Neohŕňajte nad párnymi číslami nosom, lebo snáď jediný ozaj negatívny význam majú pri kúpe kvetov.
Medzičasom sa v BMW objavili celkom nové triedy ako rad 1, X5, X3 a X1. No medzi autami pre nové tisícročie sa objavili typy X6 a BMW radu 6 kupé/kabrio, ktoré vrátili párne čísla v súvislosti s vrtuľkou v znaku do hry. Dnes je zrejmé, že mníchovský celosvetový útok párnych čísel je komplexný, dobre premyslený a nezvratný. Osobne s novým myslením BMW vôbec nemám problém. Naopak, autá ako rad 2 a rad 4 ma tešia. Nová filozofia párnych čísel totiž prináša bavoráky, ktoré by pôvodné dogmatické dodržiavanie nastavených pravidiel vôbec neprinieslo. Keď celý svet koncom 90. rokov, vtedy ešte bez masívnej podpory internetu, dokázal akceptovať neslýchané označenia športových medveďov SLK a CLK a neskôr, v minulom desaťročí zas prijal netradične nepárne označenia Audi A1, A3 a A5 s párnymi číslami pri BMW tiež nebude mať problém. Práve naopak, tieto čísla budú v dohľadnej dobe pre BMW synonymom úspechu, technologického pokroku a pre fanúšikov tak dlho želaný masívnejší návrat k športovejším modelom v ponuke. Dvojka, štvorka a šestka totiž nie sú len kupé, ale aj kabrio a kupé sedan. Neohŕňajte preto nad párnymi číslami nosom, lebo azda jediné ich skutočne negatívne užívanie sa nám spája s kúpou kvetov.
BMW radu 4 kupé je o poznanie väčšie než by trojka kupé vôbec mohla byť. Z interného typového označenia F32 je zrejmé, že je technickým klonom aktuálnej generácie BMW rad 3 typ F30. Rázvor náprav 2810 mm je o 50 mm väčší ako má predchodca BMW radu 3 kupé a rovnaký ako má sedan/kombi F30/F31. Pritom už E92 bolo väčšie auto než E46 kupé. Z predĺženia majú snáď rovnakú radosť vpredu i vzadu sediaci. Neveril by som, že miesto vpredu by sa dalo porovnávať s tým v BMW radu 6 kupé. Zdá sa, že sa dá. Napriek tomu, že z predĺženia rázvoru čerpá hlavne priestor na zadných sedadlách. Technicky je to jeden zo základných medzigeneračných rozdielov. BMW 4 kupé je plnohodnotné 4 miestne kupé, E92 bol športiak so sedením 2 2. Vzadu je naozaj oveľa viac miesta, ale ako v každom peknom kupé, aj tu chýba priestor pre hlavy. Nemožno to však brať ako negatívum. Nik si predsa nekúpi kupé podľa toho, ako sa sedí vzadu. 4-ka kupé je o 43 mm širšia a o 15 mm nižšia než predchodca. To hlavne vďaka zásadnému rozšíreniu rozchodu prednej nápravy o 46 a zadnej dokonca až o 79 mm oproti sedanu. Celková dĺžka je 4,64 metra. Je to o poznanie serióznejší a svalnateší kus auta. Fakt, že toto auto je ako jediné BMW najširšie v oblasti zadných blatníkov je mimoriadne sexi.
BMW radu 4 má cieľ pokoriť vydarený a úspešný typ Audi A5. Nie len v oblasti dizajnu a jazdných vlastností, ale vo všetkom. Teda v technológiách, v luxuse, v spoločenskej prestíži, v predajoch... Naozaj vo všetkom.
Nová filozofia BMW vymedzila nepárne čísla pre praktickejšie verzie karosérii, teda sedany a kombíky (vrátane klasických rodinných SUV/SAV X1, X3 a X5). Párne cifry luxusnejším, prestížnejším a športovejším autám ponuky pre imidžové coupé, cabrio a kupé sedany.
