Som fanúšik značky, ale snažím sa na ňu pozerať triezvymi okuliarmi. Veľa vecí, ktoré dnes BMW vyrába, mi nedáva zmysel, lenže trh to akceptuje, a tak sa to vyvíja a predáva. Trojka a päťka patrili kedysi k najsilnejším pilierom automobilky a aj dnes sú pre firmu stále dôležité, SUV ich však vytlačili z pozície bestsellerov. Kto by sa dnes mohol rozhodnúť pre kombi vyššej strednej triedy?
Na sa nedá ľahko odpovedať, to musí zvážiť prípadný nový majiteľ. Ja sa budem venovať aktuálnej novinke, ktorá sa začala predávať len pred pár mesiacmi. Maroš už recenziu na novú päťku sedan vo forme podrobného videotest zverejnil, toto je pre zmenu môj pohľad na novú generáciu. A začnem dizajnom...
Mne sa nepáči. A vám?
Nie, žiaľ, nepatrí k tomu, čo by sa mi páčilo. Myslím si, že tento model stratil niekdajší typický štylistický rukopis značky a napríklad predchodca mi evokoval mníchovské autá o niečo viac. Asi by som mohol dodať, že voči novotám averziu nemám. Keď prišla generácia s typovým označením F10, považoval som ju za príťažlivejší model ako predchodcu. A to isté platilo tiež v prípade generácie G30. Tentokrát to už neplatí.
Napríklad svetelný podpis. BMW ste mohli dlhé roky spoznať podľa takzvaných „angel eyes“, teda najprv len parkovacích a neskôr denných predných svetiel. Zo začiatku to boli jednoduché krúžky, potom viacuholník, ale stále to bolo BMW. S príchodom modelu G60 to už neplatí, tieto pomlčky mi skôr pripomínajú niektoré kórejské autá. Niekomu sa môže páčiť nový M-paket, ktorý je snáď ešte „ostrejší“, ako v predchádzajúcej generácii. Dokonca zadné partie sú tak športovo ladené, že si konštruktéri zobrali predlohu v F1 a zadné hmlové svetlo umiestnili doprostred nárazníka.
Adaptívne LED splnili, čo som očakával
Predné svetlá sú presne také, aké som očakával. Stretávací režim je perfektný, jasný a bez nejakých tmavých miest, diaľkový svieti snáď aj za roh. Funkcia matrix, teda vyrezávania či tieňovania v diaľkovom režime, fugnuje skvelo, avšak to od auta tejto kategórie jednoducho očakávate. Preto nepoužívam superlatívy, ako v prípade nedávno testovaného VW ID.7, lebo tu by to tak malo byť. Mimochodom, tieto adaptívne svetlá sú štandardom pre všetky motorizácie, nič lepšie si kúpiť ani nemôžete a dostanete ich v sérii!
Na rozdiel od VW som postrehol, že tu funguje adaptívna funkcia na diaľnici trocha inak. Zatiaľ čo ID.7 dokázala rozpoznať svetlá nákladných áut v hornej časti a stlmila ľavé diaľkové, tak BMW jednoducho po vyjdení na diaľnicu deaktivovalo ľavé diaľkové (aspoň v režime vyrezávania). Teda pri matrix funkcii vyrezávalo len v pravej časti, ľavú nechalo stále svietiť na stretávací režim. Prakticky proti tomu nič nemám, funguje to, nikoho tiež nebude oslňovať a je to jednoduchšie na nastavenie, ako v prípade VW.
Komfortný a zároveň športový
Podvozok skutočne prekvapil. BMW postupne „mäklo“ a dorovnávalo sa na úroveň Mercedesu, ktorý naopak postupne „tvrdol“. Tu to však konštruktéri zvládli prvotriedne. Automobil mal adaptívne tlmiče, rozdiel medzi komfortným a športovým režimom je citeľný, avšak nie príliš. V Comforte je však automobil veľmi jemný, filtruje nerovnosti aj skrz veľké 20-palcové disky, takže pohltí takmer všetky jamy. Naopak v športovom nastavení si aj vďaka šírke pneumatík 245 mm vpredu zachová skutočne perfektné jazdné vlastnosti. Pre BMW sú typické dvojrozmery, takže vpredu boli 245/40 R20 a vzadu až 275/35 R20. Na naftový rodinný kombík až až.
Kam sa stratilo samostatne výklopné zadné okno?
