BMW X1 28i TwinPower Turbo
Typ X1 od BMW nie je žiadna novinka. Sériová verzia mala premiéru na jeseň 2009. Dokonca ani model xDrive 28i nie je nová správa. Je to najvýkonnejšia verzia ponuky, v predaji prakticky od uvedenia na jednotlivé trhy. X1 28i má pod kapotou azda najvydarenejší šesťvalec na svete. Konkrétne 3 litrový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním paliva cez vysokotlaké piezo-elektrické vstrekovače. Všetkým je viac známy zo slávnejších verzií ako 130i, 330i, 530i a podobne...Tak prečo ten rozruch? Lebo BMW X1 28i z roku 2009 a 2010 je dosť iné auto ako model 2011. Naozaj! Ak chcete viac info, žiaľ, bude nutné zahĺbiť sa do čítania. Na prezentácii som totiž so sebou nemal kameru... :(
BMW X1 28i ponúka slušné dynamické zvezenie
Úplne horúcu novinku portfóilia v type X1 predstavuje BMW novinárom Európy osobne práve tento týždeň. Slovenskí žurnalisti boli jedni z prvých, ktorí mohli ošahať nový štvorvalec TwinPower Turbo. BMW je svojim vrúcnym prístupom k efektivite, nízkej spotrebe a emisiám svetoznáme. Program EfficienDynamics snáď nikomu z vás netreba predstavovať. Zmenšovanie motorov, známe ako downsizing patrí medzi hlavné priority motorárov z Mníchova. Jednen z prítomných vývojárov nového prepĺňaného štvorvalca mi v rozhovore potvrdil, že minimálne pre BMW aktuálne nevidí inú cestu ako turbomotory. Aktuálne produkované atmosférické motory budú bavoráci postupne nahradzovať menšími, rovnako výkonnými, alebo výkonnejšími verziami menších motorov s turbom. Nový dvojliter turbo X1 28i je prvým moderným štvorvalcom a v sortimente nahradzuje atmosférický radový šesťvalec. Na teraz jeho trojlitrovú verziu, neskôr asi aj dvaapol liter.
BMW X1 28i mení hnací agregát, označenie nie
Pre tradičných fanúšikov BMW je tu ďalší "nelogický" krok. Označenie 28i už nepatrí radovému atmosférickému šesťvalcu, ale prepĺňanému dvojlitrovému štvorvalcu. Pre BMW je podstatné, že označenie vystihuje výkonové a dynamické parametre, nie objem motora, ako to robili kedysi...
Model X1 28i je pre BMW prelomovým autom. Je prvým z radu, ktorý má pod kapotou novú generáciu štvorvalcov. Pre zachovanie potrebnej sily a dynamiky v širokom spektre otáčok má nový dvojliter dvojfázové prepĺňanie twinscroll turbo, ktoré BMW rado marketingovo označuje ako TwinPower Turbo. Motor je však vybavený mnohými ďalšími špičkovými technológiami. Využíva systém priameho vstrekovania paliva High Precission Injection so solenoidovými vstrekovačmi. Vstrekovací pretlak je zodvihnutý až na neuveriteľných 200 atmosfér! To sú hodnoty pred pár rokmi neznáme aj pre vysokotlaké priamovstrekové vznetové motory. Okrem toho má motor hliníkový blok a hlava valcov obsahuje skvelý systém variabilného zdvihu ventilov Valvetronic. Tento systém dopĺňa dvojité variabilné časovanie ventilov známe ako Double Vanos.
Predošlá verzia X1 28i mala za prednou nápravou uložený radový trojliter s výkonom 190 kW (258 k) pri 6 000 ot a 310 Nm v rozsahu 2 600 až 3 000 ot. Nástupca má rovnaký len štítok. Všetko ostatné je inak. Prepĺňaný štvorvalec má max. výkon 180 kW (245 k) pri 5 000 ot a 350 Nm už od 1 250 ot. Maximálny výkon dvojlitra je síce nižší, no rozsah a veľkosť krútiaceho momentu s maximom už od "voľnobežných otáčok" tento nedostatok viac než nahrádza.
BMW X1 28i vo výrobe od roku 2011 totiž dokáže jazdiť rýchlejšie a za menej šťavy. Na stovku sa z pokoja dostane s manuálnou prevodovkou už za 6,1 s, s automatom za 6,5 s. To je zlepšenie o 0,3 s. Maximálka oboch verzií je 240 km/h. Zaujímavá je tiež priemerná spotreba. Podľa výrobcu je nový motor schopný jazdiť v priemere za 7,9 l na stovku, čo je o celý 1,5 lepšie ako mal trojlitrový šesťvalec.
