Test BMW 650i (F13)
Je to krásny pocit, keď vám dňa šéf povie, že má z vás a vašej práce dobrý pocit. Vo fonde na nákup autoparku je ešte nejaký prebytok. Konkrétne sa 90 000 € a vy sa môžete rozhodnúť, aký služobák za to chcete. Fikcia? Možno áno, možne nie. My sme tu na to, aby sme riešili problém čo za to. Chcete kupé, veľké luxusné kupé, nič chudokrvné. Ste úspešný pracant a zaslúžite si prvú ligu. Takže? Mercedes CL za 125 000 EUR? Príliš nad rozpočet... Jaguar XK za 93 000 EUR? Kedy už bude nová generácia? Maserati Gran Turismo za 112 000 EUR? Príliš tvré, hlučné a okázalé... BMW radu 6 coupé s aktívnym pružením? Hmm, že by? Čó, už za 78 000 EUR?
Viažete si kravatu (pre človeka vašej úrovne samozrejmá zdatnosť) a mierite do BMW dílera. Vy predsa nebudete tráviť večere pri nete s chladným konfigurátorom... Tam sa dozviete, že za štvorkolku xDrive treba priplatiť (ako za úplne všetko v BMW) a je dostupná len ako model 650i alebo 640d. Nafta vám oprávnene nevonia a tak siahate po 650i xDrive coupé za 95 000 EUR. Šéf už tých 5 litrov navyše nejako prekusne...
BMW radu 6 Coupé je skutočne KUS poriadneho auta...
Môže sa zdať, že akékoľvek z menovaných áut patrí do rovnakej skupiny "uber coupe", ale trieda je asi to jediné, čo ich spája. Každé stojí pri správnej konfigurácii až nechutne veľa. S prehľadom si za každé z nich kúpite v Bratislave luxusnejší byt. Nebudem tu teraz mudrovať o tom, ako ktoré jazdí a kto je ich cieľovka, musím zdôrazniť jedno: až potom, ako si každé na vlastnej koži skúsite prídete na to, že sú z úplne iného cesta a majú odlišný charakter. Ten sa z obrázkov, na ulici, ani u predajcu vyčítať nedá. Treba to zažiť. Dnešný elegán je toho dôkazom. Ale viac už v priloženom HD video teste:
Väčšina vodičov by možno povedala, že mať pod pravou nohou cez 400 koní a 600 Nm je jasná výzva do boja. Áno aj nie. BMW 650i je totiž o niečom inom. Verte či nie, v 99% času vám bude stačiť len to vedomie, že to stádo tam niekde je schované a čaká len na povel vyštartovať. Nikde sa zbytočne nenáhlite, neriskujete, ste nad vecou a žiaden kretén v premávke vás nedokáže rozhodiť. A presne o tom sú luxusné GT, o užívaní si pocitu s plavby po ceste. BMW radu 6 Coupé nie je športové auto ani omylom. Áno, je neskutočne rýchle v priamke ale veľmi rýchlo by ste narazili na jeho limity, ak by ste sa pokúšali z neho robiť niečo iné. Tým najväčším limitom zo všetkých je totiž jeho hmotnosť. Nech je riadenie akokoľvek komunikatívne (a verte, že je!), tie dve tony čo vláčite so sebou je cítiť pri každom prudšom manévri.
Motanie sa mestom je veľmi príjemné, tak ako cesta vysokou diaľničnou rýchlosťou. Osemstupňová prevodovka odvádza skvelú prácu a len málokedy vám vôbec napadne jej kecať do remesla. Načo aj? Radenie prebieha hladko, bez známok trhania alebo zaváhania. Jednoducho ideálna prevodovka k charakteru tohto auta.
Toto auto je teleport z jednej dimenzie do druhej!
Interiér je veľmi príjemné miesto za každých okolností. Je to BMW. Je to ukrutne drahé BMW a tak je jasné, že na kompromisy tu nie je miesto. Presne podľa tradície nemeckých výrobcov, dostane v základe to absolútne akceptovateľné minimum pre túto triedu. A potom je to už len o tom, čo si môžete a chcete dopriať. A určite si doprajte príplatkové audio od dánskej firmy Bang & Olufsen za 5000 EUR, stojí za každý jeden cent! Najmä ak k pohode na palube prispieva špičkovo odhlučnená kabína.
