Čas 2:46 na mokrom okruhu SlovakiaRing (verzia 4) hovorí za všetko! Toto nie je len pružný motor, skvelo odladený automat, perfektné rozloženie váhy 50/50, ale hlavne perfektná ovládateľnosť a skvelé držanie stopy v rôznych podmienkach. Fakt paráda!
Teda, aby som bol presnejší, teraz majú čím. BMW Z1 som nikdy nevyskúšal. So špeciálnou konštrukciou zasúvacích dverí a malým počtom vyrobených kusov (spolu 8000 ks) je dnes už zberateľským kúskom. S jediným radovým 6-valcom v ponuke s objemom 2,5 l a výkonom 125 kW (170 k) a 218 Nm to bolo viac auto na večerné a víkendové venčenie slečien, než ostrú paľbu. Skutočné ženy neboli ochotné preskakovať hrubé prahy dverí a skutoční vodiči museli pri výkonovej hmotnosti 10,5 kg/kW skuvíňať od sklamania. Po dvoch rokoch výroba pre malý záujem a vysokú cenu skončila.
BMW má vo výrobe dvojmiestnych otvorených športiakov (roadsterov) dlhoročnú tradíciu. Z ľava: BMW 315, BMW 328, BMW 507, BMW Z1, BMW Z3, BMW Z8 a BMW Z4 I. generácie.
Prešlo celých 5 rokov, kým si BMW do ponuky vrátilo klasický roadster v podobe typu Z3. Tu už boli v ponuke aj verzie pre skutočných chlapov. Od imidžových verzií s 1,8l štvorvalcami až po Z3 M Roadster a Z3 M Coupé s 3,2 l motormi z BMW M3 E36 s výkonmi 321 k a samosvorom! Celý život si budem pamätať provokatívne červené M coupé, ktoré som v rámci testovania pred 15. rokmi riadne popreháňal Slovenskom. Napriek tomu sa mi BMW Z3 nikdy extra nepáčilo a treba povedať, že bolo aj veľmi jednoducho postavené. O verzii kupé ani nehovorím, pevná strecha na nej bola asi tak nenásilná ako prechádzka v krupobití. BMW Z3 - zlepenec medzi typmi BMW E36 a BMW E30 bol len ľahkým a rýchlym spôsobom ako ponúknuť auto fanúšikom vetra vo vlasoch. Chápem obdiv a úctu, ktorú si tieto modely získali práve pre náročné zvládnutie výkonných verzií na limite.
V druhej polovici roka 2002 prišla na svet prvá generácia Z4 (E85). V nej sa už spojili prednosti oboch spomínaných. Bola solídne a moderne konštruovaná, solídne postavená, pekná a podvozkovo mimoriadne zdatne pripravená aj pre veľmi výkonné motory. Napriek zvláštne polámaným plochám (experimenty istého pána dizajnéra Chrisa Bangla), ktoré jeho kolegovia opísali ako návrhy urobené mačetou sa mi roadster aj kupé vcelku páčia. Na rozdiel od väčšiny prác ktoré v minulom desaťročí pre BMW vytvoril. Mysle a srdcia mnohých pilotov si získali verzie Z4 M roadster a Z4 M coupé s 3,2 l radovým šesťvalcom z BMW M3 E46 vyladeným na 343 k.
BMW Z4 je napriek zlepšeniam k predchodcovi mimoriadne nepraktická kára. No a? Trápilo by vás to? Lebo mňa vôbec! Každý pohľad na ňu, z hocakej strany a všetko jej musíte odpustiť.
