BMW X3 možno v dnešnej sedemčlennej hierarchii bavorských SUV označiť za zlatú strednú cestu. Tretia generácia tohto populárneho vozidla debutovala ešte uprostred roka 2017, vlani v lete preto prešla polčasovou modernizáciou. Tá priniesla viacero zmien. Pozreli sme sa na ne v teste, ktorému sme podrobili verziu xDrive30d.
Väčšie ľadvinky a odlišné diódové svetlá
Základnou témou omladenia bývajú dizajnové zmeny, ktoré „iks-trojku“ prispôsobili súčasnému štylistickému jazyku značky. Čo to znamená? V prvom rade prepojené ľadvinky masky chladiča, mierne väčšie než doteraz. K nárastu do neproporčných rozmerov polarizujúcich verejnosť však v tomto prípade nedošlo.
Retuš neobišla ani nárazníky. Testované SUV bolo vybavené športovejšou verziou bodykitu a všetky pochrómované prvky vymenilo za čiernu farbu kontrastujúcu so zaujímavým sivým lakom. K dizajnovému balíku M Sport patrili 20-palcové disky kolies. Okrem toho zahŕňal aj silnejšie brzdy, ktoré mali strmene lakované červenou farbou.
Po stranách grilu boli modifikované svetlomety vybavené laserovou technológiou. Fungujú výborne, v rámci segmentu patria k špičke z hľadiska intenzity i modularity svetelných lúčov. Zmenili sa taktiež koncové svetlá. Ich tvar zostal nedotknutý, no konzervatívny vzhľad nahradila odvážna trojrozmerná grafika.
Nová grafika a centrálna konzola
Červená hrala v tomto prípade dôležitú rolu aj v dvojfarebnom kožou čalúnenom interiéri. V ňom musíme pochváliť najmä predné sedadlá, ktoré sú pohodlné a zároveň poskytujú dobrú bočnú oporu. Vzadu by mohli byť priestorové pomery trochu lepšie. V tomto smere facelift nič nemenil, zachovaný je aj batožinový priestor ponúkajúci 550 až 1600 litrov pre batožinu. Z hľadiska praktickosti sa veľmi niet na čo sťažovať.
Kokpit bavorského SUV prešiel niekoľkými úpravami v prednej časti, kde sa zmenila celá stredová konzola. Svoje rozvrhnutie prevzala spolu s mnohými komponentmi a ovládačmi z radu 4. Odlišná je tiež grafika digitálneho prístrojového panela, imitáciu klasických kruhových budíkov nahradili hranaté tvary.
V skúšanom vozidle dominoval palubnej doske 12,3-palcový displej infotainmentu. Modernizácia priniesla okrem iného novú generáciu navigácie s BMW Maps a vylepšenia zasiahli aj asistenčné systémy. Vybavenie môže zahŕňať efektný kľúč s displejom pôvodne vyhradený len najluxusnejším produktom značky.
Naftovému šesťvalcu niet čo vytknúť
V dnešnej dobe nemožno názvom motorizácií veľmi veriť, napríklad BMW X3 xDrive30i poháňa dvojlitrový štvorvalec. Naftová alternatíva nesúca číslo tridsať však zostala verná svojmu označeniu. Pod kapotou teda aj po facelifte skrýva šesťvalec so zdvihovým objemom tri litre, ktorý prešiel miernym posilnením.
Diesel mal pôvodne 195 kW (265 koní) a krútiaci moment 620 Nm, aktuálne má maximálny výkon 210 kW (286 koní) a 650 Nm. Posun sa odrazil na dynamike. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa skrátilo o jednu desatinu na 5,7 sekundy a najvyššia rýchlosť sa posunula z 240 na 245 km/h.
Na papieri sú zmeny viditeľné, v praxi je však nemožné ich zaznamenať. Už pred faceliftom bolo BMW X3 xDrive30d dynamicky lepšie ako priemer. Šesťvalec má naozaj veľké bicepsy a pod záťažou sa prejavuje hutným zvukom, ktorému nechýba náznak športovosti. K tomu prispieva dofarbovanie akustickej stránky prostredníctvom reproduktorov.
Keďže trojlitrový motor má slušnú porciu silu už v nízkych otáčkach, počas bežnej defenzívnej jazdy sa často prevaľuje tesne nad voľnobehom. Jeho chod je príjemne kultivovaný. Na rozdiel od minulosti však už nevypnete systém štart-stop, ktorý zostáva nefunkčný akurát v športovom režime.
Možnosť deaktivácie tejto funkcie nám nechýbala. Motor je vybavený mild-hybridnou asistenciou pracujúcou pri napätí 48 voltov, štartuje preto takmer okamžite. Technológia okrem toho dokáže pridať v prípade potreby 8 kW (11 koní) a nemalú porciu newtonmetrov. Pomáha tak vykryť niektoré hluché miesta, čím zlepšuje odozvu agregátu na plyn. Z hľadiska prejavu mu nemáme čo vytknúť.
