavo-bublavá farba zvuku je nezameniteľná. Slovensko je plné á-osmičiek s týmto motorom, presnejšie s jeho predchodcom. Ani á-šestiek so štyridvojkou tu nie je málo. Ale verte, tento motor v káre ešte takto nik hrať nepočul. S Tomášom ľutujeme, že sa to malé okienko oddeľujúce kabínu od motorového priestoru nedá stiahnuť
Správny športový posed mám v momente. Na optimálne sedenie mám už rutinu. Darí sa mi zaujať ho temer v každej káre. Bodaj by aj nie, keď mám ledva cez 170 cm. Každopádne musím vyzdvihnúť možnosti a rozsah nastavenia sedadla i volantu a vôbec kokpit, ktorý je prísne orientovaný na pilota. Na silu, ľahké ovládanie a potrebné jemné zaobchádzanie si zvykám veľmi rýchlo. Bodaj by aj nie. Na skvelé veci sa zvyká ľahko a sakra rýchlo. A to je super, lebo privilégium riadiť jedno z absolútne najlepších a najkrajších áut planéty sa končí o približne 120 minút. Keď čakáte, či nebodaj trpíte, je to nekonečne dlho. Keď jazdíte na Audi R8, dvojhodinovka končí skôr, než začala... Moje myšlienky po pár minútach jazdy a menšom vyvádzaní tečú asi takto: 420 koní? Hmm... Pravdu povediac, nepovedal by som. Príjemne nízka pohotovostná hmotnosť len čosi vyše jeden a pol tony s nami dvoma na palube síce razom poskočila o 180 kg (to nie ja, to Tomáš), ale to pre motor týchto parametrov a káru tejto kategórie nemôže byť problém. Napriek tomu sila osemvalca prichádza s veľkou kultúrou a veľmi kontrolovane. Predstav si to asi tak, ako keby si mal dostať riadnu nakladačku od hlásateľa večerných správ. Najprv by sa pozdravil, vopred ospravedlnil a potom ťa riadne zmastil. Pritom by nepoužil jedinú nadávku a na konci by ti pomohol vstať, oprášil ťa a na krvavý nos by ponúkol svoju vreckovku. Azda len jednou vecou by sa bitka ponášala na krčmovú ruvačku. Revom, presnejšie zvukom. Ten motor má fakt neskutočne odladený zvuk výfukom. Opakovane sa obraciam a strašne ľutujem, že malé okienko medzi kokpitom a priestorom pre motor sa nedá stiahnuť či otvoriť. Mám chuť zaplaviť interiér i celé okolie jedným z najkrajšie znejúcich zvukov sveta automobilovej ríše, aký som kedy zažil a nie iba začul. To slovo pocit neopíše presne. Pretože tu ten zvuk počujem, cítim a pri troche fantázie azda i vidím.
Mám zvláštny pocit. Keď stojím vedľa, R8 pôsobí dosť mohutne. Až sa zdá byť veľká. Ale nie je. Výšku nik nespochybní, necelých 125 centi pasuje. Ale šírka a dĺžka robia zmyslom problémy. R-osma klame telom. Podobné pocity som mal i pri Veyrone. Tiež som veril, že je raz taký veľký ako v skutočnosti. Iste by som si z obrázkov ani z osobného kontaktu s touto hračkou nemyslel, že priamo súperí s DB9, F430, 911Turbo a kontroverzne i s koncernovým Gallardom. Ale je to tak. R8 doslova objíma zem pod sebou. Tento pocit si prenášam za volant. Očakávam odfiltrovaný až gumený pocit na volante, pedáloch, v sedačke – všetko, čo si predstavíte pod pojmami mohutné a robustné. To by malo pre ďalšie športové, supervýkonné audi pasovať. Strašne rýchle rovno a len nejaké v zákrutách i pri brzdení. Lenže toto nie je ďalšie audi! Toto je R8! Kráska s doslova zvieracími inštinktmi i reakciami. Na volante je neuveriteľne citlivá a precízna, brzdy i opakovane pracujú takmer tak ako príplatkové keramiky na Porsche 911 Turbo. Po pár jemných i prudších pribrzdeniach musím zastaviť a presvedčiť sa, či táto čierna vec náhodou tiež nemá žlté strmene. Úroveň a prehľad, s akým jazdí po našich rozbitých cestách, ako zatáča a funguje mi v kontraste s pocitmi z vonku pripomínajú chirurga. Presné, vedomé a cielené rezy asfaltom. Slovné spojenie „rezať zákruty“ tu naberá úplne nový rozmer.
Zosumarizujem to teda, dobre? R8 je najkrajšie sériové audi vôbec a pre športovo založeného pilota i to najlepšie, čo kedy nosilo štyri kruhy. Keď dokážem mať sny rovnako intenzívne a reálne ako tento, potom keď ma zbadáte chrápať, ani sa len neopovážte zobudiť ma! Ak to má byť sen za volantom takýchto superkár, pokojne prechrápem celý zbytok života...