Recenzia BMW 730Ld (F01)

Do našich zvedavých rúk sa tento krát dostalo skutočne zaujímavé a nevšedné auto. Áno, poviete si že je to "sedmička" akých je na našich cestách kvantum a ešte k tomu 3.0D, teda pravdepodobne najpopulárnejšia motorizácia. Čo ale kompletne mení pohľad na hru je to písmenko L. Presne tak. Je tu totiž rozdiel v tom, že toto je verzia "Long" alias "priplatil som si za pohodlie a mám šoféra". Verzia L, najmä s týmto motorom, bude vždy relatívne vzácna a ruku na srdce, boli sme strašne zvedaví, ako to vôbec jazdí. Je tento motor vôbec hoden toho, aby ťahal takúto loď? Nebude to skôr na smiech? Nie je to len pózerstvo mať predĺženú verziu a v nej ten najslabší motor v ponuke? Otázok bolo teda viac než dosť, ale od toho sú predsa testy, aby sa našli odpovede. Takže? Baľte si veci, vyrážame smer Tatry!

Kto z koho? BMW 730Ld je viac než schopné auto aj na takýchto cestách.

Kto z koho? BMW 730Ld je viac než schopné auto aj na takýchto cestách.

Pre autentickosť tejto recenzie (alebo po našom jazdy) sme prijali ponuku importéra BMW na Slovensku a skočili na predstavenie nového BMW 7 do Tatier. Nádherné prostredie, zaujímavé cesty a príjemná atmosféra. A presne tam bol začiatok našej zoznamovacej jazdy, ktorá sa skončila až po viac ako 600 km v Bratislave. Hm, a že vám nesedí tá vzdialenosť Tatry -> Hlavná dedina SR? Neviem, ale asi bolo niečo s počítadlom km :)

5 hviezdičiek a 140 mm idú k sebe

5 hviezdičiek a 140 mm idú k sebe

Kde sa viac hodí takéto auto ako práve k jednému z luxusných 5* hotelov na brehu jazera? Už samotné miesto predstavenia vám dá tušiť, kto je cieľová skupina pre toto vozidlo a paradoxne, čím viac sa v ňom vozíte, tým menej máte v tom jasno. Nádherných 14cm dĺžky navyše ho stavajú do úplne iného svetla voči bežnej konkurencií v tejto triede. Týchto 140mm len potvrdzuje to, že najväčší dôraz sa kládol práve na miesta vzadu: sú tu dve a svojich pasažierov rozmaznávajú tým najlepším spôsobom. Poviem to narovinu, ale pre mňa osobne bola táto "sedmička" asi tým najlepšie vybaveným autom, aké som kedy šoféroval. Rozpis výbavy by zabral viac priestoru než zoznam vecí v dámskej kabelke, ale je tu niekoľko hračiek, ktoré určite oceníte viac, než tie zvyšné. Napríklad všetky štyri sedadlá sú masážne s odvetrávaním a vyhrievaním. Kompletný zábavný systém poteší najmä tých vzadu, pretože vpredu TV počas jazdy sledovať nemôžete (keď stojíte tak áno, inak smola...). Alebo napríklad systém nočného videnia BMW Night vision. Je to skvelá vec, dúfam, že sa táto vychytávka dostane do čo najširšieho spektra áut, bezpečnosť na cestách by tak opäť stúpla.

Je to pravé BMW a nič na tom nezmení ani makeup v podobe pridaného L

Šoférovať tento takmer dvojtonový kolos je relax, o tom niet pochýb. Hladký 8 stupňový automat nechávate radiť, počúvate jemné svišťanie vzduchu a nechávate sa rozmaznávať nastaveným režimom Comfort +. Takto to ide až do momentu, než zistíte zásadnú vec - tých jazdných režimov je tu ale až 5! Sport+, Sport, Comfort, Comfort+ a Eco niečo.

Tá malá hlava za volantom je moja. Aj to poukazuje na rozmery tohto auta...

Tá malá hlava za volantom je moja. Aj to poukazuje na rozmery tohto auta...

Zvedavosť mi samozrejme nedala a tak som začal laborovať. Zistenie, že rozdiel medzi režimom Sport+ a Comfort+ je priepastný mi nahnalo husiu kožu. Naozaj si nepamätám, kedy som naposledy zažil auto, kde by bol ten rozdiel tak radikálny! Sport a Sport+ skutočne citeľne zmení charakter auta: podstatne tvrdšie pruženie, riadenie stuhne až tak, že to poteší toho skrytého maniaka v každom v nás a na záver podstatne športovejšie radenie rýchlostí. Čerešničkou je v tomto režime zmena grafiky budíkov, ktoré sa kompletne prekreslia a podfarbia na červeno. Miesto klasických ručičiek tu totiž nájdeme len veľký display.

