Zo zadu vyzerá BMW X4 pomerne úzka a vysoká... Ona taká skutočne je, no práve preto môžeme pochváliť jej väčší priestor na zadných sedadlách, ktorý nemá s tragédiou v type E71 nič spoločné.
Ľudia X4 porovnávajú najmä s X6. Dané prirovnanie je prirodzené a intuitívne. Tí, ktorí ho praktizujú majú, a zároveň nemajú pravdu. Po dizajnovej, duchovnej alebo mentálnej stránke je toto porovnanie nanajvýš vhodné. Po technickej nie. X4 nie je viac, než trochu sexy oblečená X3. A presne to na ľudí zaberá. Mnohí si kúpia auto kvôli tomu, že výrobca mu dal podväzky a výstrih. Aj keď praktickosť utrpela a vaša peňaženka tiež. Zásadne!
Na úvod by som sa rád povenoval bezpečnosti a jej funkčnosti v praxi, no nemôžem. X4 zatiaľ neabsolvovala testy EuroNCAP a možno sa tak ani nestane. Keďže však technicky úzko súvisí s X3, môžeme si pomôcť jej výsledkami. V roku 2011 získalo BMW X3 plný počet piatich hviezdičiek. Ochrana dospelej posádky má 88 %, detí 83 % a chodcov 53 %. Za asistenčné systémy dostala X3 71 %. Viac než slúšné výsledky... O svoju bezpečnosť sa v tomto malom tanku báť veru nemusíte.
X4 zatiaľ testy EuroNCAP neobsolvovala. Je však veľmi podobná ako X3 a aj výsledky by boli pravdepodobne veľmi porovnateľné, až rovnaké.
OSPRAVEDLŇTE prosíme miestami biednu kvalitu zvuku vo videoteste. Sme radi, že vôbec nejaký máme po technickom nešťastí, ktoré nás pri nakrúcaní postihlo... :)
Interiér ponúka športovo-luxusnú klasiku.
Vzhľad X4 podľa mojich vlastných pozorovaní vyhovuje viac ženám ako mužom. Na prvý pohľad je v porovnaní s X6 menšia. Pri pohľade zozadu trochu do očí bije nepomer šírky a výšky. Auto vyzerá mierne ako električka. Už to nie je taká robustná nemecká vzpieračka ako väčšia iksšestka. Napriek tomu je aj v tomto prípade prítomná sexy skosená strecha v štýle kupé na vysokom podvozku. A presne tento fakt by som označil za prvotnú a možno aj najsilnejšiu pohnútku pre väčšinu ľudí, ktorí si to kúpia, alebo o nej uvažujú.
Vnútri sa však dejú väčšie prekvapenia. Kým všetci často kritizujeme prvú X6 za málo miesta na zadných sedadlách, tu som očakával podobný problém. Hlavne ak uvážime, že štvorka je menšia. No nestalo sa. Napriek menším rozmerom môžem povedať, že nad hlavou je na zadných sedadlách o niečo viac miesta.
Interiér je kvalitným miestom pre život s nádychom luxusu a športového ducha. Nepotešili ma malé sedačky. Sú nevhodné pre postavy nad 185 cm.
Nepríjemné prekvapenie sa skrýva taktiež v interiéri no teraz na opačnom konci a teda na predných sedadlách. Osobne nie som extrémne vysoký človek. S výškovým rozmerom 186 cm patrím skôr k priemeru. No napriek tomu som sa do sedadiel X4 zmestil len veľmi ťažko. Nie šírkou, božechráň. Problém je veru nečakaný, s výškou. Operadlo končilo dobrých 10 cm pod mojim ramenom. Situáciu dokresľovala hlavová opierka, ktorú som si do potrebnej výšky jednoducho nastaviť nevedel.
Ergonómia ovládací prvkov je na vysokej úrovni. Niektorí (ako kolega Maroš) sú z nej tak nadšení, že hovoria o ergonomickom nebi. Ale predsa len, dizajn by mohol občas prejsť nejakou obmenou. Pár výraznejších detailov by mu neuškodilo.
Naftový trojliter so šiestimi valcami ponúka skvelú dynamiku a závideniahodnú spotrebu.
Jazdné vlastnosti sú na vysokej úrovni. Viac športové než komfortné, no za volantom by ste nepovedali, že váži 1,9 tony. Po cestách doslova lieta.
Jazdné vlastnosti tohto auta sú však famózne
Aj napriek tomu, že pôsobí ako modelka s nalakovanými nechtami, neuveriteľne dobre zvláda aj jazdu mimo spevnených ciest alebo napríklad v blate. Vo fakt hlbokom a mastnom blate až bahne. V živote by som nepovedal, že na rozbahnenej ceste si tak dobre užijem práve s BMW X4. A tam jeho schopnosti vôbec nekončia. Auto zvláda aj jazdu po bežných cestách, navyše tiež veľmi dobre. Nemusíte sa ho báť hodiť do zákruty. Zvládne to, a ešte ako! Za príplatok môžete mať aj elektronickú reguláciu charakteristiky tlmičov, ktorej účinok bol však podľa mňa dosť slabý a doslova ťažko badateľný. To majú na svedomí príplatkové 19" disky, ktoré sú hornou hranicou mnou odporúčaného obutia (lebo slovenské cesty).
