Asi najzásadnejším problémom tohto netradičného asimetrického auta pre mladých dlho bol práve nenaplnený prísľub slova rýchlosť. Po dvoch rokoch od predstavenia atmosférickej verzie s motorom objemu 1,6 litra prišiel len nevyhnutne modifikovaný agregát s prepĺňaním. Zdalo by sa, že čarovné slovíčko turbo zásadný problém Velostera vyriešilo a urobilo z neho neodolateľnú ponuku. Žiaľ, pravda nie je tak celkom jednoznačná. Ak by som mal vlastniť Veloster, určite by to bola práve táto verzia. Mám však viacero odpovedí na jednu otázku - prečo by som ho mal chcieť. Pomer pre a proti je síce celkom vyvážený, no to dnes už žiaľ na dobrú kúpu nestačí...
Som presvedčený, že to nie je autom, ale jeho cenou. Povedať, že priplatiť takmer 6000 € len za turbo je veľa by bola hrubá lož. Veloster Turbo prináša krajšiu karosériu, tvrdšie pruženie, výkonnejšie brzdy, o poznanie lepšiu dynamiku (+ 50 k a + 100 Nm ucítite v každom aute). No vo výsledku neprináša potenciálnym klientom to, čo za cca 26 000 € tradičnejšia a overenejšia konkurencia. Ako poznamenáva kolega, už najvýkonnejšia Kia ProCeed GT sa ukazuje byť zásadne lepšia voľba. Pritom sú to súrodenci. Tvrdiť, že za tieto peniaze mal Veloster turbo ponúknuť ešte viac, či už výkonu, alebo dynamiky by bola kravina. Situáciu by iste nezmenil ani fakt, ak by mal namiesto 185 k viac než 200 k, alebo keby dokázal na stovku vypáliť namiesto 8,4 aj o sekundu skôr.
Kým vo videoteste nakrúcaného koncom minulého roka sa zavzdušňujem nad tým ako páni v Hyundai narátali, že trh celosvetovo bude žiadať len 10% prepĺňaných verzií, pre mňa doposiaľ nepochopiteľné, zdá sa, že Slovensko nebolo ochotné prijať ani toľko. Turbo verzia sa z cenníka Hyundai na Slovensku pred časom po tichúčky vytratila. Rovnako ako Genesis Coupé. Ani toto majestátne kupé si nie len u nás, ale v Európe nenašlo dosť fanúšikov (presnejšie nenašlo skoro žiadnych) a tak ho z ponuky na starom kontinente, na ktorom je Hyundai mimochodom až prekvapivo úspešný nadobro stiahli. V Ázii a Amerike Hyundai Genesis Coupé v ponuke ostal, asi aj preto, že tam ho od začiatku ponúkli s dvoma motormi, dvoma prevodovkami a hlavne ešte lepšími cenami. Nuž? Čo sa dá robiť? Odhadujem, že toto môže mať len dva dôsledky. Buď sa v Hyundai rozhodnú definitívne športové autá na mimoriadne tvrdom trhu v EÚ neponúkať, alebo s novou generáciou aút pre zábavu pripravia Európanom aj atraktívnejšiu cenovú politiku.
Pozri si aj TopSpeed.sk videotest Hyundai Veloster GDI
Hyundai Veloster turbo
PLUSY: |
MÍNUSY:
|
Hyundai Veloster Turbo | rok výroby 2013 |
Motor: | prepĺňaný benzínový radový 4-valec uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním paliva, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, objem 1 591 cm3, max. výkon 137 kW (186 k) pri 5500 ot., max. krútiaci moment 265 Nm/1 500 - 4 500 ot. , vŕtanie 77mm , zdvih 85,4 mm, kompresný pomer 9,5:1, litrový výkon 86 kW(117 koní), Emisná norma Euro 5 |
Pohon: | mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies. |
Podvozok: | torzná priečka na zadnej náprave s vlečnými ramenami, kotúčové brzdy na všetkých kolesách, systémy ABS, TSC, ESC. |
Kolesá: | ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 18", rozmery pneumatík - 215/40 R18 |
Rozmery a hmotnosti: |
d x š x v - 4 219 x 1 806 x 1 400 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 275 kg (bez vodiča), rázvor náprav 2 649 mm, objem kufra 320 / 1015 l, objem palivovej nádrže 50l . |
Dynamické parametre:
Priemerná spotreba: |
max. rýchlosť - 215 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,4 s, výkonová hmotnosť - 9,16 kg/kW, podľa výrobcu - kombinovaná prevádzka - 6,9 l/100 km, počas testu 7,5 l/100 km. |
Cena: | Testovaný model Veloster Turbo 26 000 € |