Nová generácia radu 4 Gran Coupé bola predstavená už v polovici minulého roka so skutočne bohatým výberom motorizácií. My sme poriadne otestovali verziu M440i xDrive a teda nie plnokrvné ,,Mko“, ale model M performance, ktoré by malo byť akýmsi medzistupňom medzi bežnými modelmi a verziami M. V prípade 4dverového Gran Coupé je to ale málinko inak a keďže sa neponúka ako plnotučná M4, tak máme dočinenia s najsilnejšou verziou v tejto karosárskej verzii. To v praxi znamená prepĺňaný 3litrový radový šesťvalec s výkonom 374 koní, 500 Nm, 8 stupňovou prevodovkou s hydromeničom, inteligentným pohon všetkých kolies, zrýchlením na stovku za 4,7 sekundy a pohotovostnou hmotnosťou 1900 kg.
Novú štvorku Gran Coupé však nemáme v rukách prvý krát. Maroš už čo-to o nej porozprával vo videu.
Dizajn ako téma číslo 1
Predstavenie poslednej generácie štvorky a taktiež M3jky (s ktorou zdieľa tie obludné ľadviny) rozpútalo vášnivé diskusie a niet sa čo čudovať. Aby sa na tú prednú časť dalo pozerať, treba mať vhodnú farebnú konfiguráciu pre zníženie kontrastu. Nami testovaná šedá s čiernymi lištami však vyzerá dobre. Čoby dobre, veľmi dobre! Farba je to doslova úchvatná. Zatiaľ čo pri slabšom svetle vyzerá ako základná nemetalická, tak pod ostrými slnečnými lúčmi z nej preniká zlatistá metalíza. Je to pohladenie duše chodiť okolo auta a sledovať niekoľko tvári tej farby pod rozličným svetlom. No ale dosť rozplývania sa nad farbou...
Že štvorka narástla, iste nikoho neprekvapí. Do dĺžky o 143 mm, do šírky o 27 mm a na výšku o 53 mm. S celkovými rozmermi 4783 mm dĺžky, 1852 mm šírky a 1442 mm výšky z nej robí seriózny kus auta. K tomu ešte agresívne namyslený predok, ladne a proporčne výborne zvládnutý bok až po dynamicky a majestátne vyzerajúci zadok. Je to jedno z mála dnešných áut, ktoré vyzerá dobre z každého uhlu. Nenašiel som pohľad, z ktorého by nová 4 Gran Coupé nevyzerala dobre.
No nie všetko pekné je aj dobré a dostávame sa ku kľučkám. Riešenie moderné a pekné, no nie úplne praktické. Pod kľučku nevopcháte ani dva články prstov a ich spodná hrana nie je dostatočná pre dobrý úchop, takže sa mi pomerne často stávalo, že počas otvárania dverí sa mi ruka vyšmykla spod kľučky. Za mokra to bolo ešte horšie. Skrátka chýba im možnosť riadneho úchopu.
Spracovaním a interiérom ohúri
Dostávam sa dnu a tu mám pocit, akoby som sedel v o dve generácie novšej štvorke. Teda nie ani tak pre to, že by bol interiér nejako prelomový alebo revolučný, len oproti tomu predošlému mi to príde ako velikánsky krok vpred. Nielen dizajnom, ale aj materiálmi a spracovaním mi pripomína o triedu drahšie auto. Nikde nič nevŕzga, všetko je príjemné na pohľad aj dotyk a právom sa tu cítim ako v prémiovom modely prémiovej značky a to je niečo, čo, žiaľ, nie vždy je pravidlom aj pri drahších modeloch.
Je jasné, kde má štvorka svoje miesto v rámci modelovej hierarchie BMW a preto ma udivuje, ako je vnútri priestranná a veľká. Štartujem a hneď hľadám tlačidlo vypnutia start/stop systému. Márna snaha. Nie je tu. A nie je ani v hlbinách infotainmentu. Skrátka keď sa auto rozhodne, že vypne motor, tak vypne motor. Blbé? Áno. A dosť.
Displeje svojou veľkosťou, rozlíšením a grafikou rozhodne neurazia a celý infotainment BMW považujem za jeden z najlepšie, najrýchlejšie a najintuitívnejšie ovládateľný systém dneška. Čo však nie je tak úplne super, je personalizácia displeja pred vodičom. Veľa informácii naraz teda neukáže a považujem to za premárnenie možností využitia tak pekného displeja. V tomto je Mercedes omnoho ďalej.
Akokoľvek tvar karosérie môže pripomínať zníženú praktickosť, opak je pravdou. Otvor batožinového priestoru je obrovitánsky, ponúka objem 470 litrov, sedadlá sa sklápajú v ideálnom pomer 40:20:40 a po ich sklopení je k dispozícii 1290 litrov objemu. Veľmi dobre prístupné kotviace body ISOFIX na zadných sedadlách zjednodušia manipuláciu s detskou sedačkou. K tomu všetkému ešte pridáme dostatok priestoru pred kolenami zadných pasažierov a môžeme skonštatovať, že praktickosť a príťažlivý dizajn sa nijak nevylučujú.
