Keďže nová, druhá generácia Kony prišla s revolučným dizajnom, začala sa mi páčiť. Nebudeme si vôbec klamať. Autá sa často, ak nie dokonca pri viac ako 50 % zákazníkoch, predávajú na základe dizajnu. A Kona sa bude páčiť, keďže v mojom okolí som nenašiel nikoho, komu by sa taký typ prednej a zadnej časti nepáčil.
Po celej šírke predných a zadných partií sa tiahne svetlovodivý pás, tvorený LED dizajnovým podpisom. Kto by si ale myslel, že ten predný funguje ako denné svietenie, tak vás sklamem. Jeho funkcia je totiž v podobe parkovacích svetiel, teda rozsvieti sa len vtedy, keď po tme svietite stretávacím režimom. Na druhú stranu, práve v noci môžete rozlíšiť, že oproti vám ide Hyundai. Takýmto spôsobom si značka buduje nový dizajnový podpis.
Keď už sme pri svetlách, tak sériovo máte už vždy LED. Je treba dodať, že až ďalšia línia výbavy má napísané Full LED, teda tie sériové môžu byť s halogénovým diaľkovým režimom, ale skôr to vidím na žiarovkové smerovky. Tie sú totiž LED až od druhej spomínanej úrovne. Stretávací režim svieti skutočne perfektne, trocha ma ale sklamal diaľkový režim. Ten svietil tak nejako nehomogénne a prijal by som určite lepšie osvetlenie do diaľky.
Takto má fungovať asistent diaľkových svetiel
Čo ale bolo pre mňa prekvapením a to v dobrom, bol asistent diaľkových svetiel. Pokiaľ nemáte matrix LED svetlá, väčšinou nefunguje dobre a vypínam ho. Tu som to ale nemusel spraviť a za celý test mi nikto ani raz neblikol. Nielenže vypol svetlá okamžite a veľmi precízne, dokázal reagovať aj na autá prichádzajúce z kopca alebo zboku, kde majú iné automobilky najväčšie problémy. Takto si predstavujem skvelo fungujúci asistent, aby som ho mohol nechať zapnutý celý čas.
Ešte kým sme pri exteriéri, tak sa pozrime na podvozok a kolesá. Základné sú 16-palcové, vo výbave Family už boli 17-palcové disky s pneu 215/60 R17. To je skutočne úctyhodný kus bočnice, pri ktorej sa nemusíte báť ani mestských nástrah, kde asi toto auto bude jazdiť väčšinu času. I keď existujú aj štvorkolkové Kony, tie si s litrovým trojvalcom nekúpite. V tomto prípade je vzadu torzná priečka, ktorá vám dá najavo, že pri tej priečnej nerovnosti v spojení so zákrutou treba jednoducho spomaliť. Avšak aj napriek vyššej svetlej výške sa nemusíte báť o zlé jazdné vlastnosti, auto má perfektne zladené tlmiče s pružinami a aj vďaka vysokému profilovému číslu na pneuamtikách je komfort naozaj prvotriedny. Do 18-palcových diskov by som už nešiel a s týmito 17-palcovými auto stále vyzerá veľmi dobre. Mimochodom, viacprvkovú nápravu nedostane len 4x4, ale aj hybridná verzia.
Toto je takmer ideálny volant
Poďme však dnu. Ako prvé si asi všimnete volant. Ten je doslova parádny. Má presne tak hrubý veniec, ako by som si prial, jemnú kožu a k tomu vybratie na palce. Veľmi mi pripomína M volanty od BMW a to je len dobre. Hneď za volantom je plne digitálny 12,3-palcový displej, ktorý si už ale toľko chvály nezaslúži. Niežeby bol zle čitateľný, alebo mal zlé rozlíšenie. To vôbec nie.
Avšak na pomery digitálnych displejov je tak málo konfigurovateľný a personalizovateľný, že je to obrovská škoda. Môžu sa vám v strede zobrazovať šípky od navigácie, je tam pár údajov z palubného počítača ale tým to prakticky končí. Žiadne veľké zmeny, žiadna veľká mapa navigácie, žiadne možnosti zobrazenia údajov na iných pozíciach. To je pre mňa obrovská škoda a snáď to Hyundai časom zmení. Tu totiž nemusí prísť k veľkým zásahom do HW, stačila by časom aj obyčajná aktualizácia.
