V priebehu cca mesiaca som mal príležitosť vziať oba najbláznivejšie hothatche súčasnosti na SlovakiaRing. V oboch prípadoch som sa posnažil zajazdiť s nimi čo najrýchlejšie (no zároveň hlavne bezpečne). Keď si vedľa seba dáte fakty z tabuliek technických špecifikácií, na Slovakiaringu je fakticky nemožné určiť jasného favorita. Ford Focus III RS je o poznanie výkonnejší, má 350 koní a má pohon oboch náprav. Väčší výkon a krútiaci moment sú mu na tomto dosť rovinkovom okruhu nápomocné pri každej akcelerácii. Pohon 4x4 tu pomáha už menej, možno na 2-3 miestach trate. Naopak veľkou nevýhodou mu je o poznanie väčšia hmotnosť. Focus III RS totiž bez vodiča váži 1525 kg, čo je o viac než 200 kg viac ako má CTR. No ostrej Japonke zároveň chýba v záprahu okrem porcie ňútonmetrov minimálne 40 koní. A to nie je málo.
Takže? Ako to na SlovakiaRingu v mojom podaní dopadlo? Nuž, mimoriadne tesne. Tí, ktorí ste videli videotest (teda presnejšie prvú jazdu) Ford Focus III RS, si možno pamätáte, že sa mi podaril čas 02:34,9. Nemyslím, že to sú najlepšie časy, aké tu tieto autá zvládnu. Dokonca ani najlepšie, aké tu zvládnem ja za ich volantom. No férové je, že ani v Honda Civic TypeR som si nedoprial zásadne viac ostrých kôl. Prosto som dovozcovi a ani ďalším novinárom, ktorí majú mať auto po mne, nechcel zjesť pneumatiky. Honda Civic TypeR pod mojim vedením zvládla SlovakiaRing (verziu 4) za 02:34,3. Výsledok možno viacerých z vás prekvapí, no je logický. +200 kg v dlhých tiahlych zákrutách robí svoje.
Tvrdenie zástupcov Hondy, že Civic Type R má na Nordschleife ešte slušné rezervy, ma vôbec neprekvapuje. Ak sa totiž aj Japonci rozhodnú vybrať z CTR 2/3 interiéru a prípadne ešte softvérom prikúria motoru pár desiatok koní navyše, všetci onemejú. Je viem, zniem tu už skoro ako Honda agent, no po dvoch riadnych osobných skúsenostiach si nemôžem pomôcť. Civic TypeR milujem a nenávidím zároveň. Chcem ju, strašne, ale len od piatka večer do nedele večer, a to tiež len vtedy, keď je pekné počasie. Inak s ňou treba jazdiť veľmi opatrne, pomalšie (netajím sa tým, že bomby na vode sa bojím). A hlavne, na našich šialene nekvalitných cestách je aj v mäkšom režime na každý deň doslova nepríjemná. Ale inak je to moja hviezda!
Mám pocit, že o tejto strele by som vám mohol rozprávať a písať ešte dlho, no práve si uvedomujem, že videotest má viac než pol hodinu, a verím, že v ňom je aj viac info, než by ste si mohli želať. Takže? Ospravedlnite ma prosím, fičím trénovať na motokárach. To je jedna ohromná zábava a na rozdiel od okruhu sa v gokarte ničoho nebojííím. :)
Honda Civic Type R
rok výroby 2015
Cenník modelov Honda Civic TypeR platný na Slovensku.