Čo mi naopak prekážalo, bolo odstránenie samostatného výklopného okna. Ak nepočítam prvé dve generácia trojkového radu, tak všetky ostatné kombíky z Mníchova túto „vychytávku“ mali. Osobne som ju na svojom kombíku využil opakovane, v podzemných garážach alebo pri tesnom parkovaní, preto mi osobne príde ako veľká nevýhoda, že o tento detail nová päťka prišla. Vraj kvôli rozmerom kufra, lenže kombi od BMW nikdy nebolo navrhnuté tak, aby ste s ním sťahovali chladničky. Nuž, veľa s tým už nespravíme, je to však podľa mňa krok späť.
Takto si už výklopné okno na kufri neotvoríte.
Pod podlahou v kufri sa samozrejme žiadne prekvapenie nekoná, nezostal tu ani priestor na dojazdové rezervné koleso. Pod dnom je ešte zopár odkladacích miest, so zdvihnutím podlahy kufra dokonca pomôže tlmičová vzpera. Zozadu sa tiež dajú sklopiť sedadlá v druhom rade, čo ma ale prekvapilo, je fakt, že tým nevznikne s dnom kufra rovina, ale objaví sa mierny schod. Mimochodom, pamätáte sa na výbavu v starších BMW, kde ste dostali rôzne kľúče, kliešte alebo skrutkovač? Tak nič z toho už nedostanete. Bohužiaľ.
Pri pohľade do interiéru ma už tento model asi neprekvapí. Displej pred vodičom je spolu so stredovou obrazovkou v zakrivenom plaste a evokuje to dojem jedného veľkého displeja, čo ale nie je pravda. Ten pred vodičom je nádherne jemný, zobrazuje množstvo údajov a tiež ho viete personifikovať, aj keď výstup navigácie by mohol byť zobrazovaný na celú šírku.
Perfektný HUD
Head-up displej v novej päťke je plne farebný, pri bežnej jazde ukazuje primárne aktuálnu rýchlosť a upozornenie na prekročenie rýchlosti. Keď si zapnete vstavanú navigáciu, tak sa na ňom pred križovatkami zobrazí aktuálna mapa s vyznačenými pruhmi, kadiaľ ísť a kde odbočiť. S takýmto pomocníkom sa už skutočne nikde nestratíte.
Veľký centrálny displej má taktiež vysoké rozlíšenie, navigačné údaje zobrazuje v nádhernej kvalite a k dispozícii máte tiež aplikácie, ako je Spotify či Youtube. Takže ak používate streamovanie hudby z telefónu prostredníctvom týchto aplikácií, nie je potrebné si prehrávať hudbu z mobilu cez Bluetooth ale rovno sa prihlásiť do svojho konta cez auto.
Dotykové ovládanie klimatizácie, výhrevu či odvetrávanie sedadiel alebo autorádia mnohým vyhovovať nebude. Áno, pre niekoho je to neprehľadné, ale minimálne v prípade vyhrievania a odvetrávania sedadiel si môžete prednastaviť, od akej okolitej teploty sa budú zapínať. Na tlačidlo tak majiteľ s výnimkou prvého nastavena možno ani nesiahne. A to isté platí pre autorádio. Ak budete primárne pridávať hlasitosť, stačí to urobiť gestom pred obrazovkou a funguje to relatívne spoľahlivo. Sám som to využíval pomerne často. V aute tejto kategórii by preto dotykové ovládače nemuseli byť otravné.
Takto sa výduchy vetrania ovládať nemajú
Trocha nelogicky je umiestnené nastavenie smerovania výduchov vetrania. Ide o malé otočné ovládače, ktoré ani nie sú podsvietené a musíte ich doslova nahmatať. Chápem, že dizajnérom išlo o zachovanie jednoduchej palubnej dosky, ale nevyhovovalo mi to a za celý týždeň som si na to nezvykol. Mimochodom, aj vzadu sa na ovládanie klimatizácie a výhrevu sedadiel používa dotykový displej, ktorý vaše deti asi poteší.
Sedenie na predných sedadlách ma trocha sklamalo. Auto malo príplatkový M paket, čo znamená, že vpredu boli športové sedadlá. Pamätám si však, že bývali oveľa lepšie. V oblasti chrbta a nôh ma obvykle obopli, takže som sa cítil „viac spojený“ s autom. Tu som v nich však trocha lietal, ako keby boli navrhnuté pre postavy typu XXL. Perfektná je však výsuvná opierka pre stehná, na dlhších cestách je na nezaplatenie.
Plejádu asistentov asi nebudem vymenovávať, pokúsim sa opísať len tie najdôležitejšie. Adaptívny tempomat si môžete zapnúť aj v režime Travel Assist. Obrovskou výhodou bolo, že mi auto nezačalo automaticky spomaľovať podľa značiek, len ma na ne upozornilo. Dokonca som systém párkrát využil aj na okreskách, kde spomaľoval pred zákrutami podobne, ako by som to pravdepodobne spravil aj ja sám. Páčilo sa mi jeho naladenie, takto si viem predstaviť fungovanie určitej formy autonómnej jazdy.
