Poviem to otvorene, k potenciálnym kupcom Active Toureru nepatrím. Deti a veľkú rodinu nemám, takže auto tohto typu nepotrebujem. To ale neznamená, že ma nezaujíma, ako táto mníchovská novinka funguje a či je schopná splniť potreby tých motoristov, pre ktorých je určená.
Ako som spomínal, dvojka AT dostala aj druhú generáciu s kódovým označením U06. Tá bola predstavená už v roku 2021 a čo sa týka dizajnu, obzvlášť spredu ma určite nenadchla. Aj keď s M paketom vyzerá lepšie, stále to nie je moja šálka kávy. Príliš veľké „ľadvinky“ mi jednoducho neladia s úzkymi prednými svetlami.
Ukážkové LED
Keď už ich spomínam, v sérii sú samozrejme LED. Modrý kúsok mal príplatkové adaptívne diódy, ktoré som už videl aj v nedávno testovanej novej X1. Svietia niekde na úrovni predchádzajúcej generácii X1, s ktorou mám dlhodobejšiu osobnú skúsenosť, a samozrejme tým nenaznačujem, že by to mal byť problém. Svietia rovnomerne, jasne, samozrejme je tu aj funkcia vyrezávania v diaľkovom režime. Prakticky celý čas mimo mesta tak idete na diaľkový režim. A ani raz sa mi za týždeň nestalo, že by mi niekto blikol. Tento systém funguje skutočne ukážkovo.
Aj keď malo auto podľa VIN priplatené 19-palcové disky, bola zima, takže som jazdil na 18-palcových diskoch s pneumatikami 225/50 R18. Profilové číslo nie je veľmi veľké, ale na moje počudovanie nebolo auto vôbec tvrdé. Ani pri prejazde ostrej priečnej nerovnosti som nemal pocit, že by šiel podovzok na limit a bočnica to nestíhala utlmiť, takže aj tento rozmer gúm je v spojení s týmto modelom na našich cestách ešte použiteľný. V prípade 19-palcových diskov si súdiť netrúfam.
Čo nájdeme vnútri? Interiér je prakticky to isté, čo nájdete aj v novej X1. Skôr teda opačne, BMW X1 prevzalo väčšiu časť Active Toureru, keďže ten bol na trhu skôr. Radiacu páku tu už nenájdete, len tlačítkami volíte rýchlostný režim. Zaujímavosťou je parkovací režim P. Ten aktivujete len vtedy, keď zatiahnete ručnú brzdu s logom P. Samostatne P bez zatiahnutia elektronickej ručnej brzdy nezaradíte. Je to aj logické, ak už zaparkujete, vždy je odporúčané blokovať auto aj na ručnej brzde a až následne zaradiť režim P. BMW to tak za vás vyrieši.
Musím pochváliť tiež volant, ten je jednoducho perfektný. Padne do rúk ako uliaty, samotný veniec je presne tak hrubý, ako by mal byť, k tomu všetky tlačidlá na ovládanie sú priamo na volante, vrátane tempomatu. Ten je adaptívny, vie vás po prečítaní rýchlosti upozorniť na jej prebratie iba jedným stlačením tlačidla, prípadne v kolóne za vás aj zastaviť a postupne sa rozbehnúť. Voči celej plejáde asistentov nie je čo vytknúť, fungujú skutočne dobre, vrátane držania v pruhu či už spomínaných adaptívnych svetlometov.
Vodič pred sebou nájde dva zakrivené displeje. Ten za volantom ponúka množstvo individuálnych nastavení, zobrazenie navigácie napríklad stále ponecháva po okrajoch rýchlomera a merača využitia energie. Na stredovom displeji vidíte všetko, čo potrebujete, od navigácie cez ovládanie rádia alebo klimatizácie. Napríklad rádio môže spolujazdec ovládať aj zo stredového panela, ale klimatizáciu už len na dotykovom displeji.
Napríklad spustenie výhrevu sedadla preto prebieha len prostredníctvom obrazovky, čo môže byť na zmrznutom displeji v zime trocha obtiažne. Samozrejme, môžete mať nastavenú presnú vonkajšiu teplotu, od ktorej sa výhrev zapne, ale nie vždy to chcete mať zapnuté. Tu by som prijal zopár samostatných tlačidiel.
Masáž aj v dvojke
Mimochodom, keď už spomínam sedadlá... Nemôžem vynechať ani ich masážnu funkciu. Áno, aj v prípade BMW 2 Active Tourer si objednáte takzvané Activ Sitze, teda aktívne sedadlá, ktoré prostredníctvom podpory bedrovej časti suplujú masážnu funkciu. Masíruje vás teda len operadlo, ale nakoniec... prečo nie. Donedávna ste masážnu funkciu dostali až od päťky, preto toto riešenie vítam a považujem ho za príjemnú zmenu.
Ešte spomeniem tri veci. Samotný audiosystém Harman Kardon je slabší a očakával som od neho trocha viac. Sklamaný som bol aj z head-up displeja, ktorý ostal na výsuvnom paneli, takže informácie nepremieta na čelné sklo. Niekde som čítal, že je to kvôli viac sklonenému motoru v porovnaní s X1 (keďže tá premieta na okno už v predchádzajúcej generácii). Naopak, kamerový systém je skutočne perfektný a dokážete s ním zaparkovať na centimetre presne k obrubníku bez rizika poškodenia diskov. Toto je už bohužiaľ pri súčasných drahých kolesách takmer povinná položka.
Stačia tri valce?