HW tlačidlá na audio a klimatizáciu
Veľký displej v strede je nádherne čitateľný, k nemu nemám prakticky žiadne výhrady. Hneď pod ním je ovládanie audia a ešte nižšie klimatizácie, všetko pomocou bežných tlačidiel a otočných ovládačov. A že to nejde. Ide a k tomu to vyzerá moderne a veľmi účelne. Za toto obrovský palec hore Hyundaiu.
Vzadu je miesta skutočne veľa, voči predchádzajúcej Kone to bude citeľný rozdiel. Za nastavenou sedačkou vodiča podľa mňa (meriam 181 cm) som sa bez problémov posadil a pred nohami mi zostávalo odhadom takmer 15 cm. Aj keď som mal nastavené sedadlo čo najnižšie, tak stále som si zozadu pod neho vmestil topánky, čo tiež nie je vždy pravidlom. Na priestor sa vzadu nikto nemôže sťažovať, obzvlášť v tejto triede áut. V kufri ma ešte potešila dojazdová rezerva, ktorá je pri dvojkolkách dokonca v sérii. To už tiež nie je bežné a poteší vás to vždy v tej najmenej vhodnej situácii, keďže vám umožní zostať mobilný aj pri „prerazení“ gumy či prasknutí disku.
Perfektná zadná kamera
Pár slov k asistentom. Adaptívny tempomat fungoval tak, ako by ste očakávali, tam nie je čo popisovať. Páčil sa mi Auto Hold režim, ktorý zostal zapnutý aj po vypnutí auta, nemuseli ste ho tak po každom štarte aktivovať. Vo výbave bolo aj upozornenie na vyparkovanie vozidla, keď mi auto upozorňovalo nebezpečie pri prichádzajúcom aute zozadu, akonáhle som vycúvaval z parkoviska na cestu. Páčil sa mi aj systém na upozornenie rozjazdu auta pred vami na križovatke. Už neviem, ako lepšie by sa dal odstrániť problém vodičov, ktorí na križovatke pozerajú do mobilu a keď naskočí zelená, tak sa rozbehnú až pri trúbení auta za nimi. Tu okrem štartu motora potom, čo sa rozbehne auto pred vami, ešte systém zobrazí hlášku na monitore a k tomu upozorní aj zvukovo. Paráda. Musím pochváliť aj zadnú kameru. Tá je snáď na úrovni prémiových značiek a mnoho iných konkurentov by sa mohlo inšpirovať.
Čo ale vodiča bude rozčulovať, sú niektoré nové podmienky od EU, teda povinne zapnuté upozornenie na prekročenie rýchlosti. Systém síce viete vypnúť, dá sa to stlačením tlačidla na volante, ale po opätovnom štarte sa zas zapne. Pípa vždy pri prečítaní značky, znova párkrát pípne pri prekročení rýchlosti a to si predstavte, že idete po diaľničnom obchvate v Bratislave a automobil prečíta značku z Einsteinovej, teda 70-ku. To ešte len bude srandy, keď budú povinné systémy, ktoré budú automaticky brzdiť na danú rýchlosť a budete sa s pedálom akcelerátora doslova pretláčať, aby vás pustil ísť rýchlejšie.
Trojvalec funguje, stačí aj na Konu
A čo motor? Veľa ľudí zatracuje trojvalce, avšak ja s nimi nemám žiadne problémy. Jednoducho sú majitelia, ktorým stačí na jazdu, odvezie ich a so životnosťou taktiež nie sú žiadne problémy. Je pravda, že spotreba nie je výrazne nižšia, ale to sa ani nedá očakávať. Tu skôr ide o zníženie trecích častí, menej sviečok, zapaľovacích cievok či vstrekovačov.
