Boj o zákazníka v nižšej strednej triede asi nikdy nebol tak ostrý ako je to ostatné roky. Úroveň kórejskej konkurencie až nebezpečne drví európsku konkurenciu, špeciálne nemecké a francúzske značky. Focus však vždy ťažil zo skvelého podvozka a jazdnej dynamiky nielen po technickej, ale aj optickej stránke. Tu na klientov špeciálne zaberajú modely ST line.
Keď dynamika a praktickosť si nie sú cudzie
Facelift Focusu rozhodne prospel. Užšie predné full LED svetlá a zadné LED svetlá výrazne pomohli mladšiemu a agresívnejšiemu vzhľadu. Z bočného profilu sa toho chvalabohu veľa nezmenilo. Páči sa mi, keď kombík z boku nevyzerá asexuálne ako Volvo z konca minulého storočia, teda pohrebák. Focus kombi je pekný z každej strany a to sa rozhodne nedá povedať o veľa kombíkoch všeobecne, nielen v tejto triede.
K tomu pridajme pekne a nenásilne tvarovaný predný nárazník, výrazné prelisy spodnej časti dverí a športovo strihnutý zadný nárazník s dvojitou koncovkou výfukov (žiadny fake, ale skutočný výfuk). Spolu so zvažujúcou strechou a zvyšujúcou sa spodnou hranou okien dostaneme mimoriadne vkusný a pekný kombík. Takto sa to robí!
Interiér poteší, aj sklame
Po nastúpení sa tu takmer hneď cítim ako doma. Napriek minimálnym možnostiam nastavení sedadiel mi všetko padne tak akurát do ruky, páči sa mi bočná opora sedadla, ktorá je presne tak akurát. Lakťová opierka síce nie je výškovo nastaviteľná, no dá sa vysunúť, čo poteší najmä nežnejšie pohlavie a kratšie postavy. S mojimi 180 cm výšky sa tu necítim nijak stiesnene a dá sa povedať, že z pohľadu ergonómie mi absolútne nič neprekáža a červené prešívanie verzie ST line príjemné oživí jednofarebný čierny interiér.
Pozriem sa pred seba a mám pocit, že sedím v dvoch rozdielnych autách, prípadne v dvoch rôznych generáciách. Pred vodičom je starodávna prístrojová doska s neveľkým digitálnym displejom s podpriemerným rozlíšením obklopená skutočne archaickými budíkmi a ešte archaickejším ukazateľom prevodovky, no musím pochváliť perfektnú čitateľnosť analógových budíkov.
Carplay aj Android auto bezdrôtovo
Naopak, strednej časti dominuje obrovský 13,2“ farebný dotykový displej infotainmentu SYNC4, ktorý je mimochodom najväčší v triede a ponúka Apple CarPlay, či AndroidAuto a to v oboch prípadoch bezdrôtovo! Jeho ovládanie je jednoduché a intuitívne, celý systém je dostatočne rýchly, no vrásky na čele mi robí ovládanie vzduchotechniky. Jej ovládanie je kompletne v spodnej časti displeja, čo nie je žiadna výhra. To najmä zbytočným animáciám, ktoré napríklad pri zmenách nastavenia teploty celkom zbytočne, výrazne a otravne prekrývajú zvyšnú časť displeja.
A čo zvyšná časť posádky a kufor?
Ostal som trochu prekvapený, že zadní pasažieri ne nemajú výduchy vzduchotechniky, no namiesto toho dostanú nadštandardný priestor v oblasti pred kolenami a tlačiť sa vzadu nebudú ani postavy s výškou 180 cm sediaci za rovnako vysokým vodičom. Takisto ani s priestorom nad hlavou nie je žiadny problém a to napriek zvažujúcej sa streche. Veľmi potešia aj praktické a veľmi dobre prístupné kotviace body ISOFIX.
Ak máte radi praktickosť, Focus kombi budete milovať
635 litrov znie veľmi fajn, ale objem nie je všetko. Batožinový priestor má nielen skvelý tvar, ale aj dvojité dno s prepážkami pre zamedzenie pohybu menších predmetov, osvetlenie, možnosť sklopenia sedadiel z kufra (aj keď len v pomere 40:60), 12V zásuvku, ušká pre nákupné tašky, či snáď najjednoduchší spôsob vybrania pláta batožinového priestoru, aké som kedy videl. Tiež po otvorení dvojitého dna môžete kryt dvojitého dna nechať napevno otvorený, čím zmenšíme samotný batožinový priestor tak, aby v ňom veci nelietali po celom priestore. Skvelé.
Presvedčí aj jazdou?
