Verzie M140i a M240i môžem pokojne označiť za „Baby M modely“.
M140i na prvý pohľad vyzerá ako obyčajný hatchback s M-paketom. V skutočnosti je to však plnokrvný hot-hatch, ktorý dokáže zavariť aj poriadnym športiakom.
M140i na prvý pohľad vyzerá ako obyčajný hatchback s M-paketom. V skutočnosti je to však plnokrvný hot-hatch, ktorý dokáže zavariť aj poriadnym športiakom. Najostrejšia jednotka jednoducho klame telom a prvoplánovo nedáva najavo, že ide o poriadne rýchle auto. V premávke ho spoznajú len nadšenci. Dokonca aj po nastúpení do vnútra je situácia rovnaká. Vyzerá to tu ako v obyčajnej jednotke a to je dobre. Ergonómia je skvelá a interiér jednoduchý a prehľadný. Elektrické sedačky by však mohli ísť o pár centimetrov nižšie. Pokiaľ teda radi sedíte na podlahe alebo ste vyšší, tak voľte ručne ovládané sedadlá. Vlastne ich voľte vždy. Ušetríte tak pár kilogramov.
BMW M140i má podľa mňa len jeden zásadný problém. Tým je príliš tvrdý podvozok. Niektoré typy nerovností jednoducho vôbec nezvláda. To je pohľad každodennej použiteľnosti. Pokiaľ si hot-hatch kúpite len ako víkendovku, určite mu to odpustíte. Podvozok má totiž obrovskú dávku mechanickej priľnavosti a doslova kopíruje povrch. Aj na nerovných cestách sa tak dá cestovať šialenými rýchlosťami.
S pohonom xDrive, s ktorým sme auto testovali, pôsobí veľmi dospelo. Skôr než powerslidy a drifty v každej druhej zákrute mu pristane skôr jazda čistou stopou. Pokiaľ chcete jazdiť bokom, musíte byť k autu poriadne tvrdý, alebo si počkať na dážď alebo sneh. Zadokolka je určite hravejšia a vodičsky príťažlivejšia.
Testami EuroNCAP prešla jednotka ešte v roku 2012 s piatimi hviezdami.
Motor je doslova klenotom. Kvôli zadnému pohonu je umiestnený pozdĺžne a pre dobré rozloženie hmotnosti až za prednou nápravou. Radový šesťvalec má 3,0 litrový objem, twin-scroll turbo s krátkou odozvou a hlavne výkon 250 kW (340 koní) a 500 Nm. Maximálny krútiaci moment je v rozsahu 1500 – 4500 otáčok za minútu. Výkon vrcholí pri 5500 otáčkach.
Na športovú M2 chýba ostrej jednotke len 30 koní. Verzie M140i a M240i môžeme teda pokojne označiť za „Baby M modely“. Veď na stovku vás katapultuje s pohonom xDrive a 8-stupňovým automatom len za 4,4 sekundy. Zvuk poteší každého petrolheada, dokonca aj s klasickým M Performance výfukom. Príplatkové výfuky spravia omnoho viac rachotu.
Turbom prepĺňaný radový šesťvalec má 250 kW (340 koní) a 500 Nm
3,0 liter sa odvďačí aj slušnou spotrebou. Pri bežnej jazde sme namerali 8,4 litra na 100 km. Pri 130 km/h točí motor len 2000 ot./min. Nebyť teda tvrdého podvozku, tak je to fajn auto aj na dlhšie presuny. Treba však počítať s tým, že ide o kompaktnú triedu a auto nie je také tiché ako napríklad väčšia trojka (počuť najmä aerodynamický hluk). Osobne mi však ani viac ako 400 km diaľničný presun PO – BA neprekážal (spolujazdec Maroš však kvôli tvrdému podvozku nedokázal zaspať :-).
Testované BMW M140i bolo vybavené už najmodernejšou verziou systému iDrive. Obrazovku môžete rozčleniť na dve časti.
Zadokolka alebo štvorkolka?
BMW radu 1 generácie F20 je na trhu už od roku 2012, ale stále má čo povedať. Iné auto s pohonom zadných kolies alebo šesťvalcom jednoducho v tomto segmente nekúpite. A je smutné, že ďalšia generácia jednotky príde ako predokolka, to znamená aj koniec radového šesťvalca. Bude to teda skôr MINI než BMW.
Osobne by som volil verziu s manuálnou prevodovkou, zadným náhonom a samosvorným diferenciálom. Pokiaľ však chcete celoročné auto, ktoré nebude veľmi hrýzť, zvoľte radšej xDrive. Ten sa vám odvďačí tiež brutálnou akceleráciou, ale auto stratí trochu zábavy a surovosti. Pamätajte na to, že štvorkolku nemôžete mať s manuálnou prevodovkou.
BMW M140i
rok výroby 2016
PLUSY: + výborný 8-stupňový automat, + skvelá mechanická priľnavosť podvozku, + prehľadný infotainment iDrive. |
MÍNUSY: - malá nádrž (52 litrov), |
BMW M140i |
rok výroby 2016 |
Motor: |
zážihový radový 6-valec prepĺňaný turbom, uložený vpredu pozdĺž s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie výfukových a sacích ventilov DoubleVANOS, variabilný zdvih ventilov Valvetronic, objem 2 998 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 94,6 × 82,0 mm, kompresný pomer 11.0 : 1, max. výkon 250 kW (340 k) / 5 500 ot., max. krútiaci moment 500 Nm / 1 520 - 4 500 ot, litrový výkon 83 kW (113 k) / l, emisná trieda Euro6. |
Pohon: |
8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon všetkých kolies xDrive. |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, adaptívne tlmiče, priečne skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu štvorpiestikové a vzadu dvojpiestikové, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom. |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 18" + pneu 225/40 ZR18. |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4329 x 1765 x 1440 mm, objem kufra - 360/1200 l, rázvor 2690 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 540 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,4 l/100 km (výrobca), počas testu 8,4 l/100 km, objem nádrže 52 l, výkonová hmotnosť 6,16 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 250 km/h, |
Cena: |
Základná verzia M140i - od 45 950 €, |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
BMW 140iX je brutálne rýchle, výborne znie, a má príjemne tuhé riadenie. Podvozok je tvrdý ako by ste od hot hatchu čakali a ak hľadáte športové auto vadiť vám to nebude. Osobne by som ale preferoval verziu so zadným pohonom. Bude zábavnejšia a potenciálne aj vyhľadávanejšia medzi jazdenkami, keďže už nedostane nástupcu.