Na samotný motor som bol veľmi zvedavý. Ide totiž o trojvalec s objemom 1,5 litra. A je zaujímavé, že v porovnaní s inými konkurenčnými motormi v malých autách tento motor v kabíne prakticky nie je počuť. A to takmer pri žiadnych otáčkach. Keďže ide o plug-in hybrid, zameriam sa na túto časť viac.
Samozrejme výhodou celého konceptu má byť možnosť nabíjať batériu a využívať tak lacnejšie jazdenie. Našu testovaciu trasu som zvládol so spotrebou 16 kWh a 2,1 l/100 km. Elektromotor s výkonom 130 kW (177 koní) funguje do rýchlosti až 140 km/h. Ak máte nabitú batériu, auto ju využije aj na diaľnici, až kým neprepnete do režimu Sport.
Výsledná spotreba?
Celkový test som zakončil so spotrebou 5,6 l a 5 kWh/100 km. To dokazuje jediné. Ak nebudete plug-in hybrid nabíjať, budete jazdiť za spotrebu dieselu so zbytočne drahším systémom. Kto si kúpi auto tohto typu, nevyhýbajte sa nabíjačkám. Na plnú batériu zvládnete približne 60 až 70 kilometrov aj v zimných podmienkach, čo nie je vôbec zlá hodnota. Pri spotrebe okolo 20 kWh/100 km a nabíjaní za 18 centov za kWh to vychádza na 3,6 eura na 100 km. To je v meste v porovnaní s ktorýmkoľvek benzínovým autom tejto veľkosti tak tretinová čiastka.
Tu je vidieť, že máme pred sebou prémiovku, lakované aj samotné pánty a spodná časť kapoty.
Čo v tomto aute trochu chýba, je samostatný režim intenzívnejšej rekuperácie, ale pri šliapnutí na brzdový pedál sa samotná rekuperácia skutočne zvýši. Až následne začnete spomaľovať konvenčnými brzdami. Perfektnou inováciou je fakt, že aj pri rekuperácii bez stláčania brzdového pedálu sa vám rozsvietia brzdové svetlá. Toto nemajú dokonca ani niektoré elektromobily, ako napríklad Peugeot e-2008, čo považujem za veľkú chybu.
Rekuperácia funguje aj na základe spojenia s prednou kamerou a navigáciou. Ak sa budete blížiť k okraju mesta, systém začne silnejšie rekuperovať, rovnako aj keď sa budete blížiť k autu pred vami. Jednoducho je to celé prepojené a každý systém spolupracuje s každým ďalším. Motor spolupracuje s dvojspojkovou prevodovkou (bežný hydrodynamický menič a planétový automat tu nehľadajte) a pri 90 km/h „točí“ 1700 ot./min., pri 110 km/h rovných 2000 a pri diaľničnej 130 na displeji svieti 2300 ot./min.
Predné svetlá sú zo Slovenska, kúsok BMW sa tak vyrába aj u nás.
Auto si môžete okrem domácej siete samozrejme nabiť aj na verejných nabíjacích staniciach. Nečakajte však vysoké rýchlosti, BMW nepodporuje vysokorýchlostné nabíjanie DC prúdom. Zostáva vám pomalšie nabíjanie s maximálnym výkonom 7,4 kW, čo ale v prípade využiteľnej kapacity batérie 14,9 kWh nie je zlý údaj. Z domáceho wallboxu akumulátor nabijete zhruba za 2,5 hodiny.
Záver
Dnes tu okrem spaľovacích agregátov a elektromotorov máme aj ich prienik v podobe hybridov a plug-in hybridov. Práve dobíjacie modely majú obrovskú výhodu, ale platí len vtedy, ak auto skutočne čo najviac nabíjate.
Ak potrebujete auto na krátke mestské trasy cez týždeň, ale počas víkendov jazdíte dlhšie trasy, plug-in hybrid pre vás môže byť riešením. Cez týždeň budete jazdiť za lacno na baterky a zároveň neriešite dojazd. Bez nabíjania ale plug-in hybrid nemá zmysel a na to by mal kupujúci myslieť. BMW 230e xDrive Active Tourer je všestranným vozidlom, prevezie deti do školy a škôlky v bezpečí, pritom môžete jazdiť doslova za drobné.
PLUSY: + LED svetlá; + masážne sedadlá; + infotainment; + výhrev sedadiel; + tichý trojvalec bez vibrácii; + skvelý interiér; + kamerové zobrazenie. |
MÍNUSY: - HUD displej; - cena; - slabý príplatkový audiosystém. |
Typ karosérie: | MPV |
---|---|
Trieda / kategória: | nižšia strendá trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4 386 x 1 824 x 1 576 |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový trojvalec + elektromotor |
Zdvihový objem (ccm): | 1 499 |
Počet valcov / ventilov: | 3/12 |
Maximálny výkon (kW / ps): | systémový 240 (326) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | systémový 477 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 5,5 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | výrobca 0,6 až 0,8, TS trasa 16 kWh a 2,1 l/100 km |
Prevodovka: | sedemstupňová dvojspojková |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 920 |
Celková hmotnosť (kg): | 2 420 |
Pohon: | všetkých 4 kolies |
Rozmery kolies: | 225/50 R18 |
Rozchod (p/z), rázvor (mm): | vpredu 1 586, vzadu 1 588, rázvor 2 670 |
Objem nádrže: | 47 |
Objem kufra: | 406 až 1 370 litrov |
Cena ( Euro ): | 63 242 |