Predtým, ako sa vydáme na cesty, povedzme si niečo o motorizácii. 1,0 Ecoboost mHEV A7. To znamená jednolitrový trojvalec s turbom s technológiou mild hybrid a 7 stupnňovou dvojspojkovou prevodovkou. Max. výkon motora je 92 kW (125 k) a krútiaci moment má maximálne 210 Nm. V rovnakej konštalácii je aj verzia so 113 kW (155 k) a 240 Nm. V našom teste je tá slabšia. So zrýchlením na stovku za 10,4 sekundy teda nik nepôjde do kolien no a pri tabuľke technických údajov ma dosť prekvapilo, že verzia s manuálom urobí stovku o 4 desatiny sekundy lepšie, čo je v dnešnej dobe rýchlych a šikovných automatov celkom prekvapivé.
V mestskej premávke, či pri pokojnej jazde to však nie je nič, čo by kazilo radosť z jazdy. Vďaka prepĺňaniu nie úplne cítiť výkonový deficit a napriek trojvalcovému agregátu chválim nízku úroveň vibrácii a na trojvalec celkom kultúrny a nerušený prejav.
Nástrahy ciest aj vďaka nie úplne veľkým 17“ diskom zvláda dobre a ani pri väčších nerovnostiach v aute nič nevŕzga a nerezonuje, no podvozkový komfort rozhodne nie je disciplína, ktorú by Focus pri silnej konkurencii v rámci svojej triedy vyhral. Toyota Corolla je pohodlnejšia aj na 18“ diskoch, pravdepodobne aj vďaka možnosti elektronicky nastaviteľného adaptívneho podvozku, ktorý vo Focuse nenájdete.
Podvozok by si zaslúžil silnejší motor
Prednosti Focusu však objavíte v zákrutách. Podvozok zvláda také tempá prejazdov zákrut, až by ste neverili. A nielen že ich zvláda, vy si to vďaka skvelo fungujúcemu podvozku a presnému a komunikatívnemu riadeniu budete užívať. Žiaľ, to bude presne ten moment premrhanej príležitosti, pretože tak dobre zvládnutý podvozok a riadenie si zaslúžia väčší výkon. Pri pokojnej jazde pohonná jednotka bude stačiť, na okreskách a v zákrutách vám výkon začne rýchlo chýbať a ani zvukový prejav trojvalca nebude to, čo by situácii prospelo. Podvozok sa teší, motor sa trápi. Z toho vychádza jediné, ak Focus s jednolitrom, tak určite tú výkonnejšiu verziu.
Diaľnice, spotreba
Diaľničný komfort nebude rušiť podvozok, ba dokonca ani motor, ale vonkajší hluk. Tentokrát ani nie tak od okien, ako od podvozku. V rámci triedy by som však povedal, že sa jedná o priemer a teda dá sa to urobiť lepšie aj v tejto triede.
Náš testovací trimix, ktorý zahŕňa jazdu mestom, okreskami, stúpaním, klesaním a taktiež diaľnicou, sa skončil výsledkom 6,5 l/100km. Čiže v rozsahu, aký uvádza výrobca, respektívne nezávislá agentúra, ktorá autám spotreby určuje. Bez diaľničného úseku bude spotreba podstatne nižšia, malému jednolitru diaľnice veľmi nevoňajú.
Verdikt, cena
Ford Focus kombi, špeciálne vo verzii ST line sa mi zvonku mimoriadne páči, ide o kus pekného a dynamicky pôsobiaceho auta. Interiér síce nepresvedčí dizajnom, no mňa si získal skvelou ergonómiou a významnou praktickosťou. Ostal som na mäkko vďaka skvelému podvozku, no dynamikou 125 koňová verzia môže sklamať.
A ceny? Nuž, základná verzia Focus kombi začína na 30 690 €. Nami testovaná vo výbave ST line so 7 stupňovým automatom začína na 34 240 €. S príplatkami v našom konkrétnom aute sa cena vyšplhala až na 37 690 €. To sme stále pri najslabšej verzii, ktorá navyše nebola v plnej výbave. Pri veľmi silnej konkurencii je to skrátka veľa.
Necelých 38 tisíc € je už len 2 tisícky od štartovacej ceny Focusu kombi ST, ktorý ponúka už dosť bohatú základnú výbavu, prepĺňaný 2,3 litrový štvorvalec EcoBoost s výkonom 280 koní, stovku robí pod 5 sekúnd a okrem praktickosti ponúkne aj ohromný kopec zábavy. A to je už na zamyslenie.
Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost mHEV ST line:
PLUSY: + Dizajn
|
MÍNUSY: - podpriemerný výkon motora
|