Posledná generácia veľkého SUV Hyundai Santa Fe patrí k najtalentovanejším zástupcom svojho segmentu. Zo zvláštne zvlneného SUV so spotrebným „americkým“ charakterom sa Santa Fe postupom rokov pretransformovalo na auto s atraktívnym dizajnom, kvalitne spracovanou kabínou a technikou, ktorá svojim finálnym vyladením mnohokrát prekonáva európskych konkurentov.
Hyundai Santa Fe Smart kombinuje naftový motor 2.0 CRDi, osemstupňový plnohodnotný automat s hydrodynamickým meničom a pohon všetkých kolies. S touto konfiguráciou môže dlhodobo zvládať ťahanie ťažkých prívesov (2000 kg) bez toho, aby hrozilo prehrievanie prevodovky (problém konkurencie s dvojspojkovými prevodovkami).
Kórejský koncept na útulnosť
Hlavnou myšlienkou edície Smart je ponuka auta, ktoré sa svojou technikou aj cenou presne triafa do potrieb, túžob a očakávaní väčšiny slovenských záujemcov o SUV tohto segmentu. Neprekvapí preto, že do finálnej ceny 34 490 eur sa slovenské zastúpenie značky snažilo „natrieskať“ čo len mohlo. Okrem už spomenutej poctivej techniky (4x4, automat, 2.0 CRDi) tak Santa Fe Smart láka na bohatú výbavu zahŕňajúcu aj LED svetlomety s asistentom diaľkových svetiel (aj v diaľkovom režime majú výbornú svietivosť), adaptívny tempomat, stráženie mŕtveho uhla, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, systém núdzového brzdenia, asistent rozjazdu do kopca a zjazdu z kopca, dvojzónovú klimatizáciu, či infotainment so 7-palcovým dotykovým displejom a Apple CarPlay/Android auto. Škoda len absencie vstavanej navigácie.
Posledný zvolený jazdný režim ostáva aktívny aj po vypnutí zapaľovania a opätovnom naštartovaní. Ak večer domov dorazíte v režime Eco, bude aktívny aj po naštartovaní nasledujúce ráno.
Sedadlá s príjemnými látkovými poťahmi sú vyhrievané (vpredu aj vzadu na krajných miestach), vodičove je aj elektricky nastaviteľné (ostatné len mechanicky). Verzia Smart je sériovo päťmiestna, pod dvojitou podlahou kufra sú preto veľké odkladacie boxy (namiesto zložených sedadiel tretieho radu) a druhý rad sedadiel je tu už tradične pozdĺžne posuvný, s nastaviteľným sklonom deleného operadla.
Predné sedadlá majú trojstupňové vyhrievanie (zadné dvojstupňové). Ich termostat funguje dobre a vďaka príjemným látkovým poťahom má vyhrievanie okamžitý účinok.
Dva litre spokojnosti
Na pohon edície Smart slúži naftový motor 2.0 CRDi, ktorý je v kombinácii s osemstupňovou automatickou prevodovkou naladený na max. výkon 136 kW (185 k). Jeho nižšiu výkonovú verziu (110 kW/150 k) fabrika kombinuje len so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, aj preto možno ostáva silnejší „dvojliter“ s automatom v tieni verzie 2.2 CRDi (147 kW/200 k). Rozdiel vo výkonoch aj reálnej pružnosti štvorvalcov 2.0 CRDi a 2.2 CRDi je pritom menší, než by ste čakali. Je až zarážajúce, ako sa konštruktérom podarilo z tak malého motora pomocou jedného veľkého turbodúchadla vydolovať toľko pružnosti v nízkych otáčkach. Pri normálnej jazde má totiž Santa Fe najvyšší prevodový stupeň (VIII.) zaradený už pri tempe 80 km/h, pri rýchlosti 90 km/h, zaradenej osmičke a zamknutom meniči pritom motor točí stále len nejakých 1350 otáčok a v pohode to zvláda. Stačí však jemne pridať a namiesto podradenia sa hydrodynamický menič v priebehu chvíľky len veľmi šikovne pootvorí a postrčí motor na 1500 otáčok. Počítajte s tým, že pri normálnom jazdení strávi pružný motor 95 % svojho času motor v otáčkovom pásme 1500 – 2000 ot./min. (statický max. krútiaci moment motor dosahuje v rozsahu 1750 – 2500 ot./min.).
Medzichladič stláčaného vzduchu (vzduch-vzduch) je uložený vertikálne za prednou maskou. Je dosť veľký a dobre chladený náporovým vzduchom, takže by nemal strácať účinnosť ani v horúcom lete a počas pomalej jazdy.
„Spodový“ charakter motora 2.0 CRDi prezrádza aj začiatok červeného poľa otáčkomera už na hranici 4500 ot./min. Ani pri plynovom pedáli zarazenom hlboko do podlahy pritom automat nepustí motor vyššie ako na 4300 otáčok a sám automaticky radí vyššie (ručičku otáčkomera tak neviete dostať ani na začiatok červeného poľa otáčkomera). A vie, prečo to robí, maximálny výkon totiž Santa Fe 2.0 CRDi dosahuje už pri 4000 otáčkach. Točiť ho príliš ďaleko za túto hranicu nemá pri osemstupňovej prevodovke príliš veľký význam.
Dunieť začína motor až niekde pod hranicou 1250 – 1300 otáčok, aj to len pri násilnom pridávaní plynu a veľkých expanzných tlakoch. Vibrácie sú však odfiltrované výborne.
Odvrátená stránka inak dobrého pohonného reťazca? Pomalý stop-štart systém. Kým dáte nohu z brzdy, stlačíte plyn a motor naštartuje, uplynie odhadom viac než sekunda. To je dosť dlhý čas na to, aby ste medzitým nervózne stlačili plyn viac, než je zdravé, takže keď motor naštartuje, skočíte dopredu ako v autoškole. Časom sa s tým naučíte žiť, ale konkurenčné stop-štart systémy sú skrátka pohotovejšie. Samotný motor pritom naštartuje rýchlo, takže to asi nebude otázka jednosmerných snímačov na vačkách a kľuke. Odhadujem to skôr na pomalú elektroniku, ktorá potrebuje na vydanie povelu neštandardne dlhý čas.
Vypínanie stop-štart systému nájdete hneď veľa voliča automatickej prevodovky. Nemusíte ho zakaždým loviť v menu palubnej elektroniky.
Brzdiť motorom je radosť
Veľmi dobre tu funguje manuálny režim prevodovky. Užitočná je najmä možnosť intenzívneho brzdenia motorom, kedy dokážete podradiť aj o niekoľko prevodových stupňov nižšie, vyhnať tak otáčky naftového štvorvalca nad hranicu 3500 – 4000 otáčok a naplno využívať výrazný brzdný účinok motora. To sa dnes veru často nevidí. Mimochodom, za najpraktickejší prínos manuálneho režimu automatických prevodoviek považujem práve možnosť efektívneho podraďovania. Výrazne tak viete znižovať spotrebu a šetriť brzdy. Až ma prekvapilo, ako dobre dokáže pri kompresii 16:1 motor 2.0 CRDi "brzdiť".
Ako na lodi
Pre opis jazdných vlastností Santa Fe ma ako najvýstižnejšie pomenovanie napadá slovo „plavné“. Nie v zmysle, že by veľký Hyundai na ceste nekontrolovateľne plával, skôr naopak, prekvapuje príjemne spojitými pohybmi karosérie, na dlhých vlnách sa komfortne hojdá a ani na rozbitej ceste neposkakuje ako koza. Jeho „americká“ povaha sa prejavuje aj rozvážnejšími reakciami riadenia. V oblúku otočíte volantom, Santa Fe chvíľku počká a potom s nadhľadom a rozvahou zatočí. Predvedie pritom jemný náklon a ukážkovú pozdĺžnu aj priečnu stabilitu. Žiadna neistota, či strata rovnováhy a adhézie. To auto jazdí ako taký rodinný tanker. A je to naozaj veľmi príjemný pocit.
Edícia Smart ponúka 17-palcové zliatinové disky kolies. Ja by som väčšie ani nechcel. Na pneumatikách s rozmermi 235/65 R 17 je to to pravé orechové. Výborná kombinácia komfortu, ticha odspodu a ovládateľnosti.
Z rovnováhy ho nevyhodíte dokonca ani v momente, keď nebodaj stratíte zdravý rozum a začnete ho v rýchlych oblúkoch provokovať trhaním volantu. Veľký moment zotrvačnosti okolo zvislej osi sa tu prejavuje najlepším možným spôsobom a slúži ako prevencia proti unáhleným pohybom vyvolaným príliš horlivým točením volantu. Pomalšie naň musíte ísť aj v utiahnutých oblúkoch a vracákoch, kde sa veľké Sante Fe oprie o vonkajšie predné koleso a začne ho tlačiť pred sebou. Ak to aj nebodaj preženiete, toto auto vás pošle do náručia zvodidiel vždy prednou časťou, teda tým najbezpečnejším spôsobom. Na odskakovanie zadnej nápravy rovno zabudnite, zadok Sante Fe jazdí ako po koľajniciach.
Pripájanie pohonu zadných kolies pomocou medzinápravovej spojky tu fungovalo bezproblémovo. Stačilo pridať viac plynu a elektronika si s distribúciou sily na jednotlivé kolesá dobre poradila.
Mlčať je zlato
Nepredstavujte si však, že Santa Fe je pomalé auto. Na technickom úseku plnom zákrut a dier v asfalte Hyundai ukázal, že stabilita je sestra rýchlosti. Keď sa už dostával na hranu priľnavosti (jazdil na zimných pneumatikách Continental WinterContact TS850P 235/65 R 17), stabilizácia mi dala cez prsty len veľmi jemne a opatrne vrátila Santa Fe do stopy. Najčastejšie pritom elektronika len „uťahovala“ stopu obmedzovaním nedotáčavosti (v tomto prípade najmä pomocou zadných bŕzd).
Na klzkých povrchoch mi vadila len jedna vec – asistent jazdy v jazdných pruhoch. Ak jeho senzory identifikovali stredovú čiaru alebo krajnicu, volant mi začal neprirodzene „tancovať“ v rukách a snažil sa so mnou pretláčať. Nie príliš násilne, no dosť intenzívne na to, aby ma miatol a sťažoval mi vnímanie reálnej priľnavosti predných pneumatík. A to je zle. Mojou jednoznačnou radou je tento asistent na klzkých povrchoch vypnúť. Kým bude mlčať, ste v Santa Fe aj na klzkých povrchoch v bezpečí.
Asistent udržiavania v jazdnom pruhu dokážete vypnúť tlačidlom pri vodičových dverách.
Na medzimestskej trase z Banskej Bystrice do Revúcej (85 km) si veľké Santa Fe vzalo len 5,5 l/100 km, čo znamená tri veci. Po prvé, naftový dvojliter dokáže pri správnom jazdnom štýle pracovať veľmi efektívne, po druhé, so svojou kinetikou vie dobre narábať aj bez režimu tzv. „plachtenia“, a po tretie, fabrika nejakým zázračným spôsobom vyriešila pasívne odpory pohonu 4x4, ktorý nezvyšuje konečnú výslednú spotrebu. Tradičný zmiešaný okruh topspeed.sk (100 km) skončil spotrebou 6,2 l/100 km.
Čo sa týka diaľničnej spotreby, tu Santa Fe so svojou vysokou karosériou s veľkou čelnou plochou bojuje s fyzikou. Tlačenie obrovskej masy vzduchu pred autom tempom 130 km/h (2000 ot./min.) končí konečným diaľničným účtom na úrovni 8,0 - 8,5 l/100 km. Spomalenie na 110 km/h (1700 ot./min.) však apetít auta zníži takmer o dva litre. S najväčšou spotrebou počítajte v meste. Neustály preklz hydrodynamického meniča a rozpohybovanie dvoch ton ocele medzi semaformi ľahko pretavíte do deväť - desaťlitrovej mestskej spotreby.
Silný hráč
Ako teda vnímam testované Santa Fe Smart? Extrémne dobré auto s vyrovnaným charakterom. Povoz pre ľudí vyhľadávajúcich ticho, komfort a pokoj na palube a nič pre dynamicky jazdicich strelcov s neustálym vnútorným nutkaním na pouličné súboje. S týmto obutím najpohodlnejšie veľké SUV na trhu.
Typ karosérie: | SUV |
---|---|
Trieda / kategória: | veľké SUV |
Vonkajšie rozmery (mm): | 4770 x 1890 x 1705 |
Druh pohonu: | 4 x 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1995 |
Počet valcov / ventilov: | 4/16 |
Maximálny výkon (kW / ps): | 136/185 |
Maximálny krútiaci moment (Nm): | 400 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 197 |
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): | 10,3 |
Spotreba mix WLTP (l/100 km): | 6,7 - 7,4 |
Prevodovka: | 8-automat |
Prevádzková hmotnosť (kg): | 1994 |
Brzdy: | kotúčové vetrané/kotúčové |
Podvozok: | vzpery MacPherson, viacprvkové zavesenie |
Rozmery kolies: | 235/65 R 17 |
Rozchod (p/z), rázvor: | 1643/1652, 2765 |
Objem nádrže: | 71 |
Objem kufra: | 625/1695 |
Cena ( Euro ): | 34 490 |
|
PLUSY: + komfortný podvozok + výkon FullLED svetiel + príjemné poťahy sedadiel + zadné sedadlá posuvné v širokom rozsahu + dobrá ovládateľnosť pri normálnom jazdení + spotreba + pocit kvality v kabíne + cena + schopnosť brzdiť motorom, dobre fungujúci manuálny režim rdenia + objem kufra
|
MÍNUSY: - smerovky uložené dosť nízko (v kolónach ich ostatní ľahko prehliadnu) - pomalý stop-štart systém - horší výhľad pred auto (vysoká motorová kapota vytvára veľký "slepý" priestor pred autom) |
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|