Radový naftový šesťvalec už tradične odvádza veľmi dobrú prácu. 190 kW (258 k) spolu s krútiacim momentom 560 Nm rozhýbavajú pomerne ťažké, 1820 kg vážiace, auto na 100 km/h za 5,8 sekundy. My sme odmerali cca 6,5 (no boli sme v aute dvaja). Bežne s touto konfiguráciou môžete jazdiť so spotrebou 6,5 l/100 km. Oficiálne čísla hovoria o 5,9 l/100 km, takže realita je na dostah, nie v nedohľadne. Pohonná jednotka bola spojená s 8 stupňovou automatickou prevodovkou Servotronic, ktorá je prítomná v drvivej väčšine kusov tohto typu a vlastne už v BMW vôbec. Len jediný model môže existovať bez nej a tým je xDrive20d. BMW v tomto prípade do X4 dá aj 6 stupňový manuál.
Kým motor a podvozok robia radosť, cenovka už nie. Napriek tomu, že z veľkej časti ide o takmer totožné auto s X3, stojí o približne 8500 € viac ako SUV (pardón SAV) bez padajúcej strechy. X4 v základnej výbave so štvorvalcovým preplňovaným naftovým motorom stojí 46 100 €. Testovaná verzia xDrive30d začína na 55 800 €, no a konkrétne testovací model stál 72 188 €. Veď to je šialená suma, a to daný kus nebol v plnej výbave.
BMW X4 xDrive30d
rok výroby 2014
PLUSY: + presné a strmé riadenie + vynikajúce jazdné vlastnosti ako na ceste, tak mimo nej + pomerne veľa miesta vzadu + ergonomický interiér s kvalitnými materiálmi a vypracovaním + jazdný prejav trojlitrového naftového šesťvalca + spotreba okolo 6,5 l/100 km + možnosť 360 ̊ pohľadu na okolie vozidla aj keď za príplatok + šírka 1632 mm (bez spätných zrkadiel) umožňuje pomerne pohodlné parkovanie + v jednej verzii prítomná aj manuálna prevodovka |
MÍNUSY: - malé sedačky vpredu, - vyšší hluk od kolies, - vyzerá neproporčne, - "stále ten istý zastaraný" interiér. |
BMW X4 xDrive30d | rok výroby 2014 |
Motor | turbom prepĺňaný vznetový radový 6-valec uložený pozdĺžne, objem 2993 cm3, 4 ventili na valec, maximálny výkon 190 (258)/4,000, maximálny krútiaci moment 560/1,500–3,000, kompresný pomer 1:16,5, vŕtanie/zdvih 90/84 mm |
Pohon | xDrive, 8 stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom |
Podvozok | nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu päťprvková náprava |
Kolesá | 19 palcové zliatinové disky, pneumatiky s rozmermi 245/45 |
Rozmery a hmotnosti: | dĺžka- 4671 mm, šírka- 2089 mm so spätnými zrkadlami, výška- 1624 mm, rázvor- 2810 mm, pohotovostná hmotnosť- 1895 kg, normovaná spotreba 5,9 l/100 km, počas testu 6,5l/100 km, objem palivovej nádrže 67 liitrov, výkonová hmotnosť 9,97 kg/kW |
Dynamické parametre | maximálna rýchlosť: 234 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km: 5,8 sekundy |
Ceny |
Najnižšia: 46 100 € Základ xDrive30d: 55 800 € Testovaný kus: 72 188 € |
Je fakt, že BMW X4 je rýchlo upečená torta. Auto totiž technologicky aj konštrukčne stojí na jednom z najstarších typov ponuke značky, na báze BMW X3 z roku 2010. Napriek tomu ma mimoriadne milo prekvapila schopnosťami na cestách, v dynamike aj v teréne. Suverénnosť a tempá, s ktorými dokáže jazdiť na poľných cestách, či v ľahkom teréne mi doslova vyrazili dych, aj keď mi je jasné, že X4 nie je jediným autom s týmito schopnosťami. Milou správou je aj relatívne väčší priestor na zadných sedadlách (v pomere k X6 E71) a dizajnovo je to z väčšiny uhlov fakt pekné auto. Vo viacerých ohľadoch je to však trošu zastarané auto - interiérom, elektronickými a technologickými vymoženosťami typickými pre najnovšie BMW ako X5 F15 alebo X6 F16. No najväčším problémom tohto auta je cena. Základná je na pohľad v poriadku, no slušne vybavené verzie sa ocitnú v neslušných sumách nad 70 tisíc €. A to je už hlboké teritórium oveľa väčších a modernejších X5, alebo aj MB ML. Nehovoriac o tom, že za také peniaze sa dá získať aj Audi Q7, alebo moderné a imidžovo ešte vyššie Porsche Macan, ktoré s naftovým motorom začína na 60 000 €.