Po 7 rokoch prišla druhá generácia Z4 (E89). S len o 1 mm väčším rázvorom náprav pôsobí podstatne iným dojmom. To vďaka ohromne dlhej prednej kapote, ktorú predčí snáď len Dodge Viper. Ten je však v o triedu vyššej kategórii. Veľkú prednú kapotu sa podarilo získať značným predĺžením Z4 druhej generácie o celých 150 mm. To z nej urobilo proporčne podstatne štíhlejšie, plochejšie a svižnejšie auto. Pôsobí dojmom žraloka a skutočne na ceste je to hotové torpédo. Má až neskutočne ostré a presné riadenie (ktoré predčia snáď len verzie M). Najväčšou konštrukčnou zmenou oproti predošlej verzii skladacia pevná strecha. Poznám ľudí, ktorí si BMW Z4 nekúpili práve preto, že mala plátenú strechu, napriek tomu, že asi vo väčšine parametrov sa jedná o lepšiu mašinu, než napríklad Mercedes SLK. Je úplne skvelé, že strechou sa dá manipulovať až do rýchlosti 40 km/h a nie je nutné zastaviť, čo podstatne zvyšuje komfort jej použitia a do značnej miery chráni pred náhlym dažďom, či inou nepriazňou počasia. Nové riešenie strechy škrtlo z ponuky samostatnú verziu kupé.
Usadí a podrží ukážkovo. Ergonomicky nie je dokonalá, ale vysoko nadpriemerná. Len si do nej nenoste veľa osobných vecí... Iba ak v igelitke a šupnúť ju za sedadlo :)
Pre typ Z4 sú v ponuke len dva motory, aj keď klient má dojem, že ich je päť. Tri výkonové verzie radového 4-valcového dvojlitra a dve verzie radového 6-valcového trojlitra. A žiaden z nich, tak ako vlastne vo všetkých ostatných typoch nie je bez turba. V Mníchove pred pár rokmi stavili na turbotechnológiu a tá absolútne vytlačila z ponuky atmosférické motory. Verzie sDrive 18i, sDrive 20i a sDrive 28i majú všetky pod kapotou rovnaký jednoturbový 4-valec twinpower. Jediným rozdielom je nastavenie turboregulácie a motormanažmentu. Základná 18i má 115 kW (156 k) pri 5000 ot a krásny priebeh sily 240 Nm od 1250 - 4 400 ot. Z4 18i s ním dá 221 km/h a zrýchli za 7,9 s. Výkonnejšia sDrive 20i ponúka o 20 kW viac, teda 135 kW (184 k) pri 5000 ot a 270 Nm v ešte o 100 Nm väčšom rozsahu ako 18i. Dalo by sa povedať, že kým športové auto nemá aspoň 200 koní, nestojí za reč. Samozrejme, toto tvrdenie je veľmi nepresné a vytrhnuté z kontextu. Určite neplatí paušálne, treba ho vnímať v súvislosti s hmotnosťou. Pri 1470 kg, ktorá sa od verzie k verzii prakticky nemení to však platí celkom iste. Preto prvá verzia o ktorej sa dá uvažovať aj ako o športovom náradí je testovaná sDrive 28i.
Normálne neviem. Je krajšia so strechou, alebo bez?
Rovnaký radový 4-valec s jedným twinscroll turbom je vyladený na skvelých 180 kW (245 k) od 5000 - 6500 ot, ponúkne až 350 Nm od 1250 - 4800 ot a teda maximálku 250 km/h a zrýchlenie za 5,7 s. Ďalší stupeň je sDrive35i s jedným turbom prepĺňaný radový 6-valcový trojliter s výkonom 225 kW (306 k) pri 5 800 ot a so 400 Nm od 1300 - 5000 ot. Mnohí nadšenci modelov M smútia, že v BMW sa pred troma rokmi rozhodli vo výrobe Z4 M nepokračovať. Vrcholom ponuky je síce auto, ktoré ladili páni z BMW M GmbH. Má označenie sDrive 35is, ponúka rovnaký dvojturbový radový trojliter ako BMW 1M s výkonom 250 kW (340 k), ohromujúcu dynamiku a úžasné jazdné vlastnosti, no pravé M to nie je. Na to by muselo byť podstatne odľahčené, mať prepracované pruženie, brzdy...
Najväčšou novinkou je použitie turbom prepĺňaného radového 4-valca s priamym vstrekovaním, Double Vanosom a Valvetronicom. Takto to vyzerá pod kapotou verzií sDrive18i, sDrive20i a sDrive28i.
