V predchádzajúcom teste som dostal na týždeň T-Cross ako úplnú novinku. Bolo to v dobe, keď éra malých crossoverov či SUV práve štartovala a ja som, popravde, veľmi neveril, že sa aj v tejto veľkostnej triede môžu uchytiť. Mýlil som sa, ich obľuba stále rastie, navyše tento modernizovaný model dokazuje, že sa Volkswagenu podarilo z trochu neotesaného stroja vyrobiť vozidlo, ktoré je mi sympatické.
Samozrejme nový nie je len dizajn, ale začneme test práve vonkajším vzľadom. Je pravda, že na test sme dostali veľmi slušne vybavenú verziu s paketom R-Line s množstvom príplatkových prvkov. Patrili k nim tiež svetlá IQ Light Matrix LED so svetelným pásom tiahnucim sa skoro celou prednou časťou auta.
Ten funguje ako „parkovačky“, teda počas dňa a s aktivovanými dennými svetlami je vypnutý, rozsvieti sa až v noci pri aktivovanom automatickom režime. Ten si mimochodom nechajte zapnutý. Asi už tušíte, že aj tento malý Volkswagen dokáže v diaľkovom režime vyrezávať autá v protismere a súčasne mať stále zapnuté diaľkové svetlá. Túto novinku by ste mali brať všetkými desiatimi, pretože extrémne zvyšuje aktívnu bezpečnosť.
Nečakaná technika
Za celý čas sa mi nestalo, že by mi nejaké protiidúce auto bliklo kvôli oslneniu. Čo ale chcem zdôrazniť, je rýchlosť samotného vyrezávania, respektíve prispôsobovania svetla podmienkam. Doslova ma posadila na zadok. Tak rýchlo fungujúce tienenie som nevidel ani v násobne drahších BMW či Mercedesoch. Volkswagen si zaslúži veľkú poklonu, pretože som takto perfektne fungujúce diódové svetlá v tak malom aute skutočne nečakal.
Zadné LED svetlá sú sériové, s IQ Light však dostanete aj dynamické smerovky, ktoré by som k životu nepotreboval. Páčia sa mi tiež tvary zadných združených svetiel, ktoré vytvárajú priestorový efekt. Mimochodom, výhodou matrixových predných svetiel je, že sú spojené s automatickou reguláciou sklonu. V tejto triede je totiž bežné, že základné LED dostanete s manuálnym nastavovaním sklonu, čo nie je práve ideálne riešenie. Málokto totiž s naloženým autom myslí na nastavovanie sklonu svetiel a zatiaľ čo v prípade halogénových žiaroviek je oslnenie nepríjemné, tak diódy sú vážne nepríjemné, možno až nebezpečné.
Ak máte pocit, že budeme modernizovaný T-Cross len chváliť, ste na omyle. V prípade podvozka si neodpustím mierne pokarhanie za jeho naladenie. Chápem, že toto auto má vysokú stavbu karosérie a možnosti konštruktérov bez adaptívnych tlmičov sú obmedzené. Veľmi tomu nepomáhajú ani pneumatiky s rozmerom 205/55 R17 a nad 18-palcovým obutím s 215/45 by som už vôbec nepremýšľal. Naopak, uvažoval by som nad základnými pneumatikami 205/60 R16, ktoré by aspoň trocha zmiernili efekt uskákaného podvozku.
Jazdné vlastnosti sú však nadmieru dobré, tvrdší podvozok slušne funguje na hladkom asfalte, takže v zákrutách T-Cross prekvapuje pozitívne. Veľkým plusom je priestor na dojazdové koleso, ktoré si síce musíte kúpiť, ale dôležité je, že sa to ešte dá. Nezabudnite na to.
Vnútri je to už VW klasika, a to nemyslím v zlom. Keď si totiž sadnete za volant, takmer okamžite viete, čo a kde nájdete. V základe dostanete digitálny displej, ktorý môžete vymeniť za lepšiu verziu Digital Cockpit Pro s rozšírenými funkciami. Digitálne displeje koncern VW vie a T-Cross nie je výnimkou. Je nádherne prehľadný, máte možnosť vybrať si z niekoľkých zobrazení. Jedinou nevýhodou je fakt, že ak využívate navigáciu cez Android Auto alebo Apple CarPlay, nezobrazí sa vám na displeji pred vodičom. Tam možete mať len výstup z originálnej navigácie. Páčilo sa mi tiež ambientné osvetlenie, ktoré bolo veľmi jemné a v noci neobťažuje, respektíve neodráža sa v oknách, ako sa to stáva v iných autách.
