V minulej generácii bol prvý, ktorý som spoznal podrobne a nezabudnem ako som bol z neho paf. Asi nie je náhoda, ale vyššia moc, že s novým typom G30 je môj prvý kontakt rovnaký (model BMW 540i). Pôvodné info od ľudí z BMW Group Slovakia totiž bolo, že na test dostanem 530d. Nie, že by dízel nestačil, no vždy som bol hlavne benzínový...
BMW radu 5 nikdy nebolo radu 7 podobnejšie a bližšie. Je jednoduchšie hovoriť o tom, čo voči sedmičke mať nemôže a nie čo majú rovnaké. To by bolo veľmi na dlho. Predstavte si, že 7. generácia päťky (G30) je dokonca o čosi väčšia, než bola tretia sedmička (E38) z prelomu tisícročí. A pritom je o celý metrák ľahšia než predchodca!
Extraliga Nemcov
Väčšie a menšie autá nielen prémiových výrobcov prišli za ostatných pár rokov s doslova neuveriteľnými technológiami, nápadmi a riešeniami. No vo vyššej strednej triede akoby na 5 rokov zastal čas. Až do minulého roka. Nový Jaguar XF ani Volvo S90 sa v žiadnom prípade nemajú za čo hanbiť, práve naopak, sú lepšie než kedy predtým. Obe prišli minulý rok, ale ten v triede nepochybne patril novému Mercedesu triedy E (W213). Keďže svet automotive pozná toľko atraktívnych noviniek, pre najúspešnejší manažérsky sedan na svete bol po 7 rokoch už najvyšší čas. Pohľad do cenníkov a možných prvkov výbavy však ukazuje, že nemecké značky si znova hrajú extraligu a možnosti áut tejto kategórie posúvajú na novú úroveň.
BMW radu 5 má od EuroNCAP plný počet hviezd, ale za najlepšími mierne zaostáva v hodnotení asistenčných systémov.
Autá menších kategórií dostávajú niečo, čo väčšie a oveľa drahšie typy nie vždy a hneď. No doposiaľ to bol "kontrolovaný" proces. Technika sa v ostatnom čase vyvíja tak rýchlo, že čakať 6-8 rokov na novú generáciu top modelu by bola samovražda. Svet tak zrýchlil, až to vytvorilo precedens. Menšie a lacnejšie autá dostávajú prvky, ktoré by kedysi mohli mať len top modely a z nich by sa do menších áut dostali o generáciu neskôr. Tento postup je definitívne preč. Je krásne a milé, že klienti dostupnejších áut môžu mať (ak za to sú ochotní priplatiť) to isté, ba viac, než majú majitelia vrcholu ponuky. BMW to, na rozdiel od hlavného konkurenta, na teraz urobilo s novou päťkou ešte vcelku opatrne... Tento stav bude musieť byť udržateľný, aj keď s oveľa menšími rozdielmi. V opačnom prípade to môže z dlhodobého hľadiska ohrozovať práve tie najdrahšie typy v ponuke. Musí totiž existovať viac dôvodov na kúpu vrcholného radu ponuky, než len väčšie rozmery a dlhší rázvor náprav...
Je aj nové BMW radu 5 typ G30 to najlepšie auto na svete? Áno, aj nie. Pri strihaní videotestu ma samého prekvapilo, že nadšenie, ktoré som z auta mal, bolo menšie než pri predošlej generácii. Tiež menšie, než z nového Mercedesu triedy E. Je zrejmé prečo. BMW radu 5 urobilo skok práve s predošlou generáciou. Mercedes s triedou E poskočil až teraz. S ohľadom na to nová päťka neohromí tak ako kedysi. Nie tých, ktorí s typom F10 niečo najazdili. To sa prosto nedá vždy. V žiadnom prípade však neplatí, že je horšia než predchodca, alebo menej zdatná než hlavný konkurent. Absolútne nie. Toto je najlepšie a najkomplexnejšie BMW radu 5 aké vzniklo.
Nehľadajte tu žiadnu diplomaciu, ani vykrúcanie sa. Píšem, čo si skutočne myslím, a som si istý, že vám to poviem po piatom poháriku (teda nejako podobne), aj v hypnóze. O BMW radu 5 G30 platia dve veci.
Po prvé: aj keď sa tvarovo na predošlú generáciu veľmi podobá, je iná. Komfortnejšia, prepracovanejšia, zásadne inteligentnejšia, väčšia a štíhlejšia zároveň, no aj uhladenejšia a nudnejšia.
Po druhé: áno, stále je to najlepšie auto na denné použitie na svete. No nie jediné...
BMW 540i Sport xDrive G30
rok výroby 2016
PLUSY: |
MÍNUSY: - mdlá zmena jazdných režimov,
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
Už prvé metre v BMW 5 G30 ma prekvapili. Čakal som športové DNA značky, no skôr som mal pocit, že podvozok ladili inžinieri podľa predlohy zo Štuttgartu. Auto doslova vyžehlilo všetky nerovnosti (aj kanál prepadnutý o cca 5 cm) na rozumne zvolených 18“ diskoch. Nie že by to bolo zlé, ale BMW snáď nikdy nemalo bližšie k Mercedesu a naopak Mercedes k BMW. Tie autá sú si po jazdnej stránke veľmi veľmi podobné, a to je pre mňa trochu škoda. Mercedes bol vždy komfortnejší a BMW vždy športovejšie. Poslednú dobu sa však obe značky stretávajú niekde uprostred. V rozhodovaní medzi päťkou a éčkom budú hrať hlavnú úlohu preferencie k značke. Napriek tomu je však BMW stále o niečo „vodičskejším autom“. Ponúka presnejšie a ostrejšie riadenie a aj v zákrutách je o niečo obratnejšie. V tomto aute sa dá ísť rýchlo a nebude to ani náročné, ale baviť vás to nebude. Napriek tomu je BMW radu 5 skvelé (komfortné, luxusné, plné technológií), ale pre mňa nudné. Pokiaľ radi jazdíte, tak kúpte si menšiu trojku, pri ktorej slogan radosť z jazdy naozaj platí.