Upozornenie na prekročenie rýchlosti sa dá vypnúť v menu, ale je dosť hlboko. Našťastie je ten zvuk veľmi tichý, zvykol som si naň a nevypínal ho. Parkovací asistent fungoval na jednotku s hviezdičkou, miesta vyhľadával v dostatočnom predstihu, vždy našiel presne to, kde som chcel zaparkovať a fungoval veľmi rýchlo. Dokonca zaparkuje na prvýkrát lepšie, ako 90 % vodičov.
Nádherné kamerové zobrazenie
Kamerové systémy sú tiež na vysokej úrovni. Či už ide o rozsah nastavenia, pri ktorom si auto zapamätá križovatku, z ktorej sa ťažko vychádza a presne zapne prednú kameru, alebo samotným obrazom... v prípade päťky sa jednoducho odzrkadľuje fakt, že pochádza od luxusnej značky. Zábery sú vynikajúco vykreslené aj v noci či pri zhoršených svetelných podmienkach a samotné kamery sa dajú ostreknúť separátne od okien. Super.
Kam zmizlo vŕzganie
Po minulej generácii, ktorá dosť nepríjemne vŕzgala, sa kvalita interiéru zlepšila tak razantne, že tu nie je počuť skoro nič. Mal som sklopené zadné sedadlá a aj roletku v kufri, keď som prevážal dlhší náklad a ani v takom prípade som počas cesty z Brezna do Piešťan, teda po povrchu s rôznou kvalitou ciest nepočul absolútne nič. Nemusím vám pritom vysvetľovať, že kombi je na krútenie karosérie násobne chúlostivejšie ako sedan. Klobúk dole.
Ako nová päťka jazdí? No, šesťvalec to nie je. Medzigeneračne dostala päťka v základnej podobe, vo verzii 520d, o pár koníkov silnejší štvorvalec s mild-hybridnou technikou, a tak som mohol porovnať, či tá elektrifikácia za to stojí. A poviem to hneď na úvod... Ak vám ide hlavne o spotrebu, tak stojí.
Rozprávková prevádzková efektivita
Automobil dokázal plachtiť s vypnutým motorom síce len pár sto metrov, do križovatky vypínal agregát od približne 20 km/h a menej, ale reálne to spotrebe pomohlo viac, ako som čakal. Náš trimix som zvládol za 5,4 l/100 km, so staršou generáciou to bolo 6,5 l/100 km. To je obrovský pokrok a obzvlášť v meste a na okreskách za to vďačíte práve mild-hybridnej technike. Na okreskách nie je problém jazdiť dokona pod 5 l/100 km. Keď si predstavím, že auto má takmer 2 tony (pohotovostná hmotnosť je 1970 kg), tak je to neuveriteľná spotreba.
S hmotnosťou sa však spája problém v podobe dynamiky. Teda pre mnohých to nemusí byť problém, ale ja očakávam od takto drahého auta a tejto triedy odlišnú dynamiku na diaľnici, ako predvádza dvojliter. Samozrejme do 100 km/h to maskuje prevodovka (skvelý 8-stupňový automat od ZF je stále tu), avšak vyššie sa začnú objavovať také odpory, že na to dvojliter nestačí.
Opäť je tu tá Octavia
BMW s Octaviou už porovnávať nebudem (za to ma minule v diskusii veľa ľudí lynčovalo), ale opäť sa mi stalo, že mi Octavia s nápisom TDI na kufri od 100 km/h doslova utekala. Radšej som si však zobral mobil a aplikáciu na zmeranie dynamiky. Nemá zmysel sa baviť o zrýchlení z 0 na 100 km/h, zameral som sa preto na typické pružné zrýchlenie pri predbiehaní v rýchlostiach od 80 do 120 km/h.
Niekomu to stačiť bude
K dispozícii máte tiež funkciu Boost, ktorá sa aktivuje podržaním ľavej páčky pod volantom, reálne som však rozdiel v časoch s a bez nej prakticky nenameral (odchýlka v desatine sekundy mohla byť spôsobená inými vplyvmi). A teraz výsledok...
