Test Hyundai Veloster 1.6 GDI

Doba posmeškov na tému Hyundai definitívne skončila! V 90. rokoch a v prvej polovici minulého desaťročia boli všetci s chuťou ochotní robiť si z kórejských áut srandu. V rokoch 2005 - 2010 uštipačné poznámky postupne prestávali a Hyundai väčšina z nás akceptovala ako právoplatného výrobcu moderných áut.

Hyundai sa však len so šedým priemerom nemieni uspokojiť. V 90. a 00. rokoch značka produkovala kópie starších typov japonských áut (niekedy s vlastným dizajnom). Teraz vyrába autá, ktoré začínajú určovať trend. A nie len to. Majú odvahu vyrábať autá, aké doposiaľ iní ani len nekreslili. Áno, hovoríme o asimetrickom a mimoriadne originálnom Velosteri. Tu je jeho podrobná autorecenzia.

Záujem začne menom. Dovolím si tvrdiť, že v prevažnej miere osloví mužov. Je totiž naklonované tak, aby znelo rovnako sexi ako gangster, monster, dragster, speedster a podobne. Prosto slová, ktoré spája testosterón. Veloster je umelé meno z kombinácie slov Velocity a Roadster. Prvé slovo znamená rýchlosť. K tomuto autu sa, povedzme, hodí. Veloster je schopný prekročiť 200 km/h, ale to už dnes dá mnoho áut. Slovo roadster je v tejto súvislosti trošku prehnané. Toto auto neponúkne voľnosť a priamo oblohu nad hlavou. Má síce veľkú presklenú vyklápaciu a otváraciu strechu, ale roadster to iste nie je!

Veloster je neštandardným usporiadaním dverí asi najoriginálnejším osobným autom na trhu. Škoda, že to neguje ponuka obmedzená na zatiaľ len jeden motor a jednu prevodovku.
V ponuke je 10 rôznych, zväčša ostrých akčných farieb. Táto zelená Velosteru pristane mimoriadne.

V ponuke je 10 rôznych, zväčša ostrých akčných farieb. Táto zelená Velosteru pristane mimoriadne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

Keď Hyundai predstavil Veloster koncept na domácej Soul Motor Show v roku 2007, nešlo o žiadnu bombu. Konceptov a štúdií ešte originálnejších tvarov a riešení sme videli už desiatky. Keď sa však koncom roka 2010 objavilo v sériovej výrobe, mnohí spozorneli. Bol to odvážny krok a zaň má od nás Hyundai bobríka :)

Fluidic Sculpture desing prinieslo milý výsledok a nedradičné prvky tvarovania karosérie.

Fluidic Sculpture desing priniesol milý výsledok a nedradičné prvky tvarovania karosérie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov

Veloster na mňa od prvého momentu urobil veľmi dobrý dojem. Dokonca preň mám nadšenie a fascinuje ma. Je to taký Dr. Jekyl a Mr. Hyde, podľa toho z ktorej strany k nemu idete. Nie je to ani kupé, ani hatchback. Alebo áno je oboje, podľa toho, z ktorej strany sa pozeráte. Mne jeho dizajn sedí. V Hyundai tieto krivky volajú fluidic sculpture. Veľmi slušne zvládnutý je posed, priestor na predných sedadlách vo všetkých smeroch aj pocit zo šoférovania. Auto s dĺžkou 4,22 metra a výškou 1,39 metra napriek športovému dizajnu karosérie vďaka premyslenej priestorovej koncepcii interiéru poskytuje vnútorný priestor kabíny a batožinový priestor na hornej hranici svojej triedy. Sedadlá skôr komfortné a priestranné ponúkajú slušné bočné vedenie a viac než priemerný rozsah nastavenia pre rôzne postavy.

Prístup do slušne veľkého kufra nie je najlepší, ale toto nie je kombi, ani pravé rodinné auto. Nie je preto žiaden dôvod mu to vyčítať.

Prístup do slušne veľkého kufra nie je najlepší, ale toto nie je kombi, ani pravé rodinné auto. Nie je preto žiaden dôvod mu to vyčítať.

Stojí síce je na podvozku typov Accent a Elantra, čo dá signál o tom, že podvozkom to nebude žiaden športiak. Ale pre denné použitie, aj v kombinácii so základnými 17" či príplatkovými 18" diskami je komfort jazdy viac než akceptovateľný. Je až prekvapivo dobre nastaveným, napriek použitiu galuskových rozmerov pneu (215/40 R18 v našom prípade). Trošku horšie je to s jazdnými vlastnosťami z hľadiska držania stopy a trakcie. Radosť zo šoférovania nečakajte, ani nehľadajte. Ponúka mnoho iných vecí a za tieto peniaze naozaj nie je možné mať, ani očakávať všetko.

Vnútro ponúka vpredu sediacim prekvapivo štedro miesta. Ergonómia je tiež v poriadku, trošku lepšie mohli byť použité materiály a možno aj tvary.

Vnútro ponúka vpredu sediacim prekvapivo štedro miesta. Ergonómia je tiež v poriadku, trošku lepšie mohli byť použité materiály...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Pod kapotou je zatiaľ, žiaľ, len jeden motor, 1,6 GDi. Skratka GDI (Gasoline Direct Injection) mi pripomína rok 1998 a prvé sériovo vyrábané zážihové motory, ktoré na svet vtedy priekopnícky prinieslo Mitsubishi. Parametre atmosférického štvorvalca sú na priemerný európsky objem slušné. Max. výkon je 103 kW (140 k) pri 6300 ot a 167 Nm, ktorý má motor dosahovať pri 4800 ot. Vďaka nemu a dobrému sprevodovaniu dosiahne Veloster 100 km/h na trojke za 9,7 s. Posed je ergonomický a športový. Prosto nadpriemerne dobrý. Radenie 6-stupňovej mechanickej prevodovky je neuveriteľne presné, priame, má krátke športové dráhy radenia a pocitom pripomína tie najlepšie japonské prevodovky z hľadiska pocitu použité v autách ako Mazda mx-5, Toyota MR2 či Honda S2000. Už len to, že Veloster možno porovnať s týmito legendami ciest je veľká pocta.