Po facelifte máte aj naďalej v sérii základnú jednozónovú klimatizáciu, príplatková dvojzónová má novšie dotykové ovládače, ktoré nie sú úplne ideálne. Dobrou správou je, že všetko potrebné (vrátane výhrevu sedadiel) má samostatné tlačidlá, i keď dotykové.
Už v sérii predné a zadné parkovacie senzory
Na dotykovej obrazovke nájdete bežné menu a je fajn, že Android Auto alebo Apple CarPlay funguje bezdrôtovo, čo ešte nedávno nebola bežná vec. Veľmi slušne vyzerá výstup z parkovacej kamery, to ale vo Volkswagene nie je výnimkou, skôr pravidlom. Mimochodom, modernizovaný T-Cross má parkovacie senzory vpredu a vzadu v sérii, čo by mne osobne stačilo.
Príplatkový je naopak adaptívny tempomat, ktorý funguje prekvapivo dobre, nedá sa však prepnúť do režimu obyčajného tempomatu. Lane Assist s vami bude často zvádzať boj, to ak sa budete snažiť vyhnúť nerovnosti a priblížite sa k stredovej čiare či ku krajnici. Aj v tomto aute vás už elektronika nebude upozorňovať na prekročenie rýchlosti len vizuálne, ale svoju nespokojnosť dá najavo aj akusticky. Po každom vypnutí systému a opätovnom štarte motora sa celý proces zopakuje a zas budete počúvať pípanie po každom prekročení povoleného tempa. Našťastie je to pomerne nevtieravý zvuk, ktorý nie je otravný.
Berte štvorvalec
Ďalšou vecou, prečo sa mi faceliftový T-Cross páčil oveľa viac ako starší model, bol jeho motor. Áno, 1.5 TSI ste si mohli kúpiť aj pred modernizáciou a ja ho odporúčam ako najlepšiu alternatívu. Aj keď je litrový trojvalec neprávom podceňovaný, predsa len vo vyššej karosérii nepracuje tak efektívne ako v menších modeloch.
Práve spotreba je veľkým plus a odpoveďou na to, že downsizing nefunguje vo vždy a všade. Zatiaľ čo s 1.0 TSI som našu testovaciu trasu zvládol s priemerom 7,1 l/100 km, s 1.5 TSI to bolo 6,5 l/100 km. Na okreskách sa so spotrebou dostanete aj pod 6 l/100 km a v meste budete tiež oscilovať okolo tejto hodnoty. V tomto kontexte nie je dôvod premýšľať nad 1.0 TSI.
Obe verzie, teda 1.0 TSI i 1.5 TSI, som mal k dispozícii so 7-stupňovým DSG, škoda len, že aj s väčším motorom je spojená prevodovka DQ200 s malými suchými spojkami. Keďže T-Cross nemá volič jazdných režimov, nemôžete si zvoliť ani režim plachtenia, ktorý prispieva prevádzkovej efektivite. Sprevodovanie je však v porovnaní s litrový trojvalcom samozrejme ťažšie, pri 90 km/h motor točí približne 1500 a pri diaľničnej 130 km/h tesne nad 2600 ot./min.
Dvojvalcový režim už neregistrujete
Celkovo má na spotrebu vplyv aj stále dostupný dvojvalcový režim. K jeho aktivácii dochádza v rôznych režimoch, nepodarilo sa mi však ani za týždeň zistiť, ako ho presne vyvolať. Niekedy sa zapol aj pri zahrievaní auta, inokedy až po plne zohriatom motore, niekedy aj v záťaži a inokedy len pri jazde konštantnou rýchlosťou. Vždy to však bolo maximálne do 110 km/h. Podľa aktuálnej spotreby som odsledoval, že pri aktivácii režimu sa zníži spotreba približne o 1 l/100 km, teda ak idete aktuálne za 4, tak vám hodnoty klesnú k 3 litrom.