Bavorské SUV má po facelifte ešte lepší diesel ako doteraz. Papierovo došlo k pozitívnej zmene aj z hľadiska spotreby paliva, hoci v praxi sa nedá hovoriť o nejakých veľkých rozdieloch. Bežné mesto prinieslo v teste výsledok 8,6 l/100 km. Na okresných cestách to bolo necelých šesť litrov, na diaľnici sme znamenali priemer 7,8 litra nafty na stovku. V kontexte veľkosti, hmotnosti i dynamiky modelu X3 xDrive30d ide o plne akceptovateľné čísla.
Špičkové jazdné vlastnosti sú samozrejmosť
Na výbornom dojme z pohonného reťazca má nemalý podiel osemstupňová samočinná prevodovka ZF, ktorá patrí v rámci automatických skríň s hydrodynamickým meničom dlhodobo k tomu najlepšiemu, čo sa dá na trhu zohnať. S naftovým šesťvalcom si rozumie dokonalo. Bežne radí plynulo a veľmi jemne, pri športovej jazde je zase rýchla a razantná. Všetko závisí od povelov vodiča i zvoleného režimu.
Testované vozidlo bolo vybavené adaptívnym podvozkom s elektronicky riadenými tlmičmi, ktorých fungovanie sa taktiež citeľne mení. K tvárnemu charakteru SUV prispieva systém xDrive vybavený funkciou Performance Control. Pohon všetkých kolies preferuje zadnú nápravu, čo cítiť najmä pri rýchlych prejazdoch zákrut. BMW sa väčšinu času správa príkladne neutrálne.
Napriek hmotnosti dosahujúcej v pohotovostnom stave 2010 kilogramov (podľa normy EÚ) a nie práve najnižšiemu ťažisku jazdí model X3 xDrive30d jednoducho výborne. Dôležitú úlohu v tom zohráva tuho pôsobiaca karoséria. Bavorovi môžeme vytknúť akurát na pomery značky menej komunikatívne riadenie, volant však predné kolesá poslúchajú precízne.
Toto naftové SUV dokáže navzdory všetkému zabaviť, problémom nie sú ani zimné pneumatiky. Druhou stranou mince je komfort. Hoci celkovo tuhšie naladenie znamená, že 20-palcové kolesá sa na výraznejších nerovnostiach ozvú, väčšinu času zostáva nemecké vozidlo príjemne pohodlné.
Šesťvalcový model xDrive30d od 62 160 eur
Výborný jazdný prejav nás v teste neprekvapil, rovnako ako príjemný naftový šesťvalec. Facelift na základných kvalitách tohto bavorského SUV nič nezmenil. Vo viacerých ohľadoch sa ešte jemne zlepšil, pričom zvnútra i navonok dostal modernejšiu fazónu. Jej súčasťou je dlhý zoznam digitálnych vylepšení a extra funkcií.
Samozrejme, viaceré prvky prispievajúce k celkovému pozitívnemu dojmu boli za príplatok. Okrem dizajnového balíka M Sport to boli 20-palcové kolesá, adaptívne tlmiče, silnejšie brzdy i viaceré balíky či samostatné položky v rámci interiérového vybavenia.
Opcie výrazne ovplyvnili kúpnu cenu testovaného exemplára. Momentálne sa typ X3 na slovenskom trhu predáva od 51 160 eur, za šesťvalcový model xDrive30d zaplatia záujemcovia najmenej 62 160 eur. V čase objednávky tohto konkrétneho vozidla stál presne 61 tisíc. Je preto jasné, že dnes by jeho finálna cena 87 099 eur bola ešte o niečo vyššia. Práve finančná stránka je najväčším negatívom tohto inak výborného prémiového SUV.
PLUSY: + výborné laserové svetlomety + dobre tvarované predné sedadlá + dynamika a prejav motora + spotreba nafty + naladenie adaptívneho podvozka |
MÍNUSY: - menej miesta na zadných sedadlách - málo komunikatívne riadenie - vysoká cena |
Typ karosérie: | päťdverová |
---|---|
Trieda / kategória: | SUV |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4 708 x 1 891 x 1 676 |
Druh pohonu: | spaľovací vznetový |
Zdvihový objem (ccm): | 2 993 |
Počet valcov / ventilov: | 6/24 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 210/286 |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 650 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 245 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 5,7 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 8,7/7,0/6,8 |
Prevodovka: | automatická 8-stupňová |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 2 010 kg |
Brzdy: | vpredu i vzadu kotúčové |
Podvozok: | vpredu MacPherson, vzadu päťprvková náprava |
Rozmery kolies: | 245/45 R20 vpredu a 275/40 R20 |
Rozchod (p/z), rázvor (mm): | 1 620/1 636, 2 864 |
Objem nádrže (l): | 68 |
Objem kufra (l): | 550 až 1 600 |
Cena (eur): | zákl. 50 800, testované auto 87 099 |