BMW Z4 je mimoriadne nepraktické auto. O poznanie menej než SLK aj Boxster. Nie len, že pri sklopenej streche do kufra nedáte prakticky ani ruky, hĺbka kufra je primalá, no jeho dĺžka zas priveľká. Ak v ňom teda necháte niečo menšie a po dobrej vymetačke zákrut to budete chcieť vybrať, je celkom možné že to ani nenájdete, alebo na to ani nedočiahnete... Nehovoriac o možnostiach odložiť si základné veci ako peňaženku, kľúče či mobily v interiéri. Hotová katastrofa! So Z4 aby ste doslova chodili len s kreditkou... Čo je dnes, samozrejme, nemysliteľné.
BMW Z4 pristane každému kto má hlavu, dve ruky a dve nohy a aspoň 160 cm.
Nesledujete však TopSpeed preto, aby ste čítali fňukanie nad odkladacími priestormi. Neviem či aj slabšie štvorvalce, ale Z4 28i má ozaj úžasný zvuk. Vo výfukoch, v saní. Fakt paráda. Parametre na papieri možno nevyzerajú dychberúco, lebo mnohí sú zvyknutí hodnotiť auto letmo podľa maximálneho výkonu a 245 k pre športový roadster naozaj nie je veľa. No 350 Nm v takmer celom rozsahu otáčok motora (1300 - 5000 ot) sú nebeské parametre. Vďaka tomu má auto skvelú dynamiku, pružnosť, chuť zrýchľovať kdekoľvek a kedykoľvek.
Znova sa tu potvrdzuje dominancia BMW v oblasti výroby motorov. Spojenie s 8-stupňovým automatom je prakticky dokonalé. Prevodovka má iný ostrejší softvér ako v bežných modeloch ako X1, BMW 3 či 5. Je rýchla, kope, podraďuje s medziplynmi. Robí veci rovnako dobre a lepšie ako by som robil ja. Toto je jedno z áut, pri ktorom by som dilemu automat/manuál riešil naozaj veľmi dlho. V zásade jedinou chybou môže byť absencia spojkového pedálu pri pokusoch driftovať...
Transformer prichytený inflagranti. V procese premeny z kupé na roadster je to tiež zaujímavý pohľad.
Vo väčšine vyspelého sveta to iste nebude problém, no u nás je BMW Z4 v kombinácii s 19" diskami, žiaľ, neakceptovateľné! Bez ohľadu na to, že môže byť vybavené aktívnym pružením adaptive drive, zmenu ledva pocítite, tak nízke a tvrdé sú pneu s rozmermi sú vraždou nie len pre zuby, ale aj podvozok a vlastne celé auto. Viem, vyzerá na nich úžasne, no dajte si povedať, 18-ky sú úplne maximum, čo by ste v krajinách V4 mali použiť.
BMW Z4 sDrive28i (E89)
rok výroby 2012
PLUSY: + perfektná vyváženosť, + výborná 8st. prevodovka, + základná cena 41 000 €, |
MÍNUSY: - cena silnejších modelov a príplatkov, - volant šikmo, - pre obrovskú kapotu neviete určiť predné kolesá, zlé manévrovanie, - prístup do kufra pri zloženej streche, - skoro žiadne odkladacie priestory, - vŕzganie prístrojovky už pri novom aute, - pretočený bezp. pás od výroby. |
Cenník modelov BMW Z4 platný na Slovensku.
BMW Z4 sDrive 28i |
rok výroby 2014 |
Motor: |
zážihový liatinový radový 4-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie výfukových a sacích ventilov DoubleVANOS, variabilný zdvih ventilov Valvetronic, objem 1 997 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 90,1 × 84,0 mm, kompresný pomer 10.0 : 1, max. výkon 180 kW (245 k) / 5 000 – 6 500 ot, max. krútiaci moment 350 Nm / 1 250 - 4 800 ot, litrový výkon 90 kW (122,5 k) / l, emisná trieda Euro5. |
Pohon: |
8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadných kolies. |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, priečne skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom |
Kolesá: |
ľahkozliatinové disky, rozmery diskov vpredu 8 x 19" + pneu 225/35 R19, rozmery diskov vzadu 9 x 19" + pneu 255/30 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4239 x 1790 x 1291 mm, objem kufra - 476/1502 l, rázvor 2 489 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 400 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 6,8 l/100 km (výrobca), objem nárdže 55 l, výkonová hmotnosť 7,78 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 250 km/h, |
Cena: |
Základná verzia 18i - od 36 200 €, |