K tej spotrebe, na našej testovacej trati sme dosiahli 6,2 l/100 km. Hyundai píše rozmedzie 5,8 až 6,5 l/100 km, takže sme sa dostali takmer do stredu hodnôt. Netreba však očakávať, že vo vyššej stavbe karosérie bude trojvalec jazdiť za výrazne menej, to môže v malej i20. Ja som však pri jazde na okreskách dokázal jazdiť za výrazne menej, bežne som na palubáku videl čísla začínajúce číslom 4. V takom prípade sa akčný rádius na nádrž s kapacitou 47 litrov rapídne zlepší. Výrazne vyššie spotreba rastie teda pri diaľničných rýchlostiach.
Nie je to pritom ani problém so sprevodovaním. Pri 90 km/h motor „točí“ len 1 900 a pri diaľničnej 130-ke stále výborných 2 700 ot./min. Problémom je už aerodynamický odpor. Pri teste na diaľnici sme namerali hlučnosť 66 dB, čo je stále v norme, ale odpor robí svoje.
Rýchlo sa zohreje
Motor má reťazový rozvod, chladené výfukové zvody, ale intercooler je starší typ typu vzduch/vzduch a umiestnený je v prednej časti auta. Obzvlášť vďaka integrovaným výfukovým zvodom v hlave sa motor extrémne rýchlo zohrieva a pri teplotách okolo 20 stupňov Celsia sa po studenom štarte dostal na prevádzkové hodnoty do 1,5 km. Aj v zime tak nebude jazdiť podchladený alebo s vysokou spotrebou.
Na test sme mali verziu s dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou. Tá je so suchými spojkami, teda aj rozjady sú predsa len trocha drsnejšie, na jemný rozbeh hydrodynamického meniča musíte zabudnúť. Tu by ale zástavba takej prevodovky predražila celý automobil. Vo všetkých ostatných jazdných režimoch radila ako mala, niekto sa tak môže sťažovať len na horšie parkovanie v úzkych mestských uličkách a parkovacích domoch.
Záver
Je teda pre Konu vhodný aj litrový trojvalec? Je. Absolútne v ničom nezaostáva, je perfektne odtlmený a vibrácie vás nebudú vôbec trápiť. Spotreba je závislá na vašom jazdnom štýle, s tým sa treba zmieriť. Kto ale chce Konu, môže porozmýšľať nad silnejším štvorvalcom, ktorý pri úspornej jazde nebude ďaleko od nami nameraných hodnôt spotreby pre litrový trojvalec. A prečo sa rozhodnúť pre novú Konu, aj keď zdražela? Nuž, máme tu infláciu, modely sú všeobecne drahšie, avšak nové auto je lepšie vybavené, je výrazne krajšie a v neposlednom rade aj rozmerovo väčšie. Už len o 6 cm dlhší rázvor hovorí veľa. Nová generácia sa zatiaľ teda vydarila.
PLUSY: + dobré LED; + skvelo fungujúc asistent diaľkových svetiel; + dobre naladený podvozok, + skvelý volant; + HW tlačidlá audia a klimatizácie; + sériovo dojazdová rezerva; + zadná kamera. |
MÍNUSY: - digitálny displej; - asistent rozpoznania značiek sa zapne vždy po štarte; - slabší diaľkový režim. |
Typ karosérie: | crossover |
---|---|
Trieda / kategória: | malý automobil |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4 350 x 1 825 x 1 580 (výška) |
Druh pohonu: | spaľovací zážihový trojvalec |
Zdvihový objem (ccm): | 998 |
Počet valcov / ventilov: | 3/12 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 88 (120) |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 200 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 180 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 11,7 |
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): | 5,8 až 6,5 (výrobca), 6,2 TS test |
Prevodovka: | dvojspojková sedemstupňová |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 1 320 až 1 445 |
Celková hmotnosť (kg): | 1 855 |
Pohon: | predných kolies |
Rozmery kolies: | 215/60 R17 |
Rozchod (p/z), rázvor (mm): | 1 591 vpredu, 1 600 vzadu, 2 660 rázvor |
Objem nádrže: | 47 litrov |
Objem kufra: | 407 až 1 241 litrov |
Cena ( Euro ): | 28 990 |