Poďme na to zostra
Urobíme to opačne. Najprv sa spolu pohráme a do divadla sa pôjde až potom. Prepínam do režimu Sport Plus, páku doľava do športového režimu prevodovky a hop na pokrútené okresky. Zvuk zostrie, no nemusel by k tomu používať aj reproduktory, znie to dosť umelo. Podvozok stuhne dosť výrazne a ja zahadzujem všetky obavy z dosť vysokej hmotnosti. Štvorka nádherne poslúcha, xDrive odvádza skvelú prácu a neustále cítim prioritu prenosu sily na zadné kolesá. Je to zábavné a príjemné, no nevystraší to, akoby menej skúseného vodiča mohlo, ak by tu bol iba pohon zadných kolies. Ak by som nevedel, čo všetko dokážu plnotučné M modely, pokojne by som M440i xDrive Gran Coupé označil za naozaj skvelé športové auto. Nie je omamne silné, zbesilo agresívne a ani tak fantasticky čitateľné na limite ako M4 Coupé. Ale to vôbec nevadí, lebo také ani byť nemá, no svojou športovosťou ponúka presne toľko, koľko stačí na kvalitné športové zvezenie so všetkým, čo k tomu patrí. Počnúc výkonom, cez schopnosti podvozku, bŕzd, až po veľmi príjemný zážitok s úsmevom na tvári.
A čo sa tak trošku šmyknúť? Vypínam kompletne stabilizáciu a odpadávam. Chválospevy z Mníchova o inteligentom pohone xDrive počúvame už dosť dlho, ale teraz je to presne také, aké to má byť. Zadok vytrčí na povel a nechá sa vodiť bokom až prekvapivo jednoducho a predvídateľne. Jasné, že príde moment, kedy sa do toho zapojí aj predok, ale dovolí toho skutočne veľa napriek tomu, že tu nie je žiadny špeci drift mód. Radosť z jazdy? Stopercentne!
Aaa a ešte jeden detail. V manuálnom režime sa vyšší kvalt radí dozadu, nižší dopredu. Jediná správna konštalácia. Mníchov, ďakujem.
Už sme si užili, teraz to divadlo?
Športovosť, akú si zaslúži model s označením M, je jedna vec, ktorá sa podarila, no treba ju skĺbiť aj s každodennou použiteľnosťou a komfortom. To je výzva aj pre takú automobilku, akou je mníchovské BMW. Prepínam do režimu Comfort a začínam čeliť nástrahám mesta. Štvorka je podstatne pohodlnejšia a príjemnejšia ako predošlá generácia, no stále cítiť jej pomerne vysokú tuhosť. Na lepších cestách je to v poriadku, no na tých horších cítiť nerovnosti stále viac ako by som si prial. Interiér je však natoľko pevne poskladaný, že o pazvukoch nemôže byť reč ani pri úplne stlmenom rádiu. Pri pokojnej jazde ani neviem, že tu nejaký motor je a to nielen akusticky, ale aj absolútnou absenciou vibrácií.
Tak, ako pri parkovaní pomáhajú skvelé kamery s rôznymi pohľadmi okolia auta, tak sa neviem stotožniť s umiestnením spätných zrkadiel. Akokoľvek si nastavím sedadlo, tak napríklad počas prejazdu kruhového objazdu mi spätné zrkadlo bráni vo výhľade presne tam, kam by som sa pozeral na vozovku, keby mi to spätné nezavadzia. Sú veľké, tlsté, umiestnené príliš vysoko a ich poloha neponúka ani malinký výhľad medzi zrkadlom a A stĺpikom.
Vychádzam na obchvat a teším sa dobrému odhlučneniu, hluk od kolies je minimálny rovnako ako hluk náporu vetra. V meste znesiteľný komfort podvozku začína byť problém pri vyšších rýchlostiach. Aj na pohľad rovný asfalt spôsobuje nepríjemné poskakovanie celého auta. V režime Comfort nečakané a prekvapujúce. Nie je to prekážkou počas 200 km trasy, no po 300 km to už začne byť celkom nepríjemné.
Príjemná bola na oplátku spotreba. Náš trimix, teda kombinácia jazdy mestom, okreskami, stúpaním, klesaním a diaľnicami štvorka zvládla za úctyhodných 7,8 litra na sto kilometrov. Na benzínový trojliter s 374 koňmi, dĺžkou bez mála 4,8 metra, schopnosťou driftovať a pritom s váhou 1900kg? Perfektný výsledok!
Rozlúsknutie
Ak ide iba o štýl a treba mať doma v prvom rade pohodlné auto, siahol by som po neeMkovej verzii s pohodlnejším podvozkom. Ak ale treba mať doma jedno auto, s ktorým budete celý týždeň jazdiť pohodu po meste a okolí, príležitostne dlhší trip a v neposlednom rade chcete využívať jej športové nadanie, tak M440i xDrive Gran Coupé bude to pravé orechové. A koľko to bude stáť? Najlacnejšia 4dverová štvorka je už od 48 200 €. M440i xDrive Gran Coupé začína na 69 500 € a nami testovaný kus stojí 90 907 €. Veľa? Áno. Ale za tak skvelé auto? Ani nie.
BMW M440i xDrive Gran Coupé:
PLUSY: + Dospelosť
|
MÍNUSY: - Nervózny podvozok |