BMW X1 28i interiér
Dobre. Toto boli oficiálne technické parametre. Aká X1 28i naozaj? V priebehu dňa som mal príležitosť nakrútiť za jej volantom čosi cez 100 km. Na prvý dojem iste dosť. Začnem negatívami. Je ich menej a som presdvedčený, že ortodoxní priaznivci radových šesťalcov BMW s očami plnými sĺz čakajú práve tieto riadky aby si mohli dobre vyfúkať nos a utrieť mokré viečka. Je tu pár dôvodov, prečo sa za šesťvalcom naozaj oplatí nariekať.
Iste vás nemusím presviedčať, že zvuk šesťalca štvorvalec nikdy nenahradí. A ak sa máme baviť o zvuku radového šesťvalca od BMW, je to ešte menej reálne aj napriek tomu, že štvorvalec pochádza od rovnakých tvorcov. Či sa vám to zdá byť absurdné, alebo nie, je mnoho klientov, ktorým na zvuku motora ich auta veľmi záleží. Nová X1 28i v tomto určite sklame. Je to logická daň straty dvoch valcov a prítomnosti turba vo výfukovom systéme.Druhý problém je hlučnosť. Tí, ktorí ma poznajú vedia, že nie som fajnovka. Jazdím autá, ktoré majú upravené sania, výfuky, pruženia a smejem sa. Hluk a tuhosť mi absolútne nerobia problém. Ale keď sa bavíme o komfortnom rodinnom, či každodennom aute, mám na ne iné kritériá. Kritériá, ktoré podľa mňa majú práve potenciálni klienti BMW. Viacerí sme sa zhodli na to, že nový štvorvalec TwinPower Turbo v otáčkach nad 3 500 počuť v nútri viac než by sme očakávali. Nič nepríjemné to, samozrejme, nie je. Ale odhlučneniu mohli venovať viac pozornosti a materiálu...
BMW X1 28i
Tretí problém, ktorý som počas tej stovky kilometrov za volantom objavil je agresivita a živelnosť. S autami +/- tejto veľkosti s výkonom okolo 250 k mám veľa skúseností. Najvýkonnejšia X1 akosi nedriape tak, ako by som podľa výkonových parametrov čakal. Chýba jej iskra a viac agresivity. Priznávam. Nemal som možnosť prevetrať predošlú X1 28i. Ale nedá mi to drobné sklamanie nepovedať. Potom sa pozriem na údaj pohotovostnej hmotnosti a to mnohé vysvetlí. Pohotovostná hmotnosť verzie X1 28i je 1 580 kg, s automatom prakticky 1 600 kg. To je o 140 kg viac než auto s rovnakým motorom a výkonom, ktoré si v hlave a pocitovo porovnávam. Okrem toho, my sme pri skúšobných jazdách v aute neustále sedeli minimálne dvaja, čo robí ďalších 170 kg navyše.
Prepĺňaný dvojlitrový štvorvalec od BMW sa s extra váhou vysporiada ohromne dobre. Ťahá ako vlak, naozaj od úplne nízkych otáčok. Ťažko povedať, či už od 1 300 ot, ale auto jazdí a slušne zrýchľuje od 60 km/h aj na VI. zaradenom stupni. Vtedy sú otáčky motora pod 1 500 a motor bez reptania zaberie. Ale nie len zaberie, ale robieha auto tak, že pre väčšinu bežných vodičov nebude nuté ani podraďovať. Jedine snáď pri ostrej jazde, alebo tesnejšom predbiehaní. Auto sa s úplnou ľahkosťou dostane do vysokých rýchlostí. Sám ani neviem ako a zrazu sme šli maximálnych 240 km/h. Vôbec som pritom nemal pocit, že je to už strop a X1 viac dá. Práve naopak. Ubral som zo strachu o svoj vodičák a peňaženku, nie preto, že 28i bol na konci s dychom...
Po vynulovaní palubného počítača spotreby som bez extra snaženia sa dokázal na vzdialenosti vyše 40 km urobiť priemernú spotrebu 8,6 l/100 km. To je veľmi slušný výsledok. Nedokážem posúdiť, či je údaj 7,9 l/100 km naozaj reálny, ale ja by som pri troche snahy iste dokázal urobiť výsledok medzi 8,2 - 8,4 l. A to by mi ako majiteľovi tohto konkrétneho modelu naozaj stačilo.