PLUSY: |
MÍNUSY: |
Nepamätám si auto, ktoré by priťahovalo viac pozornosti ako Civic TypeR. Tunersky vyzerajúci stroj nepúta len vzhľadom, ale aj zvukom blow-off ventilu a rachotiacimi výfukmi (škoda, že nestrieľa ako Megane). Auto je rýchle, výnimočne rýchle navyše má výborné riadenie a ešte lepšie radenie. Vyzdvihnúť musím tiež možnosť voľby jazdných režimov. V obyčajnom režime je to taký krotký baránok, s ktorým môžete jazdiť bez väčších problémov aj v zápchach. Po stlačení tlačidla +R sa premení na extrémny stroj, v ktorom sa aj rakúske cesty zdajú byť plné nerovností :-) Civic v ostrom nastavení doslova kopíruje vozovku. Poteší tiež minimálny tourque-steer. No, nemôžem vynechať porovnanie s Meganom RS. Ten je praktický už na dôchodku, ale stále ide o jeden z najlepších hot-hatchov na svete. Renault je oproti Honde slabší, pomalší a celkovo menej agresívny, ale pre mňa stále lepší. Dôvod? Keď si sadnem do Meganu cítim lepšie spojenie s autom. Francúz má lepšie riadenie, vyváženejší podvozok a celkovo na mňa pôsobí ako pretekárske auto na značkách. Pokiaľ vás však láka agresívnejší Japonec úplne vás chápem. Navyše Honda bude vďaka voliteľným režimom lepším a príjemnejším každodenným autom, než Renault.
Honda Civic Type-R FK2 | rok výroby 2015 |
Motor: |
prepĺňaný radový 4-valec uložený vpredu naprieč, objem 1996 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 86,0 x 85,9 mm, kompresný pomer 9,8:1, max. výkon 228 kW (310 k) / 6500 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 2500 - 4500 ot, litrový výkon 114 kW (155 k) / l. Emisná norma EURO VI |
Pohon: | manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies so samosvorným hélickým diferenciálom LSD |
Podvozok: | vpredu McPherson s pomocnými ramenami, vzadu vlečená s torznou priečkou typu H, skrutný stabilizátor len vpredu, kotúčové brzdy vpredu 350 mm, vzadu 296 mm, ABS, EBD, ESC, elektrický posilňovač riadenia. |
Kolesá: | ľahkozliatinové 19" disky, pneu 235/35 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4390 x 1 878 x 1 466 mm, rázvor 2594 mm, objem kufra - 498 l (1214 l), nádrž 51 l, pohotovostná hmotnosť - 1322 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,3 l/100 km, kombo na testovacej trase 8,2 l/100 km, výkonová hmotnosť 5,8 kg/kW |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 270 km/h, |
Cena: |
Honda Civic Type-R 9G od 30 990 €, príplatok za balík GT + 2500 € |
Na nový Civic Type R som bol naozaj zvedavý a odkedy prekonal Megane RS na Nürburgringu ešte viac. Aj prvé ohlasy boli veľmi pozitívne a vyzeralo to, že je to opäť výborné jazdecké auto. Nie je však nič lepšie ako vyskúšať si to na vlastnej koži. Nuž a výsledok? Srdcom by som kúpil Megane RS Trophy, rozumom Civic Type R. Civic je viac použiteľný na každý deň a v režime +R ponúkne rovnaký zážitok ako Megane RS. Jazdí ako motokára, má výborný podvozok a komunikatívne riadenie. Jazda s oboma je naozaj návyková. Z Megane som mal viac mechanický pocit, čo sa mi naozaj veľmi páčilo. Pôsobí ako okruhové náradie postavené na značky. Civic je určite priateľskejší, hoci je ohromne rýchly a v istých ohľadoch tiež dosť drsný. Cítiť to napríklad pri prudkom pridaní plynu. Konštruktérom sa totiž podarilo ho naladiť tak, že takmer neťahá za volant, čo je skutočne výborné. Megane má podľa mňa výhodu aj vo vzhľade. Napríklad v čiernej farbe je úplne nenápadný. Na rozdiel od Civica, ktorý púta obrovskú pozornosť úplne všade a vďaka vyslovene tuningovému bodykitu je asi jedno v akej farbe. Toto je však otázka vkusu a osobných preferencii. Každopádne všetkých fanúšikov áut musí potešiť, že je na trhu ďalší výborný hot hatch. Ba čo viac jeden z najlepších. Navyše prišiel na trh v tom najlepšom čase, keď bol pôvodný kráľ už na odchode.