Automobilky v záujme znižovania flotilových emisií a prípravy na zatiaľ platnú legislatívu chŕlia jeden elektromobil za druhým. Bohužiaľ mnohokrát vidieť, že unáhlene, nepremyslene pričom najmä v tých nižších veľkostných a cenových triedach aj s nelahodiacimi cenovými rozdielmi medzi medzi spaľovacím a elektrickým modelom porovnateľnej veľkosti. Ioniq 5 tieto zlé štandardy porušuje a v mnohom prekvapuje. Aj keď nielen pozitívne.
Dizajn proti prúdu
Väčšina elektromobilov v snahe o čo najnižší odpor vzduchu a koeficient cx vyzerá ako nepodarený rozvarený zemiak bez štipky príťažlivosti. Ioniq 5 je na elektromobil nezvyčajne hranatý, pritom mimoriadne zaujímavý a pekný. Áno, reálne sa mi veľmi páči. Pozrite sa na vážny výraz prednej časti s obrovským logom Hyundai na kapote, futuristicky vyzerajúcu zadnú časť, výrazný prelis tiahnucí sa cez oboje dvere alebo dizajn lémov na blatníkoch. Dovolím si tvrdiť, že dizajn je tak podarený, že nebude vyzerať zastaralo ani o 10 rokov. Toto sa fakt skutočne podarilo.
Od jeho predstavenia som ho vnímal ako taký trošku nafúknutý hatchback, ktorý veľa priestoru neposkytne. Niet sa čo čudovať, veď svojimi proporciami veľké auto nepripomína ani náhodou. So svojou dĺžkou 4 635 mm je výrazne väčšie, ako vyzerá, no z jeho rázvoru na úrovni rovných 3 000 mm mi spadla sánka. Pre predstavu, to je rázvor, aký má napríklad Audi Q7. Šialené, že?
A čo nás čaká vnútri?
V prvom rade nepochopiteľne veľa priestoru, dizajnový podpis akoby ani nešlo o auto z Ázie a na mnohých miestach prekvapivo vypracované detaily a na dotyk príjemné materiály. Jasné, stále sa tu nájdu aj lacné prvky, ale veď nesedím v Bentley, že?
Jazdná pozícia je výborná, aj keď by som chcel sedieť o kus nižšie. Dva zhodne veľké 12,3“ Supervision displeje sú síce úplne v poriadku, no ich biele a široké okraje mi pripomínajú lacný tablet. O displejoch digitálnych spätných zrkadiel musím, žiaľ, konštatovať to isté.
Ale aby som len nefrflal, poďme sa pozrieť na to, čo je zvládnuté fantasticky. Tak napríklad také tlačidlá. Tie majú také spracovanie, aké v prémiových automobilkách dostanete buď za príplatok alebo len v tých vyšších modelových radách. Špeciálnu pochvalu si zaslúži ovládanie vzduchotechniky, ktoré nie je v displeji, ale má vlastnú plochu mimo displeja s dostatočne veľkými haptickými plôškami pre intuitívne ovládanie. Koža taktiež veľmi príjemná na dotyk a pocit luxusu dopĺňajú vynikajúco pohodlné lakťové opierky. Neprítomnosť stredového tunelu otvára možnosti pre objemné odkladacie priestory a celá stredová konzola s lakťovou opierkou je posuvná.
Elektricky nastaviteľnú oporu lýtok poznáme väčšinou z pravého zadného sedadla luxusných limuzín s predĺženým rázvorom, no tu sú dopriate vpredu sediacim a teda aj vodičovi. Divné? Trochu áno, no musím sa priznať, že vďaka tomu čakanie na nabíjačke ešte nebolo príjemnejšie.
Poďme dozadu a do kufra
Elektricky posuvné zadné sedadlá, už spomenutý trojmetrový rázvor, nadštandardne rozmerné a komfortné sedadlá spolu s krásne spracovanými vetrákmi vzduchotechniky v B stĺpiku zabezpečia, že vzadu sa na komfort nebude sťažovať absolútne nikto.
A čo kufor?
Napriek slušným parametrom 527 litrov a po sklopení sedadiel až 1587 litrov je to tu celkom bieda. Delenie sedadiel 2:1 a aj keď dno je dvojité, no čalúnenie dna je presne z toho materiálu, z ktorého sa nedá nič povysávať, kraje sú plastové, nie sú tu žiadne ušká a aj plató vyzerá a pôsobí akoby ani nepatrilo k tak dobrému autu. Nevadí, toto môj zatiaľ fantastický dojem z auta nemôže pokaziť. Jaj a aby som nezabudol, pod prednou kapotou sa nachádza odkladací priestor s objemom ďalších 57 litrov.