Podľa bežnej aplikácie v mobile a GPS som nameral čas zrýchlenia z 80 na 120 km/h 5,8 sekundy. Ak ohŕňate nos, len dodám, že moje súkromné auto, ktoré má len 120 kW, 350 Nm (a po takmer 400 tisíc km už možno ani to nie) a približne o 200 kg nižšiu hmotnosť, zvládne akceleráciu 80 na 120 km/h za 6,4 sekundy. Moja stará päťka je pre mnohých už veterán a ani v dobách najväčšej slávy nepôsobila veľmi dynamicky. Šesť desatín je v tomto porovnaní takmer zanedbateľný údaj. Pre tých, ktorí v minulom teste argumentovali časmi zrýchlenia z 0 na 100 km/h, tak doplním, že moja stará päťka to zvládne za 9,4 sekundy, zatiaľ čo testovačke to trvalo 7,5 sekundy. Nádherná ukážka toho, ako do 100 km/h pomôže rýchlejšia automatická prevodovka a pohon všetkých kolies, vyššie sa však už pri takto nízkom výkone prejaví efekt nižšej hmotnosti a ďalších odporov. S pohonom len zadnej nápravy by mohla byť dynamika na diaľnici o niečo lepšia. Nie je nad reálne porovnanie namiesto údajov z technických listov, však?
Ak by som to chcel ešte podčiarknuť, tak mám zmerané, že môjmu autu Octavia tretej generácie so 135-kW TDI "ujde" prakticky vo všetkých meraných disciplínach a to relatívne výrazne. Na tom chcem demonštrovať, že aj keď na okreskách sa môže dvojliter javiť ako dostatočný, na diaľnici budete možno ľutovať, že ste tých pár tisíc za šesťvalec nepriplatili. Ak by som si mal vybrať medzi výbavou a šesťvalcom, tak by som zvážil len to, či si logo 540d vzadu nechám alebo nie. Toľko k tomu.
Tichý a úsporný
Ale aby som ten štvorvalec len nekritizoval, tak musím uznať, že je perfektne odhlučnený, v interiéri ho takmer vôbec nepočuť (auto nemalo ani dvojité sklá) a mild-hybrid ho štartuje takmer nepostrehnuteľne. Má napríklad vodou chladené turbodúchadlo, čo by mohlo predĺžiť jeho životnosť a separátny vodný okruh s druhou vyrovnávacou nádobkou pre intercooler. Osemstupňový automat od ZF síce v porovnaní s predchodcom otáčky razantne nezníži, ale na pohodovú diaľničnú jazdu to stačí. Pri 90 km/h tak bude otáčkomer „ukazovať“ 1350 a pri diaľničných 130 km/h stále príjemných 1900 ot./min.
Výrazne rýchlejšie sa mi tiež zohrieval motor, ako v prípade predchodcu. Síce neboli také nízke teploty ako pri predchádzajúcom teste pred piatimi rokmi, ale pri nočnom parkovaní pri 10 °C som ráno naštartoval a po približne 6 až 7 km som mal motor zohriaty. Na akú presnú teplotu, to netuším, BMW nikde neponúka zobrazenie digitálnej hodnoty a už vôbec zobrazenie teploty oleja. To by som od značky z Mníchova rád očakával.
Záver
Je pravda, že nová päťka v kombíku prišla o jedinečné otváranie výklopného okna piatych dverí, ale netreba ju za to zatracovať. Jazdí perfektne, je výborne odhlučnená, pokojnejšiemu jazdcovi postačí aj základný dvojliter, ktorý sa mu odmení rozprávkovo nízkou spotrebou. Svetlá svietia a vyrezávajú bez chyby a v interiéri preveziete dlhé predmety bez väčších problémov. Jednoducho si ponechala dobré vlastnosti, o niečo prišla, ale naopak niečo nové dostala. Len tá cena, ktorá s príplatkami v tomto konkrétnom aute atakovala skoro šesťcifernú sumu, mi nedávala spať.
PLUSY: + super fungujúci mild-hybrid, + perfektné svetlá, + veľmi dobré kamerové zobrazenie, + HUD displej, + skvelý podvozok, + asistovaná jazda, + parkovací asistent.
|
MÍNUSY: - ovládanie smeru ventilácie, - dizajn exteriéru, |
Typ karosérie: | kombi |
---|---|
Trieda / kategória: | vyššia strendá trieda |
Vonkajšie rozmery (mm): | 5060 x 1900 x 1515 (výška) |
Druh pohonu: | vznetový spaľovací štvorvalec s mild-hybridom |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 145 (197) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 400 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 218 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 7,5 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | výrobca 5,9 l/100 km, TS test 5,4 l/100 km |
Prevodovka: | 8-stupňová automatická s hydromeničom |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1970 |
Celková hmotnosť (kg): | 2555 |
Pohon: | všetkých kolies |
Rozmery kolies: | 245/40 R20 vpredu, 275/35 R20 vzadu |
Rázvor (mm): | 2995 |
Objem nádrže: | 60 |
Objem kufra: | 570 až 1700 l |
Cena ( Euro ): | 92 260 |