Napriek tomu, že nasledovné video má viac než polhodinu (áno vidíte dobre, má rovnako ako vaša obľúbená telenovela), za plnohodnotný test ho považovať nemožno. Auto som mal k dispozícii len 22 h. Z nich som dobrých 8 prespal (večere a noci v Prahe bývajú náročné) a takmer rovnako toľko času som strávil za kamerami.
Toto je druhé video (po MB SLK z minulého týždňa), ktoré vzniklo bez akejkoľvek prípravy, pomoci a podpory kolegov. V oboch prípadoch ostalo komplet všetko absolútne na mne. Kým na test tradičného a mne skvelo známeho SLK350 som si trúfal z prvej, BMW i3 je absolútne iná záležitosť. Bez možnosti mať na palube špecialistu Nora MIKULECA - školeného BMW i inštruktora, video by určite nevzniklo. Preto mu, aj vo vašom mene veľmi pekne ďakujem. Bez neho by mal TopSpeed.sk videotest BMW i3 nanajvýš 7 minút. V ňom by som sa trápne venoval počtu odkladacích priestorov vnútri, vôni interiéru a spôsobu otvárania dverí. Prosto veciam, ktoré sú zrejmé na pohľad z predajnej brožúry. Nič viac o tomto, bez preháňania revolučnom aute neviem. Teda nevedel som. Vďaka ohromnej miere poznania produktu Noro kypiaci informáciami spôsobil, že nasledovné video má 33 minút! Prvýkrát vôbec sa vo videoteste TopSpeed.sk objavuje niekto, kto je ukecaný viac než ja a mám problém dostať sa k slovu! Verili by ste tomu? :)
Ani na TopSpeed.sk to nie je zďaleka prvýkrát, čo venujeme pozornosť drobnému elektromobilu. Okrem viacerých článkov, ktoré predstavovali auto ako také sa nášmu kolegovi Martinovi minulé leto podarilo v okolí Salzburgu BMW 3i krátko prevetrať. Keďže opakovanie je matkou múdrosti a otcom reparátu, pripomeňme si v skratke, čo to vlastne je? BMW i3 je súčasťou projektu novej podznačky BMW i. Je zároveň prvým autom s vrtuľkou v znaku s nulovými emisiami produkované skutočne veľkosériovo. Aj keď to tak na pohľad nevyzerá, BMW definuje typ i3 ako 5-dverový hatchback. Zásadnou zmenou oproti ostatným klasickým autám je fakt, že sklet tohto drobca je kompletne vyrobený z plastu zosileného uhlíkovými vláknami. Auto je vďaka tomu ľahšie, pevné (nemá B stĺpik) a efektívnejšie na výrobu. Nízka hmotnosť v prípade elekotromobilov je mimoriadne dôležitá. Každých 10kg navyše citeľne znižuje dojazd, najväčší problém áut s týmto druhom pohonu. BMW i3 má podľa výrobcu oficiány dojazd 130 - 160 km, podľa intenzity použitia komfortných funkcií ako klimatizácia/kúrenie či vyhrievanie (okien, sedadiel, audiosystému...). V najefektívnejšom móde ECO PRO+ dokáže prejsť 200 km. To nie je žiadne želanie výrobcu, ale realita, ktorú inštruktor Noro osobne potvrdil údajom 191 km (s tým, že nebol ochotný riskovať absolútne vybitie akumulátorov).
BMW predstavilo koncept i3 na jesennom autosalóne vo Frankfurte v r2011. O dva roky neskôr bola na svete sériová verzia. Výroba začala uprostred septembra 2013, oficiálny predaj v novembri 2013. Necelý rok po štarte predaja bola i3 v prvej trojke najpredávanejších elektromobilov na svete. Má aj dve vážne ocenenia, v r2014 získalo titul World Green Car of the Year a prekvapivo aj 2014 World Car Design of the Year. Aj keď treba podotknúť, že práve slovo Design v tomto prípade neznamená len to čo pod týmto pojmom vníma väčšina Slovákov - tvary auta. Za tie by ocenenie podľa väčšiny asi získať nemohlo. Design v širšom a správnom slova zmysle znamená návrh/konštrukcia. Po zhliadnutí nášho videa iste uznáte, že BMW i3 má viacero revolučných konštrukčných riešení a cena mu preto patrí právom.
V pasívnej bezpečnosti posádky nie je Íčko žiadne Béčko :) Za ochranu dospelých a detí získalo vyše 80%. 4 hviezdičky spôsobila nižšia úroveň ochrany chodcov a bezpečnostných asistentov (aktívny tempomat a aktívne automatické brzdenie/zastavenie).
Aj keď som v tomto aute sedel pri rôznych príležitostiach 3x, za plnohodnotný test to ešte stále považovať nemôžem. Faktom je, že veľa negatív naň povedať nemôžem. Dizajn je podľa mňa originálny a má viacero zaujímavých prvkov, no špeciálne pohľad zboku ma určite nenadchne, skôr naopak. Riešiť jazdné vlastnosti vyslovene mestského autíčka nie je až také zásadné, priestorom vnútri a vzdušnosťou je to viac než super. Škoda tej vysokej ceny. Bez dotácí sa ešte ani toto auto so základnou cenou pri 34 000 € nemôže stať rozšírenou alternatívou ku klasickým autám. Za tie peniaze sa dajú kúpiť seriózne veľké a slušne vybavené klasické autá, ktorých všestrannosť využitia je neporovnateľne vyššia. A to je škoda, lebo všetky ostatné predpoklady na úspech BMW i3 má. Toto auto si v mnohom zaslúži obdiv a úctu (jeho tvorcom, skvelým nápadom a riešeniam tu použitým). No nezbavím sa dojmu, že aj tu ide BMW v prvom rade o veľký zisk, až potom o ostatné...
rok výroby 2014
PLUSY:
|
MÍNUSY:
|
BMW i3 | rok výroby 2014 |
Motor: | elektrický synchrónny AC motor uložený vzadu, max. výkon 125 kW (170 k) pri 4 800 ot./min., max. krútiaci moment 250 Nm |
Pohon: | jedno stupňová prevodovka s prevodovým pomerom 9,7:1, pohon zadných kolies. |
Podvozok: | nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu zavesenie MacPherson, vzadu multi-link, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, TSC, ESC... |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 5Jx19", rozmery pneumatík - 155/70 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 3999 x 1 775 x 1 578 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 195 kg (bez vodiča), rázvor náprav 2 570 mm, kapacita batérii - 18,8 kWh, spotreba - 12,9 kWh/100 km, objem kufra 260 / 1 100 l. |
Dynamické parametre:
|
max. rýchlosť - 150 km/h (el. obmedzená), zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,2 s, výkonová hmotnosť - 9,56 kg/kW. |
Cena: | Model BMW i3 cca. 34 000 € (936 000 Kč) |