Zatiaľ čo v starších verziách 1.5 TSI som prechod na dvojvalcový režim registroval, v novom motore Evo2 prepínanie prakticky nevnímate. Skutočne som sa snažil, ale prechod na 2 či naspäť na 4 valce som jednoducho nedokázal identifikovať. Volkswagen sa vážne vyznamenal a vylepšil túto techniku k takmer absolútnej dokonalosti.
Motor samozrejme pracuje s časticovým filtrom, ale 48-voltová mild-hybridná technika sa mu však zatiaľ vyhýba. Aj preto štart/stop vypína motor až po zastavení. V porovnaní s trojvalcom sa 1.5 TSI nezohrieva tak rýchlo, aj v letných teplotách musíte čakať viac ako 1 až 2 km, aj keď má štvorvalec (rovnako ako menší liter) chladené výfukové zvody.
Záver
Takže ako to zhrnúť? Ak chcete T-Cross (alebo Kamiq či Aronu), skúste sa previezť s 1.5 TSI, či vám nebude viac vyhovovať práve táto pohonná jednotka. Je pravda, že zatiaľ čo pri predstavení začínal tento model na hranici 15 tisíc eur, dnes dáte za úplny základ s trojvalcom skoro 19 tisíc eur. Dostanete však lepšiu výbavu a prepracovanejší dizajn. Naopak verzia s motorom 1.5 TSI výrazne nezdražela a pri rozumnej výbave (v Style máte v sérii matrix LED) by som sa s pár príplatkovými položkami (výhrev sedadiel či dvojzónová klíma) stále zmestil do 26 tisíc eur, čo bola cena s príplatkami za testovaný predfaceliftový litrový T-Cross. S takými skvelými svetlami a motorom je to pre mňa asi najväčšia zmena a veľké plus.
VW T-Cross
S výhodným financovaním cez VOKLSWAGEN FINANCIAL SERVICES
S akontáciou od 10% do 40% a dĺžkou splácania od 48 do 60 mesiacov.
Typ financovania: VW NEXT s 3 možnosti ukončenia financovania:
* Auto vymeníte za nové
* Doplatíte zvyšnú sumu jednorazovo, alebo si ju prefinancujete
* Auto môžete vrátiť
Dĺžka splácania: 60 mesiacov Akontácia: 40% Ročný nájazd: 20.000 km Spracovateľský poplatok: 0 €
Značkové VW poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo Mesačne už za 174 € vrátane poistenia*
Základná verzia VW T-Cross 1.0TSI 70kW/95k v akciovej cene 18.890 € Posledná navýšená splátka: 9.847 € Testovaná verzia T-Cross 1.5TSI R-line DS7 v cene 30.030€ mesačne za
274 € vrátane poistenia*
Posledná navýšená splátka: 14.860 €
Naskenuj QR kód a vypočítaj si svoju splátku! Alebo počítaj tu: MOJA SPLÁTKA VW
PLUSY: + základ LED, príplatkové IQ Light sú v tejto triede bezkonkurenčné, + skvelý digitálny displej, + možnosť rezervného kolesa, + super spotreba, + po modernizácii výrazne nezdražel, + bohatá sériová výbava, + prechod na dvojvalcový režim je už nepostrehnuteľný, + veľmi jemné ambientné osvetlenie, + skvelé kamery.
|
MÍNUSY: - len 40 l nádrž, Kamiq má 50 l, - nemá možnosť pohonu 4x4, |
Typ karosérie: | SAV |
---|---|
Trieda / kategória: | malé vozidlo (crossover) |
Vonkajšie rozmery: | 4131 x 1772 x 1559 výška |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový štvorvalec |
Zdvihový objem (ccm): | 1498 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 110 (150) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 250 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 8,4 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | výrobca 5,9 až 6, TS test 6,5 |
Prevodovka: | dvojspojková 7-stupňová DSG |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1355 |
Celková hmotnosť (kg): | 1800 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 205/55 R17 |
Rázvor (mm): | 2551 |
Objem nádrže: | 40 litrov |
Objem kufra: | 455 až 1281 |
Cena ( Euro ): | 29 090 |