Krásny aj keď na svoju triedu trocha stiesnený interiér. Aj to je BMW radu 6 Coupé
Možno teraz nahnevám všetkých fanúšikov nafty ale stojím si za tým - táto šestka s týmto 4.4 V8 motorom dokonale popiera zmysel dieselov. A to tvrdím úplne vážne aj po minulomesačnom šaňtení na najnovšej M 550d! 650i má perfektný priebeh krútiaceho momentu (600 Nm od 1750 o/min!), absolútne dostačujúcu dynamiku v akejkoľvek rýchlosti a režime a ako bonus aj krásny, masívne znejúci zvuk. Ten je mimochodom reálny a vychádza z výfukov, nie ako pri niektorých BMW z reproduktorov... (viď dôkaz v priloženom videoteste). Avšak ak by som mal porovnať priamo konkurenciu - Maserati Gran Turismo má možno krajší zvuk, ale zase nie každý má potrebu robiť hudobnú show celému okoliu. Jaguar XK je však na tom subjektívne lepšie, jeho zvukový prejav sa mi páčil viac. Ale koľko ľudí, toľko chutí...
Áno, spotreba. To je jediná oblasť, v ktorej môžu nastať akékoľvek diskusie na tému diesel vs zvyšok sveta. Ale uznajte, je priemerná spotreba cca 12l/100 km v tomto prípade veľa? Nie, je to až prekvapujúco málo s prihliadnutím na parametre a pôžitok, aký vám toto auto dáva. A ruku na srdce, je to vôbec podstatné pri aute za cenu 100 000 EUR a viac? Absolútne nie, jedine, že by vás trápil dojazd na plnú nádrž.
8 valcov, dve turbá, strašidelne moc koní... to je pohľad pod kapotu BMW 650i!
Má toto auto nejaké slabé miesta? Teda okrem toho, že som ho musel po pár dňoch vrátiť? Áno, má. Tak napríklad stiesnený interiér, ktorý veľkosťou nekorenšponduje s exteriérom a skutočne máte pocit, že sedíte v niečom menšom. A tá otravná vlna na prístrojovke pred spolujazdcom... Ako to trefne nazval kolega Luboš, je to festival premrhaného priestoru. Ale strašne pekného!
Ďalšia vec je odhlučnenie auta. Je dokonalé. Avšak občas sa môžete ocitnúť v stave, že na budíkoch máte omnoho vyššiu rýchlosť než je tá oficiálne povolená. Jednoducho auto nedáva ani náznakom najavo, ako rýchlo idete. To ale samozrejme nie je chyba auta v pravom zmysle slova, len si treba na to zvyknúť.
Komfort a naladenie podvozku je príkladné ale viem si predstaviť, že niekto bude požadovať niečo ešte komfortnejšie aj keď na úkor jazdných vlastností. Potom musí ale zamieriť ku konkurencií, pretože 6ka je relatívne tvrdšie auto aj na tom najjemnejšom nastavení podvozku. Ale taktiež si viem predstaviť, že práve toto bude pre niekoho argument prečo si vybrať práve 6ku. Ako som už písal, autá v tejto GT triede sú rozdielnejšie, než by sa zdalo, každý si musí nájsť dôvod, prečo dáva prednosť práve tomu svojmu.
BMW radu 6 Coupé je radosť šoférovať, je postavené presne v duchu firemného "claimu" a pre mňa osobne je to favorit triedy, aj keď reálne len dvojmiestny. Aj tak nerád vozím v aute viac ako dvoch ľudí...
BMW 650i (F13) |
rok výroby 2012 |
Motor: |
2xturbom prepĺňaný V8, objem 4395 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 88.3x 89,0 mm, kompresný pomer 10:1, max. výkon 300 kW (407 k) / 5 500-6 400 ot, max. krútiaci moment 600 Nm / 1750 - 4 500 ot |
Pohon: | 8-stupňová samočinná prevodovka, pohon všetkých kolies |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, ABS, EBD, CBC, ASC+T, DSC, DTC, elektrický posiľňovač riadenia EPS s premenlivým účinkom. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8,5 x 19", pneu 245/40 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4894 x 1 894x 1 369 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 980 kg, kombinovaná spotreba - 10,5 l/100 km |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 250 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,9 s |
Cena: | Základný model od 78 000 €, verzia 650i xDrive 95 000 €, testovaná verzia 130 000 € |
Tretia generácia radu 6 je spolu s aktuálným typom 7 a 5 vrcholom ponuky najúspešnejšieho prémiového výrobcu. Až na drobnosti každé spomenuté auto môže mať to naj zo zázračného sveta namakaných technológií. Tie dnes môže BMW závidieť absolútne každá automobilka sveta. Predošlá 6ka bolo jedno z mála áut, ktoré sa mi od Bangla páčili (ešte Z4). Novinka je tvarovo akceptovateľným mixom prvkov prvej a druhej generácie. Táto liga ponúka krajšie mašiny (jazdený Aston Martin, Jaguar XK), športovejšie emotívnejšie (jazdený Aston Martin, Maserati GT), alebo pohodlnejšie riešenie (Mercedes CL). BMW 6 je najlepším kompromisom uvedeného, a cenovo je najdostupnejšie. Spolu s Medveďom je najmenej športová a úplne blbé je, že 6ku pre jej kvality bude mať každý tretí váš známi. Každý druhí si ju kúpi ako Cabrio :)