Predná časť interiéru BMW 730Ld

Predná časť interiéru BMW 730Ld

Vysoká hmotnosť nie je citeľná takmer nikde a brzdy s prehľadom zvládajú dobrzďovanie na poslednú chvíľu a následná akcelerácia z apexu je sprevádzaná príjemným zatlačením do sedadla. Nemajte obavy, "iba" trojlitrový diesel (190 kW, 258 k a 560 Nm) je pre toto auto plne postačujúci na akýchkoľvek cestách, či je to diaľnica alebo okreska či mesto. V našich končinách nemáte nikdy pocit, že by ste potrebovali pod kapotou niečo silnejšie. Samozrejme, šprint na nemeckých diaľniciach bude asi o niečom inom, ale v tomto prípade... nie je o čom, motorizácia je na túto váhu viac ako slušná!

6 valcov v rade, 190 kW, 258 k a 560 Nm. Uau!

6 valcov v rade, 190 kW, 258 k a 560 Nm. Uau!

Nasledujúcich zopár desiatok kilometrov je len o dokonalom spojení mňa, nažhaveného vodiča, a tohto majestátneho auta, ktorého naftu spalujúci radový šesťválec spieva až neskutočne krásnym soundtrackom. Áno, neverím tomu čo som práve napísal, ale je to tak, motor v tomto aute znie pri nakladačke skutočne krásne, neverili by ste ako (teda dúfam, že tu BMW nepoužilo najnovšiu fintu s podsúvaním umelo generovaného zvuku do reproduktorov v aute...)!

Majestátne a veľké, presne také je L od BMW

Majestátne a veľké, presne také je L od BMW

Po niekoľkých ostrých "kilákoch" som však náhle precitol... veď ja mám vzadu pasažiera! Sakra! Nechal som sa uniesť kým to chúďa na zadných sedačkách len trpelo moje orgie za volantom! A práve v tom momente som pomimo odhalil najväčší paradox tohto skvelo postaveného auta a vy už určite tušíte aký: aj napriek "L" rozvoru a kráľovskému miestu na zadných sedadlách má táto kára najväčší zmysel práve pre vodiča. Pretože to bude práve on, kto bude mať bez ohľadu na veľkosť a hmotnosť "sedmičky" najväčšiu pasiu z jazdy. Takže komu je vlastne toto auto určené? Popravde neviem. Je to úžasný stroj a to pre každého jedného pasažiera na palube. Ale predsa len, ten za volantom sa bude tešiť najviac, pretože to auto ho doslova núti ísť inak, ako by v tomto prípade mal.

Miesto na zadných sedadlách splní akékoľvek požiadavky

Miesto na zadných sedadlách splní akékoľvek požiadavky

Ak sa však pozrieme na toto auto ako celok, nenájdeme na ňom nič, čo by nám prekážalo. Ba práve naopak. Ak je pre vás kritérium kvality auta jeho hospodárnosť, tak nová 730Ld vás posadí na zadok - priemerná spotreba sa počas našej cesty ustálila na 6,6 l/100km a ani po svižnej jazde po okreskách nepresiahla 7 litrov na 100 km! Klobúk dole, toto je pán motor ktorý ma skutočne dostal a zásluhu na tom má určite aj výborný 8 st. automat. A to sa za fanúšika dieselových agregátov rozhodne nepovažujem.

BMW 730Ld

BMW 730Ld

Všetky klady však môže teoreticky prebiť vysoká cena. V tomto prípade začína základná suma za 730Ld na úrovni 79300 EUR. Teda príplatok za "L" štítok na kufri je len (a to vravím so všetkou vážnosťou) 2700 EUR. Pred pohľadom do cenníka som čakal násobne viac a z tejto perspektívy začína dávať táto verzia omnoho väčší zmysel. Samozrejme, je to nemecké prémiové auto, takže základnú sumu necelých 80000 EUR berte s poriadnou rezervou. Zoznam príplatkových položiek je totiť pekelne dlhý. Ale verte mi, ak máte na to rozpočet, nebudete ľutovať!

BMW 730Ld

rok výroby 2012

Motor:

Vznetový radový 6-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž s priamym vstrekovaním paliva s variabilnou geometriou lopatiek turba, objem 2 993 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 90,0 × 84,0 mm, kompresný pomer 16.5 : 1, max. výkon 190 kW (258 k) / 4 400 ot, max. krútiaci moment 560 Nm / 1 500 - 3 000 ot, litrový výkon 63 kW (86 k) / l, emisná trieda Euro V.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadných kolies.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy s vnútorným chladením predné 348 mm, zadné 330 mm, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 8J x 17",
pneu 225/55 R17

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 5219 x 1902 x 1481 mm, objem kufra - 500, rázvor 3210 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 875 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 5,6 l/100 km (výrobca), počas testu 6,6 l/100 km, objem nárdže 70 l, výkonová hmotnosť 9,87 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,2 s

Cena:

Základná verzia 730d - od 80 900 €,
Základná verzia 730Ld - od 83 600 €

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov