Označenie Tucson teraz nepoužil Hyundai prvýkrát. V r2004 medzi nás prišlo jednoduché SUV, ako súrodenec prvej generácie KIA Sportage. Vyrábali ho do r2009. Meno Tucson nie je žiadna umelina, auto sa volá po stredne veľkom meste v USA v štáte Arizona. S príchodom predošlej (teda II. generácie) Hyundai pre Kanadu, USA a Mexiko meno Tucson zachoval. V Európe a Ázii dostalo prednosť ix35. Zásadná zmena mala podčiarknuť zásadné zlepšenia. Dá sa povedať, že aj prišli, čo do vyspelosti konštrukcie a čiastočne aj dizajnu. Spočiatku (2009 - 2011) bol typ ix35 plnohodnotným konkurentom osvedčeným japonským výrobkom ako Toyota RAV4, Honda CR-V, Subaru Forester, Mitsubishi Outlander a Nissan X-Trail. Nástupom niektorých európskych automobiliek s novými typmi ako Škoda Yeti a VW Tiguan sa ix35 stala rýchlo zastaranou. Celé roky na trhu Hyundai dokázal bojovať len skvelou cenou a nadpriemernou výbavou. Bolo dlho zrejmé, že treba novú generáciu. Tá minulý rok konečne prišla a pre Hyundai Motors je to jedno z najdôležitejších áut tohto desaťročia. A je zásadne lepšia, než predchodcovia. No byť lepší než rodičia nestačí. Treba byť lepší než spolužiaci. Aký je Tucson II hodnotený v súvislostiach aktuálnej ponuky mimoriadne nabitej kategórie stredne veľkých SUV?
Dobrý dojem
Osobne mám z Hyundai Tucson v mnohých smeroch veľmi dobrý dojem. Okrem doslova estetického zážitku (v tomto prípade fakt bez ohľadu na farbu) doslova prekvapí slušným továrenským spracovaním a hodnotnými materiálmi vnútri. Schválne, pozrite si detaily interiéru verzie Premium. Aj fotografovi Mirovi sa evidentne páčil, keďže naň urobil snáď dvojnásobok záberov ako býva zvykom. Interiér má prakticky len jednu farbu (naozaj čiernu), nie rôzne odtiene, ktoré ju majú pripomínať. V Hyundai sú hrdí aj na šitie, preto sú dôležitým detailom modré švy sedadiel. Vzadu sa veľmi pohodlne odvezú dvaja vyšší dospeláci, tri decká absolútne bez problémov. Tri detské sedačky to vedľa seba asi neznesie, ale to nie sú veci, ktoré budeme riešiť pri priemernom počte detí v rodinách na Slovensku na úrovni menej než 1,5 dieťaťa. Tieto informácie treba hľadať inde. My naopak veľmi kvitujeme možnosť nastaviť sklon operadiel zadných sedadiel. Pre veľa áut je to stále skôr rarita, než realita. Pritom sa zásadne podpíše pod komfort cestovania na všetky, nie len na dlhé cesty.
Vnútri má Tucson na väčšine miest prekvapivo dobré materiály, slušné spracovanie s dôrazom na detaily, veľmi dobrú ergonómiu a gombíky, ktoré je radosť používať. Úroveň hluku v kabíne je tiež skôr nižšia. V týchto oblastiach ozaj veľmi vydarené auto
V oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti patrí Tucson za minulý rok pri znova sprísnenom hodnotení k TOP 5 stredne veľkým SUV. Oveľa viac konkurentov má v tejto oblasti za sebou, než pred sebou - slušné.
V Hyundai sa pri návrhu Tucsona II vôbec rozhodli čo najviac zamerať na cestné jazdné výkony a komfort, čo deklaruje len 17 cm svetlá výška a až o 20% tuhšie nastavenie pruženia. Tiež takmer o 3 cm väčší rozchod kolies a o čosi viac než 3 cm väčší rázvor náprav. Riešenia, ktoré prinášajú väčšiu stabilitu vo vyšších rýchlostiach a v zákrutách, no znižujú limitné schopnosti v teréne. O pätinu tuhšie pruženie si ledva všimnete, skôr naopak, v kombinácii s až o 109% väčšou torznou tuhosťou karosérie oceníte jazdu v tomto aute v každej situácii. Na podvozku je navyše automatická funkcia Active Cornering Control. Tá samočinne prenáša hnací moment na zaťažené kolesá v zákrute, čím vytvára podobný efekt, ako diferenciály s vektorovaným rozdeľovaním krútiaceho momentu nápravy. Keďže Tucson má ozaj minimálne športové ambície (dokonca aj v režime sport), deje sa tak jednoduchším a u mnohých výrobcov obľúbeným a oveľa lacnejším spôsobom - pribrzďovaním vnútorného odľahčeného kolesa. Nami testovaný kúsok mal nezvyčajne precitlivenú prevodovku, ktorá nám po vjazde do terénu pri fotení dala viackrát najavo, že sa jej to nepáči a hrozila kritickou poruchou. Preto sme Tucson, napriek snahe, natočiť aj na prekážkach radšej odmietli. No stihli sme aspoň urobiť niekoľko krásnych, až krkolomných foto, ktoré tuhosť karosérie krásne potvrdzujú.