Ďalšie prekvapenie pred nami
Už prvé metre po pohnutí mi je jasné, že toto bude príjemné vozenie. Je tak nejak už zaužívaným pravidlom, že čím väčšie auto, tým vyšší jazdný komfort na úrovni odhlučnenia, podvozkového ale aj akustického komfortu. Ioniq 5 nie je úplne malé auto, ale ani nijak dramaticky veľké čo sa vonkajších rozmerov týka. Napriek tomu úroveň odhlučnenia a podvozkového komfortu je na úrovni o triedu väčšieho auta. Nie tak, že by bolo zázračne plavné a žehlilo nerovnosti ako Mercedes triedy S, ale takto príjemnú jazdu som rozhodne nečakal. Je príjemne tuhé, no nie tvrdé, nerovnosti tlmí potichu a jazda na ňom ma baví.
Náš testovací kus má synchrónny elektromotor s permanentým magnetom, jednostupňovú prevodovku a pohon iba zadných kolies. Ponúka 168 kW (228 koní) s krútiacim momentom 350 Nm. Napriek svojej pohotovostnej hmotnosti 1975 kg urobí stovku za 7,3 sekundy s maximálnou rýchlosťou elektronicky obmedzenou na 185 km/h. Ten parameter zrýchlenia neznie nijak zaujímavo, no pocitovo na plyne mám z Ioniqu dojem silnejšieho auta akoby so zrýchlením niekde na úrovni 6-6,5 sekundy. O nedostatku dynamiky tu nemôže byť reč.
A keď už sme pri dynamike, napriek tomu, že toto nie je nijak športová verzia, dá sa tu vypnúť trakčná a stabilizačná kontrola a s autom sa aj keď obmedzene, ale dá driftovať. Jasné, nie je tu samosvor ani dramatický prebytok výkonu, no na príležitostné skĺznutie to bohate stačí a priznávam, bavilo ma to. Ale jednu vec predsa len neviem prehliadnúť...
Kamerové zrkadlá veru nie
Akokoľvek som priaznivcom inovácií, tak sú veci, ktoré neviem prekusnúť. Digitálne spätné zrkadlá mi nevoňali ani v Audi etron už pred piatimi rokmi, no povedzme, že to sa ešte ako-tak dalo. Som rád, že je to príplatková výbava a nemusíte to tu mať. Nenechajte sa uniesť futuro dizajnom maličkých späťákov. Na mieste spätného zrkadla chcete vidieť opticky skutočný obraz zrkadla, ktorý prispôsobí Vaše oko, pričom viete odhadnúť rýchlosť a vzdialenosť. Toto je niečo tak neprirodzené a nepríjemné, že mi to vyslovene prekážalo. Nehovoriac o prisilnom a nenastaviteľnom jase pri jazde v noci. Nie, ďakujem.
Ach tie dojazdy
Večná téma elektromobilov. Ioniq 5 sa ponúka buď s 58 alebo 77,4 kWh akumulátorom. My sme mali ten väčší a pri WLTP režime s uvádzanou spotrebou 17,0 kWh sľubuje dojazd až 507 km. To znie fajn, ale nežijeme len v meste a náš testovací trimix, ktorý zahŕňa zhruba tretinu jazdu mestom, tretinu okreskami a tretinu diaľnicami, klesanie a stúpanie, sme zajazdili za 23,2 kW/h. To je dosť vysoká spotreba s ohľadom na nie príliš vysoký výkon, ani nijak závratnú hmotnosť a pohon iba zadných kolies. Spočítané podčiarknuté to dáva dojazd 333 km, čo je málo najmä s ohľadom na to, že ide o príjemné a pohodlné auto na dlhšie vzdialenosti a rozhodne sa nejedná len o mestské približovadlo.
Aké je moje hodnotenie?
Štartovacia cena Hyundaiu Ioniq 5 začína na 47 490 €. Dostanete nižší výkon, menší akumulátor a slabšiu výbavu FAMILY. Testovaná stredne silná motorizácia v najvyššej výbave PREMIUM začína však na 62 490 €, pričom náš kus bol dovybavený príplatkovým lakovaním a balíkom Techno Pack s tými nešťastnými zrkadlami. Cena nami testovaného kusu bola 64 550 €. V cene je veľmi výhodná 5 ročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.
Málo to nie je, ale ani veľa. Ioniq 5 je kus priestranného a luxusne spracovaného auta, ktoré bude veľmi príjemný spoločník na každý deň. Rozhodne má čím zaujať. Je to jeden z mála skutočne pekných a nadčasových elektromobilov.