Okrem spomenutých rozmerových rozdielov voči predchodcovi kupé radu 3 E92 a sedanu radu 3 F30, z ktorého 4-ka kupé vychádza a ktoré zo štvorky robia mašinu už na pohľad je tu ďalší podstatný. Karoséria je na športovejšie ladenom pružení o 10 mm nižšie. Pri pohľade zboku na profil auta to vôbec nevyzerá. Stále mám dojem, že testovaná 435ix bola "zbytočne" vysoko. Iste, mali sme ju na zimných gumách, no ich celkový priemer je rovnaký ako letná alternatíva. Obutie teda na svetlú výšku pri zachovaní adekvátnosti rozmerov nemá žiaden vplyv. Čomu sa verí ešte ťažšie je ťažisko. Presnejšie jeho výška. Tvrdenie, že je aktuálne najnižšie spomedzi všetkých BMW v ponuke vyráža dych. Asi by som s týmto marketingovým argumentom nemal zásadnejši problém, keby v Mníchove stopli výrobu II. generácie roadstera Z4. Každopádne, nech už to je skutočne pravda, alebo len želanie, je zrejmé, že BMW radu 4 obijíma cestu veľmi dobre. Lepšie než Audi A5 aj Mercedes C kupé. Lepšie než predošlá trojka kupé. Je komfortnejšia, serióznejšia, luxusnejšia, a podľa všetkého má v zákrutách limit vyššie. Okrem spomenutého aj vďaka tomu, že torzná tuhosť karosérie je podľa BMW o neuveriteľných 60% vyššia ako mala E92-ka. Ak auto medzigeneračne získa tak veľa, vrhá to na predchodcu zlé svetlo. No mnohí majitelia predošlej trojky kupé môžu potvrdiť, že mäkká určite nebola. Všetky tieto fakty dávajú jasne vedieť, že na na športové jazdenie je BMW radu 4 ako stvorená. Nateraz špeciálne model 435i, do príchodu M4 najvýkonnejší model v ponuke. No je aj menej agilná. A to vždy bola jedna zo základných predností áut určených pre radosť z jazdy. Nezúfajte však, mala by vám chýbať hravosť, odporúčam obzrieť sa po BMW radu 2 kupé.
BMW od príchodu komplexného programu Efficient Dynamics deklaruje snahu klientom šetriť palivo a svetu množstvo emisií. Túto snahu neskôr podčiarklo komplexné použitie jazdného režimu Eco Pro pre takmer všetky autá v ponuke. To je milé a múdre riešenie. Má však nepraktický nedostatok. Minimálne v testovanej 435ix bolo nutné režim Eco Pro vždy a znova, po každom naštartovaní aktivovať. Ako úspešný a ustarostený majiteľ takého krásavca si nechcem pamätať, že pred každou jazdou treba z režimu Comfort prepnúť dolu na Eco Pro a k tomu nezabudnúť deaktivovať naopak vždy otravne aktívny režim Start/Stop. V USA si klienti permanenté deaktivovanie systému vypínania motora vydupali. Európa a vlastne celý svet to mohli dostať tiež, aj zachovanie posledného aktivovaného jazdného režimu (s výnimkou Sport+, ktorý deaktivuje trakčnú kontrolu).
Červený interiér pre BMW nie je žiadnou novinkou. Ak by ste niekomu len povedali, že ho máte, alebo chcete, poklopká vám na čelo. No keď ho uvidia, aj oni zmenia názor.
Etalón
V Mníchove sa podarilo vyrobiť auto, ktoré konkurenciu odsúva na vedľajšiu koľaj. Auto, ktoré je etalónom triedy. Do istej miery je to pochopiteľné. Audi A5 je tu už dlho a keby sme šli do detailov Mercedes presného súpera nemá. C coupé je v každom smere menšie auto, E coupé zas väčšie a má iné priority. Na svetových trhoch budú s BMW radu 4 coupé súperiť aj Cadillac ATS coupé a Lexus RX, no tie v Európe veľa vody nenamútia. To z viacerých dôvodov, riedka až žiadna predajná sieť a dlhodobo menšia dôvera Európanov v zámorské alternatívy. BMW radu 4 je rana priamo do čierneho. Zaradí sa k ďalším nádherným mašinám z Nemecka, ktoré sú tak podmanivé, až im väčšina klientov odpustí nezriedka prehané ceny.
BMW 435i xDrive (F32)
PLUSY: takmer v každom smere lepšia než skvelé |
MÍNUSY: - kvalita interiéru miestami pokuľháva, |
BMW 435i xDrive (F32) | rok výroby 2013 |
Motor: |
turbom prepĺňaný radový 6-valec vpredu pozdĺžne, objem 2979 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, variabilné časovane ventilov DoubleVANOS, variabilný zdvih ventilov Valvetronic, vŕtanie x zdvih - 84 x 89,6 mm, kompresný pomer 10:2, max. výkon 225 kW (306 k) / 5 800 - 6 000 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 1200 - 5 000 ot, litrový výkon 75 kW (102 k) / l. |
Pohon: | 8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon oboch náprav xDrive so základným rozdelením 40/60, v pripade potreby až 0-100/100-0. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson s pomocnými ramenami a kompenzáciou ponoru pri brzdení, vzadu viacprvková náprava, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy so 6-piestikovými streňmi vpredu, p/z - 330 x 26 mm/280 x 10 mm, ABS, EBD, CBC, ASC T, DSC, DTC, elektrický posiľňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8 x 19", pneu 225/40 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4638 x 1 825 x 1 377 mm, objem kufra - 350 l/ 1170 l, pohotovostná hmotnosť - 1 515 kg, kombinovaná spotreba - 8,2 l/100 km, objem nádrže 60 l, výkonová hmotnosť 6,73 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 250 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 5 s |
Cena: | základná BMW 420i coupé od 36 700 € základná BMW 435ix coupé od 51 300 € |