Toto hlásenie nás počas prvej skúšky mimo ciest viackrát odradilo testovať limitné schopnosti Tucsona v teréne.
Celkovo je Tucson veľmi vydarenou alternatívou k novej generácii konkurentov medzičasom snáď už od každej automobilky na svete. V tomto segmente, ktorý ide ako teplé rožky, chce byť úplne každý. Bodovať sa tu dá buď cenou, funkciami - výbavou - komfortom, alebo imidžom. Tretí faktor Hyundai vďaka podpriemernosti ix35 nemá. V oblasti funkcií a výbavy je to také sladkokyslé. Tucson má viacero skvelých riešení (miestom vnútri, odkladacími priestormi, rovným dnom kufra, nastaviteľnými opierkami aj zadných sedadiel, akustickým komfortom, neprítomnosťou Start/Stop systému, plnohodnotnou rezervou, automaticky otváranými zadnými dverami bez dotyku, systémami pre rozbeh a schádzanie prudkých kopcov a slušnou výbavou aktívnych prvkov bezpečnosti).
Na druhej strane však neponúkne fullLED svetlá (xenónové diaľkové svetlá sú podpriemerné), nemá ani len funkciu automatických diaľkových svetiel, chýba automatický dobeh všetkých okien, audiosystém je vhodnejší pre hovorené slovo než hudbu, režim Sport nie je tak ostrý ako by mohol byť, naopak parkovací asistent je akčnejší, než by bolo vhodné. A tieto veci zamrzia, lebo to vie Hyundai Motors lepšie. Schopnosti v teréne veľmi rozpitvávať nemá zmysel, preto ich v záverečnom hodnotení nespomínam. Takmer nik ich nepotrebuje a nevyužije. Mne je Tucson veľmi sympatický a s cenami to až na špičkové verzie nie je prehnané, skôr naopak. Pre dennú potrebu určite veľmi vhodná voľba, ktorá vás pre nízky záujem zlodejov aj v noci nechá pokojne spávať.
Hyundai Tuscon 1,6 T-GDi (2015)
Cenník modelov Hyundai Tuscon platný na Slovensku.
PLUSY: + ohromný medzigeneračný skok, |
MÍNUSY: |
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi |
rok výroby 2015 |
Motor: |
zážihový radový 4-valec prepĺňaný turbodúchadlom, uložený vpredu naprieč, priame vstrekovanie paliva, objem 1591 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, kompresný pomer 10:1, max. výkon 130 kW (177 k) /5 500 ot, max. krútiaci moment 265 Nm / 1 500 - 4 500 ot, litrový výkon 81,25 kW (105,6 k) / l, emisná trieda Euro 6. |
Pohon: |
7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka, pohon všetkých štyroch kolies 4x4. |
Podvozok: |
nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie, kotúčové brzdy, v predu s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, ATCC, ESP, AEB, BSD, LKAS, SBL, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, |
Kolesá: |
215/70 R16, 225/60 R17, 245/45 R19 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4475 x 1850 x 1855 mm, objem kufra - 513 l / 1478 l,, rázvor 2 670 mm, pohotovostná hmotnosť - 1534 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 9,2 l/100 km (výrobca), objem nárdže 62 l, výkonová hmotnosť 11,8 kg/kW. |
Dynamické parametre: |
max. rýchlosť - 201 km/h, |
Cena: |
Základná verzia 1,6 GDI 132 k - 20 490 €, |
Trh s SUV akejkoľvek veľkosti je ohromne bohatý až presýtený. Preto bol aj Hyundai nútený zapracovať na svojej ix35 a urobil to až tak, že nástupca musel dostať iné meno. Musím uznať, že v prípade toho, na čo je primárne určený, teda jazdy po asfaltových cestách, sa mu Tucson podaril. Ak sa však vyberiete do terénu, bude vás okrem pneumatík a malej svetlej výšky limitovať aj systém pohonu 4x4, ktorý sa po pár prehrabnutiach prehreje a vy máte minimálne pol hodinku pauzu. Je to škoda, keďže si Tucson vozí aj plnohodnotnú rezervu, čo by sa v teréne mohlo hodiť. Na druhej strane však ponúkne pohodlie a cestujúcich na zadných sedadlách určite poteší nastaviteľné delené operadlo. Ak máte radi motor svojho auta, Tucson vás nadchne absenciou štart/stop systému. Naopak, motor vás nepoteší svojou spotrebou a dvojspojková prevodovka zasa nie práve expresnou rýchlosťou. Neuchváti vás ani pre Hyundai typicky malá zmena v režime Sport. Tucson však bude aj tak slúžiť najmä ako rodinné auto, do ktorého sa netreba moc zohýnať a túto úlohu zvládne s prehľadom.